REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata reprograficzna 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Opłata reprograficzna 2012
Opłata reprograficzna 2012
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reprograficzna 2012. Stawki opłaty reprograficznej od urządzeń i nośników do utrwalania utworów na 2012 rok.

Opłata reprograficzna 2012

Producenci oraz importerzy urządzeń reprograficznych mają obowiązek uiszczania opłaty reprograficznej. Dotyczy ona przedsiębiorców produkujących lub importujących m.in. magnetofony, magnetowidy, kserokopiarki, skanery i czyste nośniki służące do utrwalania utworów lub przedmiotów praw pokrewnych.

REKLAMA

Opłata reprograficzna jest uiszczana organizacjom zbiorowego zarządzania, na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opłata nie może przekraczać 3 proc. kwoty należnej z tytułu sprzedaży urządzeń i nośników.

Dla kogo opłata reprograficzna?

W zależności od rodzaju urządzeń lub nośników opłata w różnym zakresie przeznaczana jest na rzecz twórców, artystów wykonawców lub producentów fonogramów.

  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 25 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 35 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 40 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 50 proc. wydawcom.

Wysokość opłaty reprograficznej określa rozporządzenie ministra kultury z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów.

Polecamy: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii urządzeń i czystych nośników służących do utrwalania utworów w zakresie własnego użytku osobistego. Do kategorii należą:

  • magnetofony i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • magnetowidy i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • kserokopiarki, skanery i inne podobne urządzenia reprograficzne oraz związane z nimi czyste nośniki.

W przypadku, gdy urządzenie objęte obowiązkiem stanowi część składową urządzenia zawierającego elementy niepodlegające opłacie, opłata jest pobierana od tej części składowej urządzenia, która służy do utrwalania utworów.

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi są uprawnione do pobierania opłat za dany kwartał w ciągu 14 dni po upływie tego kwartału. Wówczas są przekazywane także informacje będące podstawą określenia wysokości opłaty reprograficznej.

Polecamy: Umowa o przeniesienie praw autorskich

Wykaz magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

2

3

1

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

2

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

3

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

4

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

5

Radio z magnetofonem

1,5

6

Radio z odtwarzaczem MD z funkcją nagrywania

1,5

7

Radio z odtwarzaczem CD z funkcją nagrywania

1,5

8

Odtwarzacz CD z funkcją nagrywania

3

9

Odtwarzacz MD z funkcją nagrywania

3

10

Komputerowy dysk twardy

1

11

Nagrywarka komputerowa CD

2

12

Nagrywarka CD

3

13

Magnetofon

3

14

Zestaw wieżowy bez CD

1,5

15

Płyta CD/R

3

16

Płyta CD/RW

3

17

Płyta CD/DAT

3

18

Płyta MD

3

19

Kaseta magnetofonowa

3

20

Karta pamięci

1

21

Odtwarzacze formatu mp3

3

Wykaz magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Magnetowid

3

2

Odtwarzacz kaset video z funkcją nagrywania

3

3

Odtwarzacz systemu DVD z funkcją nagrywania

3

4

Zestaw telewizor z magnetowidem

2

5

Zestaw telewizor z odtwarzaczem systemu DVD z funkcją nagrywania

2

6

Kamera filmowa nieprofesjonalna osobistego użytku

1

7

Płyta DVD/R

3

8

Kaseta formatu VHS

3

9

Kaseta formatu VHS/D

3

10

Kaseta do kamery filmowej nieprofesjonalnej osobistego użytku, inna niż kaseta formatu VHS lub VHS/D

1

Wykaz kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników i wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 0 do 1 kopii albo skanów na minutę

1

2

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 2 do 99 kopii albo skanów na minutę

1 % ceny sprzedaży tych urządzeń + 0,02 % ceny sprzedaży tych urządzeń od każdej następnej zdolności do wykonania kolejnej kopii albo skanu (1 % ceny + ilość kopii lub skanów na minutę 0,02 %)

3

Maszyny kopiujące albo skanujące w ilości od 100 kopii albo skanów na minutę

3

4

Papier kserograficzny

0,001

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA