REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa autorskie na portalach społecznościowych

A.P.
Prawo autorskie na portalach społecznościowych.
Prawo autorskie na portalach społecznościowych.

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtowny rozwój portali społecznościowych to nie lada wyzwanie dla, często archaicznych, regulacji prawa autorskiego. Jak korzystać z portali społecznościowych by nie naruszać praw autorskich?

Portale społecznościowe

Regulacje prawa autorskiego nie do końca nadążają za rozwojem techniki oraz wszelkich narzędzi, które oferuje internet. Duży problem może stanowić gwałtowny rozwój portali społecznościowych.

REKLAMA

Ich powstanie i wzrost w zasadzie tylko pogłębił rewolucję, jaką internet wywołał w zakresie ochrony prawnej autorów. Istnienie portali społecznościowych to dodatkowe źródło szybkiego rozpowszechnienia utworów (muzyki, zdjęć, filmów). Rozpowszechniania w tempie iście ekspresowym, czego przykładem mogą być historie nieznanych muzyków, których teledyski w ciągu niecałego miesiąca, dzięki portalom społecznościowym, może obejrzeć kilka milionów osób z całego świata. W takich sytuacjach portale społecznościowe są idealnym miejscem na spopularyzowanie danego utworu wśród znajomych i rzeszy nieznanych sobie osób. Wystarczy dany utwór umieścić na własnym „wall-u”, czyli profilu, wrzucić link na profil znajomego, czy do jednej z ogólnodostępnych aplikacji.

Zobacz: Kradzież praw autorskich w internecie

Łamanie praw autorskich

REKLAMA

Mnogość możliwość rozpowszechniania to jednak także mnogość możliwości naruszenia czyichś praw. Wyobraźmy sobie sytuację, w której jeden z użytkowników portalu społecznościowego zauroczony zdjęciem znalezionym w internetowej galerii jednego z artystów, kopiuje plik i wrzuca go na swój profil, udostępniając innym użytkownikom.

Działając w taki sposób może nieświadomie narazić się nie tylko na roszczenia autora, lecz także również na sankcje karne. Taka sytuacja może podpadać pod treść art. 116 Prawa autorskiego, zgodnie z którym kto rozpowszechnia cudzy utwór bez zgody autora lub wbrew jej warunkom podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności a nawet karze pozbawienia wolności do 3 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dozwolony użytek

Korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje nam internet oraz portale społecznościowe, daje jednak instytucja tzw. dozwolonego użytku prywatnego. Dzięki niej korzystając z portali społecznościowych możemy w pewnej mierze rozpowszechniać utwory podlegające ochronie prawnoautorskiej bez zgody samego autora.

Zobacz: Jak korzystać z prawa przedruku w internecie?

REKLAMA

Zgodnie z art. 23 Prawa autorskiego i praw pokrewnych bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Zgodnie z art. 23 par. 2 zakres takiego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym (krewnych, powinowatych czy znajomych).

Korzystanie z dozwolonego użytku dotyczy jednak utworów rozpowszechnionych, czyli udostępnionych publicznie (udostępnionym w internecie za zgodą autora). Ponadto dozwolony użytek może zaistnieć tylko w przypadku ograniczonego kręgu osób (art. 23 par. 2 Prawa autorskiego). Z punktu widzenia portalu społecznościowego może mieć to szalenie istotne znaczenie. Jeżeli bowiem rozpowszechniony w sieci utwór (np. teledysk) udostępnimy na naszym profilu, który jest dostępnym dla nieograniczonej liczby innych użytkowników, o dozwolonym użytku nie może być mowy. W przypadku jednak, jeżeli zamieszczane przez nas posty może zobaczyć jedynie grono osób, które są naszymi znajomymi, wtedy zachodzą przesłanki dozwolonego użytku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA