REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprostowanie – kto jest odpowiedzialny ze jego publikację?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do żądania publikacji sprostowania służy wyłącznie przeciwko redaktorowi naczelnemu. Ustawa prawo prasowe (dalej pr. pr.) nie zajmuje się przy tym szczegółowo kwestiami dotyczącymi struktury wewnętrznej redakcji, niemniej jednak precyzuje kto jest, czy może być redaktorem naczelnym.

Zgodnie z pr. pr (art. 7 ust. 1 pkt 7) redaktorem naczelnym jest osoba, która posiada uprawnienia do decydowania o całokształcie działalności redakcji. Jest to prosta sytuacja w przypadku prasy drukowanej, która jednak komplikuje się w przypadku np. programów czy kronik filmowych, wydawnictw internetowych, stanowiących prasę w rozumieniu ustawy prawo prasowe, czy np. wakatu na stanowisku redaktora naczelnego. Przy czym prawo prasowe nie przewiduje prawa żądania sprostowania do wydawcy.

REKLAMA

Przeczytaj też: Odmowa publikacji sprostowania - warunki formalno - prawne

Redaktor naczelny musi zachować następujące obowiązki przy publikacji sprostowania lub odpowiedzi, tzn. nie może on:

  • wymagać, aby sprostowanie lub odpowiedź były krótsze niż pół strony znormalizowanego maszynopisu (art. 32 ust. 7 pr. pr. ),
  • w tekście nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi, bez zgody wnioskodawcy dokonać skrótów ani innych zmian, które by osłabiały jego znaczenie lub zniekształcały intencję autora sprostowania (art. 32 ust. 6 pr. pr. ),
  • komentować w tym samym numerze lub audycji tekstu nadesłanego sprostowania - nie odnosi się to do odpowiedzi i nie wyklucza prostej zapowiedzi polemiki lub wyjaśnień (art. 32 ust. 6 pr. pr. ).

Redaktor naczelny w drukach periodycznych ma obowiązek bezpłatnie: 

a) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowania w tym samym dziale równorzędną czcionką,
b) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowanie pod widocznym tytułem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w publikacjach innych niż druki periodyczne redaktor naczelny ma obowiązek nadać sprostowanie w zbliżonym czasie i w analogicznym programie. 

Tekst sprostowania lub odpowiedzi, zgodnie z art. 32 ust. 7 pr. pr., nie może być dłuższy od dwukrotnej objętości fragmentu materiału prasowego, którego dotyczy. Podkreślenia wymaga fakt, że nie chodzi tu o objętość całego artykułu a jedynie tych części materiału prasowego, którego tekst sprostowania (odpowiedzi) dotyczy. Norma ze wskazanego artykułu pr. pr. ograniczająca objętość sprostowania ma na celu ochronę wydawcy przed nadmiernym, ponad potrzebę, korzystaniem ze swoich praw przez osoby chcące zamieszczać sprostowania.

Zobacz też: Prawa autorskie w sieci

REKLAMA

Art. 33 ust. 2 pkt 4 określa także terminy w jakich należy przesłać redaktorowi naczelnemu sprostowanie, czyli miesiąc od dnia publikacji, przy czym najpóźniej 3 miesiące od daty publikacji. Terminy te są terminami prekluzyjnymi co oznacza, że nie podlegają przywróceniu ani przedłużeniu. Na podstawie art. 33 ust. 4 pr. pr. jeśli sprostowanie nie może być opublikowane z powodu m.in. upływu terminu przewidzianego prawem, a jest zasadne i przesłane przez osobę zainteresowaną, redaktor naczelny zamieścić własne wyjaśnienie czyniące zadość funkcji sprostowania.

W doktrynie przyjmuje się, że dla zachowania terminu do zgłoszenia żądania o opublikowanie sprostowania konieczne jest doręczenie przed jego upływem redaktorowi naczelnemu tekstu sprostowania wraz z żądaniem jego opublikowania, a nie jedynie wysłanie pocztą, czy w jakikolwiek inny sposób. Sprostowanie lub odpowiedź należy opublikować w (art. 32 ust 1 pr. pr.):
a) dzienniku - w ciągu 7 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi,
b) czasopiśmie - w najbliższym lub jednym z dwóch następujących po nim przygotowywanych do druku numerów,
c) innym niż dziennik przekazie za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu - w najbliższym analogicznym przekazie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi.

Jeśli natomiast sprostowanie lub odpowiedź dotyczą wiadomości lub stwierdzeń zamieszczonych w kronice filmowej to sprostowanie lub odpowiedź ich dotyczące należy opublikować, na koszt wydawcy kroniki filmowej, w ciągu miesiąca, w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym; informacja o tym powinna być podana w najbliższej kronice filmowej (art. 32 ust 2 pr. pr.). W sytuacji gdy możliwy termin opublikowania sprostowania lub odpowiedzi przekracza 6 miesięcy, sprostowanie lub odpowiedź należy dodatkowo opublikować w odpowiednim dzienniku, w ciągu miesiąca, na wniosek zainteresowanej osoby, na koszt wydawcy (art. 32 ust. 3 pr. pr.) Zaznaczyć jeszcze należy, iż terminy uprzednio wskazane nie będą miały zastosowania, jeżeli strony na piśmie umówiły się inaczej (art. 32 ust. 4 pr. pr.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA