REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
mieszkanie dom podatek pieniądze
Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

Sprzedaż mieszkania po pięciu latach bez podatku

Skarbówka potwierdza, że mieszkanie używane w działalności gospodarczej można sprzedać bez podatku, jeżeli od jego nabycia minęło pięć lat. Taka transakcja jest traktowana jak sprzedaż prywatna. Kluczowe jest tutaj spełnienie warunku czasowego – pięcioletni okres liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia nieruchomości. Przepisy te mają na celu ułatwienie przedsiębiorcom rozliczeń i uniknięcie podwójnego opodatkowania. Za potwierdzenie takiego stanu rzeczy można uznać interpretację z 27 czerwca 2024 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.433.2024.1.MT). 

REKLAMA

REKLAMA

Powołana interpretacja odnosi się do sytuacji kobiety, która chciała sprzedać dwa mieszkania wykorzystywane w działalności gospodarczej. Pierwsze mieszkanie otrzymała w darowiźnie od babci w 2013 roku i wynajmowała je w latach 2016-2021. Drugie mieszkanie kupiła w 2017 roku i wynajmowała je w latach 2018-2021. Dyrektor KIS stwierdził, że przychód z ich sprzedaży nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, ponieważ od nabycia minęło więcej niż pięć lat.

Amortyzacja nie jest przeszkodą

Ważnym aspektem jest fakt, że wcześniejsza amortyzacja mieszkania nie wpływa na możliwość skorzystania z preferencyjnych zasad opodatkowania. Nawet jeśli mieszkanie było amortyzowane, sprzedaż po upływie pięciu lat od nabycia nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej. Liczne interpretacje wydane przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdzają, że podatnicy mogą korzystać z tej ulgi. Za przykład może posłużyć interpretacja z 13 kwietnia 2023 r. (nr 0114-KDIP3- 2.4011.302.2023.1.MT). 

W stanie faktycznym wskazanej w poprzednim akapicie interpretacji przedsiębiorca (prawnik) przez wiele lat amortyzował swoje mieszkanie używane w kancelarii, mieszkanie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych i amortyzowane. Dyrektor KIS uznał, że przedsiębiorca może sprzedać mieszkanie bez podatku, ponieważ upłynęło pięć lat od jego nabycia. 

REKLAMA

Podsumowanie

Dla przedsiębiorców planujących sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej ważne jest zrozumienie, że kluczowym czynnikiem jest czas, jaki upłynął od nabycia nieruchomości. Jeżeli od nabycia minęło więcej niż pięć lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie), sprzedaż taka nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej, co pozwala na uniknięcie dodatkowego opodatkowania. Przykłady interpretacji skarbowych wskazują, że amortyzacja nie ma tutaj znaczenia – mieszkania amortyzowane również mogą być sprzedawane na preferencyjnych warunkach, jeśli spełniony jest warunek czasowy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Remigiusz Fijak Doradca Podatkowy Partner Associate ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA