REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań – porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.
Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie coraz częściej mamy do czynienia z problemami związanymi z prawami autorskimi. Ekspert radzi jakie zasady rządzą prawami do nadań programów oraz pierwszych wydań.

REKLAMA

Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań i problemy z nimi związane pojawiają się w obrocie coraz częściej. Działalność może wszakże przybrać różne formy, począwszy od nieco mniej skomplikowanej w zakresie sprzedaży towarów, np. płyt muzycznych, poprzez działalność fonograficzną i wideograficzną, a skończywszy na bardzo rozwiniętej działalności organizacji radiowych i telewizyjnych. Organizacje te, w zakresie swojej aktywności, muszą pamiętać o prawach autorskich i im pokrewnych, przysługujących twórcom szeroko rozumianych utworów. Naruszenie owych praw może bowiem skutkować licznymi konsekwencjami. W związku z tym warto zapoznać się zakresem działań, które są tym podmiotom dozwolone.

REKLAMA

Jeżeli więc podmiotowi występującemu w obrocie - organizacji radiowej lub telewizyjnej przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania i korzystania ze swoich nadań programów w zakresie:
• utrwalania,
• zwielokrotniania określoną techniką,
• nadawania przez inną organizację radiową lub telewizyjną,
• reemitowania,
• wprowadzania do obrotu ich utrwaleń,
• odtwarzania w miejscach dostępnych za określoną opłatą wstępu,
• udostępniania ich utrwaleń w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym,
może on wykonywać tego rodzaju działalność bez uszczerbku dla praw twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów.

Prawa te, podobnie jak inne, szeroko rozumiane prawa autorskie, wygasają z upływem okresu czasu, w tym wypadku po pięćdziesięciu latach następujących po roku od pierwszego nadania programu.

Co do zasady, prawa tego typu przysługują podmiotom, które swoją działalność wykonują na określonym przez prawo autorskie, terenie. W związku z tym należy pamiętać, że uprawnienia te odnoszą się jedynie do nadań programów:
1. organizacji radiowych i telewizyjnych, które mają siedzibę na terytorium Polski,
2. organizacji radiowych i telewizyjnych, które mają siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
3. które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów. Dlatego też w przypadkach takich, oprócz sięgnięcia do przepisów krajowych, konieczne jest również zapoznanie się z prawem międzynarodowym, tj, z umową międzynarodową (dwu lub wielostronną) regulującą tę kwestię, a której to Polska jest stroną.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie, jak przy działalności w zakresie nagrań programów, również w przypadku działalności w zakresie wydawniczej stosuje się, określone przez przepisy prawa, zasady odnośnie praw autorskich.

W związku z tym wydawcy, który jako pierwszy, w sposób zgodny z prawem, opublikował lub w inny sposób rozpowszechnił utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania tym utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji przez okres dwudziestu pięciu lat od daty pierwszej publikacji lub rozpowszechnienia.

Polecamy: Pracownik jako twórca

REKLAMA

Temu, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem, przysługuje wyłączne prawo do rozporządzania takim wydaniem i korzystania z niego w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu (czyli poprzez wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową) oraz w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (a więc poprzez wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy).

To wyłączne prawo do rozporządzania takim wydaniem i korzystania z niego w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu oraz w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono obowiązuje przez okres trzydziestu lat od daty publikacji.

Zasady te stosuje się odpowiednio do utworów i tekstów, które ze względu na czas ich powstania lub charakter, nigdy nie były objęte ochroną prawa autorskiego. Może to dotyczyć między innymi utworów pochodzących sprzed wielu lat.

Przy wyznaczaniu czasu ochrony, o którym mowa powyżej, należy pamiętać, o tym, że jeżeli bieg terminu wygaśnięcia prawa rozpoczyna się od chwili rozpowszechnienia utworu, a utwór rozpowszechniono w częściach (np. w odcinkach, fragmentach lub wkładkach), bieg terminu liczy się oddzielnie od daty rozpowszechnienia każdej z wymienionych części. Powoduje to, że system obliczania jest nieco bardziej skomplikowany, a tym samym należy zwrócić przy nim szczególną uwagę.

Warto też zwrócić uwagę na to, że czas trwania ochrony liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg opisanych wyżej terminów.

Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku praw do artystycznych wykonań oraz praw do fonogramów i wideogramów, tak i w przypadku praw do szeroko rozumianego rozporządzania i korzystania ze swoich nadań przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz działalności w zakresie wydawniczej, zasady opisane powyżej stosuje się do pierwszych wydań:
• których wydawca ma na terytorium Polski miejsce zamieszkania lub siedzibę,
• których wydawca ma na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub
• które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Polecamy: Ochrona praw autorskich osobistych

Zasady powyższe stosuje się również do wydań naukowych i krytycznych, które zostały dokonane przez obywatela polskiego albo osobę zamieszkałą na terytorium Polski lub zostały ustalone albo opublikowane po raz pierwszy na terytorium naszego kraju albo są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA