REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.
Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru.

REKLAMA

REKLAMA

To, co najczęściej kojarzy się z promocją czy reklamą danego produktu, to krótkie, acz treściwe i wpadające w pamięć hasło całej kampanii czy też pojedyncze hasło promocyjne. Właściwe hasło może przybliżyć dany produkt, spowodować iż produkt będziemy lepiej kojarzyć itp.Wymyślenie hasła promocyjnego, które będzie charakteryzowało całą kampanię czy też pojedynczą działalność promocyjną, to niezwykle trudne zadanie.

Na gruncie prawa autorskiego pojawia się pytanie czy hasło jest chronione przez prawo

Przede wszystkim należy sobie zdać sprawę, iż prawo autorskie chroni utwory od momentu ich ustalenia, zaś „utwór to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia”(tak art. 1 pr.aut).

REKLAMA

REKLAMA

Według doktryny, nie można uznać za utwór, w rozumieniu prawa autorskiego, pojedynczych dźwięków, słów, kolorów z uwagi na brak indywidualnego charakteru. Niemniej jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że nawet tytuły jednowyrazowe poszczególnych dzieł (np. „Ferdydurke”, „Chłopi” czy „Konopielka”) „współtworzą poetykę danego utworu, wpływają na całościowy odbiór dzieła, zmieniają czy też ubogacają wypowiedź artystyczną danego wytworu artystycznego” . Ponadto slogany bardzo często nie są pojedynczymi słowami, ale hasłami tworzącymi pewną całość. Często są to neologizmy stworzone na potrzeby konkretnej kampanii. Dlatego też każdy przypadek będzie rozpoznawany in concreto.

Jeśli więc hasło promocyjne będzie odznaczało się indywidualnością, oryginalnością i twórczością – choćby było krótkie – będzie chronione przez prawo autorskie.
Na gruncie orzecznictwa nie ma dobrych przykładów, składających się na „ugruntowaną linię orzeczniczą”. W przedmiocie sloganów orzecznictwo jest niejednoznaczne – co przy braku precedensów w polskim prawie – komplikuje całość materii. Często uznaje się, że krótkie hasła reklamowe, podobnie jak przysłowia czy powiedzonka, należą do sfery publicznej i każdy ma możliwość i prawo z nich korzystać (przez analogię do tzw. domeny publicznej - należą do wszystkich). I choć taka interpretacja wydaje się słuszna – to w przypadku, gdy slogan promocyjny będzie oryginalny i twórczy – nie będzie można odmówić mu ochrony.

Polecamy: Co nie jest chronione prawem autorskim

REKLAMA

Slogan promocyjny jako inspiracja z cudzego dzieła artystycznego...

Warto w tym przypadku podkreślić, iż slogan reklamowy może być utworem inspirowanym lub też opracowaniem. Różnica między tymi dwoma rodzajami utworów jest niezwykle istotna - utwór inspirowany, to takie dzieło, które ma cechy samodzielnej twórczości, „chociaż podnietę do niego dał utwór cudzy”. Hasło promujące może być również utworem inspirowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są konsekwencje prawne w przypadku inspiracji

Według polskiego ustawodawcy inspiracja przy tworzeniu zupełnie nowego utworu jest dozwolona. Trudno bowiem wymagać, by w dobie tzw. globalnej wioski powstał utwór „z niczego” bez natchnienia Co więcej – w przypadku inspiracji nie musimy się pytać twórcy utworu, z którego czerpaliśmy natchnienie, czy możemy rozpowszechniać nasz utwór inspirowany.

Hasło promocyjne jako opracowanie

Nieco innymi prawami rządzi się opracowanie. Zgodnie z art. 2 ust. 1 prawa autorskiego opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Przy czym, jak precyzuje ust. 2 przedmiotowego artykułu, rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych, spełniających cechy utworu, zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

Zobacz: Czym są organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

Inspiracja, opracowanie czy plagiat hasła promocyjnego ….

Granica między inspiracją, opracowaniem i plagiatem nieraz może okazać się bardzo cienka. Stąd każdorazowo należy rozpatrywać przykłady in concreto (w konkretnej sprawie).

Podsumowując:

  1. Slogany promujące dany produkt - mimo iż krótkie – również mogą być przedmiotem prawa autorskiego.
  2. Slogan promocyjny może być inspirowany innym dziełem – wówczas można go rozpowszechniać i korzystać bez konieczności uzyskiwania pozwolenia od twórcy utworu pierwotnego. Slogan reklamowy może być opracowaniem – ale wówczas do rozpowszechniania niezbędna jest zgoda twórcy utworu pierwotnego.
  3. Warto pamiętać, iż ochrona sloganu może przebiegać na gruncie prawa cywilnego (ochrona dorobku twórczego danego artysty) lub na gruncie prawa nieuczciwej konkurencji.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA