REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Iga Bielecka
Radca prawny
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Jak due diligence wpływa na wycenę firmy i jakie informacje są kluczowe?

Due diligence stanowi doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji danego przedsiębiorstwa, które znacząco wpływa na jego wycenę. Podczas tego procesu, zewnętrzni specjaliści dokonują weryfikacji wszystkich aspektów działania firmy, przeprowadzając dogłębną analizę danych. Istotne znaczenie mają badania czynników prawnych, podatkowych, a także finansowych przedsiębiorstwa. W zależności od rodzaju działalności mogą pojawić się potrzeby badania innych, specyficznych dla danej branży aspektów. Najczęściej analizowane są kwestie technologiczne, komercyjne, operacyjne, własność intelektualna oraz nieruchomości.

Znaczenie prawidłowo przeprowadzonego procesu due diligence

Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia, a także dokonać realnej wyceny przedsiębiorstwa, która może znacząco odbiegać od przedstawionej przez kontrahenta. Przeprowadzenie due diligence warto zlecić w przypadku połączenia spółek kapitałowych, sprzedaży przedsiębiorstwa, sprzedaży udziałów lub akcji, pozyskania inwestorów,  wprowadzenia spółki na giełdę czy restrukturyzacji.

Należy jednak zaznaczyć, że zakres due diligence oraz analizowanych ryzyk będzie każdorazowo ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnej inwestycji lub transakcji. Warto przy tym uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności, otoczenie rynkowe, lokalizację czy cel inwestycji.

Mimo różnic w zakresie poszczególnych badań, można wskazać zbiór podstawowych i powszechnie stosowanych zasad: kompleksowość badania, obiektywizm, poufność i ochrona analizowanych danych, strukturalizacja i systematyczność badania, uzyskanie dostępu do wszystkich niezbędnych informacji w podmiocie poddanym badaniu, zaangażowanie i współpraca ekspertów z różnych dziedzin (w szczególności prawa, podatków i finansów), prawidłowa weryfikacja i dokumentowanie informacji, wniosków oraz rekomendacji.

Zasady i zakres prawnego due diligence

W ramach prawnego badania due diligence sprawdzeniu podlegają wszelkie stosunki prawne, w tym struktura korporacyjna, aktualna i przeszła struktura własności, struktura zatrudnienia pracowników, stosunki umowne z klientami i dostawcami, przestrzeganie wymogów ochrony danych osobowych, compliance, postępowania sądowe oraz prawa własności przemysłowej. Prawne due diligence polega na analizie i ocenie narażenia organizacji na ryzyko prawne, korporacyjne i regulacyjne.

Kluczowe aspekty podatkowego i finansowego due diligence

W ramach podatkowego badania due diligence analizowana jest aktualna sytuacja podatkowa oraz weryfikowana poprawność rozliczeń podatkowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. W przypadku finansowego due diligence dokonuje się oceny sytuacji finansowej i wyników finansowych firmy.

Cele i znaczenie procesu due diligence

Głównym celem przeprowadzenia due diligence jest zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Analiza ta ma kluczowe znaczenie przy kalkulacji ceny zakupu, ustalaniu warunków umowy sprzedaży, formułowaniu argumentów negocjacyjnych oraz ustalenia warunków i definicji umowy sprzedaży przedsiębiorstwa oraz opracowywaniu planu działania po transakcji. Due diligence zapewnia transparentny przegląd firmy, zmniejsza ryzyko ewentualnej odpowiedzialności członków zarządu nabywcy. Pozwala również na analizę ryzyk, które mogą pojawić się dopiero w przyszłości oraz ograniczenie strat związanych z inwestycją.

Warto zaznaczyć, że proces due diligence może się różnić w zależności od specyfiki podmiotu, takich jak branża, liczba zatrudnionych pracowników, sposób prowadzenia działalności czy kultura organizacyjna.

Autor: Radca Prawny Iga Bielecka, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

 

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA