REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zdjęcia podczas eventów

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zdjęć podczas imprez i spotkań czy eventów to oddzielny problem prawny. W tym wypadku bowiem mamy do czynienia z problematyką wykorzystywania wizerunku.

Każdy kto organizuje imprezę, spotkanie dla Klientów, event musi również zdawać sobie sprawę iż robienie zdjęć na tych eventach i rozpowszechnianie takich zdjęć ma doniosłe konsekwencje prawne. Związane jest to z problematyką wizerunku osób, które na event się zjawiły.

REKLAMA

W prawie autorskim – zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie nie ma jednolitej definicji wizerunku. W ostatnim czasie mamy do czynienia z rozszerzaniem tego pojęcia (mówi się np. o znaku symbolizującym osobę prawną w postaci elewacji budynku).

Zobacz: Materiały i dokumenty urzędowe a prawo autorskie

REKLAMA

Wizerunek jest bardzo różnie definiowany w literaturze prawniczej. Ostatnio obserwuje się niejako rozszerzenie pojęcia wizerunku (pojawia się np. wizerunek osoby prawnej jako znak symbolizujący tę osobę czy wizerunek dźwięczny tj. głos). Zgodnie z jedną z definicji wizerunek to „dostrzegalne, fizyczne cechy człowieka tworzące jego wygląd i umożliwiające jego identyfikację” .

Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. Jest to kardynalna zasada „korzystania z czyjegoś wizerunku”. Przy czym prawo autorskie dopuszcza wyjątki tj. sytuacji gdy mimo braku takiej zgody rozpowszechnianie wizerunku będzie prawnie dopuszczalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki te jednak należy interpretować wąsko – nie można do nich stosować wykładni rozszerzającej. Wyjątki te to sytuacje gdy:

  • za wykonanie wizerunku osoba otrzymała zapłatę (modele, modelki, hostessy),
  • wizerunek dotyczy osoby powszechnie znanej i wizerunek taki wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (przesłani te muszą występować łącznie)
  • osoba, której wizerunek jest uwidoczniony stanowi jedynie fragment większej całości (krajobrazu, zgromadzenia, imprezy masowej).

Zobacz: Sprostowania i odpowiedzi w polskim prawie prasowym

REKLAMA

Wyjaśnienia wymagają dwa ostatnie wyjątki. Kto to jest bowiem osoba powszechnie znana? Nie ma tu dobrej definicji poza definicję pokazująca się w orzeczeniach sądowych iż jest to osoba, którą interesuje się szeroko rozumiana opinia społeczna. Jest w prawie karnym co prawda definicja funkcjonariusza publicznego oraz osoby pełniącej funkcje publiczne, ale nie jest to tożsame z byciem osoba publiczną.

Podkreślić również trzeba fakt, iż osobie publicznej wolno robić i rozpowszechniać zdjęcia, które zostały li-tylko wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (politycznych, społecznych i zawodowych). Tak więc o ile można zrobić i rozpowszechniać zdjęcie prezydenta miasta otwierającego muzeum to zabronione będzie, co do zasady robienie zdjęcia temu samemu prezydentowi np. na wakacjach, na działce (chyba, że wiąże się to z pełnieniem funkcji publicznych).

Kolejnym nieostrym wyjątkiem jest brak zgody jeśli osoba stanowi fragment większej całości- zgromadzenie, impreza publiczna. Co to w praktyce oznacza? Bardzo często pojawiają się pytania ile osób stanowi zgromadzenie? Jest co prawda ustawa o zgromadzeniach publicznych, która przewiduje iż zgromadzenie to grupa 15 osób.

Ale jest również np. Kodeks spółek handlowych, który mówi o zgromadzeniu wspólników w spółce z o.o. a spółkę taką może prowadzić 1 osoba. Czy jeśli będzie spełniała funkcję Zgromadzenia wspólników to nie trzeba mieć jej zgody? Chyba jednak zamiast sięgać do innych aktów oprawnych warto byłoby sięgnąć do definicji leksykalnych, zgodnie z którymi zgromadzenie to każda większa ilość osób, publiczna impreza zaś to impreza dostępna dla nieokreślonego kręgu osób (przy czym kwestia biletów jest niejako kwestią wtórną).

Zobacz: Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Pamiętać jeszcze należy iż literalnie czytane wyjątki z art. 81 ust. 2 dopuszczały by np. użycie w reklamie premiera jeśli zdjęcie wykonano np. w Kancelarii lub w Sejmie. Wydaje się jednak iż jest to zbyt daleko idąca teoria. Wykładnia literalna tego przepisu jest bowiem coraz częściej w orzeczeniach sądowych „zastępowana” wykładnią celowościową.

Zgodnie zaś z wykładnią celowościową celem wyżej przedstawionych wyjątków jest utrwalenie pewnego zdarzenia, wydarzenia, stworzenie dokumentu. Jest to tzw. cel informacyjny.

I o tym warto pamiętać w kontekście robienia zdjęć postaci podczas imprez, targów czy eventów.

     

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

By uciec przed komornikiem, płacą pod stołem. Ale czy tylko dlatego. Gdzie najczęściej pracuje się na czarno, czym to grozi

Wypłacanie wynagrodzenia pod stołem,  w celu ukrycia dochodów pracownika i uniemożliwienia egzekucji komorniczej wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla firmy. Jednak praktyka ta wciąż jest stosowana. Takie działania naruszają przepisy prawa pracy, podatkowego i karnego, a także zagrażają reputacji i stabilności firmy. Jakie są skutki prawne i biznesowe, potencjalne zagrożenia tego typu działań.

Skutki zawarcia układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Przyjęcie i zatwierdzenie układu zmienia sytuację prawną wierzycieli. Odtąd mogą oni realizować swoje uprawnienia jedynie zgodnie z treścią układu. Powoduje to umorzenie pierwotnych postępowań zabezpieczających i egzekucyjnych. Układ powinien objąć wszystkich wierzycieli, których roszczenia podlegają restrukturyzacji.

REKLAMA

"Umowa z Mercosurem korzystna dla Polski" Jest jeden warunek [WYWIAD]

Jak Polska może stać się liderem wzrostu gospodarczego w Europie? Czy płaca minimalna zabija klasę średnią? Czy umowa z Mercosurem jest zagrożeniem, a może szansą dla Polski? Czy Polska zyska na prezydenturze Trumpa i niestabilnym świecie? Gość Infor.pl - prof. Marcin Piątkowski.

Architekci nowej ery pracy. Zmiana paradygmatu roli działu HR w organizacji

Sztuczna inteligencja wkrótce zmieni to, jak żyjemy, spędzamy wolny czas, a już na pewno to, jak pracujemy. Warto zadać sobie pytanie, kto w erze AI będzie kierował organizacjami i zapewni, że funkcjonowanie pracowników stanie się lepsze niż dotychczas? Odpowiedzią są działy HR. W erze, gdy pracownicy oczekują od firm większego zaangażowania w kwestie społeczne, dział HR powinien wrócić do swoich korzeni i położyć większy nacisk na słowo human, stając się tym samym strażnikiem ludzkości poprzez działania koncentrujące się w równym stopniu na człowieku, jak i na biznesie. Jednak te poczynania należy zacząć od siebie.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

ZUS: 1,4 mln przedsiębiorców z ulgami w ramach wakacji składkowych

Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Chodzi o wakacje składkowe. ZUS poinformował, że do tej pory przyznano już 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

REKLAMA

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Każda podwyżka najniższej krajowej to nowa fala bankructw. Teraz wypadają z rynku te, dla których ciężarem były ubiegłoroczne. Ile upadnie przez wzrost płacy minimalnej 2025 przekonamy się za rok

Przedsiębiorcy uważają, że tak dynamiczne podwyżki płacy minimalnej są na dłuższą metę zabójcze dla gospodarki. Tempa nie wytrzymują mikro i małe firmy, które przez trzy dekady były motorem napędowym polskiej gospodarki. Upadają i lada moment pociągną za sobą te większe i całe branże.

REKLAMA