REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie strony internetowej a podatki

Zbigniew Sztymelski
Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

REKLAMA

REKLAMA

W poniższym artykule przedstawię podatkowe aspekty założenia własnej strony internetowej. W dzisiejszych czasach trudno bowiem wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie posiada własnej strony internetowej.

Posiadając swoje miejsce w sieci oferta handlowa, jaką ma przedsiębiorstwo jest bardziej dostępna dla klientów. Ponadto strona internetowa jest źródłem informacji o firmie i jej produktach.

REKLAMA

Przy założeniu strony internetowej można wyróżnić trzy podstawowe etapy:

  • Zakup domeny – jest to zakup adresu internetowego danego podmiotu, pod którym będzie on istniał w sieci np. www.wieszjak.pl
  • wynajem miejsca na serwerze – jest to tzw. hosting. Po wykupieniu domeny przedsiębiorca umieszcza swoją stronę w internecie. Aby tego dokonać firma musi wykupić miejsce na serwerze, na którym będzie przetrzymywana dana strona internetowa.
  • Stworzenie strony internetowej – na tym etapie przedsiębiorca zleca lub we własnym zakresie tworzy samą szatę graficzną strony wraz z jej treścią.

Wszystkie te działania niewątpliwie mają służyć uzyskaniu lub zwiększeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo należy uwzględnić fakt, że wydatki na założenie strony internetowej, nie są wymienione w katalogu kosztów i wydatków nieuważnych za koszty uzyskania przychodu, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spełniają one zatem definicję kosztów uzyskania przychodów określoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych oraz 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Polecamy również: Jak kreować wizerunek w polskiej sieci

Przeniesienie praw autorskich a koszty podatkowe

REKLAMA

Wątpliwości pojawiają się, gdy utworzenie strony internetowej wiąże się z przeniesieniem praw autorskich. Wówczas powstaje pytanie, czy poniesione wydatki należy przypisać bezpośrednio do kosztów podatkowych, czy może do wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji zaliczać je w koszty w ramach odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji zalicza się nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania m. in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko w tej sprawie możemy odnaleźć w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2010 r. nr IPPB5/423-720/09-2/PJ, w której to uznał, że koszty związane z tworzeniem strony internetowej nie zostały wymienione w art. 16b ust 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co wyklucza tym samym zaliczenie danego kosztu do wartości niematerialnych  i prawnych. Ponadto wydatki te należy rozstrzygać na podstawie przepisu art. 15 ust 1. ustawy  o podatku dochodowym od osób prawnych, który zawiera ogólną definicje kosztów uzyskania przychodów. W dalszej części wyżej wymienionej interpretacji możemy wyczytać, iż zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego oraz w jakim okresie należałoby rozliczać dany koszt, to ten należy rozpoznać w dacie ich poniesienia.

Zobacz także: Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Rozliczenie podatku VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku VAT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Na takich właśnie zasadach odliczeniu będzie podlegał VAT naliczony od wydatków na stworzenie strony internetowej, zakup i użytkowanie domeny czy wynajem serwera, tzw. hosting.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA