REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprostowanie – kto jest odpowiedzialny ze jego publikację?

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do żądania publikacji sprostowania służy wyłącznie przeciwko redaktorowi naczelnemu. Ustawa prawo prasowe (dalej pr. pr.) nie zajmuje się przy tym szczegółowo kwestiami dotyczącymi struktury wewnętrznej redakcji, niemniej jednak precyzuje kto jest, czy może być redaktorem naczelnym.

Zgodnie z pr. pr (art. 7 ust. 1 pkt 7) redaktorem naczelnym jest osoba, która posiada uprawnienia do decydowania o całokształcie działalności redakcji. Jest to prosta sytuacja w przypadku prasy drukowanej, która jednak komplikuje się w przypadku np. programów czy kronik filmowych, wydawnictw internetowych, stanowiących prasę w rozumieniu ustawy prawo prasowe, czy np. wakatu na stanowisku redaktora naczelnego. Przy czym prawo prasowe nie przewiduje prawa żądania sprostowania do wydawcy.

REKLAMA

Przeczytaj też: Odmowa publikacji sprostowania - warunki formalno - prawne

Redaktor naczelny musi zachować następujące obowiązki przy publikacji sprostowania lub odpowiedzi, tzn. nie może on:

  • wymagać, aby sprostowanie lub odpowiedź były krótsze niż pół strony znormalizowanego maszynopisu (art. 32 ust. 7 pr. pr. ),
  • w tekście nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi, bez zgody wnioskodawcy dokonać skrótów ani innych zmian, które by osłabiały jego znaczenie lub zniekształcały intencję autora sprostowania (art. 32 ust. 6 pr. pr. ),
  • komentować w tym samym numerze lub audycji tekstu nadesłanego sprostowania - nie odnosi się to do odpowiedzi i nie wyklucza prostej zapowiedzi polemiki lub wyjaśnień (art. 32 ust. 6 pr. pr. ).

Redaktor naczelny w drukach periodycznych ma obowiązek bezpłatnie: 

a) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowania w tym samym dziale równorzędną czcionką,
b) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowanie pod widocznym tytułem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w publikacjach innych niż druki periodyczne redaktor naczelny ma obowiązek nadać sprostowanie w zbliżonym czasie i w analogicznym programie. 

Tekst sprostowania lub odpowiedzi, zgodnie z art. 32 ust. 7 pr. pr., nie może być dłuższy od dwukrotnej objętości fragmentu materiału prasowego, którego dotyczy. Podkreślenia wymaga fakt, że nie chodzi tu o objętość całego artykułu a jedynie tych części materiału prasowego, którego tekst sprostowania (odpowiedzi) dotyczy. Norma ze wskazanego artykułu pr. pr. ograniczająca objętość sprostowania ma na celu ochronę wydawcy przed nadmiernym, ponad potrzebę, korzystaniem ze swoich praw przez osoby chcące zamieszczać sprostowania.

Zobacz też: Prawa autorskie w sieci

REKLAMA

Art. 33 ust. 2 pkt 4 określa także terminy w jakich należy przesłać redaktorowi naczelnemu sprostowanie, czyli miesiąc od dnia publikacji, przy czym najpóźniej 3 miesiące od daty publikacji. Terminy te są terminami prekluzyjnymi co oznacza, że nie podlegają przywróceniu ani przedłużeniu. Na podstawie art. 33 ust. 4 pr. pr. jeśli sprostowanie nie może być opublikowane z powodu m.in. upływu terminu przewidzianego prawem, a jest zasadne i przesłane przez osobę zainteresowaną, redaktor naczelny zamieścić własne wyjaśnienie czyniące zadość funkcji sprostowania.

W doktrynie przyjmuje się, że dla zachowania terminu do zgłoszenia żądania o opublikowanie sprostowania konieczne jest doręczenie przed jego upływem redaktorowi naczelnemu tekstu sprostowania wraz z żądaniem jego opublikowania, a nie jedynie wysłanie pocztą, czy w jakikolwiek inny sposób. Sprostowanie lub odpowiedź należy opublikować w (art. 32 ust 1 pr. pr.):
a) dzienniku - w ciągu 7 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi,
b) czasopiśmie - w najbliższym lub jednym z dwóch następujących po nim przygotowywanych do druku numerów,
c) innym niż dziennik przekazie za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu - w najbliższym analogicznym przekazie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi.

Jeśli natomiast sprostowanie lub odpowiedź dotyczą wiadomości lub stwierdzeń zamieszczonych w kronice filmowej to sprostowanie lub odpowiedź ich dotyczące należy opublikować, na koszt wydawcy kroniki filmowej, w ciągu miesiąca, w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym; informacja o tym powinna być podana w najbliższej kronice filmowej (art. 32 ust 2 pr. pr.). W sytuacji gdy możliwy termin opublikowania sprostowania lub odpowiedzi przekracza 6 miesięcy, sprostowanie lub odpowiedź należy dodatkowo opublikować w odpowiednim dzienniku, w ciągu miesiąca, na wniosek zainteresowanej osoby, na koszt wydawcy (art. 32 ust. 3 pr. pr.) Zaznaczyć jeszcze należy, iż terminy uprzednio wskazane nie będą miały zastosowania, jeżeli strony na piśmie umówiły się inaczej (art. 32 ust. 4 pr. pr.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA