REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2
Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2

REKLAMA

REKLAMA


W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Prawo prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Polskie i międzynarodowe przepisy prawne ustanawiają zasadę wolności wypowiedzi, która silnie chroni dziennikarzy. Nie jest ona jednak bezwzględna i nie może prowadzić do samowoli.

Dziennikarz, realizując swobodę wypowiedzi, ma prawo do zamieszczania w prasie informacji nieprzychylnych dla określonej osoby. Przyjmuje się jednak, że musi on:

- działać w dobrej wierze,
- dostarczać wiarygodnych i precyzyjnych informacji, które znajdują pokrycie w faktach,
- wykonywać swój zawód z poszanowaniem zasad etyki dziennikarskiej.

REKLAMA

Dochodzenie roszczeń o ochronę dóbr osobistych przeciwko dziennikarzom napotyka liczne problemy. Przykładowo liczne są przypadki, gdy pod artykułem prasowym zamiast nazwiska autora znajdujemy pseudonim lub tylko inicjały. Przeciwko komu należy w takim wypadku wystąpić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Serwis Zakładam firmę

Zgodnie z ustawą Prawa prasowe, do odpowiedzialności za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego stosuje się zasady ogólne – a więc przede wszystkim Kodeks cywilny - chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zasadniczym wyjątkiem od reguł przewidzianych w Kodeksie cywilnym jest to, że odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego ponosi nie tylko autor lecz także redaktor lub inna osoba, którzy spowodowali opublikowanie tego materiału; nie wyłącza to odpowiedzialności wydawcy. W zakresie odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność tych osób jest solidarna.

Dzięki powyższej regulacji nie jest konieczne ustalenie danych autora artykułu - tym bardziej, że sądy wymagają podania nie tylko jego imienia i nazwiska, ale także miejsca zamieszkania.

Ochrona przed naruszeniem dóbr osobistych przez dziennikarzy przysługuje oczywiście także przedsiębiorcom (także osobom prawnym).

Niestety, orzecznictwo sądowe nakłada też ograniczenia na osoby występujące z pozwem o ochronę dóbr osobistych przeciwko dziennikarzom. Przede wszystkim należy liczyć się z możliwością, że dziennikarz będzie bronił się tym, iż działał w interesie publicznym.

Działanie w ramach tego interesu zwalnia dziennikarzy od odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych, pod warunkiem jednak, że dziennikarz działał szczególnie starannie i rzetelnie.

W każdej sprawie Sąd bardzo szczegółowo rozważa, czy dziennikarz może skutecznie powołać się na działanie w interesie publicznym.

Sprostowanie i odpowiedź prasowa

Procesy o ochronę dóbr osobistych mogą ciągnąć się latami. Stąd też ustawodawca przewidział instytucję sprostowania oraz odpowiedzi prasowej, która ma zapewnić – przynajmniej z założenia – szybką ochronę negatywnemu „bohaterowi” artykułu prasowego.

Na wniosek zainteresowanej osoby fizycznej, prawnej lub innej jednostki organizacyjnej redaktor naczelny redakcji właściwego dziennika lub czasopisma jest obowiązany opublikować bezpłatnie tzw. sprostowanie. Musi ono jednak być rzeczowe i odnoszące się do faktów. Powinno ono też odnosić się do wiadomości nieprawdziwej lub nieścisłej.

Przygotowanie poprawnego sprostowania jest dość trudnym zadaniem. Przede wszystko musi ono być konkretne, zawarte i jasne. Powinno odnosić się jedynie do faktów (tylko tych, które są nieprawdzie lub nieścisłe) i zawierać jedynie twierdzenia faktyczne (a nie jakiekolwiek oceny), które muszą bezwzględnie być prawdziwe.

Redaktor naczelny odmówi opublikowania sprostowania, jeśli nie będzie ono spełniać tych wymagań.

Mniej znaną instytucją jest tzw. odpowiedź prasowa, która dotyczy „stwierdzeń zagrażających dobrom osobistym”, a wiec przede wszystkim opinii i sądów wyrażonych na dany temat.

Jeśli redaktor naczelny odmówi opublikowania sprostowania lub odpowiedzi prasowej, wówczas konieczne jest udanie się do Sądu. 

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste?

Osoba zainteresowana może dochodzić roszczenia o opublikowanie sprostowania lub odpowiedzi, jeżeli redaktor naczelny odmówił opublikowania sprostowania lub odpowiedzi albo są one niewystarczające bądź nie ukazały się w terminie. W takim wypadku Sąd nakaże dziennikarzowi zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi prasowej.

Z żądaniem opublikowania sprostowania lub odpowiedzi trzeba wystąpić w terminie miesiąca od opublikowania materiału prasowego. Jeśli udowodnimy, że nie mogliśmy zapoznać się wcześniej z treścią publikacji, wówczas termin ten ulega wydłużeniu do trzech miesięcy.

Ponadto, najpóźniej z upływem roku od opublikowania materiału należy wystąpić z pozwem do sądu – w przeciwnym razie nastąpi bezpowrotna utrata uprawnienia do żądania zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA