Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo autorskie w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wykorzystanie wizerunku a ochrona danych osobowych

Niezależnie od regulacji prawnoautorskich należy pamiętać, iż wizerunek stanowi również daną osobową. Jak zatem wykorzystać wizerunek zgodnie z RODO?

Czy można cudze dzieło lub jego część zamieścić w reklamie swojego produktu lub usługi?

Sąd Najwyższy w Danii rozstrzygnął wieloletni spór toczący się pomiędzy duńskimi firmami - wiodącą siecią supermarketów Coop Danmark A/S oraz K.H. Würtz, rodzinną firmą o międzynarodowym zasięgu, wytwarzającą naczynia z ceramiki z przeznaczeniem dla galerii sztuki, sklepów detalicznych, a przede wszystkim rynku restauracyjnego (wyrok z 18 grudnia 2018 r. – sygn. C - 171/2017). Sprawa dotyczyła wykorzystywania przez sieć supermarketów w celach marketingowych wizerunku produkowanej przez firmę ceramiki np. na zdjęciach przedstawianych w materiałach reklamowych oraz na opakowaniach oferowanych produktów. Po której stronie stanął wymiar sprawiedliwości Danii i jak to wygląda na gruncie polskim – relacjonuje adw. Renata Bugiel, ekspert w dziedzinie własności intelektualnej, partner w kancelarii GKR Legal.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Hotel musi płacić opłaty na rzecz STOART za posiadane telewizory

Branża hotelowa przez lata unikała opłat za odbiorniki TV umieszczone w pokojach. W końcu sąd zdecydował: musi płacić. Nawet jeśli formalnie nie jest właścicielem sprzętu. Telewizor w pokoju hotelowym jest czymś tak oczywistym, że mało kto zastanawia się nad opłatami związanymi z korzystaniem z niego. Ale, zgodnie z prawem, hotele muszą je wnosić na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, które następnie powinny je rozdzielać między twórców i wykonawców. Bo korzystanie przez gości z odbiorników TV jest traktowane jako publiczne odtwarzanie utworów.

Nowe zasady pobierania opłat za odtwarzanie muzyki w lokalach

Resort Kultury zadecydował, to Związek Artystów Wykonawców STOART będzie organizacją, upoważnioną do pobierania opłat za muzykę odtwarzaną w sklepach, restauracjach czy innych punktach usługowych. Ponadto ujednolicone zostały stawki za publiczne odtwarzanie muzyki.

Prawa autorskie a programy komputerowe

Czy przedsiębiorca prowadzący firmę nabywa prawa autorskie do programu komputerowego przygotowanego przez jego pracowników? Dowiedz się więcej o prawach autorskich do programów komputerowych.

Znak „Euro 2012” zastrzeżony

Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Prawo autorskie jako aport do spółki - cz. 2

Wniesienie wkładu w postaci majątkowych praw autorskich wymaga spełnienia warunków wynikających z przepisów prawa handlowego, ale i również prawa autorskiego.

Prawo autorskie jako wkład do spółki

Majątkowe prawa autorskie, czy patent jako wkład do spółki to sposób na biznesowe wykorzystanie pomysłów twórcy. Co powinieneś o tym wiedzieć?

Prawa autorskie w spółce handlowej

Spółka jako pracodawca stanie się właścicielem praw majątkowych do utworu pracownika. Co jednak z prawami do utworu wspólnika lub członka zarządu?

Dzierżawa praw autorskich - porada

Czy prawa autorskie możemy dzierżawić? Na czym polega dzierżawa praw autorskich? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań – porada

W obrocie coraz częściej mamy do czynienia z problemami związanymi z prawami autorskimi. Ekspert radzi jakie zasady rządzą prawami do nadań programów oraz pierwszych wydań.

Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

To, co najczęściej kojarzy się z promocją czy reklamą danego produktu, to krótkie, acz treściwe i wpadające w pamięć hasło całej kampanii czy też pojedyncze hasło promocyjne. Właściwe hasło może przybliżyć dany produkt, spowodować iż produkt będziemy lepiej kojarzyć itp.Wymyślenie hasła promocyjnego, które będzie charakteryzowało całą kampanię czy też pojedynczą działalność promocyjną, to niezwykle trudne zadanie.

Dozwolony użytek chronionych utworów

Dozwolony użytek stanowi ograniczenie treści autorskich praw majątkowych. Daje możliwość do korzystania z chronionego utworu bez zgody uprawnionego. Wyróżnia się dozwolony użytek osobisty i publiczny.

Co nie jest chronione prawami autorskimi?

Nie wszystko to, co jest tworem rąk i intelektu człowieka korzysta z ochrony jaką daje prawo autorskie. Dotyczy to w szczególności aktów prawnych i dokumentów urzędowych.

Zdjęcia podczas eventów

Wykonywanie zdjęć podczas imprez i spotkań czy eventów to oddzielny problem prawny. W tym wypadku bowiem mamy do czynienia z problematyką wykorzystywania wizerunku.

Koncert, imprezy „na żywo” – komu i za co płacimy?

Jedną z najbardziej skomplikowanych kwestii prawa autorskiego jest płacenie tantiem. Ustawa bowiem odpowiada na pytanie komu i w jakim zakresie się one należą.

Organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi

W Polsce działa kilkanaście organizacji zbiorowego zarządzania. Najbardziej znana z nich to ZAiKS i ZASP.