REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szmigiel
Rzecznik patentowy, zgłoszenie, opis wynalazku
Rzecznik patentowy, zgłoszenie, opis wynalazku

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku wiąże się w koniecznością dokonania zgłoszenia patentowego. Źle dokonane zgłoszenie przekreśli szanse na uzyskanie patentu.

Rola rzecznika patentowego

Jeżeli posiadamy już wynalazek spełniający warunki konieczne do uzyskania patentu, najrozsądniej jest udać się po fachową pomoc do rzecznika patentowego. Dlaczego? Ponieważ bardzo łatwo jest źle dokonać zgłoszenia patentowego. Wynalazek który raz został już zgłoszony, a spotkał się z decyzją odmowną ze strony Urzędu Patentowego nie może zostać ponownie zgłoszony. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – wynalazek nie spełnia już koniecznej przesłanki nowości, gdyż podczas poprzedniego zgłoszenia wszedł on już do stanu techniki i jest znany.

REKLAMA

Zobacz: Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)

Co zawiera zgłoszenie?

REKLAMA

Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać:

1)    podanie zawierające oznaczenie zgłaszającego, określenie przedmiotu zgłoszenia oraz wniosek o udzielenie patentu lub patentu dodatkowego

2)    opis wynalazku ujawniający jego istotę

Opis wynalazku powinien przedstawiać wynalazek na tyle jasno i wyczerpująco, aby znawca mógł ten wynalazek urzeczywistnić. Opis ten powinien zawierać tytuł odpowiadający przedmiotowi wynalazku, określać dziedzinę techniki której dotyczy, a także znany zgłaszającemu stan techniki oraz przedstawiać w sposób szczegóły przedmiot rozwiązania, z objaśnieniem figur rysunków i przykładem, lub przykładami realizacji bądź stosowania wynalazku

3)    zastrzeżenie lub zastrzeżenia patentowe

Powinny być w całości poparte opisem patentowym i określać w sposób zwięzły, lecz jednoznaczny, przez podanie cech technicznych rozwiązania, zastrzegany wynalazek, oraz zakres żądanej ochrony patentowej. Każde zastrzeżenie powinno być ujęte w jednym zdaniu, lub równoważniku zdania.

4)    skrót opisu - zawiera zwięzłą i jasną informację określającą przedmiot i charakterystyczne cechy techniczne wynalazku, oraz wskazanie jego przeznaczenia.

5)    Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać również rysunki, jeżeli są one niezbędne do zrozumienia jego istoty

Rysunki w sposób czytelny, w połączeniu z opisem i zastrzeżeniami patentowymi powinny odtwarzać przedmiot wynalazku, w ujęciu schematycznym, bez tekstu, z wyjątkiem pojedynczych wyrazów.

Zgłoszenie wynalazku może zawierać również  więcej niż jeden wynalazek, jeżeli są one połączone ze sobą w taki sposób, że stanowią jeden pomysł wynalazczy.  Jeżeli w toku postępowania, Urząd Patentowy stwierdzi, że wynalazki te nie spełniają warunku jednolitości wynalazku, urząd wzywa zgłaszającego do dokonania oddzielnych zgłoszeń.

Jeżeli zgłoszenia oddzielne nie wpłyną w terminie wyznaczonym, uważa się że zgłoszenie pierwotne dotyczy wynalazku podanego na pierwszym miejscu, natomiast pozostałe wynalazki zostały przez zgłaszającego wycofane.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie wynalazku dokonane może być w formie pisemnej, za pomocą telefaksu lub w formie elektronicznej. Jeżeli zgłoszenia dokonano telefaksem, orginał zgłoszenia musi być dostarczony do urzędu w formie pisemnej w ciąg 30 dni.

Jeżeli zgłoszenie przesłane w postaci elektronicznej zawiera szkodliwe oprogramowanie Urząd Patentowy nie jest zobowiązany do otwierania takiej korespondencji!

Zobacz: Czym jest ubezpieczenie leasingu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA