REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.

REKLAMA

REKLAMA

To, co najczęściej kojarzy się z promocją czy reklamą danego produktu, to krótkie, acz treściwe i wpadające w pamięć hasło całej kampanii czy też pojedyncze hasło promocyjne. Właściwe hasło może przybliżyć dany produkt, spowodować iż produkt będziemy lepiej kojarzyć itp.Wymyślenie hasła promocyjnego, które będzie charakteryzowało całą kampanię czy też pojedynczą działalność promocyjną, to niezwykle trudne zadanie.

Na gruncie prawa autorskiego pojawia się pytanie czy hasło jest chronione przez prawo

REKLAMA

Przede wszystkim należy sobie zdać sprawę, iż prawo autorskie chroni utwory od momentu ich ustalenia, zaś „utwór to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia”(tak art. 1 pr.aut).

REKLAMA

Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru. Niemniej jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że nawet tytuły jednowyrazowe poszczególnych dzieł (np. „Ferdydurke”, „Chłopi” czy „Konopielka”) „współtworzą poetykę danego utworu, wpływają na całościowy odbiór dzieła, zmieniają czy też ubogacają wypowiedź artystyczną danego wytworu artystycznego” . Ponadto slogany bardzo często nie są pojedynczymi słowami, ale hasłami tworzącymi pewną całość. Często są to neologizmy stworzone na potrzeby konkretnej kampanii. Dlatego też każdy przypadek będzie rozpoznawany in concreto.

Jeśli więc hasło promocyjne będzie odznaczało się indywidualnością, oryginalnością i twórczością – choćby było krótkie – będzie chronione przez prawo autorskie.
Na gruncie orzecznictwa nie ma dobrych przykładów, składających się na „ugruntowaną linię orzeczniczą”. W przedmiocie sloganów orzecznictwo jest niejednoznaczne – co przy braku precedensów w polskim prawie – komplikuje całość materii. Często uznaje się, że krótkie hasła reklamowe, podobnie jak przysłowia czy powiedzonka, należą do sfery publicznej i każdy ma możliwość i prawo z nich korzystać (przez analogię do tzw. domeny publicznej - należą do wszystkich). I choć taka interpretacja wydaje się słuszna – to w przypadku, gdy slogan promocyjny będzie oryginalny i twórczy – nie będzie można odmówić mu ochrony.

Polecamy: Co nie jest chronione prawem autorskim

Slogan promocyjny jako inspiracja z cudzego dzieła artystycznego...

Warto w tym przypadku podkreślić, iż slogan reklamowy może być utworem inspirowanym lub też opracowaniem. Różnica między tymi dwoma rodzajami utworów jest niezwykle istotna - utwór inspirowany, to takie dzieło, które ma cechy samodzielnej twórczości, „chociaż podnietę do niego dał utwór cudzy”. Hasło promujące może być również utworem inspirowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje prawne w przypadku inspiracji

Według polskiego ustawodawcy inspiracja przy tworzeniu zupełnie nowego utworu jest dozwolona. Trudno bowiem wymagać, by w dobie tzw. globalnej wioski powstał utwór „z niczego” bez natchnienia Co więcej – w przypadku inspiracji nie musimy się pytać twórcy utworu, z którego czerpaliśmy natchnienie, czy możemy rozpowszechniać nasz utwór inspirowany.

Hasło promocyjne jako opracowanie

REKLAMA

Nieco innymi prawami rządzi się opracowanie. Zgodnie z art. 2 ust. 1 prawa autorskiego opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Przy czym, jak precyzuje ust. 2 przedmiotowego artykułu, rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych, spełniających cechy utworu, zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

Zobacz: Czym są organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

Inspiracja, opracowanie czy plagiat hasła promocyjnego ….

Granica między inspiracją, opracowaniem i plagiatem nieraz może okazać się bardzo cienka. Stąd każdorazowo należy rozpatrywać przykłady in concreto (w konkretnej sprawie).

Podsumowując:

  1. Slogany promujące dany produkt - mimo iż krótkie – również mogą być przedmiotem prawa autorskiego.
  2. Slogan promocyjny może być inspirowany innym dziełem – wówczas można go rozpowszechniać i korzystać bez konieczności uzyskiwania pozwolenia od twórcy utworu pierwotnego. Slogan reklamowy może być opracowaniem – ale wówczas do rozpowszechniania niezbędna jest zgoda twórcy utworu pierwotnego.
  3. Warto pamiętać, iż ochrona sloganu może przebiegać na gruncie prawa cywilnego (ochrona dorobku twórczego danego artysty) lub na gruncie prawa nieuczciwej konkurencji.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA