REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapożyczanie (kradzież tekstów) w Internecie

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Czy kopiowanie tekstów z Internetu jest przestępstwem?
Czy kopiowanie tekstów z Internetu jest przestępstwem?

REKLAMA

REKLAMA

W społecznym ujęciu Internet wydaje się "ziemią niczyją" gdzie ochrona prawna jest mocno iluzoryczna. Stąd masowość kradzieży intelektualnej do niedawna pozostającej na dobrą sprawę bez echa. Ostatnio (zwłaszcza w zakresie dziennikarstwa internetowego) twórcy coraz częściej sięgają do instrumentów ochrony prawnej broniąc własnej własności intelektualnej.

Powszechność zjawiska nie daje mu ochrony

Nie ma nic prostszego niż skopiowanie dzieł z Internetu. Łatwość tego typu działań powoduje iż kopiowane jest niemal wszystko co w Internecie się znajduje. Kopiują studenci do prac magisterskich, kopiują dziennikarze, ostatnio w prasie pojawiła się informacja iż jedna z Pań profesorek, skopiowała w naukowym opracowaniu czyjś tekst bez podania źródła oraz imienia i nazwiska twórcy. Z czego to wynika? Na pewno z chęci ułatwienia sobie pracy (po co się wysilać skoro można coś skopiować), po części również ze skali zjawiska, w jakiejś części na pewno z przyzwolenia społecznego na takie działanie, a także z niewiedzy iż działanie takiej jest działaniem naruszającym normy prawa autorskiego. Z kopiowaniem mamy do czynienie niemal w każdej dziedzinie prezentowanej w Internecie (sklepy z modą kopiują zdjęcia ubrań, restauracje – zdjęcia dań, sprzedawcy rzeczy – produkty itp.).

REKLAMA

Internetowe treści znajdują się pod ochroną praw autorskich

W dziedzinie dziennikarstwa również bardzo często można obserwować kopiowanie całych artykułów, tekstów, prac naukowych. Kopiujący wychodzą bowiem z mylnego założenia iż skoro coś zostało raz upublicznione w Internecie, to można z tego korzystać w dowolny sposób. Trzeba jednak pamiętać iż zarówno w „wirtualu” jak i w „realu” obowiązuje jedno prawo – prawo autorskie. Jest ono niezależne od dobrej wiary kopiującego, na nic również się nie zda twierdzenie iż działamy nieodpłatnie (może być to brane przy ocenie zadośćuczynienia czy szkody). Wszelkie działania podejmowane nawet ze szlachetnych pobudek – jeśli są sprzeczne z prawem – będą rodziły odpowiedzialność prawną.

Odpowiedzialność za kradzież intelektualną

A co grozi tym, którzy bezprawnie wykorzystują cudze utwory? Niewątpliwie odpowiedzialność cywilna. Twórca ma w szczególności prawo domagać się nie tylko tego, by przestano naruszać jego prawa autorskie, usunięto dotychczasowe skutki naruszeń, jak również zapłaty dwukrotnego, a w wypadku naruszenia zawinionego - trzykrotnego wynagrodzenia.

Przewidziana jest również odpowiedzialność karna – gdyż naruszenie prawa autorskiego zagrożone karą jest nawet do 2 lat pozbawienia wolności.

Porównaj: Odpowiedzialność za rozpowszechnianie plików w internecie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co prawda prawo autorskie dopuszcza pewne wyjątki od zasad ogólnych. Wyjątki te skodyfikowane są w ramach tzw. dozwolonego użytku publicznego (w szczególności prawo cytatu, prawo przedruku, dozwolony użytek prywatny itp.). Pamiętać jednak iż wyjątki należy interpretować zgodnie z ich zapisami, nie wolno czynić wykładni rozszerzającej oraz iż niektóre przypadki dozwolonego użytku są obwarowane prawem twórcy do wynagrodzenia (np. prawo cytatu w antologiach, czy prawo przedruku w kontekście korzystania np. z fotografii reporterskich). W niektórych zaś przypadkach korzystanie z instytucji dozwolonego użytku publicznego jest możliwe tylko jeśli twórca/uprawniony nie zastrzegł iż np. dalsze rozpowszechnianie (przedruk) jest zakazane.

Porównaj: Co nie korzysta z ochrony prawa autorskiego

Zgodnie zaś z art. 4 prawa autorskiego dokumenty urzędowe, tzw. proste informacje prasowe, materiały i znaki urzędowe w ogóle nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA