REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady ochrony własności intelektualnej na portalach społecznościowych?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podstawowym dokumentem określającym zasady korzystania z danego portalu jest regulamin.
Podstawowym dokumentem określającym zasady korzystania z danego portalu jest regulamin.

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą działania portali społecznościowych to często udostępnianie innym użytkownikom określonych treści (zdjęć, filmów, itp.). Nierzadko treści te są przedmiotami własności intelektualnej, chronionymi prawem, którego naruszenie powoduje możliwość wystąpienia przez osobę uprawnioną z odpowiednimi roszczeniami względem użytkownika, który rozpowszechnia treści.

Internetowy portal społecznościowy jest szczególną postacią serwisu internetowego. Z jednej strony, podmiot prowadzący (operator) udostępnia serwis internautom (a wraz z nim utwory stanowiące jego elementy składowe), z drugiej natomiast – sam umożliwia użytkownikom umieszczanie w tym portalu pochodzących od nich treści. W serwisie takim mamy zatem do czynienia z utworami udostępnianymi użytkownikom przez operatora serwisu oraz z utworami udostępnianymi przez użytkowników operatorowi oraz następnie innym użytkownikom portalu.

REKLAMA

Regulamin i licencja

REKLAMA

Podstawowym dokumentem określającym zasady korzystania z danego portalu jest regulamin. Zawiera on przeważnie postanowienia dotyczące udzielenia licencji (zezwoleń) na korzystanie z treści umieszczonych w serwisie. Licencji udzielają z kolei zarówno operatorzy portali użytkownikom, jak i użytkownicy operatorom, którzy następnie na podstawie udzielonych zezwoleń udzielają tzw. sublicencji innym użytkownikom. Bywa też, że licencje na korzystanie z treści umieszczonych w portalu udzielane są przez użytkowników operatorom oraz wprost innym użytkownikom.
Kwestią zasadniczą przy udzieleniu licencji jest posiadanie praw do treści, których ona dotyczy i to przez cały okres, na który została udzielona. Jest to o tyle istotne, iż w przypadku umieszczenia w portalu zdjęcia, czy filmu, do którego praw dany użytkownik nie posiada, licencja nie zostanie udzielona.

Z uwagi na przytoczone konsekwencje braku praw po stronie użytkownika, w regulaminach portali zamieszczane są zazwyczaj oświadczenia użytkownika, w których potwierdza, że przysługują mu stosowne prawa do treści zamieszczanych w portalu i nie naruszają one obowiązującego prawa oraz praw osób trzecich. Umieszczanie takich postanowień w regulaminach jest zrozumiałe, gdyż w przypadku udostępnienia przez użytkownika w portalu treści, do których nie jest on uprawniony, podmiotem odpowiedzialnym za dokonane naruszenie jest zarówno ten użytkownik jak i operator portalu. W stosunku do tych podmiotów, osoba, której prawa do treści umieszczonych w portalu zostały naruszone, może wystąpić z roszczeniami. Warto jednak pamiętać, iż odpowiedzialność operatora ulega wyłączeniu, gdy otrzyma on urzędowe zawiadomienie lub uzyska wiarygodną wiadomość o bezprawnym charakterze treści umieszczonych w portalu oraz niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych treści.

Czytaj również: W jaki sposób firmy mogą wykorzystać portale społecznościowe?

W portalach społecznościowych – poza utworami chronionymi prawem autorskim – użytkownicy zazwyczaj zamieszczają też zdjęcia przedstawiające wizerunek określonej osoby, a także znaki towarowe. Dlatego też, w zależności od rodzaju treści, do których prawa naruszono oraz rodzaju tych praw, uprawniony będzie mógł skorzystać z odpowiednich środków ochrony prawnej umożliwiających realizację roszczeń i przewidzianych w stosownych ustawach (np. ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych czy ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do środków tych można przykładowo zaliczyć żądanie: zaniechania naruszania praw, naprawienia wyrządzonej szkody, czy wydania uzyskanych korzyści.

REKLAMA

Z opisanych wyżej środków ochrony skorzystać mogą także operatorzy serwisów względem użytkowników, naruszających ich prawa podczas korzystania z portalu. Dana osoba, stając się użytkownikiem serwisu, przyjmuje bowiem na siebie zobowiązanie do korzystania z serwisu na zasadach określonych przez operatora w regulaminie. Niezależnie od roszczeń, które przysługują operatorom na mocy przepisów rangi ustawowej, częstą sankcją dla użytkownika naruszającego prawa przysługujące danemu operatorowi, określaną w regulaminach portali, jest uniemożliwienie dalszego korzystania z portalu.

Umieszczenie przez użytkownika określonych treści w portalu i udzielenie operatorowi licencji na korzystanie z nich powoduje, że także operator jest zobowiązany do wykorzystywania treści zgodnie z warunkami licencji. Oznacza to, iż w przypadku złamania warunków licencji przez operatora, także użytkownik będzie mógł dochodzić odpowiednich roszczeń wobec niego. Wspomniane treści są zazwyczaj używane przez operatora w związku z funkcjonowaniem portalu oraz udostępnianiem go (wraz z tymi treściami) innym użytkownikom. Z uwagi na powyższe, z punktu widzenia użytkownika umieszczającego treści w portalu, bardzo ważne są zatem postanowienia licencji (zawarte w regulaminie) określające, czy operator może dokonywać modyfikacji tych treści i tak zmienione udostępniać. Ma to duże znaczenie na gruncie prawa autorskiego, gdyż w przypadku treści umieszczonych w portalu, stanowiących utwór i następnie zmodyfikowanych przez operatora, korzystanie z nich w jakikolwiek sposób przez operatora wymaga zgody użytkownika posiadającego prawa do treści umieszczonych w serwisie w pierwotnej wersji.

Polecamy serwis e-firma

Ze względu na to, że treści umieszczane przez użytkowników w portalach społecznościowych mogą być przedmiotem praw (w tym praw autorskich), podstawowe znaczenie mają zasady korzystania z nich (w tym ograniczenia korzystania), definiowane postanowieniami regulaminów portali oraz przepisami prawa. Zasady te bowiem wyznaczają granice dozwolonego korzystania z zawartości portali, ale również pozwalają określić przesłanki naruszenia praw do treści umieszczonych w portalach oraz zakres roszczeń przysługujących podmiotom uprawnionym w razie dokonanego naruszenia.

Marcin Berlak aplikant radcowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA