REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iga Bielecka
Radca prawny
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Jak due diligence wpływa na wycenę firmy i jakie informacje są kluczowe?

Due diligence stanowi doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji danego przedsiębiorstwa, które znacząco wpływa na jego wycenę. Podczas tego procesu, zewnętrzni specjaliści dokonują weryfikacji wszystkich aspektów działania firmy, przeprowadzając dogłębną analizę danych. Istotne znaczenie mają badania czynników prawnych, podatkowych, a także finansowych przedsiębiorstwa. W zależności od rodzaju działalności mogą pojawić się potrzeby badania innych, specyficznych dla danej branży aspektów. Najczęściej analizowane są kwestie technologiczne, komercyjne, operacyjne, własność intelektualna oraz nieruchomości.

Znaczenie prawidłowo przeprowadzonego procesu due diligence

Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia, a także dokonać realnej wyceny przedsiębiorstwa, która może znacząco odbiegać od przedstawionej przez kontrahenta. Przeprowadzenie due diligence warto zlecić w przypadku połączenia spółek kapitałowych, sprzedaży przedsiębiorstwa, sprzedaży udziałów lub akcji, pozyskania inwestorów,  wprowadzenia spółki na giełdę czy restrukturyzacji.

Należy jednak zaznaczyć, że zakres due diligence oraz analizowanych ryzyk będzie każdorazowo ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnej inwestycji lub transakcji. Warto przy tym uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności, otoczenie rynkowe, lokalizację czy cel inwestycji.

Mimo różnic w zakresie poszczególnych badań, można wskazać zbiór podstawowych i powszechnie stosowanych zasad: kompleksowość badania, obiektywizm, poufność i ochrona analizowanych danych, strukturalizacja i systematyczność badania, uzyskanie dostępu do wszystkich niezbędnych informacji w podmiocie poddanym badaniu, zaangażowanie i współpraca ekspertów z różnych dziedzin (w szczególności prawa, podatków i finansów), prawidłowa weryfikacja i dokumentowanie informacji, wniosków oraz rekomendacji.

Zasady i zakres prawnego due diligence

W ramach prawnego badania due diligence sprawdzeniu podlegają wszelkie stosunki prawne, w tym struktura korporacyjna, aktualna i przeszła struktura własności, struktura zatrudnienia pracowników, stosunki umowne z klientami i dostawcami, przestrzeganie wymogów ochrony danych osobowych, compliance, postępowania sądowe oraz prawa własności przemysłowej. Prawne due diligence polega na analizie i ocenie narażenia organizacji na ryzyko prawne, korporacyjne i regulacyjne.

Kluczowe aspekty podatkowego i finansowego due diligence

W ramach podatkowego badania due diligence analizowana jest aktualna sytuacja podatkowa oraz weryfikowana poprawność rozliczeń podatkowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. W przypadku finansowego due diligence dokonuje się oceny sytuacji finansowej i wyników finansowych firmy.

Cele i znaczenie procesu due diligence

Głównym celem przeprowadzenia due diligence jest zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Analiza ta ma kluczowe znaczenie przy kalkulacji ceny zakupu, ustalaniu warunków umowy sprzedaży, formułowaniu argumentów negocjacyjnych oraz ustalenia warunków i definicji umowy sprzedaży przedsiębiorstwa oraz opracowywaniu planu działania po transakcji. Due diligence zapewnia transparentny przegląd firmy, zmniejsza ryzyko ewentualnej odpowiedzialności członków zarządu nabywcy. Pozwala również na analizę ryzyk, które mogą pojawić się dopiero w przyszłości oraz ograniczenie strat związanych z inwestycją.

Warto zaznaczyć, że proces due diligence może się różnić w zależności od specyfiki podmiotu, takich jak branża, liczba zatrudnionych pracowników, sposób prowadzenia działalności czy kultura organizacyjna.

Autor: Radca Prawny Iga Bielecka, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA