REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak „Euro 2012” zastrzeżony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szmigiel
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z ustawą prawo własności przemysłowej przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

1)   Umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu lub wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie, oraz składowaniu w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, a także na oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem.

2)      Umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług

REKLAMA

3)      Posługiwaniu się nim w celu reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie szukać informacji o zgłoszonych znakach towarowych?

Dokonane zgłoszenia znaków towarowych są publikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego, każdy kto tylko wyrazi taką wolę może bez problemu dowiedzieć się o dokonanym zgłoszeniu.

Lista znaków towarowych zastrzeżonych na rzecz UEFA w związku z organizacją Euro 2012 dostępna jest na stronach internetowych organizatora

Pomimo jasnych zapisów ustawy kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Zobacz: Prawo autorskie jako wkład do spółki

Kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Problem dotyczy szczególnie firm szkolących przedsiębiorców na Dolnym Śląsku którzy chcieli założyć własny biznes związany z organizacją mistrzostw „Euro 2012”. Firmy używały znaku w materiałach reklamowych, często też w domenach internetowych. Jako tłumaczenie naruszania znaku zgłoszonego przez UEFA podały, iż urząd wojewódzki nie poinformował ich o zgłoszeniu.

Po czyjej stronie jest wina

Nie powinno nas dziwić, że znak euro 2012 zastrzeżono. Nie po to sponsorzy płacą grube miliony za możliwość opatrywania swoich produktów znakiem „euro 2012”, aby każdy inny przedsiębiorca mógł czerpać korzyści majątkowe z korzystania z tego loga. Z istoty zawodowego wykonywania działalności gospodarczej, wynika, iż na przedsiębiorcach spoczywają obowiązki idące dużo dalej, niż na innych obywatelach, powinni oni, więc dowiedzieć  się czy wykorzystywany przez nich znak został zarejestrowany.

Mocno naciąganym wydaje się tłumaczenie, że urząd wojewódzki nie poinformował przedsiębiorców, że znak „Euro 2012” został zastrzeżony, gdyż nie należy to do obowiązków urzędu. Na całym świecie normalną sytuacją jest, że znaki towarowe są rejestrowane i nie można ich dowolnie używać. Zgłoszenie znaku do rejestracji stanowi jeden z pierwszych kroków, które należy wykonać przy rozkręcaniu działalności nowozakładanej firmy, ale do świadomości polskich przedsiębiorców najwyraźniej ta oczywistość jeszcze nie dotarła. Co więcej polska jest chyba jednym z niewielu krajów w których Urząd Patentowy musi reklamować swoje usługi takie jak dokonywanie zgłoszeń znaków towarowych, wzorów użytkowych czy rejestracji patentów. Tłumaczenie, że przedsiębiorca nie został poinformowany przez urząd wojewódzki, o rejestracji znaku jest co najmniej niedorzeczne i służy za pewnie próbie usprawiedliwienia swoich nieuczciwych praktyk.  

Zobacz: Kradzież tożsamości w internecie.

Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone może żądać zaniechania naruszenia, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej.

Z roszczeniami można wystąpić również przeciwko osobie, która wprowadza do obrotu oznaczone już znakiem towary, jeżeli nie pochodzą one od uprawnionego, bądź osoby, która miała jego zezwolenie na używanie znaku.

Biorąc pod uwagę kwoty, jakie sponsorzy wykładają na organizację euro 2012, lepiej nie umieszczać na swoich towarach logo organizatora, gdyż może nas to naprawdę drogo kosztować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA