Kategorie

Prawo autorskie w sieci

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ochrona praw autorskich w internecie. Przed Trybunałem Sprawiedliwosci UE zakończyło się niedawno postępowanie dot. zakresu odpowiedzialności operatorów platform, na których są udostępniane lub przechowywane treści naruszające prawa autorskie. Zgodnie z wyrokiem z 22 czerwca 2021 roku – operatorzy Ci nie ponoszą odpowiedzialności za naruszenie prawa autorskich, jeżeli spełnią określone warunki.
Liczba przestępstw wobec praw autorskich lub praw pokrewnych stwierdzonych w Polsce przez Policję w latach 1999 – 2019 przekroczyła 190 tysięcy. Czy już niedługo właściciele serwisów internetowych będą musieli monitorować legalność treści umieszczanych przez użytkowników?
Używane przez branżę reklamową określenie „packshot” oznacza fotografię produktu, wykonaną na białym lub innym jednorodnym tle, dokumentującą najważniejsze cechy fotografowanego produktu. Packshoty są zdjęciami wykorzystywanymi najczęściej w sprzedaży internetowej, ponieważ dzięki prostej formie przekazu pozwalają odbiorcy skupić uwagę wyłącznie na produkcie przedstawionym na zdjęciu i tym samym zachęcić do zakupu. Tylko co z prawami autorskimi do takich zdjęć? Wątpliwości wyjaśnia Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group).
Prowadząc własny biznes zawsze musimy pamiętać, aby nasze działania były zgodne z prawem. Dlatego, jeżeli zlecamy podmiotom trzecim wykonanie grafik, zdjęć, nowego loga czy strony internetowej powinniśmy pomyśleć o podpisaniu odpowiedniej umowy z autorami takich dzieł i zagwarantowaniu sobie do nich praw autorskich. Barbara Bil, adwokat z Kancelarii Bil prezentuje najważniejsze elementy umowy o przeniesienie praw autorskich.
Prawo autorskie zawsze przysługuje twórcy utworu, który jest opatrzony jego nazwiskiem lub osobie, której przypisuje się autorstwo i której dane, w związku z rozpowszechnianiem utworu podano do publicznej wiadomości. Każda ingerencja w cudzy utwór – a zatem przypisywanie sobie jego autorstwa, zmienianie treści lub formy czy użytkowanie go bez uzyskania odpowiedniej zgody albo bez przeniesienia praw podlega sankcjom – cywilnym, karnym, dyscyplinarnym.
Unia Europejska zastanawia się, czy agregatorom treści - takim jak Google News - nałożyć obowiązek płacenia wydawcom za wykorzystywane fragmenty tekstów. Według wydawców byłoby to naprawienie niesprawiedliwości, kładące kres żerowaniu na cudzej pracy; zwolennicy "wolnej kultury" boją się ograniczenia wolności słowa.
Postanowienia dotyczące prawa autorskiego uregulowane są w niemal każdej istotnej umowie. W przypadku zamówień publicznych postanowienia takie pojawiają się zwykle w umowach, których przedmiotem jest nabycie praw do utworów. Jak chronić prawa autorskie w zamówieniach publicznych?
"Mała" nowela prawa autorskiego wprowadza istotne zmiany poprzez wydłużenie z 50 do 70 lat ochrony praw do utworów artystycznych utrwalonych na fonogramach. Wprowadza również dodatkowe środki zabezpieczające pozycję artystów, m.in. prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Nowela została podpisana przez Prezydenta.
Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjny przepis dotyczący wysokich kar za naruszenie autorskich praw majątkowych. Zgodnie z ustawą za zawinione naruszenie takich praw ich właścicielowi przysługuje zapłata trzykrotności stosownego wynagrodzenia.
Państwa członkowskie poparły wysokość sankcji, jaką zaproponowała Komisja Europejska. Zgodnie z założeniami chcą by firmom, które złamią przepisy o ochronie danych, groziła grzywna w wysokości do 1 mln euro albo 2 proc. rocznych przychodów. Natomiast eurodeputowani żądają dużo wyższych kar - nawet do 100 mln euro albo 5 proc. rocznych przychodów firmy.
Zdaniem GIODO wiedza o ochronie danych osobowych jest niewystarczająca. Jako przykład konsekwencji braku wiedzy o ochronie danych osobowych można zaliczyć coraz częstsze przypadki kradzieży tożsamości, np. w celu zaciągnięcia kredytu. Zmiany podyktowane są wejściem w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych w UE.
"Duża nowela" prawa autorskiego wprowadza między innymi wynagrodzenia dla twórców za wypożyczenia biblioteczne a także umożliwia korzystanie z tzw. utworów osieroconych, których np. Biblioteka Narodowa ma 300 tys., a korzystanie z nich nie jest możliwe ze względu na obecne prawo.
Rządowy projekt nowelizacji Prawa autorskiego trafił do dalszych prac w podkomisji. Planowana nowelizacja wprowadzi do prawa autorskiego między innymi wydłużenie czasu ochrony praw utworu słowno-muzycznego, z 50 do 70 lat.
Sprawozdawczyni PE Julia Reda chce, by napisy „ten materiał wideo jest niedostępny w danym kraju” znikły z oferty online. Pojawiają się one obecnie, gdy np. w Brukseli przeglądamy polskie portale informacyjne i chcemy uruchomić jakieś nagranie filmowe.
Zgodnie z obowiązującym systemem prawnym przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, będący przejawem dowolnej, indywidualnej działalności twórczej, bez względu na jego wartość, przeznaczenie i sposób ustalenia. W oparciu o taką definicję można stwierdzić, iż co do zasady program komputerowy jest utworem. Jednak ze względu na jego nietypowy charakter ustawodawca wprowadził przepisy szczególne dla programów komputerowych.
Projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim, który przygotowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, trafił do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Nowe przepisy mają m.in. umożliwić instytucjom kultury korzystanie z tzw. utworów osieroconych.
Prawo nie zna pojęcia utworu „reklamowego”, niemniej jednak większość reklam w jakimś stopniu będzie podlegać ochronie na gruncie prawa autorskiego. Jakie zatem rezultaty twórczej pracy marketingowców będą chronione i w jakim zakresie? Jaka jest specyfika związana z twórczością w zakresie reklamy?
Źródłem polskiego prawa autorskiego jest ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jego przedmiotem jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. W jaki sposób chroniony jest utwór?
Dozwolony użytek osobisty pozwala wykorzystywać cudzy utwór bez zezwolenia twórcy i bez wypłacania mu za to wynagrodzenia. Jak nie przekroczyć tego uprawnienia?
Wiele marek obecnych na rynku, opatrzonych jest pewnymi symbolami. Najczęściej jest to R wpisane w okrąg bądź drukowane litery TM i SM. Przy okazji publikacji periodyków dostrzec można z kolei jeszcze inne oznaczenie – literę C w kółku. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie co te symbole tak naprawdę oznaczają. W tym zakresie pokutuje bowiem wiele błędnych interpretacji.
Osoby publikujące zdjęcia na stronach internetowych często narażone są na kradzieże ze strony innych użytkowników, którzy następnie zamieszczają je na innych serwisach. Czy zdjęcia w internecie objęte są ochroną przepisami prawa autorskiego? Jak należy postąpić w przypadku kradzieży?
Recenzje stanowią jedno z najważniejszych narzędzi opiniotwórczych, gdyż często od nich zależy sprzedaż danego dzieła. Pozytywne recenzje zwiększają popyt, a negatywne szkodzą. Firmy starają się bronić przed negatywnymi recenzjami, używając do tego praw autorskich. Jakie są skutki takich działań?
W poniższym artykule przedstawię podatkowe aspekty założenia własnej strony internetowej. W dzisiejszych czasach trudno bowiem wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie posiada własnej strony internetowej.
Prawo autorskie. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazuje utwory zbiorowe i zbiory utworów. Na czym polega tkwiąca między nimi różnica?
Prawo autorskie. Chcesz nieodpłatnie wykorzystać utwór? Sprawdź, czy wygasła jego prawnoautorska ochrona. W przeciwnym wypadku możesz naruszyć prawa autorskie twórcy.
Licencje Creative Commons jako przeniesienie licencji open source na inne dzieła niż programy komputerowe, czyli słów kilka o tym co wolno na podstawie poszczególnych licencji CC, a co stanowi już jej naruszenie.
Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w zasadach funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania. Skorzystać mają autorzy.
Opłata reprograficzna 2012. Stawki opłaty reprograficznej od urządzeń i nośników do utrwalania utworów na 2012 rok.
Odtwarzanie fonogramów w pokojach hotelowych jest publicznym udostępnianiem, a więc trzeba uiścić wynagrodzenie z tego tytułu. W gabinecie stomatologicznym do publicznego udostępniania nie dochodzi, więc dentysta płacić nie musi.
Gwałtowny rozwój portali społecznościowych to nie lada wyzwanie dla, często archaicznych, regulacji prawa autorskiego. Jak korzystać z portali społecznościowych by nie naruszać praw autorskich?
Kopiowanie cudzego artykułu i jego rozpowszechnianie stanowi przestępstwo związane z kradzieżą praw autorskich. Wbrew pozorom samo ściąganie plików chronionych prawem autorskim przestępstwem nie jest.
Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku wiąże się w koniecznością dokonania zgłoszenia patentowego. Źle dokonane zgłoszenie przekreśli szanse na uzyskanie patentu.
Jesteś naukowcem, wynalazłeś zupełnie nowe rozwiązanie, substancję chemiczną lub wynalazek, i co dalej? Czy nasz wynalazek posiada zdolność patentową? Czym jest w ogóle patent?
ACTA nie będzie obowiązywać w Polsce bez ratyfikacji przez prezydenta po uprzednim ustawowym upoważnieniu. Część postanowień ACTA może jednak wejść w życie, jeżeli porozumienie ratyfikuje Unia Europejska.
Prawo autorskie chroni przejawy ludzkiej twórczości, które da się zakwalifikować jako utwór. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z utworem?
Prawo autorskie nie chroni dokumentów urzędowych, materiałów, znaków, czy symboli. Można zatem z nich korzystać bez ograniczeń. Należy jednak pamiętać o kilku wyjątkach.
Dochodzenie roszczenia z tytułu naruszenia praw autorskich w internecie może być utrudnione z uwagi na anonimowość osoby, która dopuściła się naruszenia. Pomóc może adres IP. Ekspert wyjaśnia jakie znaczenie ma adres IP w przypadku naruszenia praw autorskich w internecie.
Jak szeroki mamy dostęp do wszelkich dóbr internetu, bez łamania praw twórców? Kiedy możemy legalnie ściągać muzykę i filmy z internetu, a kiedy przekraczamy określone prawem granice?
W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?
Czy można wiecznie osiągać zysk z wykonanej jeden raz pracy? Czy są szanse, że przepracowany tydzień będzie przynosił zyski do końca życia? Tak – pod warunkiem, że jest się autorem utworu.
Prawa autorskie mają na celu ochronę utworów. Utworem jest między innymi utwór audiowizualny. Ekspert wyjaśnia co jest, a co nie jest utworem audiowizualnym.
Żona, która „zabija” awatara swojego byłego męża, kasując jego konto, kradzież postaci wraz z ekwipunkiem, często wycenianym na kilka tysięcy złotych i sprzedaż za realne pieniądze, albo bezprawne włamanie się do czyjegoś komputera i przywłaszczenie cudzych danych. To tylko niektóre przykłady nielegalnych procederów, ze świata wirtualnego, których skutki można dostrzec także w świecie realnym.
W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.
Internet jest jednym z najszybszych mediów pozyskiwania informacji. Dlatego nie ma nic prostszego jak skopiowanie tekstów z sieci. Należy jednak pamiętać, że pojawienie się ich w Internecie nie usprawiedliwia do wykorzystywania treści w nieograniczony sposób. Kto zatem może korzystać z prawa przedruków w Internecie?
Zasadą działania portali społecznościowych to często udostępnianie innym użytkownikom określonych treści (zdjęć, filmów, itp.). Nierzadko treści te są przedmiotami własności intelektualnej, chronionymi prawem, którego naruszenie powoduje możliwość wystąpienia przez osobę uprawnioną z odpowiednimi roszczeniami względem użytkownika, który rozpowszechnia treści.
Odpowiedź na pytanie, czy Internet jest prasą, nie jest jednoznaczna, należy bowiem rozważyć, czy w świetle uregulowań prawa prasowego (dalej pr. pr.) można w niektórych przypadkach, uznać Internet za prasę. W szczególności, czy strony internetowe stanowią prasę w rozumieniu ustawy.
W społecznym ujęciu Internet wydaje się "ziemią niczyją" gdzie ochrona prawna jest mocno iluzoryczna. Stąd masowość kradzieży intelektualnej do niedawna pozostającej na dobrą sprawę bez echa. Ostatnio (zwłaszcza w zakresie dziennikarstwa internetowego) twórcy coraz częściej sięgają do instrumentów ochrony prawnej broniąc własnej własności intelektualnej.
Problematyka tzw. linkowania jest problematyką, z którą coraz częściej mamy do czynienia. Czy prawo autorskie zakazuje linkowania, czy też na nie zezwala?
Łatwy dostęp do zdjęć w internecie przekłada się w prosty sposób na liczne nadużycia w tej dziedzinie. Należy pamiętać o tym, że sam fakt, iż zdjęcie jest umieszczone w internecie nie oznacza, że możemy z nich korzystać na własnej stronie.
Polskie prawo karne nie zawiera odrębnej regulacji dotyczącej wprost rozpowszechniania i pobierania plików z internetu w sytuacji, w której nie mamy do nich praw. Oznacza to odpowiednie stosowanie innych regulacji, które sprawiają że sytuacja osób rozpowszechniających i pobierających "nielegalne" pliki z internetu nie jest równa.