REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca jedzie (wreszcie) na wakacje. Co może i powinien zrobić przedtem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedsiębiorca jedzie (wreszcie) na wakacje. Co może i powinien zrobić przedtem?
Przedsiębiorca jedzie (wreszcie) na wakacje. Co może i powinien zrobić przedtem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zanim przedsiębiorca wyjedzie na zasłużony urlop, musi zatroszczyć się o swoją firmę. Podczas swojej nieobecności mogą wydarzyć się różne sytuacje. Warto wyznaczyć osobę, która będzie mogła reprezentować wtedy właściciela. Jeśli natomiast przedsiębiorca zdecyduje się zawiesić działalność, musi zgłosić to w odpowiednim urzędzie. 
rozwiń >

Kto może zastąpić przedsiębiorcę?

Jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie, to wyłącznie jemu przysługuje prawo do reprezentowania firmy. Aby przekazać je innej osobie, musi udzielić jej pełnomocnictwa. Dobrym pomysłem jest również ustanowienie prokurenta. 

REKLAMA

Uprawnienia pełnomocnika

Prawa do reprezentowania firmy nie nabywa automatycznie ani księgowa prowadząca, ani współmałżonek czy inny członek rodziny. Dopiero pełnomocnictwo upoważnia wskazaną osobę do wykonywania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorcy. Można je ograniczyć czasowo, wyznaczając okres jego obowiązywania, lub przedmiotowo. 

Przedmiotowe ograniczenie to zawężenie zakresu spraw, jakich dotyczy upoważnienie. Księgowa może uzyskać prawo do reprezentowania przed konkretnymi urzędami, a pracownik do zawierania umów na kwotę np. do 15 tysięcy złotych. To od przedsiębiorcy zależy kogo i do czego chce upoważnić. 

Uprawnienia prokurenta

Prokura jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa. Można z niego skorzystać, jeżeli jest się przedsiębiorcą wpisanym do rejestru CEIDG bądź prowadzi przedsiębiorstwo podlegające wpisowi do KRS. Informacja o ustanowieniu prokurenta trafia do tych rejestrów i będzie widoczna dla kontrahentów. 
Jaki zakres uprawnień ma prokurent? Może on podejmować czynności sądowe i pozasądowe związane z działalnością firmy. Jego kompetencje są wprawdzie szersze od kompetencji pełnomocnika, ale wciąż ograniczone. Prokurent nie ma prawa np. do zbycia firmy czy też nieruchomości przedsiębiorcy. Co ważne, prokurę można odwołać w dowolnym momencie.

Kwestie organizacyjne

Nieobecność w firmie może zaburzyć jej funkcjonowanie, dlatego warto zadbać też o sprawy organizacyjne. Konieczne jest wyznaczenie lidera, który zastąpi właściciela i będzie czuwał nad prawidłowym funkcjonowaniem firmy. Ważne, by ustalić, jakie sprawy będą wymagały telefonicznej konsultacji, a jakie decyzje zastępca podejmie samodzielnie. To pozwoli uniknąć częstych telefonów z pytaniami, które mogą skutecznie zrujnować urlop. 

Zawieszenie działalności na czas urlopu

Gdy przedsiębiorca obawia się powierzenia firmy w obce ręce albo nie chce prowadzić jej w okresie urlopu, może zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą. Skorzysta z tej opcji pod warunkiem, że nie zatrudnia pracowników. Minimalny okres zawieszenia to 30 dni. To wystarczająco długi czas na udany urlop z dala od wszystkich związanych z firmą obowiązków, ale ponosi za sobą szereg konsekwencji. Taką decyzję warto skonsultować z księgową. Jak mówi Patrycja Pawlak, liderka zespołu księgowego w CashDirector SA: Podczas zawieszenia przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej. Oznacza to brak możliwości świadczenia usług. W okresie zawieszenia przedsiębiorca powinien wstrzymać również działania promocyjne, a także nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niektórych wydatków poniesionych w tym okresie (podczas zawieszenia możemy rozliczyć tylko koszty stałe, takie jak leasing czy najem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zgłosić zawieszenie działalności gospodarczej?

Wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej - CEIDG-1 można złożyć:

  • elektronicznie, poprzez portal biznes.gov.pl,
  • osobiście, w urzędzie miasta lub gminy,
  • listownie - potrzebne będzie notarialne poświadczenie podpisu, 
  • przez pełnomocnika.

CEIDG przekazuje następnie uzyskaną od przedsiębiorcy informację do innych urzędów - GUS, US i ZUS. Nie musi on więc składać tam analogicznych informacji.

Konsekwencje podatkowe zawieszenia działalności

Co do zasady za okres zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku składania rozliczenia  JPK_V7M lub JPK_V7K. Jeśli chodzi o podatek dochodowy, nie wpłaca zaliczek. Ważny jest jednak czas powstania obowiązku podatkowego. Jeśli powstał w okresie przed zawieszeniem działalności, przedsiębiorca musi zapłacić podatek, nawet jeśli termin zapłaty wypadnie w okresie zawieszenia działalności. Ostatni podatek i składkę ZUS zapłacić należy zatem w miesiącu następnym po zawieszeniu działalności.

Ważne także, że podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca również ma obowiązek złożyć rozliczenia roczne PIT i ZUS DRA.

Gdy przedsiębiorca rozlicza się w formie karty podatkowej, a okres zawieszenia lub przerwy zgłoszonej do Naczelnika Urzędu Skarbowego wynosi co najmniej 10 dni, nie płaci podatku za okres trwania tej przerwy. 

Obowiązki wobec ZUS

REKLAMA

Po złożeniu wniosku w sprawie zawieszenia działalności gospodarczej ZUS prześle odrębne pismo. Zawiera ono informacje o wyrejestrowaniu z systemu jako płatnika składek. Oznacza to, że w okresie zawieszenia nie ma obowiązku ani ich opłacania, ani składania dokumentów rozliczeniowych. Tym samym jednak traci się prawo do ubezpieczeń, jeżeli nie podlega się im z innych tytułów.

Szczególnie dotkliwa może być utrata ubezpieczenia zdrowotnego, która nastąpi po 30 dniach od wygaśnięcia obowiązku ubezpieczeniowego. Korzystne jest więc zaplanowanie urlopu przed upływem tego okresu bądź dołączenie do dobrowolnego ubezpieczenia. W tym celu składa się wniosek do NFZ.

Sprawy mniej oczywiste

Jeśli przedsiębiorca nie planuje zawieszać działalności na czas urlopu, powinien wziąć pod uwagę sprawy, które mogą się wydarzyć w międzyczasie. Musi pamiętać o terminowym płaceniu podatków i składek, a jeśli data płatności przypada na okres nieobecności - zapłacić wcześniej lub zaplanować przelew. Jak mówi Patrycja Pawlak: “Na wakacjach warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. Dobrze też uregulować wszystkie zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego i ZUSu jeszcze przed wyjazdem, żeby mieć spokojną głowę. Jeśli wyjazd wakacyjny połączony jest również z prowadzeniem działalności, polecam także zadbać o bezpieczne przechowywanie dokumentów kosztowych, np. zrobić zdjęcie faktury kosztowej i przesłać ją księgowej, zanim faktura ulegnie zniszczeniu w morzu czy na słońcu.”

Zabezpieczenie firmy oraz własnych interesów to czynności konieczne do tego, by urlop był udany. Warto zadbać o wymienione kwestie odpowiednio wcześnie, a okres letniego wypoczynku będzie czasem beztroski i oderwania od codziennej rutyny.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA