REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać dobrą umowę prawno-autorską- o czym warto pamiętać?

Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu.
W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu.

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzając umowę na przeniesienie praw autorskich czy udzielenie licencji- należy pamiętać o kilku ważnych elementach- nie uwzględnienie ich w umowie, może skutkować tym, że nie będzie ona miała takiego charakteru jak myśleliśmy.

Chcesz mieć wyłączność na dany utwór - podpisz umowę

Niby banalne stwierdzenie okazuje się jednak niezwykle istotne. Bez podpisania umowy nie możemy mówić ani o przejściu praw ani o udzieleniu licencji wyłącznej. Prawo autorskie wymaga bowiem pisemnej umowy, by doszło do przeniesienia praw autorskich lub udzielenie licencji wyłącznej (tzn. Takiej na podstawie, której uzyskujemy wyłączność na dane zdjęcie, nabywamy prawa do danego utworu). Jeśli brak takiej umowy (a mamy do czynienia z utworem), wówczas można uznać, że doszło co najwyżej do udzielenia licencji niewyłącznej. Podobna sytuacja będzie miała miejsce gdy dysponujemy jedynie fakturą.

REKLAMA

Chcesz mieć dobrą umowę - wymień pola eksploatacji

Wśród prawników istnieją rozbieżne opinie czy trzeba, czy też nie trzeba wymieniać pól eksploatacji, czyli pól, na jakich będzie wykorzystywany dany utwór. Warto jednak pamiętać że, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 41 prawa autorskiego, umowa może dotyczyć tych pól eksploatacji, które są w niej wyraźnie wymienione. Jakie są tego konsekwencje? Brak w umowie pola jakim jest np. Internet – spowoduje iż nie możemy publikować na stornach www. I jeszcze jedna ważna rzecz, za każde pole eksploatacji, na którym jest utwór wykorzystywany, wbrew umowie, twórcy należy się wynagrodzenie.

Polecamy: Jak sporządzić umowę na przeniesienie praw autorskich?

Chcesz mieć spokój - ureguluj kwestie wad fizycznych i prawnych

W umowie powinny się znaleźć klauzule, w których twórca oświadcza, że posiada pełnię praw do utworu, ale… to może nie wystarczyć. W prawie autorskim nie ma bowiem tzw. Domniemania dobrej wiary, czyli nawet, jeśli działamy not for profit i tak możemy odpowiadać za naruszenie praw autorskich. Z odpowiedzialności nie zwalnia przekonanie, że „przecież autor mi napisał/mnie zapewniał, iż posiada prawa autorskie do dzieła”. To przedsiębiorca, jako profesjonalista, powinien to była sprawdzić. Należy więc również pamiętać o klauzuli „przerzucającej” odpowiedzialność na autora w przypadku roszczeń prawno - autorskich.

Nie chcesz odpowiadać za opóźnienia – zapisz to w umowie

W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu. Jeśli artysta ma dopiero coś stworzyć, trzeba uregulować kwestie związane z odbiorem (kto odpowiada za wady fizyczne, co strony będą uznawały za wady fizyczne, kto ponosi koszt poprawek, co się stanie jeśli artysta nie dostarczy na czas poprawionego utworu itp.). Powinna być również uregulowana kwestia wynagrodzenia oraz oświadczenie, że wynagrodzenie jest całościowym wynagrodzeniem za wykonanie dzieła autorskiego oraz udzielenie licencji lub przeniesienie praw. Z artykułu 43 prawa autorskiego wynika bowiem, iż jeżeli z umowy nie wynika, że współpraca ma charakter nieodpłatny – twórcy przysługuje wynagrodzenie ustalone z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz reklamować utwór – wpisz to w umowie

Jeśli chcesz taki utwór reklamować czy promować powinieneś takie kwestie uregulować w umowie. Dotyczy to zarówno reklamy czy działań promocyjnych (kojarzących się więc z korzyściami majątkowymi), jak również kampanii pr-owskich, informacyjnych czy społecznych.

Wizerunki osób (np. będących na zdjęciach)

REKLAMA

Co do zasady, powinieneś mieć zgodę osób, które są przedstawione na zdjęciu. Orzecznictwo jest tu jednoznaczne - rozpowszechnienie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. O tej kluczowej zasadzie prawa autorskiego często zdarza się nam zapominać.

Zgody, co do zasady, się nie dorozumiewa – winna być ona niewątpliwa. W jednym z wyroków sądowych sąd uznał, że „osoba udzielająca zgody musi mieć pełną świadomość nie tylko formy przedstawienia jej wizerunku, ale również miejsca i czasu publikacji oraz zestawienia z innymi wizerunkami”.

Jeśli naruszamy prawo autorskie – musimy się liczyć z odpowiedzialnością. Co więcej okoliczność, iż ktoś dał zgodę na publikację swojego zdjęcia w kontekście określonej wystawy, koncertu, eventu nie oznacza automatycznie, że zdjęcie takie możemy wykorzystywać przy każdej nadarzającej się okazji (np. W dowolny sposób w materiałach promocyjnych czy informacyjnych o wystawie, kampaniach pr-owskich, na stronach internetowych, biuletynach czy gazetkach – poza instytucją dozwolonego użytku publicznego).

Polecamy: Zdjęcia podczas eventów

Kiedy zgoda nie będzie potrzebna?

1. W przypadku pozowania i otrzymania umówionej zapłaty;
2. W przypadku osób publicznych, jeśli zdjęcie zrobiono w związku z wykonywaniem przez tę osobę funkcji publicznych;
3. Jeśli dana osoba stanowi element większej całości, szczegół krajobrazu takie jak np. Zgromadzenie, publiczna impreza.

Darmowe przeniesienie praw – ureguluj to w umowie

Z prawa autorskiego – art. 17 – wynika tzw. Domniemanie odpłatności. Jeśli więc umowa milczy na temat wynagrodzenia, uznaje się, iż twórcy należne jest wynagrodzenie. By spać spokojnie, powinno się w umowie między stronami uregulować kwestie braku zapłaty za utwór.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA