REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zdjęcia podczas eventów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zdjęć podczas imprez i spotkań czy eventów to oddzielny problem prawny. W tym wypadku bowiem mamy do czynienia z problematyką wykorzystywania wizerunku.

Każdy kto organizuje imprezę, spotkanie dla Klientów, event musi również zdawać sobie sprawę iż robienie zdjęć na tych eventach i rozpowszechnianie takich zdjęć ma doniosłe konsekwencje prawne. Związane jest to z problematyką wizerunku osób, które na event się zjawiły.

REKLAMA

REKLAMA

W prawie autorskim – zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie nie ma jednolitej definicji wizerunku. W ostatnim czasie mamy do czynienia z rozszerzaniem tego pojęcia (mówi się np. o znaku symbolizującym osobę prawną w postaci elewacji budynku).

Zobacz: Materiały i dokumenty urzędowe a prawo autorskie

Wizerunek jest bardzo różnie definiowany w literaturze prawniczej. Ostatnio obserwuje się niejako rozszerzenie pojęcia wizerunku (pojawia się np. wizerunek osoby prawnej jako znak symbolizujący tę osobę czy wizerunek dźwięczny tj. głos). Zgodnie z jedną z definicji wizerunek to „dostrzegalne, fizyczne cechy człowieka tworzące jego wygląd i umożliwiające jego identyfikację” .

REKLAMA

Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. Jest to kardynalna zasada „korzystania z czyjegoś wizerunku”. Przy czym prawo autorskie dopuszcza wyjątki tj. sytuacji gdy mimo braku takiej zgody rozpowszechnianie wizerunku będzie prawnie dopuszczalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki te jednak należy interpretować wąsko – nie można do nich stosować wykładni rozszerzającej. Wyjątki te to sytuacje gdy:

  • za wykonanie wizerunku osoba otrzymała zapłatę (modele, modelki, hostessy),
  • wizerunek dotyczy osoby powszechnie znanej i wizerunek taki wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (przesłani te muszą występować łącznie)
  • osoba, której wizerunek jest uwidoczniony stanowi jedynie fragment większej całości (krajobrazu, zgromadzenia, imprezy masowej).

Zobacz: Sprostowania i odpowiedzi w polskim prawie prasowym

Wyjaśnienia wymagają dwa ostatnie wyjątki. Kto to jest bowiem osoba powszechnie znana? Nie ma tu dobrej definicji poza definicję pokazująca się w orzeczeniach sądowych iż jest to osoba, którą interesuje się szeroko rozumiana opinia społeczna. Jest w prawie karnym co prawda definicja funkcjonariusza publicznego oraz osoby pełniącej funkcje publiczne, ale nie jest to tożsame z byciem osoba publiczną.

Podkreślić również trzeba fakt, iż osobie publicznej wolno robić i rozpowszechniać zdjęcia, które zostały li-tylko wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (politycznych, społecznych i zawodowych). Tak więc o ile można zrobić i rozpowszechniać zdjęcie prezydenta miasta otwierającego muzeum to zabronione będzie, co do zasady robienie zdjęcia temu samemu prezydentowi np. na wakacjach, na działce (chyba, że wiąże się to z pełnieniem funkcji publicznych).

Kolejnym nieostrym wyjątkiem jest brak zgody jeśli osoba stanowi fragment większej całości- zgromadzenie, impreza publiczna. Co to w praktyce oznacza? Bardzo często pojawiają się pytania ile osób stanowi zgromadzenie? Jest co prawda ustawa o zgromadzeniach publicznych, która przewiduje iż zgromadzenie to grupa 15 osób.

Ale jest również np. Kodeks spółek handlowych, który mówi o zgromadzeniu wspólników w spółce z o.o. a spółkę taką może prowadzić 1 osoba. Czy jeśli będzie spełniała funkcję Zgromadzenia wspólników to nie trzeba mieć jej zgody? Chyba jednak zamiast sięgać do innych aktów oprawnych warto byłoby sięgnąć do definicji leksykalnych, zgodnie z którymi zgromadzenie to każda większa ilość osób, publiczna impreza zaś to impreza dostępna dla nieokreślonego kręgu osób (przy czym kwestia biletów jest niejako kwestią wtórną).

Zobacz: Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Pamiętać jeszcze należy iż literalnie czytane wyjątki z art. 81 ust. 2 dopuszczały by np. użycie w reklamie premiera jeśli zdjęcie wykonano np. w Kancelarii lub w Sejmie. Wydaje się jednak iż jest to zbyt daleko idąca teoria. Wykładnia literalna tego przepisu jest bowiem coraz częściej w orzeczeniach sądowych „zastępowana” wykładnią celowościową.

Zgodnie zaś z wykładnią celowościową celem wyżej przedstawionych wyjątków jest utrwalenie pewnego zdarzenia, wydarzenia, stworzenie dokumentu. Jest to tzw. cel informacyjny.

I o tym warto pamiętać w kontekście robienia zdjęć postaci podczas imprez, targów czy eventów.

     

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA