REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kopiowanie artykułów z sieci

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Czy można legalnie kopiować artykuły w sieci?
Czy można legalnie kopiować artykuły w sieci?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Częstym pytaniem podczas różnego rodzaju spotkań dotyczących praw autorskich jest pytanie o możliwość kopiowania artykułów z sieci. Czy firma może na własnej stronie internetowej w zakładce „napisali o nas” kopiować całe artykuły z gazet?

Sprawa nie jest prosta. Można oczywiście skorzystać z tzw. dozwolonego użytku publicznego niemniej jednak należy pamiętać by korzystając z prawa cytatu czy też prawa przedruku spełnić wymogi formalne zagwarantowane twórcom w ustawie.

REKLAMA

Co do zasady bowiem korzystanie i rozpowszechnianie cudzych utworów, bez zezwolenie twórcy jest zabronione.
Prawo przedruku uregulowane jest w art. 25 prawa autorskiego. Zgodnie z tym przepisem „wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji:

  • już rozpowszechnione:
    •  sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,
    •  aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne, chyba że zostało wyraźnie zastrzeżone, że ich dalsze rozpowszechnianie jest zabronione,
    •  aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie,
  • krótkie wyciągi ze sprawozdań i artykułów, o których mowa w pkt 1 lit. a i b;
  • przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych;
  • mowy wygłoszone na publicznych zebraniach i rozprawach; nie upoważnia to jednak do publikacji zbiorów mów jednej osoby;
  • krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.”

Ponadto jak czytamy w ust. 2 niniejszego artykułu za korzystanie z aktualnych artykułów na tematy politycznych, gospodarczy i religijne oraz za korzystanie z aktualnych wypowiedzi i fotografii reporterskich twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Zobacz: Kto ma prawo do awatara?

Interpretacja  przepisu

REKLAMA

Po pierwsze - z prawa przedruku mogą korzystać środki masowego przekazu (tu oznaczone jako prasa, radio oraz telewizja. Przepis ten bowiem ma zapewnić szybką, rzetelną i szeroką informację. Uznaje się iż interes publiczny wymaga by prawa autorskie twórców doznały ograniczenia. Nie oznacza to absolutnie możliwości nieograniczonego korzystania z utworów i szerokiego rozpowszechniania utworów do których prawa autorskie posiada twórca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – z prawa przedruku możemy skorzystać jeśli utwór, których chcemy przedrukować był już rozpowszechniony. Za utwór rozpowszechniony, zgodnie z art. 6, prawo autorskie uważa utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publiczny. Czy jednak opublikowanie w Internecie będzie każdorazowo za zgodę twórcy – tu powstają wątpliwości. Niemniej jednak w doktrynie uznaje się iż nie można uznać za zawinione naruszenie prawa autorskiego, gdy brak było zgody na publikację lub rozpowszechnienie.

Po trzecie prawo przedruku dotyczy tylko materiałów tzw. aktualnych. Tu niezwykle ciężko jest stwierdzić kiedy materiał jest jeszcze aktualny a kiedy już się zdezaktualizował – uznaje się więc iż aktualny to taki, który budzi w danej chwili zainteresowanie opinii społecznej.

Po czwarte możliwość przedruku dotyczy „wąskiej kategorii” artykułów tj. o tematyce politycznej, gospodarczej czy religijnej. Nie będą więc korzystały z prawa przedruku artykuły naukowe czy historyczne.

REKLAMA

Przedrukowywać można również zdjęcie reporterskie. Zdjęciem reporterskim jest taki utwór, który towarzyszy pewnym wydarzeniom, zdarzeniom. Tam gdzie zachowuje swoją aktualność, mimo iż jest utworem chronionym przez prawo autorskie – można korzystać z prawa przedruku.

Po piąte – warto pamiętać, że za korzystanie z prawa przedruku twórca ma prawo do wynagrodzenia. Nie może się zatem twórca sprzeciwić się publikowaniu jego artykułu czy zdjęcia reporterskiego, za taką jednak publikacje należy mu się wynagrodzenie.

Prawo przedruku obejmuje również przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych , które dotychczas nazywano przeglądem prasy. Pamiętać jednak należy informacje kto i co o nas napisał mogą być cytatami (we własnym utworze) lub mogą polegać na krótkich streszczeniach opublikowanych utworów. Co do zasady nie może to być przegląd i zeskanowanie całych artykułów.

Prawo cytatu

Prawo cytatu uregulowane jest w art. 29 prawa autorskiego, zgodnie z którym „wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości”.

Aby jednak cytować zgodnie z prawem autorskim trzeba pamiętać o następujących zasadach:

  • cytat musi być opatrzony imieniem i nazwiskiem twórcy oraz źródłem, z którego cytujemy;
  • cytat musi być rozpoznawalny jako włączenie w nasz utwór urywka cudzej twórczości lub nawet całego utworu ale w taki sposób by cytat w stosunku do naszego utworu miał rolę podrzędną;
  • cytować można w określonym celu – uzasadnionym wyjaśnieniem, nauczaniem, analizą krytyczna lub prawami gatunku twórczości;
  • cytować można tylko utwory rozpowszechnione tj. takie, które za zezwoleniem twórcy zostały w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie.

W przypadku zarówno prawa cytatu jak i prawa przedruku winno się pamiętać o warunkach koniecznych zapisanych w art. 34 i 35 prawa autorskiego, zgodnie z którymi można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła.

Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości (tak art. 34 prawa autorskiego). Zaś zgodnie z art., 35 prawa autorskiego dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

Polecamy serwis E-firma

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl, www.mbrzozowska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA