REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo autorskie jako aport do spółki - cz. 2

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Prawa autorskie w formie aportu do spółki / Fot. Fotolia
Prawa autorskie w formie aportu do spółki / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniesienie wkładu w postaci majątkowych praw autorskich wymaga spełnienia warunków wynikających z przepisów prawa handlowego, ale i również prawa autorskiego.

Prawa autorskie mogą być przedmiotem wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału zakładowego spółki. W tym przypadku chodzi jednak o majątkowe prawa autorskie, które mogą być zbywane, mają wymiar ekonomiczny, czyli dają się wycenić, a także mogą być ujęte w bilansie spółki po stronie aktywów. Wniesienie takiego wkładu następuje jednak z zastrzeżeniem, iż osobiste prawa autorskie pozostają przy autorze utworu, jako prawa niezbywalne.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość wniesienia majątkowych praw autorskich do spółki w formie wkładu niepieniężnego stanowi jeden ze sposobów na biznesowe wykorzystanie utworu. Przede wszystkim jest to jeden ze sposobów na pozyskanie finansowania na dalszy rozwój utworu i jego wprowadzenie na rynek.

Autor wzoru przemysłowego potrzebuje pieniędzy na rynkowe zastosowanie wzoru. W związku z tym zawiązuje spółkę z inwestorem. Autor wnosi do spółki majątkowe prawa autorskie (wkład niepieniężny), natomiast inwestor niezbędny kapitał (wkład pieniężny). Pomiędzy sobą ustalają procentowy udział kapitału zakładowego, w tym również udział w przyszłych zyskach spółki.

Zobacz: Prawo autorskie jak wkład do spółki - cz. 1

Obowiązki związane z wkładem

Należy jednak pamiętać o tym, że wnoszenie majątkowych praw autorskich do majątku spółki w formie wkładu niepieniężnego z jednej strony musi spełniać warunki wynikające z Kodeksu spółek handlowych, z drugiej zaś czynić zadość wymaganiom związanym z przeniesieniem praw autorskich wynikających z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do spółek kapitałowych kwestie wniesienia wkładu niepieniężnego zostały odrębnie ustalone dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz osobno dla spółki akcyjnej.

W przypadku spółki z o.o. znaczenie ma art. 158 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z tym przepisem jeżeli wkładem do spółki jest wkład niepieniężny, umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot wkładu, osobę wspólnika, jak również liczbę i wartość nominalną objętych udziałów.

Zobacz: Utwór zbiorowy

Trochę więcej formalności jest wymaganych przy wkładzie niepieniężnym do spółki akcyjnej, w którym to przypadku potrzebne jest pisemne sprawozdanie założycieli spółki (art. 311 KSH), które wyjaśnia m.in. metodę wyceny wkładów, określenie dokładne przedmiotu wkładu. Sprawozdanie to musi być w zdecydowanej większości przypadków (wyjątki odstępstwa zawarte są w art. 3121) poddane badaniu przez biegłego rewidenta (art. 312 Kodeksu spółek handlowych).

Opisanie prawa autorskiego

Jak zatem wynika z powyższej analizy przepisów w przypadku wnoszenia majątkowych praw autorskich do spółki,  aport ten powinien być szczegółowo określony, w taki sposób, by został on prawidłowo zidentyfikowany. Należy również uzasadnić i przedstawić metodę wyceny wartości tych praw.

Zobacz: Czy pomysły są chronione prawem autorskim?

Niezależnie od tego należy jednak pamiętać o obowiązkach, które wynikają z przepisów ustawy o prawie autorskim, a które są związane z przeniesieniem praw autorskich.  Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu (licencja), obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Co wynika z tego stwierdzenia, to fakt, iż w samej umowie spółki (spółka z o.o.) lub statucie, oprócz wyraźnego oznaczenia przedmiotu wkładu, należy również wskazać pola eksploatacji przeznaczone dla spółki

PRZYKŁAD: Pola eksploatacji, czyli np. wprowadzanie do obrotu, powielanie, publiczne udostępnianie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA