REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iga Bielecka
Radca prawny
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
Due diligence to doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Jak due diligence wpływa na wycenę firmy i jakie informacje są kluczowe?

Due diligence stanowi doskonałe narzędzie do kompleksowej oceny kondycji danego przedsiębiorstwa, które znacząco wpływa na jego wycenę. Podczas tego procesu, zewnętrzni specjaliści dokonują weryfikacji wszystkich aspektów działania firmy, przeprowadzając dogłębną analizę danych. Istotne znaczenie mają badania czynników prawnych, podatkowych, a także finansowych przedsiębiorstwa. W zależności od rodzaju działalności mogą pojawić się potrzeby badania innych, specyficznych dla danej branży aspektów. Najczęściej analizowane są kwestie technologiczne, komercyjne, operacyjne, własność intelektualna oraz nieruchomości.

Znaczenie prawidłowo przeprowadzonego procesu due diligence

Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia, a także dokonać realnej wyceny przedsiębiorstwa, która może znacząco odbiegać od przedstawionej przez kontrahenta. Przeprowadzenie due diligence warto zlecić w przypadku połączenia spółek kapitałowych, sprzedaży przedsiębiorstwa, sprzedaży udziałów lub akcji, pozyskania inwestorów,  wprowadzenia spółki na giełdę czy restrukturyzacji.

Należy jednak zaznaczyć, że zakres due diligence oraz analizowanych ryzyk będzie każdorazowo ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnej inwestycji lub transakcji. Warto przy tym uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności, otoczenie rynkowe, lokalizację czy cel inwestycji.

Mimo różnic w zakresie poszczególnych badań, można wskazać zbiór podstawowych i powszechnie stosowanych zasad: kompleksowość badania, obiektywizm, poufność i ochrona analizowanych danych, strukturalizacja i systematyczność badania, uzyskanie dostępu do wszystkich niezbędnych informacji w podmiocie poddanym badaniu, zaangażowanie i współpraca ekspertów z różnych dziedzin (w szczególności prawa, podatków i finansów), prawidłowa weryfikacja i dokumentowanie informacji, wniosków oraz rekomendacji.

Zasady i zakres prawnego due diligence

W ramach prawnego badania due diligence sprawdzeniu podlegają wszelkie stosunki prawne, w tym struktura korporacyjna, aktualna i przeszła struktura własności, struktura zatrudnienia pracowników, stosunki umowne z klientami i dostawcami, przestrzeganie wymogów ochrony danych osobowych, compliance, postępowania sądowe oraz prawa własności przemysłowej. Prawne due diligence polega na analizie i ocenie narażenia organizacji na ryzyko prawne, korporacyjne i regulacyjne.

Kluczowe aspekty podatkowego i finansowego due diligence

W ramach podatkowego badania due diligence analizowana jest aktualna sytuacja podatkowa oraz weryfikowana poprawność rozliczeń podatkowych prowadzonych przez przedsiębiorstwo. W przypadku finansowego due diligence dokonuje się oceny sytuacji finansowej i wyników finansowych firmy.

Cele i znaczenie procesu due diligence

Głównym celem przeprowadzenia due diligence jest zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Analiza ta ma kluczowe znaczenie przy kalkulacji ceny zakupu, ustalaniu warunków umowy sprzedaży, formułowaniu argumentów negocjacyjnych oraz ustalenia warunków i definicji umowy sprzedaży przedsiębiorstwa oraz opracowywaniu planu działania po transakcji. Due diligence zapewnia transparentny przegląd firmy, zmniejsza ryzyko ewentualnej odpowiedzialności członków zarządu nabywcy. Pozwala również na analizę ryzyk, które mogą pojawić się dopiero w przyszłości oraz ograniczenie strat związanych z inwestycją.

Warto zaznaczyć, że proces due diligence może się różnić w zależności od specyfiki podmiotu, takich jak branża, liczba zatrudnionych pracowników, sposób prowadzenia działalności czy kultura organizacyjna.

Autor: Radca Prawny Iga Bielecka, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA