REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukcesja firmy od strony finansowej - praktyczne porady

sukcesja firmy przedsiębiorstwa finanse ubezpieczenie na życie
Sukcesja firmy a ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja firmy od strony finansowej - w jaki sposób do niej podejść? Na co zwracać szczególną uwagę? Skąd wziąć pieniądze na proces sukcesji przedsiębiorstwa? Czy ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy może pomóc? Oto kilka praktycznych porad.

Sukcesja firmy - finanse

Podejście do sukcesji przedsiębiorstwa od strony finansowej wymaga starannego planowania i analizy. Oto kilka kluczowych czynników, na które warto zwrócić uwagę:

REKLAMA

  1. Ocena wartości przedsiębiorstwa – uwzgledniająca aktywa, zadłużenie, bieżące zobowiązania, dochody, przyszłe potencjalne zyski. Ustalenie wartości przedsiębiorstwa pozwoli ustalić cenę i strategię sukcesji;
  2. Zabezpieczenie finansowe – konieczne, aby móc sfinansować proces sukcesji i aby zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa w trakcie realizowania wybranej strategii;
  3. Strategia sukcesji - najlepiej opracować ją przy współpracy z prawnikiem specjalizującym się w obszarze sukcesji. Kluczowe jest czy przekazanie firmy i/lub innego majątku ma się odbyć wewnętrznie w ramach rodziny czy pracowników firmy lub czy firma ma zostać sprzedana na zewnątrz;
  4. Planowanie podatkowe - każde z rozwiązań będzie miało inne skutki podatkowe. Tu potrzebna jest współpraca z doradcą podatkowym, aby zminimalizować obciążenia podatkowe dla spadkobierców i dla firmy.

Dobra strategia sukcesji, która będzie uwzględniała powyższe aspekty pozwoli na zachowanie ciągłości i stabilności firmy po jej przejęciu. Odpowiednie przygotowanie sukcesorów do przejęcia roli zarządzającego firmą może wymagać dodatkowych nakładów finansowych na szkolenia, mentoring i wdrożenie.

Anna Remża

 

Anna Remża, ekspert z zakresu indywidualnych ubezpieczeń na życie

Źródło zewnętrzne

Sukcesja firmy a ubezpieczenie na życie przedsiębiorcy

Czy zawarcie ubezpieczenia na życie przedsiębiorcy może ułatwić sukcesję firmy? Zdecydowanie tak, zwłaszcza jeśli firma jest własnością jednoosobową lub rodzinną. Środki uzyskane z wypłaty świadczenia z polisy w przypadku śmierci jej posiadacza pozwolą pokryć koszty procesu sukcesji, takie jak:

  • spłata bieżących i natychmiastowo wymagalnych zobowiązań, 
  • spłatę kredytów, 
  • zapewnienie środków na płynność finansową w trakcie procesu przejmowania przedsiębiorstwa przez sukcesorów,  
  • minimalizowanie ryzyka utraty klientów i kontraktów, 
  • opłatę zobowiązań podatkowych, 
  • koszty przeszkolenia i wdrożenia nowych właścicieli, 
  • pokrycie wynagrodzenia zarządcy sukcesyjnego, 
  • opłaty bieżącego finansowania firmy w okresie przejściowym.

Jeśli według strategii firma ma zostać sprzedana na zewnątrz to środki z polisy na życie przedsiębiorcy pozwolą przetrwać czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego nowego nabywcy, a nie sprzedawać jej pod presją czasu, nieadekwatnie do wartości firmy.

Czy temat sukcesji często pojawia się w rozmowach z klientami, czy są oni świadomi tego, że dobra polisa pomoże przedsiębiorstwu po śmierci właściciela?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile temat sukcesji coraz częściej jest przedmiotem rozważań przedsiębiorców lub w przypadku większych firm, z dłuższym stażem na rynku podjętych już konkretnych działań typu odpowiednie zapisy w umowach spółki, sporządzenie testamentu itd., o tyle bardzo niewielu z nich ma świadomość, że nie wystarczy dobrze skonstruowana z pomocą prawnika umowa przekazania firmy sukcesorom. Prawnik pomoże ułożyć strategię. Doradca podatkowy wskaże obszary podatkowe i podpowie, jak zminimalizować powstające obciążenia z tego tytułu. Pozostaje jednak kwestia skąd wziąć pieniądze na przeprowadzenie całego procesu?

Pieniądze na proces sukcesji firmy

REKLAMA

Wielu klientów nie ma świadomości, że polisa i pieniądze uzyskane z wypłaty świadczenia po śmierci właściciela czy wspólnika mogą wesprzeć proces przejmowania czy sprzedaży firmy zapewniając ciągłość funkcjonowania w trakcie tego procesu.

Warto wspomnieć, że pieniądze uzyskane z polisy nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ani ustawie o podatku od spadków i darowizn. Nie ma tu znaczenia czy jako uposażony został wskazany wstępny czy zstępny z pierwszej linii dziedziczenia czy osoba zupełnie obca, niespokrewniona. Dzięki środkom z polisy można sfinansować przekazanie majątku osobie pozostającej w nieformalnym związku z właścicielem/wspólnikiem firmy. Nawet jeśli powyższe zostanie uregulowane testamentem to nie można zapominać, że pozostanie kwestia uregulowania należnych zachowków. A te muszą zostać wypłacone w gotówce a nie w ekwiwalencie materialnym.

Dlatego takie ważne jest, aby temat sukcesji był regularnie poruszany przez prawników, doradców podatkowych i agentów ubezpieczeniowych. Edukacja z tego zakresu pozwoli na podejmowanie decyzji sukcesyjnych świadomie i racjonalnie z uwzględnieniem źródeł finansowania całego procesu.

 

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA