REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsprzedaż oryginalnego egzemplarza gry w sieci

Joanna Szmigiel
Sprzedaż oryginalnych gier a prawa autorskie / Fot. Fotolia
Sprzedaż oryginalnych gier a prawa autorskie / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?

Producenci gier przekonują nas, że kupno oryginalnej, legalnie kupionej i używanej wcześniej przez kogoś innego gry stanowi łamanie prawa. Czy jest tak w istocie? Czy jeżeli kupiliśmy wcześniej jakiś przedmiot to nie możemy go następnie legalnie odsprzedać? Sprzedaż oryginalnych, używanych gier, wbrew informacjom umieszczanym na opakowaniach przez producentów o zakazie odsprzedaży zakupionego egzemplarza, jest dopuszczalna.

REKLAMA

Dopuszczalność taka jest rezultatem zasady wyczerpania prawa, zawartej w prawie autorskim, zgodnie z którą wprowadzenie do obrotu oryginału lub egzemplarza utworu jest jednoznaczne z zezwoleniem na dalszy obrót takim egzemplarzem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (z wyjątkiem najmu lub użyczenia).

Zasada wyczerpania prawa tylko na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Wspomniana już zasada wyczerpania prawa ma zastosowanie do egzemplarzy gier kupionych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Niestety jeżeli kupimy egzemplarz gry na terenie innego kraju np. w Rosji nie możemy legalnie odsprzedać takiej gry w Rzeczpospolitej Polskiej. Związane jest to z terytorialnym zasięgiem prawa autorskiego i z przynależnością Polski do Unii Europejskiej.

Wyczerpanie prawa nigdy nie dotyczy usług świadczonych drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku gier komputerowych, których nie kupiliśmy na płycie, lecz ściągnęliśmy bezpośrednio ze strony producenta. W przypadku takim nigdy nie dochodzi do wyczerpania prawa, które dotyczy tylko nośnika materialnego. Dalsze utrwalenie gry na takim właśnie nośniku materialnym, nie zmienia naszej sytuacji.

Zobacz: Utwór audiowizualny a prawo autorskie

Gry online

Sprzeciw kupujących wzbudza również uniemożliwienie drugiemu nabywcy grania online. Często możliwe jest to tylko na pierwszym komputerze, na którym zainstalowaliśmy grę o czym kupujący (lub my sami kiedy kupimy sobie nowy komputer) dowiaduje się dopiero w momencie próby zainstalowania takiej usługi. W praktyce oznacza to iż nie możemy odsprzedać legalnie nabytej gry, gdyż naraża nas to na roszczenia kupującego z tytułu rękojmi, czyli odpowiedzialności kupującego za wady produktu. Rodzi się pytanie czy konsument przekonany o tym, iż kupuje grę, faktycznie dokonał kupna czy jedynie zawarł z producentem umowę zobowiązującą producenta do dostarczenia nam rozrywki. Praktykę taką można uznać za niezgodną z  prawami konsumentów. Przepis art. 385 kodeksu cywilnego wyraźnie stanowi, że umowy zawierające niejednoznacznie sformułowane postanowienia i rażąco naruszające prawa konsumentów nie będą wiązały kupujących.

Zobacz: Linkowanie a prawo autorskie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA