REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.

REKLAMA

REKLAMA

To, co najczęściej kojarzy się z promocją czy reklamą danego produktu, to krótkie, acz treściwe i wpadające w pamięć hasło całej kampanii czy też pojedyncze hasło promocyjne. Właściwe hasło może przybliżyć dany produkt, spowodować iż produkt będziemy lepiej kojarzyć itp.Wymyślenie hasła promocyjnego, które będzie charakteryzowało całą kampanię czy też pojedynczą działalność promocyjną, to niezwykle trudne zadanie.

Na gruncie prawa autorskiego pojawia się pytanie czy hasło jest chronione przez prawo

REKLAMA

Przede wszystkim należy sobie zdać sprawę, iż prawo autorskie chroni utwory od momentu ich ustalenia, zaś „utwór to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia”(tak art. 1 pr.aut).

REKLAMA

Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru. Niemniej jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że nawet tytuły jednowyrazowe poszczególnych dzieł (np. „Ferdydurke”, „Chłopi” czy „Konopielka”) „współtworzą poetykę danego utworu, wpływają na całościowy odbiór dzieła, zmieniają czy też ubogacają wypowiedź artystyczną danego wytworu artystycznego” . Ponadto slogany bardzo często nie są pojedynczymi słowami, ale hasłami tworzącymi pewną całość. Często są to neologizmy stworzone na potrzeby konkretnej kampanii. Dlatego też każdy przypadek będzie rozpoznawany in concreto.

Jeśli więc hasło promocyjne będzie odznaczało się indywidualnością, oryginalnością i twórczością – choćby było krótkie – będzie chronione przez prawo autorskie.
Na gruncie orzecznictwa nie ma dobrych przykładów, składających się na „ugruntowaną linię orzeczniczą”. W przedmiocie sloganów orzecznictwo jest niejednoznaczne – co przy braku precedensów w polskim prawie – komplikuje całość materii. Często uznaje się, że krótkie hasła reklamowe, podobnie jak przysłowia czy powiedzonka, należą do sfery publicznej i każdy ma możliwość i prawo z nich korzystać (przez analogię do tzw. domeny publicznej - należą do wszystkich). I choć taka interpretacja wydaje się słuszna – to w przypadku, gdy slogan promocyjny będzie oryginalny i twórczy – nie będzie można odmówić mu ochrony.

Polecamy: Co nie jest chronione prawem autorskim

Slogan promocyjny jako inspiracja z cudzego dzieła artystycznego...

Warto w tym przypadku podkreślić, iż slogan reklamowy może być utworem inspirowanym lub też opracowaniem. Różnica między tymi dwoma rodzajami utworów jest niezwykle istotna - utwór inspirowany, to takie dzieło, które ma cechy samodzielnej twórczości, „chociaż podnietę do niego dał utwór cudzy”. Hasło promujące może być również utworem inspirowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje prawne w przypadku inspiracji

Według polskiego ustawodawcy inspiracja przy tworzeniu zupełnie nowego utworu jest dozwolona. Trudno bowiem wymagać, by w dobie tzw. globalnej wioski powstał utwór „z niczego” bez natchnienia Co więcej – w przypadku inspiracji nie musimy się pytać twórcy utworu, z którego czerpaliśmy natchnienie, czy możemy rozpowszechniać nasz utwór inspirowany.

Hasło promocyjne jako opracowanie

REKLAMA

Nieco innymi prawami rządzi się opracowanie. Zgodnie z art. 2 ust. 1 prawa autorskiego opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Przy czym, jak precyzuje ust. 2 przedmiotowego artykułu, rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych, spełniających cechy utworu, zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

Zobacz: Czym są organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

Inspiracja, opracowanie czy plagiat hasła promocyjnego ….

Granica między inspiracją, opracowaniem i plagiatem nieraz może okazać się bardzo cienka. Stąd każdorazowo należy rozpatrywać przykłady in concreto (w konkretnej sprawie).

Podsumowując:

  1. Slogany promujące dany produkt - mimo iż krótkie – również mogą być przedmiotem prawa autorskiego.
  2. Slogan promocyjny może być inspirowany innym dziełem – wówczas można go rozpowszechniać i korzystać bez konieczności uzyskiwania pozwolenia od twórcy utworu pierwotnego. Slogan reklamowy może być opracowaniem – ale wówczas do rozpowszechniania niezbędna jest zgoda twórcy utworu pierwotnego.
  3. Warto pamiętać, iż ochrona sloganu może przebiegać na gruncie prawa cywilnego (ochrona dorobku twórczego danego artysty) lub na gruncie prawa nieuczciwej konkurencji.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA