Internet jako prasa
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pr. pr., prasa w rozumieniu ustawy oznacza:
REKLAMA
„publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.
Przeczytaj też: Artykuły promocyjne w prasie
Z powyższej definicji wynika, iż pojęcie prasy w rozumieniu ustawodawcy, to nie tylko publikacje drukowane, ale również publikacje radiowe i telewizyjne. Traktować więc należy w ten sposób również publikacje internetowe - o ile spełniają ustawowe przesłanki cech prasy, czyli:
1. publikacje ukazują się w pewnych, określonych, odstępach czasu,
2. posiadają:
a) stały tytuł,
b) nazwę,
c) kolejne numery,
d) uwidocznione daty,
3. cechują się otwartością i różnorodnością.
Niemniej za prasę nie można z całą pewnością uznać wszystkich stron Internetowych, np. blogów pisanych w postaci pamiętników, ponieważ byłoby to trudne do przyjęcia i mocno dyskusyjne m.in. z następujących względów:
Przeczytaj też: Blogi
REKLAMA
1. osoby prowadzące blogi trudno uznać za dziennikarzy w świetle definicji zawartej w prawie prasowym,
2. blogi nie posiadają nadzoru redakcyjnego (redaktora, redaktora naczelnego), ani wyodrębnienia redakcyjnego,
3. brak w ich przypadku postępowania rejestracyjnego przewidzianego przez ustawę dla prasy.
Zgodnie z powyższym należałoby odpowiedzieć, iż publikacje w formie strony internetowej mogą stanowić prasę, jeżeli spełnione zostaną określone w ustawie pr. pr. przesłanki, takie jak periodyczność, ukazywanie się nie rzadziej niż raz do roku, stały tytuł lub nazwa, numer bieżący i data oraz brak zamkniętej całości.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.