REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukcesja firmy od strony finansowej - praktyczne porady

sukcesja firmy przedsiębiorstwa finanse ubezpieczenie na życie
Sukcesja firmy a ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja firmy od strony finansowej - w jaki sposób do niej podejść? Na co zwracać szczególną uwagę? Skąd wziąć pieniądze na proces sukcesji przedsiębiorstwa? Czy ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy może pomóc? Oto kilka praktycznych porad.

Sukcesja firmy - finanse

Podejście do sukcesji przedsiębiorstwa od strony finansowej wymaga starannego planowania i analizy. Oto kilka kluczowych czynników, na które warto zwrócić uwagę:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Ocena wartości przedsiębiorstwa – uwzgledniająca aktywa, zadłużenie, bieżące zobowiązania, dochody, przyszłe potencjalne zyski. Ustalenie wartości przedsiębiorstwa pozwoli ustalić cenę i strategię sukcesji;
  2. Zabezpieczenie finansowe – konieczne, aby móc sfinansować proces sukcesji i aby zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa w trakcie realizowania wybranej strategii;
  3. Strategia sukcesji - najlepiej opracować ją przy współpracy z prawnikiem specjalizującym się w obszarze sukcesji. Kluczowe jest czy przekazanie firmy i/lub innego majątku ma się odbyć wewnętrznie w ramach rodziny czy pracowników firmy lub czy firma ma zostać sprzedana na zewnątrz;
  4. Planowanie podatkowe - każde z rozwiązań będzie miało inne skutki podatkowe. Tu potrzebna jest współpraca z doradcą podatkowym, aby zminimalizować obciążenia podatkowe dla spadkobierców i dla firmy.

Dobra strategia sukcesji, która będzie uwzględniała powyższe aspekty pozwoli na zachowanie ciągłości i stabilności firmy po jej przejęciu. Odpowiednie przygotowanie sukcesorów do przejęcia roli zarządzającego firmą może wymagać dodatkowych nakładów finansowych na szkolenia, mentoring i wdrożenie.

 

Anna Remża, ekspert z zakresu indywidualnych ubezpieczeń na życie

Źródło zewnętrzne

Sukcesja firmy a ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy

Czy zawarcie ubezpieczenia na życie przedsiębiorcy może ułatwić sukcesję firmy? Zdecydowanie tak, zwłaszcza jeśli firma jest własnością jednoosobową lub rodzinną. Środki uzyskane z wypłaty świadczenia z polisy w przypadku śmierci jej posiadacza pozwolą pokryć koszty procesu sukcesji, takie jak:

  • spłata bieżących i natychmiastowo wymagalnych zobowiązań, 
  • spłatę kredytów, 
  • zapewnienie środków na płynność finansową w trakcie procesu przejmowania przedsiębiorstwa przez sukcesorów,  
  • minimalizowanie ryzyka utraty klientów i kontraktów, 
  • opłatę zobowiązań podatkowych, 
  • koszty przeszkolenia i wdrożenia nowych właścicieli, 
  • pokrycie wynagrodzenia zarządcy sukcesyjnego, 
  • opłaty bieżącego finansowania firmy w okresie przejściowym.

Jeśli według strategii firma ma zostać sprzedana na zewnątrz to środki z polisy na życie przedsiębiorcy pozwolą przetrwać czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego nowego nabywcy, a nie sprzedawać jej pod presją czasu, nieadekwatnie do wartości firmy.

REKLAMA

Czy temat sukcesji często pojawia się w rozmowach z klientami, czy są oni świadomi tego, że dobra polisa pomoże przedsiębiorstwu po śmierci właściciela?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile temat sukcesji coraz częściej jest przedmiotem rozważań przedsiębiorców lub w przypadku większych firm, z dłuższym stażem na rynku podjętych już konkretnych działań typu odpowiednie zapisy w umowach spółki, sporządzenie testamentu itd., o tyle bardzo niewielu z nich ma świadomość, że nie wystarczy dobrze skonstruowana z pomocą prawnika umowa przekazania firmy sukcesorom. Prawnik pomoże ułożyć strategię. Doradca podatkowy wskaże obszary podatkowe i podpowie, jak zminimalizować powstające obciążenia z tego tytułu. Pozostaje jednak kwestia skąd wziąć pieniądze na przeprowadzenie całego procesu?

Pieniądze na proces sukcesji firmy

Wielu klientów nie ma świadomości, że polisa i pieniądze uzyskane z wypłaty świadczenia po śmierci właściciela czy wspólnika mogą wesprzeć proces przejmowania czy sprzedaży firmy zapewniając ciągłość funkcjonowania w trakcie tego procesu.

Warto wspomnieć, że pieniądze uzyskane z polisy nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ani ustawie o podatku od spadków i darowizn. Nie ma tu znaczenia czy jako uposażony został wskazany wstępny czy zstępny z pierwszej linii dziedziczenia czy osoba zupełnie obca, niespokrewniona. Dzięki środkom z polisy można sfinansować przekazanie majątku osobie pozostającej w nieformalnym związku z właścicielem/wspólnikiem firmy. Nawet jeśli powyższe zostanie uregulowane testamentem to nie można zapominać, że pozostanie kwestia uregulowania należnych zachowków. A te muszą zostać wypłacone w gotówce a nie w ekwiwalencie materialnym.

Dlatego takie ważne jest, aby temat sukcesji był regularnie poruszany przez prawników, doradców podatkowych i agentów ubezpieczeniowych. Edukacja z tego zakresu pozwoli na podejmowanie decyzji sukcesyjnych świadomie i racjonalnie z uwzględnieniem źródeł finansowania całego procesu.

 

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA