Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)
REKLAMA
REKLAMA
Rola rzecznika patentowego
Jeżeli posiadamy już wynalazek spełniający warunki konieczne do uzyskania patentu, najrozsądniej jest udać się po fachową pomoc do rzecznika patentowego. Dlaczego? Ponieważ bardzo łatwo jest źle dokonać zgłoszenia patentowego. Wynalazek który raz został już zgłoszony, a spotkał się z decyzją odmowną ze strony Urzędu Patentowego nie może zostać ponownie zgłoszony. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – wynalazek nie spełnia już koniecznej przesłanki nowości, gdyż podczas poprzedniego zgłoszenia wszedł on już do stanu techniki i jest znany.
REKLAMA
Zobacz: Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)
Co zawiera zgłoszenie?
REKLAMA
Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać:
1) podanie zawierające oznaczenie zgłaszającego, określenie przedmiotu zgłoszenia oraz wniosek o udzielenie patentu lub patentu dodatkowego
2) opis wynalazku ujawniający jego istotę
Opis wynalazku powinien przedstawiać wynalazek na tyle jasno i wyczerpująco, aby znawca mógł ten wynalazek urzeczywistnić. Opis ten powinien zawierać tytuł odpowiadający przedmiotowi wynalazku, określać dziedzinę techniki której dotyczy, a także znany zgłaszającemu stan techniki oraz przedstawiać w sposób szczegóły przedmiot rozwiązania, z objaśnieniem figur rysunków i przykładem, lub przykładami realizacji bądź stosowania wynalazku
3) zastrzeżenie lub zastrzeżenia patentowe
Powinny być w całości poparte opisem patentowym i określać w sposób zwięzły, lecz jednoznaczny, przez podanie cech technicznych rozwiązania, zastrzegany wynalazek, oraz zakres żądanej ochrony patentowej. Każde zastrzeżenie powinno być ujęte w jednym zdaniu, lub równoważniku zdania.
4) skrót opisu - zawiera zwięzłą i jasną informację określającą przedmiot i charakterystyczne cechy techniczne wynalazku, oraz wskazanie jego przeznaczenia.
5) Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać również rysunki, jeżeli są one niezbędne do zrozumienia jego istoty
Rysunki w sposób czytelny, w połączeniu z opisem i zastrzeżeniami patentowymi powinny odtwarzać przedmiot wynalazku, w ujęciu schematycznym, bez tekstu, z wyjątkiem pojedynczych wyrazów.
Zgłoszenie wynalazku może zawierać również więcej niż jeden wynalazek, jeżeli są one połączone ze sobą w taki sposób, że stanowią jeden pomysł wynalazczy. Jeżeli w toku postępowania, Urząd Patentowy stwierdzi, że wynalazki te nie spełniają warunku jednolitości wynalazku, urząd wzywa zgłaszającego do dokonania oddzielnych zgłoszeń.
Jeżeli zgłoszenia oddzielne nie wpłyną w terminie wyznaczonym, uważa się że zgłoszenie pierwotne dotyczy wynalazku podanego na pierwszym miejscu, natomiast pozostałe wynalazki zostały przez zgłaszającego wycofane.
Zgłoszenie wynalazku dokonane może być w formie pisemnej, za pomocą telefaksu lub w formie elektronicznej. Jeżeli zgłoszenia dokonano telefaksem, orginał zgłoszenia musi być dostarczony do urzędu w formie pisemnej w ciąg 30 dni.
Jeżeli zgłoszenie przesłane w postaci elektronicznej zawiera szkodliwe oprogramowanie Urząd Patentowy nie jest zobowiązany do otwierania takiej korespondencji!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.