REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać dobrą umowę prawno-autorską- o czym warto pamiętać?

Monika Brzozowska
adwokat Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu.
W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu.

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzając umowę na przeniesienie praw autorskich czy udzielenie licencji- należy pamiętać o kilku ważnych elementach- nie uwzględnienie ich w umowie, może skutkować tym, że nie będzie ona miała takiego charakteru jak myśleliśmy.

Chcesz mieć wyłączność na dany utwór - podpisz umowę

Niby banalne stwierdzenie okazuje się jednak niezwykle istotne. Bez podpisania umowy nie możemy mówić ani o przejściu praw ani o udzieleniu licencji wyłącznej. Prawo autorskie wymaga bowiem pisemnej umowy, by doszło do przeniesienia praw autorskich lub udzielenie licencji wyłącznej (tzn. Takiej na podstawie, której uzyskujemy wyłączność na dane zdjęcie, nabywamy prawa do danego utworu). Jeśli brak takiej umowy (a mamy do czynienia z utworem), wówczas można uznać, że doszło co najwyżej do udzielenia licencji niewyłącznej. Podobna sytuacja będzie miała miejsce gdy dysponujemy jedynie fakturą.

REKLAMA

Chcesz mieć dobrą umowę - wymień pola eksploatacji

Wśród prawników istnieją rozbieżne opinie czy trzeba, czy też nie trzeba wymieniać pól eksploatacji, czyli pól, na jakich będzie wykorzystywany dany utwór. Warto jednak pamiętać że, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 41 prawa autorskiego, umowa może dotyczyć tych pól eksploatacji, które są w niej wyraźnie wymienione. Jakie są tego konsekwencje? Brak w umowie pola jakim jest np. Internet – spowoduje iż nie możemy publikować na stornach www. I jeszcze jedna ważna rzecz, za każde pole eksploatacji, na którym jest utwór wykorzystywany, wbrew umowie, twórcy należy się wynagrodzenie.

Polecamy: Jak sporządzić umowę na przeniesienie praw autorskich?

Chcesz mieć spokój - ureguluj kwestie wad fizycznych i prawnych

W umowie powinny się znaleźć klauzule, w których twórca oświadcza, że posiada pełnię praw do utworu, ale… to może nie wystarczyć. W prawie autorskim nie ma bowiem tzw. Domniemania dobrej wiary, czyli nawet, jeśli działamy not for profit i tak możemy odpowiadać za naruszenie praw autorskich. Z odpowiedzialności nie zwalnia przekonanie, że „przecież autor mi napisał/mnie zapewniał, iż posiada prawa autorskie do dzieła”. To przedsiębiorca, jako profesjonalista, powinien to była sprawdzić. Należy więc również pamiętać o klauzuli „przerzucającej” odpowiedzialność na autora w przypadku roszczeń prawno - autorskich.

Nie chcesz odpowiadać za opóźnienia – zapisz to w umowie

W umowie winny się znaleźć również zapisy dotyczące terminów m.in. Oddania utworu lub przekazania czy udostępnienia utworu. Jeśli artysta ma dopiero coś stworzyć, trzeba uregulować kwestie związane z odbiorem (kto odpowiada za wady fizyczne, co strony będą uznawały za wady fizyczne, kto ponosi koszt poprawek, co się stanie jeśli artysta nie dostarczy na czas poprawionego utworu itp.). Powinna być również uregulowana kwestia wynagrodzenia oraz oświadczenie, że wynagrodzenie jest całościowym wynagrodzeniem za wykonanie dzieła autorskiego oraz udzielenie licencji lub przeniesienie praw. Z artykułu 43 prawa autorskiego wynika bowiem, iż jeżeli z umowy nie wynika, że współpraca ma charakter nieodpłatny – twórcy przysługuje wynagrodzenie ustalone z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz reklamować utwór – wpisz to w umowie

Jeśli chcesz taki utwór reklamować czy promować powinieneś takie kwestie uregulować w umowie. Dotyczy to zarówno reklamy czy działań promocyjnych (kojarzących się więc z korzyściami majątkowymi), jak również kampanii pr-owskich, informacyjnych czy społecznych.

Wizerunki osób (np. będących na zdjęciach)

REKLAMA

Co do zasady, powinieneś mieć zgodę osób, które są przedstawione na zdjęciu. Orzecznictwo jest tu jednoznaczne - rozpowszechnienie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. O tej kluczowej zasadzie prawa autorskiego często zdarza się nam zapominać.

Zgody, co do zasady, się nie dorozumiewa – winna być ona niewątpliwa. W jednym z wyroków sądowych sąd uznał, że „osoba udzielająca zgody musi mieć pełną świadomość nie tylko formy przedstawienia jej wizerunku, ale również miejsca i czasu publikacji oraz zestawienia z innymi wizerunkami”.

Jeśli naruszamy prawo autorskie – musimy się liczyć z odpowiedzialnością. Co więcej okoliczność, iż ktoś dał zgodę na publikację swojego zdjęcia w kontekście określonej wystawy, koncertu, eventu nie oznacza automatycznie, że zdjęcie takie możemy wykorzystywać przy każdej nadarzającej się okazji (np. W dowolny sposób w materiałach promocyjnych czy informacyjnych o wystawie, kampaniach pr-owskich, na stronach internetowych, biuletynach czy gazetkach – poza instytucją dozwolonego użytku publicznego).

Polecamy: Zdjęcia podczas eventów

Kiedy zgoda nie będzie potrzebna?

1. W przypadku pozowania i otrzymania umówionej zapłaty;
2. W przypadku osób publicznych, jeśli zdjęcie zrobiono w związku z wykonywaniem przez tę osobę funkcji publicznych;
3. Jeśli dana osoba stanowi element większej całości, szczegół krajobrazu takie jak np. Zgromadzenie, publiczna impreza.

Darmowe przeniesienie praw – ureguluj to w umowie

Z prawa autorskiego – art. 17 – wynika tzw. Domniemanie odpłatności. Jeśli więc umowa milczy na temat wynagrodzenia, uznaje się, iż twórcy należne jest wynagrodzenie. By spać spokojnie, powinno się w umowie między stronami uregulować kwestie braku zapłaty za utwór.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA