REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
mieszkanie dom podatek pieniądze
Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

Sprzedaż mieszkania po pięciu latach bez podatku

REKLAMA

Skarbówka potwierdza, że mieszkanie używane w działalności gospodarczej można sprzedać bez podatku, jeżeli od jego nabycia minęło pięć lat. Taka transakcja jest traktowana jak sprzedaż prywatna. Kluczowe jest tutaj spełnienie warunku czasowego – pięcioletni okres liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia nieruchomości. Przepisy te mają na celu ułatwienie przedsiębiorcom rozliczeń i uniknięcie podwójnego opodatkowania. Za potwierdzenie takiego stanu rzeczy można uznać interpretację z 27 czerwca 2024 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.433.2024.1.MT). 

REKLAMA

Powołana interpretacja odnosi się do sytuacji kobiety, która chciała sprzedać dwa mieszkania wykorzystywane w działalności gospodarczej. Pierwsze mieszkanie otrzymała w darowiźnie od babci w 2013 roku i wynajmowała je w latach 2016-2021. Drugie mieszkanie kupiła w 2017 roku i wynajmowała je w latach 2018-2021. Dyrektor KIS stwierdził, że przychód z ich sprzedaży nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, ponieważ od nabycia minęło więcej niż pięć lat.

Amortyzacja nie jest przeszkodą

Ważnym aspektem jest fakt, że wcześniejsza amortyzacja mieszkania nie wpływa na możliwość skorzystania z preferencyjnych zasad opodatkowania. Nawet jeśli mieszkanie było amortyzowane, sprzedaż po upływie pięciu lat od nabycia nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej. Liczne interpretacje wydane przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdzają, że podatnicy mogą korzystać z tej ulgi. Za przykład może posłużyć interpretacja z 13 kwietnia 2023 r. (nr 0114-KDIP3- 2.4011.302.2023.1.MT). 

W stanie faktycznym wskazanej w poprzednim akapicie interpretacji przedsiębiorca (prawnik) przez wiele lat amortyzował swoje mieszkanie używane w kancelarii, mieszkanie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych i amortyzowane. Dyrektor KIS uznał, że przedsiębiorca może sprzedać mieszkanie bez podatku, ponieważ upłynęło pięć lat od jego nabycia. 

Podsumowanie

Dla przedsiębiorców planujących sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej ważne jest zrozumienie, że kluczowym czynnikiem jest czas, jaki upłynął od nabycia nieruchomości. Jeżeli od nabycia minęło więcej niż pięć lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie), sprzedaż taka nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej, co pozwala na uniknięcie dodatkowego opodatkowania. Przykłady interpretacji skarbowych wskazują, że amortyzacja nie ma tutaj znaczenia – mieszkania amortyzowane również mogą być sprzedawane na preferencyjnych warunkach, jeśli spełniony jest warunek czasowy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Remigiusz Fijak Doradca Podatkowy Partner Associate ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA