REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Iga Bielecka
Radca prawny
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Jak due diligence wpływa na wycenę firmy i jakie informacje są kluczowe?

Due diligence stanowi doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji danego przedsiębiorstwa, które znacząco wpływa na jego wycenę. Podczas tego procesu, zewnętrzni specjaliści dokonują weryfikacji wszystkich aspektów działania firmy, przeprowadzając dogłębną analizę danych. Istotne znaczenie mają badania czynników prawnych, podatkowych, a także finansowych przedsiębiorstwa. W zależności od rodzaju działalności mogą pojawić się potrzeby badania innych, specyficznych dla danej branży aspektów. Najczęściej analizowane są kwestie technologiczne, komercyjne, operacyjne, własność intelektualna oraz nieruchomości.

Znaczenie prawidłowo przeprowadzonego procesu due diligence

Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia, a także dokonać realnej wyceny przedsiębiorstwa, która może znacząco odbiegać od przedstawionej przez kontrahenta. Przeprowadzenie due diligence warto zlecić w przypadku połączenia spółek kapitałowych, sprzedaży przedsiębiorstwa, sprzedaży udziałów lub akcji, pozyskania inwestorów,  wprowadzenia spółki na giełdę czy restrukturyzacji.

Należy jednak zaznaczyć, że zakres due diligence oraz analizowanych ryzyk będzie każdorazowo ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnej inwestycji lub transakcji. Warto przy tym uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności, otoczenie rynkowe, lokalizację czy cel inwestycji.

Mimo różnic w zakresie poszczególnych badań, można wskazać zbiór podstawowych i powszechnie stosowanych zasad: kompleksowość badania, obiektywizm, poufność i ochrona analizowanych danych, strukturalizacja i systematyczność badania, uzyskanie dostępu do wszystkich niezbędnych informacji w podmiocie poddanym badaniu, zaangażowanie i współpraca ekspertów z różnych dziedzin (w szczególności prawa, podatków i finansów), prawidłowa weryfikacja i dokumentowanie informacji, wniosków oraz rekomendacji.

Zasady i zakres prawnego due diligence

W ramach prawnego badania due diligence sprawdzeniu podlegają wszelkie stosunki prawne, w tym struktura korporacyjna, aktualna i przeszła struktura własności, struktura zatrudnienia pracowników, stosunki umowne z klientami i dostawcami, przestrzeganie wymogów ochrony danych osobowych, compliance, postępowania sądowe oraz prawa własności przemysłowej. Prawne due diligence polega na analizie i ocenie narażenia organizacji na ryzyko prawne, korporacyjne i regulacyjne.

Kluczowe aspekty podatkowego i finansowego due diligence

W ramach podatkowego badania due diligence analizowana jest aktualna sytuacja podatkowa oraz weryfikowana poprawność rozliczeń podatkowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. W przypadku finansowego due diligence dokonuje się oceny sytuacji finansowej i wyników finansowych firmy.

Cele i znaczenie procesu due diligence

Głównym celem przeprowadzenia due diligence jest zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Analiza ta ma kluczowe znaczenie przy kalkulacji ceny zakupu, ustalaniu warunków umowy sprzedaży, formułowaniu argumentów negocjacyjnych oraz ustalenia warunków i definicji umowy sprzedaży przedsiębiorstwa oraz opracowywaniu planu działania po transakcji. Due diligence zapewnia transparentny przegląd firmy, zmniejsza ryzyko ewentualnej odpowiedzialności członków zarządu nabywcy. Pozwala również na analizę ryzyk, które mogą pojawić się dopiero w przyszłości oraz ograniczenie strat związanych z inwestycją.

Warto zaznaczyć, że proces due diligence może się różnić w zależności od specyfiki podmiotu, takich jak branża, liczba zatrudnionych pracowników, sposób prowadzenia działalności czy kultura organizacyjna.

Autor: Radca Prawny Iga Bielecka, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA