REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koncert, imprezy „na żywo” – komu i za co płacimy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Kto pokrywa koszty związane publicznym wykonywaniem utworów?
Kto pokrywa koszty związane publicznym wykonywaniem utworów?

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej skomplikowanych kwestii prawa autorskiego jest płacenie tantiem. Ustawa bowiem odpowiada na pytanie komu i w jakim zakresie się one należą.

Wyobraźmy sobie sytuację gdy zapraszamy na event topowy zespół muzyczny. Komu poza zespołem należy zapłacić z tytułu wykonywania przez ów zespół swoich własnych piosenek. Sprawa wbrew pozorem nie jest prosta. Bardzo często bowiem poszczególni członkowie zespołu powierzyli zarząd swoimi prawami Organizacji Zbiorowego Zarządzania (tj. OZZ). Co to oznacza?

REKLAMA

Na początek należy sobie wyjaśnić podstawową kwestię – jeśli artysta topowego zespołu wykonuje nie swoje utwory wówczas uprawnionemu z tytułu praw autorskich do tych utworów należy się stosowne wynagrodzenie. Jest to jasne i powszechnie akceptowane – skoro wykonujemy utwór co do którego nie mamy praw autorskich – płacimy stosowne tantiemy dla uprawnionego.

Zobacz: Pomysły w prawie autorskim – czy są chronione

Sytuacja, dla wielu osób, jest jednak niezrozumiała kiedy:

  • zapraszamy topowy zespół
  • zespół wykonuje swoje własne piosenki
  • zespół wykonuje piosenki osobiście.

REKLAMA

Powstaje pytanie – czy poza zespołem należy komuś zapłacić. Odpowiedź może zaskoczyć – ale nawet jeśli zespół wykonuje swoje własne piosenki, i co więcej wykonuje je osobiście, jeśli członkowie owego zespołu zobowiązali OZZ do zarządzania swoimi prawami to należy poza zapłatą na zespół, co do zasady, zapłacić jeszcze określoną sumę OZZ. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 104 ust. 1 prawa autorskiego „organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, zwanymi dalej "organizacjami zbiorowego zarządzania", w rozumieniu ustawy, są stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym zadaniem jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy”.

Na podstawie prawa autorskiego każdy artysta wykonawca może zobowiązać OZZ do zarządzania swoimi prawami. W tym celu podpisuje z organizacją stosowną umową na tzw. zarząd praw. Jakie są prawne konsekwencje takiej umowy? Fakt iż OZZ jako podmiot uprawniony zastrzega sobie konieczność zapłaty za publiczne odtwarzanie takiej muzyki tzw. tantiemy autorskie. Umowy zawierane przez OZZ z artystami wykonawcami lub twórcami były wielokrotnie krytykowane (m.in. przez Prezesa UOKiK) jako niekorzystne dla twórców – niemniej jednak system ten funkcjonuje w takiej formie od lat.

Zobacz: Jak napisać dobrą umowę prawno-autorską- o czym warto pamiętać?

REKLAMA

Kto pokrywa koszty związane publicznym wykonywaniem takich utworów? Koszty te, co do zasady, płaci Organizator – co w praktyce wygląda tak iż płaci osoba do tego zobowiązana na mocy stosownej umowy z artystą lub twórcą. Organizatorem więc może być Agencja przygotowująca koncert, właściciel Sali, na której odbywa się koncert lub jeszcze inny podmiot. Należy w tym celu zgłosić się do właściwej OZZ (przed koncertem) z wykazem utworów, które będą reprezentowane oraz podpisać stosowną umowę z OZZ.

Umowa taka może być licencją na jedno wykonanie utworów (jednorazowy koncert, impreza itp.), możliwe jest również uzyskanie licencji stałej – zależy to jednak od negocjacji między Organizatorem i OZZ.

Pamiętać jednak należy iż jeśli zespół (poszczególni jego członkowie) nie powierzyli swoich praw autorskich w zarząd, wykonują publicznie utwory, co do których mają prawa, to co do zasady nie ma konieczności odprowadzania tantiem autorskich z tytułu publicznego wykonywania.

Jakie są stawki tantiem autorskich odprowadzanych do właściwej OZZ? Mogą one być obliczane według różnych procedur. Najczęściej kryterium jest kwota procentowa:

  • od kwoty uzyskanej ze sprzedaży biletów lub
  • od kwoty honorarium dla artystów
  • ustalana indywidualnie z OZZ

Zobacz: Organizowanie imprez

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA