REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań – porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.
Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie coraz częściej mamy do czynienia z problemami związanymi z prawami autorskimi. Ekspert radzi jakie zasady rządzą prawami do nadań programów oraz pierwszych wydań.

REKLAMA

Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań i problemy z nimi związane pojawiają się w obrocie coraz częściej. Działalność może wszakże przybrać różne formy, począwszy od nieco mniej skomplikowanej w zakresie sprzedaży towarów, np. płyt muzycznych, poprzez działalność fonograficzną i wideograficzną, a skończywszy na bardzo rozwiniętej działalności organizacji radiowych i telewizyjnych. Organizacje te, w zakresie swojej aktywności, muszą pamiętać o prawach autorskich i im pokrewnych, przysługujących twórcom szeroko rozumianych utworów. Naruszenie owych praw może bowiem skutkować licznymi konsekwencjami. W związku z tym warto zapoznać się zakresem działań, które są tym podmiotom dozwolone.

REKLAMA

Jeżeli więc podmiotowi występującemu w obrocie - organizacji radiowej lub telewizyjnej przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania i korzystania ze swoich nadań programów w zakresie:
• utrwalania,
• zwielokrotniania określoną techniką,
• nadawania przez inną organizację radiową lub telewizyjną,
• reemitowania,
• wprowadzania do obrotu ich utrwaleń,
• odtwarzania w miejscach dostępnych za określoną opłatą wstępu,
• udostępniania ich utrwaleń w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym,
może on wykonywać tego rodzaju działalność bez uszczerbku dla praw twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów.

Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.

Co do zasady, prawa tego typu przysługują podmiotom, które swoją działalność wykonują na określonym przez prawo autorskie, terenie. W związku z tym należy pamiętać, że uprawnienia te odnoszą się jedynie do nadań programów:
1. organizacji radiowych i telewizyjnych, które mają siedzibę na terytorium Polski,
2. organizacji radiowych i telewizyjnych, które mają siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
3. które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów. Dlatego też w przypadkach takich, oprócz sięgnięcia do przepisów krajowych, konieczne jest również zapoznanie się z prawem międzynarodowym, tj, z umową międzynarodową (dwu lub wielostronną) regulującą tę kwestię, a której to Polska jest stroną.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie, jak przy działalności w zakresie nagrań programów, również w przypadku działalności w zakresie wydawniczej stosuje się, określone przez przepisy prawa, zasady odnośnie praw autorskich.

W związku z tym wydawcy, który jako pierwszy, w sposób zgodny z prawem, opublikował lub w inny sposób rozpowszechnił utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania tym utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji przez okres dwudziestu pięciu lat od daty pierwszej publikacji lub rozpowszechnienia.

Polecamy: Pracownik jako twórca

REKLAMA

Temu, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania takim wydaniem i korzystania z niego w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu (czyli poprzez wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową) oraz w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (a więc poprzez wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy).

To wyłączne prawo do rozporządzania takim wydaniem i korzystania z niego w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu oraz w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono obowiązuje przez okres trzydziestu lat od daty publikacji.

Zasady te stosuje się odpowiednio do utworów i tekstów, które ze względu na czas ich powstania lub charakter, nigdy nie były objęte ochroną prawa autorskiego. Może to dotyczyć między innymi utworów pochodzących sprzed wielu lat.

Przy wyznaczaniu czasu ochrony, o którym mowa powyżej, należy pamiętać, o tym, że jeżeli bieg terminu wygaśnięcia prawa rozpoczyna się od chwili rozpowszechnienia utworu, a utwór rozpowszechniono w częściach (np. w odcinkach, fragmentach lub wkładkach), bieg terminu liczy się oddzielnie od daty rozpowszechnienia każdej z wymienionych części. Powoduje to, że system obliczania jest nieco bardziej skomplikowany, a tym samym należy zwrócić przy nim szczególną uwagę.

Warto też zwrócić uwagę na to, że czas trwania ochrony liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg opisanych wyżej terminów.

Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku praw do artystycznych wykonań oraz praw do fonogramów i wideogramów, tak i w przypadku praw do szeroko rozumianego rozporządzania i korzystania ze swoich nadań przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz działalności w zakresie wydawniczej, zasady opisane powyżej stosuje się do pierwszych wydań:
• których wydawca ma na terytorium Polski miejsce zamieszkania lub siedzibę,
• których wydawca ma na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub
• które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Polecamy: Ochrona praw autorskich osobistych

Zasady powyższe stosuje się również do wydań naukowych i krytycznych, które zostały dokonane przez obywatela polskiego albo osobę zamieszkałą na terytorium Polski lub zostały ustalone albo opublikowane po raz pierwszy na terytorium naszego kraju albo są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA