REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kopiowanie artykułów z sieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Czy można legalnie kopiować artykuły w sieci?
Czy można legalnie kopiować artykuły w sieci?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Częstym pytaniem podczas różnego rodzaju spotkań dotyczących praw autorskich jest pytanie o możliwość kopiowania artykułów z sieci. Czy firma może na własnej stronie internetowej w zakładce „napisali o nas” kopiować całe artykuły z gazet?

Sprawa nie jest prosta. Można oczywiście skorzystać z tzw. dozwolonego użytku publicznego niemniej jednak należy pamiętać by korzystając z prawa cytatu czy też prawa przedruku spełnić wymogi formalne zagwarantowane twórcom w ustawie.

REKLAMA

Co do zasady bowiem korzystanie i rozpowszechnianie cudzych utworów, bez zezwolenie twórcy jest zabronione.
Prawo przedruku uregulowane jest w art. 25 prawa autorskiego. Zgodnie z tym przepisem „wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji:

  • już rozpowszechnione:
    •  sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,
    •  aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne, chyba że zostało wyraźnie zastrzeżone, że ich dalsze rozpowszechnianie jest zabronione,
    •  aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie,
  • krótkie wyciągi ze sprawozdań i artykułów, o których mowa w pkt 1 lit. a i b;
  • przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych;
  • mowy wygłoszone na publicznych zebraniach i rozprawach; nie upoważnia to jednak do publikacji zbiorów mów jednej osoby;
  • krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.”

Ponadto jak czytamy w ust. 2 niniejszego artykułu za korzystanie z aktualnych artykułów na tematy politycznych, gospodarczy i religijne oraz za korzystanie z aktualnych wypowiedzi i fotografii reporterskich twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Zobacz: Kto ma prawo do awatara?

Interpretacja  przepisu

REKLAMA

Po pierwsze - z prawa przedruku mogą korzystać środki masowego przekazu (tu oznaczone jako prasa, radio oraz telewizja. Przepis ten bowiem ma zapewnić szybką, rzetelną i szeroką informację. Uznaje się iż interes publiczny wymaga by prawa autorskie twórców doznały ograniczenia. Nie oznacza to absolutnie możliwości nieograniczonego korzystania z utworów i szerokiego rozpowszechniania utworów do których prawa autorskie posiada twórca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – z prawa przedruku możemy skorzystać jeśli utwór, których chcemy przedrukować był już rozpowszechniony. Za utwór rozpowszechniony, zgodnie z art. 6, prawo autorskie uważa utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publiczny. Czy jednak opublikowanie w Internecie będzie każdorazowo za zgodę twórcy – tu powstają wątpliwości. Niemniej jednak w doktrynie uznaje się iż nie można uznać za zawinione naruszenie prawa autorskiego, gdy brak było zgody na publikację lub rozpowszechnienie.

Po trzecie prawo przedruku dotyczy tylko materiałów tzw. aktualnych. Tu niezwykle ciężko jest stwierdzić kiedy materiał jest jeszcze aktualny a kiedy już się zdezaktualizował – uznaje się więc iż aktualny to taki, który budzi w danej chwili zainteresowanie opinii społecznej.

Po czwarte możliwość przedruku dotyczy „wąskiej kategorii” artykułów tj. o tematyce politycznej, gospodarczej czy religijnej. Nie będą więc korzystały z prawa przedruku artykuły naukowe czy historyczne.

REKLAMA

Przedrukowywać można również zdjęcie reporterskie. Zdjęciem reporterskim jest taki utwór, który towarzyszy pewnym wydarzeniom, zdarzeniom. Tam gdzie zachowuje swoją aktualność, mimo iż jest utworem chronionym przez prawo autorskie – można korzystać z prawa przedruku.

Po piąte – warto pamiętać, że za korzystanie z prawa przedruku twórca ma prawo do wynagrodzenia. Nie może się zatem twórca sprzeciwić się publikowaniu jego artykułu czy zdjęcia reporterskiego, za taką jednak publikacje należy mu się wynagrodzenie.

Prawo przedruku obejmuje również przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych , które dotychczas nazywano przeglądem prasy. Pamiętać jednak należy informacje kto i co o nas napisał mogą być cytatami (we własnym utworze) lub mogą polegać na krótkich streszczeniach opublikowanych utworów. Co do zasady nie może to być przegląd i zeskanowanie całych artykułów.

Prawo cytatu

Prawo cytatu uregulowane jest w art. 29 prawa autorskiego, zgodnie z którym „wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości”.

Aby jednak cytować zgodnie z prawem autorskim trzeba pamiętać o następujących zasadach:

  • cytat musi być opatrzony imieniem i nazwiskiem twórcy oraz źródłem, z którego cytujemy;
  • cytat musi być rozpoznawalny jako włączenie w nasz utwór urywka cudzej twórczości lub nawet całego utworu ale w taki sposób by cytat w stosunku do naszego utworu miał rolę podrzędną;
  • cytować można w określonym celu – uzasadnionym wyjaśnieniem, nauczaniem, analizą krytyczna lub prawami gatunku twórczości;
  • cytować można tylko utwory rozpowszechnione tj. takie, które za zezwoleniem twórcy zostały w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie.

W przypadku zarówno prawa cytatu jak i prawa przedruku winno się pamiętać o warunkach koniecznych zapisanych w art. 34 i 35 prawa autorskiego, zgodnie z którymi można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła.

Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości (tak art. 34 prawa autorskiego). Zaś zgodnie z art., 35 prawa autorskiego dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

Polecamy serwis E-firma

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl, www.mbrzozowska.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA