REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

fomo
Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

rozwiń >

Rodzaje FOMO

FOMO to z angielskiego “fear of missing out”, który oznacza obawę, że coś nas ominie, lęk przez utratą okazji, przez wypadnięciem z obiegu. Najczęściej tego określenia używa się w odniesieniu do korzystania z mediów społecznościowych, które wzbudzają w nas poczucie, że inni mają ciekawsze życie oraz że coś stracimy, gdy nie będziemy stale dostępni online.

REKLAMA

REKLAMA

Zawodowe FOMO też istnieje. Po pierwsze, może ono oznaczać, iż boimy się, że ominie nas jakaś ważna informacja. W związku z tym często sprawdzamy pocztę i komunikatory firmowe, a w wolnym czasie lub podczas urlopu niepokoimy się, że w pracy dzieje się bez nas coś istotnego.

Po drugie, z punktu widzenia finansistów, księgowych czy prawników, jest jeszcze konieczność nieustannego aktualizowania wiedzy i bycia na bieżąco z przepisami.

Po trzecie, FOMO można rozpatrywać w kategorii pułapki ciągłego rozwoju. Chodzi o niepokój, że nie robimy wystarczająco dużo, żeby rozwijać się zawodowo. O poczucie, że inni nas wyprzedzają, podczas gdy my nie mamy siły czy możliwości nadążać.

REKLAMA

Lęk przed brakiem informacji i relacji

Pierwszy wspomniany rodzaj FOMO może skłaniać niektórych z nas do nieustannej dostępności online. Z obawy, że ominą nas informacje istotne dla naszych zadań, nie tylko podczas godzin pracy wciąż zaglądamy do komunikatorów i skrzynki. Bywa, że takie FOMO wpływa również na czas wolny czy nawet urlop. Gdy bierzemy ze sobą komputer na wakacje dlatego, że boimy się, że jakaś informacja nam umknie, to pozbawiamy się możliwości złapania oddechu i dystansu do pracy. W efekcie urlop czy weekend nie daje nam odprężenia i prawdziwego odpoczynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego rodzaju FOMO w badaniach bywa wiązane z poczuciem niestabilności zatrudnienia. Gdy nie jesteśmy pewni, czy nasze stanowisko jest bezpieczne, to mamy większą potrzebę bycia dostępnymi, żeby nie przegapić niczego, co może wpłynąć na to, jak nasza praca jest postrzegana i czy jest uważana za potrzebną.

Badania pokazują, że istnieje również FOMO relacyjne, czyli lęk, że nie uda nam się wykorzystać szans do budowania relacji zawodowych, które mogłyby wzmocnić nasz kapitał społeczny. Bycie pomijanym w networkingu i brak wartościowej sieci kontaktów mogą mieć negatywny wpływ na szanse rozwoju kariery.

Integracja w pracy pomocna w walce z FOMO

Jeśli chodzi o FOMO informacyjne, to chronić przed nim może poczucie przynależności. Jeżeli czujemy, że mamy w pracy grupę wsparcia, to możemy też liczyć, że nasi współpracownicy będą się dzielić z nami informacjami. Im mocniej jesteśmy zintegrowani z zespołem, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że istotne informacje nas ominą. Więzi interpersonalne mają więc wpływ i na nasze poczucie niepewności zawodowej, i na FOMO. Ważne jest w tej sytuacji, żeby nawet mimo pracy zdalnej czy hybrydowej, utrzymywać możliwości integracji pracowników oraz dawać im przestrzeń na budowani współpracy i zaufania w zespole.

Natomiast ochrona przed FOMO relacyjnym może obejmować wyznaczanie jasnych ścieżek kariery, włączanie rozwoju kariery pracowników do zadań menedżerów, a także oferowanie możliwości udziału w mentoringach, które również rozszerzą sieć ich kontaktów.

Polecamy: Podstawa wymiaru zasiłków chorobowych. Zasady ustalania

FOMO profesjonalistów

Ciągłe dokształcanie to konieczność w pracy księgowych, finansistów, prawników i innych profesjonalistów, których praca opiera się na przepisach prawa. Bycie na bieżąco jest warunkiem poprawnego wykonywania pracy, dlatego w tych branżach obecny jest lęk przed tym, że nasza wiedza może nie być dostatecznie aktualna. Taki lęk może oczywiście powodować stres i poczucie bezradności w obliczu ryzyka błędów i odpowiedzialności zawodowej.

Ratunkiem jest korzystanie z newsletterów branżowych czy ciągle aktualizowanych baz wiedzy. Jednak to nie brak dostępu do informacji, ale właśnie jej nadmiar może napędzać FOMO. Nie da się śledzić wszystkiego na bieżąco, dlatego filtrowanie informacji jest kluczowe. Alerty tematyczne zawężające nowości do konkretnego obszaru mogą pomóc w uniknięciu przebodźcowania nadmiarem wiedzy. Warto również śledzić blogi firmowe lub profile ekspertów aktywnych w sieciach społecznościowych, którzy specjalizują się w dziedzinach pokrewnych do naszej. Da nam to szybki dostęp do nowości w tych obszarach, o których potrzebujemy coś wiedzieć, ale nie musimy być w nich ekspertami. Podobnie udział w forach branżowych, konferencjach czy sieciach eksperckich jest sposobem na przyswajanie przefiltrowanych informacji z interesującej nas dziedziny.

Delegowanie aktualizowania wiedzy

Dla zarządzających zespołami odpowiedzią na takie FOMO zdecydowanie może być delegowanie zadań. W ramach delegowania warto włączyć do obowiązków pracowników pogłębianie wiedzy w określonym obszarze i dzielenie się nią. To nie tylko odciąży menedżera i pomoże zmniejszyć stres, ale również da większą autonomię i poczucie sprawczości pracownikom. W rezultacie każdy członek zespołu może specjalizować się w czymś innym, a raz w miesiącu warto zorganizować sesję z podsumowaniem zmian, gdzie pracownicy dzielą się już przefiltrowaną wiedzą. Dzięki temu, konieczność aktualizowania wiedzy przestanie być indywidualnym ciężarem, a za to stanie się szansą na rozwój i wsparcie.

Profesjonaliści zrzeszeni w organizacjach mają obowiązek doskonalenia zawodowego. Na przykład finansiści będący członkami ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) muszą co roku ukończyć określoną liczbę szkoleń i innych rodzajów aktywności rozwojowych. Odpowiedni wybór tych aktywności może pomóc profesjonalistom w tym, żeby nie tylko aktualizować wiedzę, ale jednocześnie mieć lepsze obycie w obszarach, w których nie pracujemy na co dzień.

Pułapka ciągłego rozwoju

Wreszcie, w najbardziej ogólnym sensie FOMO może być kojarzone z lękiem, że wszyscy obok lepiej rozwijają się zawodowo. Wielu z nas ma poczucie, że startujemy w biegu z innymi profesjonalistami i ze sztuczną inteligencją, i jeśli nie damy rady pójść na kolejne studia podyplomowe, zdobyć kolejnego dyplomu czy awansu, to będziemy się cofać.

Nawet jeśli mamy w karierze osiągnięcia, to wciąż boimy się, że inni nas wyprzedzą i że z każdym rokiem nasz dorobek zawodowy podlega dewaluacji.

Jak sobie z tym poczuciem lęku radzić? Po pierwsze warto przyjrzeć się naszemu podejściu do perfekcji. Teoretycznie wiemy, że nie da się zrobić w życiu zawodowym wszystkiego, że lista zadań nigdy nie będzie pusta, ale mimo wszystko wielu z nas towarzyszy poczucie winy, że nie nadążamy. Oczekiwanie od siebie perfekcji powoduje coraz większą frustrację. Gdy z jednej strony, spróbujemy odpuścić sobie chociaż trochę obowiązek uczestniczenia w tym pędzie, a z drugiej, zastanowimy się nad swoimi priorytetami, damy sobie szansę na sensowne podejście do rozwoju.

Ustalenie osobistych wartości i priorytetów

Nie w każdym momencie życia mamy takie same chęci i możliwości. Nie zawsze rozwój zawodowy musi być ważniejszy niż inne obszary życia. Różne potrzeby konkurują jednocześnie o nasz czas, na przykład nie jest łatwo pogodzić potrzebę rozwoju z potrzebą odpoczynku. O ile jesteśmy sami ze sobą szczerzy co do tego, co jest dla nas obecnie najważniejsze, to będziemy lepiej radzić sobie z FOMO.

W celu ustalenia priorytetów warto również zanalizować swoje wartości, czyli zastanowić się, czym się w życiu kierujemy i co tworzy dla nas ramy podejmowania decyzji. Czy to jest rodzina, rzetelność, szacunek, a może spokój, prestiż czy efektywność? Pamiętajmy również, że wartości się zmieniają, więc taką refleksję warto przeprowadzać regularnie, na przykład raz w roku.

Oswajanie niepokoju

FOMO to realne wyzwanie, które wynika i z tempa zmian, i z wagi potencjalnych konsekwencji nieaktualnej wiedzy. W całości nie da się go wyeliminować, jednak warto tak organizować swoją pracę i podejście do niej, żeby lęk przed tym, że nas coś ominie, nie paraliżował. Wsparcie współpracowników i sieci eksperckich, filtrowanie informacji i świadome podejście do rozwoju zawodowego bez poczucia winy to kluczowe elementy ochrony przez tego rodzaju niepokojem.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA