REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Glonek
Szymon Glonek
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Podyplomowych Studiów Psychologii Zachowań Rynkowych na Uniwersytecie Warszawskim.
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Jednocyfrowy wzrost po latach rekordów

Po raz pierwszy od wielu lat rynek leasingu w Polsce urośnie jednocyfrowo – mówi Tomasz Bogus, prezes PKO Leasing, w rozmowie z Szymonem Glonkiem dla Infor.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Po ośmiu miesiącach 2025 roku wzrost wyniósł około 6%, wobec ponad 10% rok wcześniej. Dla porównania, PKO Leasing w tym samym okresie zwiększył skalę nowego biznesu o ok. 9%, osiągając blisko 14% udziału w rynku.

Spowolnienie, jak podkreśla Bogus, nie oznacza kryzysu, lecz naturalne dojrzewanie rynku. Polska, która przez lata notowała imponujące tempo rozwoju branży leasingowej, dziś plasuje się w europejskiej czołówce – między 5. a 7. miejscem w zależności od kryterium.

REKLAMA

Strategia do 2027: utrzymać pozycję lidera

PKO Leasing realizuje nową strategię, która zakłada utrzymanie pozycji numer jeden do 2027 roku. Kluczowe elementy planu to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rozwój platformy Automarket, dedykowanej sprzedaży i finansowaniu samochodów sprawdzonych i po leasingowych.
    Spółka zwiększyła sprzedaż z 400–500 do ponad 700 aut miesięcznie i celuje w poziom 1000 do końca roku.
  • Otwarcie Automarketu dla wszystkich klientów – w najbliższych tygodniach ruszy wersja MVP umożliwiająca prywatnym użytkownikom wystawianie aut na platformie.
  • Budowa partnerstw z producentami samochodów – PKO Leasing współpracuje już z markami Jaguar Land Rover, BYD i Porsche. Celem jest pozycja wśród trzech największych marketplace’ów motoryzacyjnych w Polsce, a pod względem finansowania – numer jeden.

Leasing i elektromobilność: wyzwania i szanse

Transformacja energetyczna i rozwój elektromobilności stają się jednym z filarów strategii firmy. PKO Leasing aktywnie finansuje samochody elektryczne i hybrydowe, ale – jak podkreśla Bogus – rynek wciąż mierzy się z trudnością w ocenie wartości końcowej pojazdów elektrycznych.

To nie jest loteria, ale wciąż trudno przewidzieć, ile dzisiejszy elektryk będzie wart za trzy lata – zauważa prezes PKO Leasing.

Firma angażuje się też w finansowanie floty miejskiej. W 2025 roku wygrała przetargi na wymianę autobusów w Łodzi i Krakowie, obejmujące zarówno pojazdy spalinowe, hybrydowe, jak i elektryczne. Dostawy zaplanowano na 2026 rok.

Konkurencja rośnie, marże maleją

Sektor leasingowy wchodzi w okres silnej konkurencji cenowej. – Każdy chce zrealizować budżet, presja cenowa jest ogromna, a rynek rośnie wolniej, niż zakładano – mówi Bogus.

PKO Leasing stawia więc na równowagę między rozwojem portfela a utrzymaniem rentowności kontraktów, zwłaszcza tam, gdzie ryzyko wartości końcowej przedmiotu finansowania ponosi leasingodawca.

Co dalej?

Mimo wyzwań, prezes Bogus pozostaje optymistą. Firma kończy rok skupiona na trzech priorytetach: solidnym domknięciu budżetu, dalszej realizacji strategicznych projektów oraz rozwijaniu partnerstw z producentami i samorządami.

Polski rynek leasingu dojrzewa – rośnie wolniej, ale stabilnie. A PKO Leasing, jak zapowiada jego prezes, zamierza pozostać liderem nie tylko pod względem skali, ale i kierunku zmian w całej branży.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA