REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak „Euro 2012” zastrzeżony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szmigiel
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z ustawą prawo własności przemysłowej przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

REKLAMA

Używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

1)   Umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu lub wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie, oraz składowaniu w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, a także na oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem.

2)      Umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług

3)      Posługiwaniu się nim w celu reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie szukać informacji o zgłoszonych znakach towarowych?

Dokonane zgłoszenia znaków towarowych są publikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego, każdy kto tylko wyrazi taką wolę może bez problemu dowiedzieć się o dokonanym zgłoszeniu.

Lista znaków towarowych zastrzeżonych na rzecz UEFA w związku z organizacją Euro 2012 dostępna jest na stronach internetowych organizatora

Pomimo jasnych zapisów ustawy kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Zobacz: Prawo autorskie jako wkład do spółki

Kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Problem dotyczy szczególnie firm szkolących przedsiębiorców na Dolnym Śląsku którzy chcieli założyć własny biznes związany z organizacją mistrzostw „Euro 2012”. Firmy używały znaku w materiałach reklamowych, często też w domenach internetowych. Jako tłumaczenie naruszania znaku zgłoszonego przez UEFA podały, iż urząd wojewódzki nie poinformował ich o zgłoszeniu.

Po czyjej stronie jest wina

REKLAMA

Nie powinno nas dziwić, że znak euro 2012 zastrzeżono. Nie po to sponsorzy płacą grube miliony za możliwość opatrywania swoich produktów znakiem „euro 2012”, aby każdy inny przedsiębiorca mógł czerpać korzyści majątkowe z korzystania z tego loga. Z istoty zawodowego wykonywania działalności gospodarczej, wynika, iż na przedsiębiorcach spoczywają obowiązki idące dużo dalej, niż na innych obywatelach, powinni oni, więc dowiedzieć  się czy wykorzystywany przez nich znak został zarejestrowany.

Mocno naciąganym wydaje się tłumaczenie, że urząd wojewódzki nie poinformował przedsiębiorców, że znak „Euro 2012” został zastrzeżony, gdyż nie należy to do obowiązków urzędu. Na całym świecie normalną sytuacją jest, że znaki towarowe są rejestrowane i nie można ich dowolnie używać. Zgłoszenie znaku do rejestracji stanowi jeden z pierwszych kroków, które należy wykonać przy rozkręcaniu działalności nowozakładanej firmy, ale do świadomości polskich przedsiębiorców najwyraźniej ta oczywistość jeszcze nie dotarła. Co więcej polska jest chyba jednym z niewielu krajów w których Urząd Patentowy musi reklamować swoje usługi takie jak dokonywanie zgłoszeń znaków towarowych, wzorów użytkowych czy rejestracji patentów. Tłumaczenie, że przedsiębiorca nie został poinformowany przez urząd wojewódzki, o rejestracji znaku jest co najmniej niedorzeczne i służy za pewnie próbie usprawiedliwienia swoich nieuczciwych praktyk.  

Zobacz: Kradzież tożsamości w internecie.

Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone może żądać zaniechania naruszenia, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej.

Z roszczeniami można wystąpić również przeciwko osobie, która wprowadza do obrotu oznaczone już znakiem towary, jeżeli nie pochodzą one od uprawnionego, bądź osoby, która miała jego zezwolenie na używanie znaku.

Biorąc pod uwagę kwoty, jakie sponsorzy wykładają na organizację euro 2012, lepiej nie umieszczać na swoich towarach logo organizatora, gdyż może nas to naprawdę drogo kosztować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA