REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak „Euro 2012” zastrzeżony

Joanna Szmigiel
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa
Używanie znaku towarowego bez zezwolenia uprawnionego stanowi złamanie prawa

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z ustawą prawo własności przemysłowej przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

REKLAMA

Używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

1)   Umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu lub wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie, oraz składowaniu w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, a także na oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem.

2)      Umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług

3)      Posługiwaniu się nim w celu reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie szukać informacji o zgłoszonych znakach towarowych?

Dokonane zgłoszenia znaków towarowych są publikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego, każdy kto tylko wyrazi taką wolę może bez problemu dowiedzieć się o dokonanym zgłoszeniu.

Lista znaków towarowych zastrzeżonych na rzecz UEFA w związku z organizacją Euro 2012 dostępna jest na stronach internetowych organizatora

Pomimo jasnych zapisów ustawy kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Zobacz: Prawo autorskie jako wkład do spółki

Kilkadziesiąt firm bezprawnie wykorzystało zastrzeżoną nazwę „Euro 2012”, teraz grożą im poważne kłopoty z UEFA.

Problem dotyczy szczególnie firm szkolących przedsiębiorców na Dolnym Śląsku którzy chcieli założyć własny biznes związany z organizacją mistrzostw „Euro 2012”. Firmy używały znaku w materiałach reklamowych, często też w domenach internetowych. Jako tłumaczenie naruszania znaku zgłoszonego przez UEFA podały, iż urząd wojewódzki nie poinformował ich o zgłoszeniu.

Po czyjej stronie jest wina

REKLAMA

Nie powinno nas dziwić, że znak euro 2012 zastrzeżono. Nie po to sponsorzy płacą grube miliony za możliwość opatrywania swoich produktów znakiem „euro 2012”, aby każdy inny przedsiębiorca mógł czerpać korzyści majątkowe z korzystania z tego loga. Z istoty zawodowego wykonywania działalności gospodarczej, wynika, iż na przedsiębiorcach spoczywają obowiązki idące dużo dalej, niż na innych obywatelach, powinni oni, więc dowiedzieć  się czy wykorzystywany przez nich znak został zarejestrowany.

Mocno naciąganym wydaje się tłumaczenie, że urząd wojewódzki nie poinformował przedsiębiorców, że znak „Euro 2012” został zastrzeżony, gdyż nie należy to do obowiązków urzędu. Na całym świecie normalną sytuacją jest, że znaki towarowe są rejestrowane i nie można ich dowolnie używać. Zgłoszenie znaku do rejestracji stanowi jeden z pierwszych kroków, które należy wykonać przy rozkręcaniu działalności nowozakładanej firmy, ale do świadomości polskich przedsiębiorców najwyraźniej ta oczywistość jeszcze nie dotarła. Co więcej polska jest chyba jednym z niewielu krajów w których Urząd Patentowy musi reklamować swoje usługi takie jak dokonywanie zgłoszeń znaków towarowych, wzorów użytkowych czy rejestracji patentów. Tłumaczenie, że przedsiębiorca nie został poinformowany przez urząd wojewódzki, o rejestracji znaku jest co najmniej niedorzeczne i służy za pewnie próbie usprawiedliwienia swoich nieuczciwych praktyk.  

Zobacz: Kradzież tożsamości w internecie.

Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone może żądać zaniechania naruszenia, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej.

Z roszczeniami można wystąpić również przeciwko osobie, która wprowadza do obrotu oznaczone już znakiem towary, jeżeli nie pochodzą one od uprawnionego, bądź osoby, która miała jego zezwolenie na używanie znaku.

Biorąc pod uwagę kwoty, jakie sponsorzy wykładają na organizację euro 2012, lepiej nie umieszczać na swoich towarach logo organizatora, gdyż może nas to naprawdę drogo kosztować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA