REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata reprograficzna 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Opłata reprograficzna 2012
Opłata reprograficzna 2012
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reprograficzna 2012. Stawki opłaty reprograficznej od urządzeń i nośników do utrwalania utworów na 2012 rok.

Opłata reprograficzna 2012

Producenci oraz importerzy urządzeń reprograficznych mają obowiązek uiszczania opłaty reprograficznej. Dotyczy ona przedsiębiorców produkujących lub importujących m.in. magnetofony, magnetowidy, kserokopiarki, skanery i czyste nośniki służące do utrwalania utworów lub przedmiotów praw pokrewnych.

REKLAMA

Opłata reprograficzna jest uiszczana organizacjom zbiorowego zarządzania, na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opłata nie może przekraczać 3 proc. kwoty należnej z tytułu sprzedaży urządzeń i nośników.

Dla kogo opłata reprograficzna?

W zależności od rodzaju urządzeń lub nośników opłata w różnym zakresie przeznaczana jest na rzecz twórców, artystów wykonawców lub producentów fonogramów.

  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 25 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 35 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 40 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 50 proc. wydawcom.

Wysokość opłaty reprograficznej określa rozporządzenie ministra kultury z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów.

Polecamy: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii urządzeń i czystych nośników służących do utrwalania utworów w zakresie własnego użytku osobistego. Do kategorii należą:

  • magnetofony i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • magnetowidy i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • kserokopiarki, skanery i inne podobne urządzenia reprograficzne oraz związane z nimi czyste nośniki.

W przypadku, gdy urządzenie objęte obowiązkiem stanowi część składową urządzenia zawierającego elementy niepodlegające opłacie, opłata jest pobierana od tej części składowej urządzenia, która służy do utrwalania utworów.

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi są uprawnione do pobierania opłat za dany kwartał w ciągu 14 dni po upływie tego kwartału. Wówczas są przekazywane także informacje będące podstawą określenia wysokości opłaty reprograficznej.

Polecamy: Umowa o przeniesienie praw autorskich

Wykaz magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

2

3

1

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

2

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

3

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

4

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

5

Radio z magnetofonem

1,5

6

Radio z odtwarzaczem MD z funkcją nagrywania

1,5

7

Radio z odtwarzaczem CD z funkcją nagrywania

1,5

8

Odtwarzacz CD z funkcją nagrywania

3

9

Odtwarzacz MD z funkcją nagrywania

3

10

Komputerowy dysk twardy

1

11

Nagrywarka komputerowa CD

2

12

Nagrywarka CD

3

13

Magnetofon

3

14

Zestaw wieżowy bez CD

1,5

15

Płyta CD/R

3

16

Płyta CD/RW

3

17

Płyta CD/DAT

3

18

Płyta MD

3

19

Kaseta magnetofonowa

3

20

Karta pamięci

1

21

Odtwarzacze formatu mp3

3

Wykaz magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Magnetowid

3

2

Odtwarzacz kaset video z funkcją nagrywania

3

3

Odtwarzacz systemu DVD z funkcją nagrywania

3

4

Zestaw telewizor z magnetowidem

2

5

Zestaw telewizor z odtwarzaczem systemu DVD z funkcją nagrywania

2

6

Kamera filmowa nieprofesjonalna osobistego użytku

1

7

Płyta DVD/R

3

8

Kaseta formatu VHS

3

9

Kaseta formatu VHS/D

3

10

Kaseta do kamery filmowej nieprofesjonalnej osobistego użytku, inna niż kaseta formatu VHS lub VHS/D

1

Wykaz kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników i wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 0 do 1 kopii albo skanów na minutę

1

2

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 2 do 99 kopii albo skanów na minutę

1 % ceny sprzedaży tych urządzeń + 0,02 % ceny sprzedaży tych urządzeń od każdej następnej zdolności do wykonania kolejnej kopii albo skanu (1 % ceny + ilość kopii lub skanów na minutę 0,02 %)

3

Maszyny kopiujące albo skanujące w ilości od 100 kopii albo skanów na minutę

3

4

Papier kserograficzny

0,001

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA