REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata reprograficzna 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Opłata reprograficzna 2012
Opłata reprograficzna 2012
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reprograficzna 2012. Stawki opłaty reprograficznej od urządzeń i nośników do utrwalania utworów na 2012 rok.

Opłata reprograficzna 2012

Producenci oraz importerzy urządzeń reprograficznych mają obowiązek uiszczania opłaty reprograficznej. Dotyczy ona przedsiębiorców produkujących lub importujących m.in. magnetofony, magnetowidy, kserokopiarki, skanery i czyste nośniki służące do utrwalania utworów lub przedmiotów praw pokrewnych.

REKLAMA

Opłata reprograficzna jest uiszczana organizacjom zbiorowego zarządzania, na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opłata nie może przekraczać 3 proc. kwoty należnej z tytułu sprzedaży urządzeń i nośników.

Dla kogo opłata reprograficzna?

W zależności od rodzaju urządzeń lub nośników opłata w różnym zakresie przeznaczana jest na rzecz twórców, artystów wykonawców lub producentów fonogramów.

  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 25 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 35 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 40 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 50 proc. wydawcom.

Wysokość opłaty reprograficznej określa rozporządzenie ministra kultury z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów.

Polecamy: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii urządzeń i czystych nośników służących do utrwalania utworów w zakresie własnego użytku osobistego. Do kategorii należą:

  • magnetofony i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • magnetowidy i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • kserokopiarki, skanery i inne podobne urządzenia reprograficzne oraz związane z nimi czyste nośniki.

W przypadku, gdy urządzenie objęte obowiązkiem stanowi część składową urządzenia zawierającego elementy niepodlegające opłacie, opłata jest pobierana od tej części składowej urządzenia, która służy do utrwalania utworów.

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi są uprawnione do pobierania opłat za dany kwartał w ciągu 14 dni po upływie tego kwartału. Wówczas są przekazywane także informacje będące podstawą określenia wysokości opłaty reprograficznej.

Polecamy: Umowa o przeniesienie praw autorskich

Wykaz magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

2

3

1

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

2

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

3

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

4

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

5

Radio z magnetofonem

1,5

6

Radio z odtwarzaczem MD z funkcją nagrywania

1,5

7

Radio z odtwarzaczem CD z funkcją nagrywania

1,5

8

Odtwarzacz CD z funkcją nagrywania

3

9

Odtwarzacz MD z funkcją nagrywania

3

10

Komputerowy dysk twardy

1

11

Nagrywarka komputerowa CD

2

12

Nagrywarka CD

3

13

Magnetofon

3

14

Zestaw wieżowy bez CD

1,5

15

Płyta CD/R

3

16

Płyta CD/RW

3

17

Płyta CD/DAT

3

18

Płyta MD

3

19

Kaseta magnetofonowa

3

20

Karta pamięci

1

21

Odtwarzacze formatu mp3

3

Wykaz magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Magnetowid

3

2

Odtwarzacz kaset video z funkcją nagrywania

3

3

Odtwarzacz systemu DVD z funkcją nagrywania

3

4

Zestaw telewizor z magnetowidem

2

5

Zestaw telewizor z odtwarzaczem systemu DVD z funkcją nagrywania

2

6

Kamera filmowa nieprofesjonalna osobistego użytku

1

7

Płyta DVD/R

3

8

Kaseta formatu VHS

3

9

Kaseta formatu VHS/D

3

10

Kaseta do kamery filmowej nieprofesjonalnej osobistego użytku, inna niż kaseta formatu VHS lub VHS/D

1

Wykaz kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników i wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 0 do 1 kopii albo skanów na minutę

1

2

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 2 do 99 kopii albo skanów na minutę

1 % ceny sprzedaży tych urządzeń + 0,02 % ceny sprzedaży tych urządzeń od każdej następnej zdolności do wykonania kolejnej kopii albo skanu (1 % ceny + ilość kopii lub skanów na minutę 0,02 %)

3

Maszyny kopiujące albo skanujące w ilości od 100 kopii albo skanów na minutę

3

4

Papier kserograficzny

0,001

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA