REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować znak towarowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zarejestrować znak towarowy
Jak zarejestrować znak towarowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Pozytywna ocena, stosowna decyzja Urzędu Patentowego oraz spełnienie ustawowych wymogów wyłącznej ochrony pozwolą na udzielenie znakowi towarowemu prawa ochronnego. Procedury, które są przeprowadzane przez Urząd Patentowy są zasadniczo procedurami administracyjnymi, co pokazuje art. 252 ustawy Prawo własności przemysłowej.

REKLAMA

Data zgłoszenia w Urzędzie Patentowym

Rejestracja znaku w Urzędzie Patentowym powoduje, że prawo ochronne zgodnie z art. 153 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej uzyskuje się na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie znaku towarowego i rozpoczęcie stosownej procedury przyczynia się do nabycia prawa pierwszeństwa do uzyskania prawa ochronnego. Art. 123 ust. 1 wskazanej ustawy mówi, że pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego oznacza się według daty zgłoszenia w Urzędzie Patentowym.

Zobacz: Profil zaufany dla firmy

REKLAMA

Należy zauważyć, iż dane zgłoszenie jest uważane za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego. Oznacza to złożenie zgłoszenia w formie pisemnej na Dzienniku Podawczym Urzędu Patentowego, doręczenie zgłoszenia listem poleconym lub kurierskim lub zgłoszenie za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej.

Jeśli chodzi o termin na zgłoszenie znaku towarowego, ustawodawca nie wprowadził tutaj żadnych ograniczeń. Znak może zostać zgłoszony po jego stworzeniu oraz po dłuższym okresie jego używania w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Należy jednak pamiętać, że jego niezarejestrowanie stwarza ryzyko niebezpieczeństwa, że inny konkurencyjny podmiot uzyska prawo ochronne na podobny lub taki sam znak towarowy.

Co zawrzeć w zgłoszeniu

Podmiot zainteresowany uzyskaniem prawa ochronnego, sam wybiera znak towarowy, jego rodzaj oraz formułę. W świetle art. 138 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej w zgłoszeniu należy określić znak towarowy oraz wskazać towary, dla których znak jest przeznaczony. Zauważalny jest rygoryzm w zakresie możliwości modyfikacji zgłoszenia znaku towarowego, ponieważ ten moment wiąże się z wyznaczeniem zakresu jego przyszłej ochrony oraz uzyskaniem pierwszeństwa zgłoszenia. Zgłaszający może jedynie do czasu wydania decyzji dokonywać uzupełnień i poprawek, które nie doprowadzą do zmiany istoty znaku towarowego ani nie rozszerzą wykazu towarów, dla których znak towarowy został zgłoszony (art. 140 ust. 1 ustawy p.w.p.).

Dokumenty

Zgłoszenie do Urzędu Patentowego powinno zawierać między innymi podanie, fotografię lub odbitkę znaku towarowego przedstawionego lub wyrażonego choćby w części w postaci rysunku lub rysunków albo kompozycji oraz dowód pierwszeństwa, jeżeli zgłaszający ubiega się o przyznanie mu uprzedniego pierwszeństwa. Szczegółowo zawartość zgłoszenia oraz wymienionego powyżej podania jest określona w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2002 roku w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych.

Zobacz: Ochrona znaku towarowego

Postępowanie przed urzędem

Postępowanie przed Urzędem Patentowym można podzielić na postępowanie rozpoznawcze, które obejmuje postępowanie zgłoszeniowe i rejestrowe oraz postępowanie odwoławcze.

Pierwszy etap jest obligatoryjny, a postępowanie odwoławcze ma miejsce wówczas, gdy decyzja Urzędu Patentowego będzie kwestionowana w odpowiednim trybie. Złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego kończy się jego ogłoszeniem w Biuletynie Urzędu Patentowego. Przed tym ogłoszeniem Urząd Patentowy formalnie sprawdza to zgłoszenie, weryfikuje jego kompletność (poprawność dokumentów, załączników) i wniesione opłaty. W sytuacji wystąpienia braków, zgłaszający ma możliwość ich uzupełnienia. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione w odpowiednim terminie, procedura rejestracyjna zakończy się umorzeniem.

Zobacz: Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Informacja w Biuletynie

Urząd Patentowy ogłasza o zgłoszeniu danego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego, niezwłocznie po upływie trzech miesięcy od daty dokonania zgłoszenia.

Informacja o zgłoszeniu zostaje udostępniona do wiadomości powszechnej.

Od dnia ogłoszenia osoby trzecie mają możliwość zapoznania się ze wskazanym znakiem towarowym, wykazem towarów, dla których został przeznaczony oraz zgłaszać w terminie sześciu miesięcy od publikacji ogłoszenia do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności umożliwiających udzielenie prawa ochronnego (art. 143 ustawy Prawo własności przemysłowej).

Zobacz również: Po co rejestrować znak towarowy

REKLAMA

Postępowanie po ogłoszeniu o dokonanym zgłoszeniu polega na merytorycznej ocenie zgłoszonego znaku towarowego. Urząd Patentowy bada, czy zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki pozwalające na udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy (m.in. czy znak posiada zdolność odróżniającą).

Urząd ocenia spełnienie bezwzględnych oraz względnych przesłanek rejestracyjnych Ponadto rozpoznaje zastrzeżenia osób trzecich składane po ogłoszeniu o złożeniu wniosku oraz bada  ich zasadność.

Wydanie decyzji

Urząd po rozpatrzeniu zgłoszenia wydaje decyzję, albo o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Zobacz serwis: Zakładam firmę

Skutkiem wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy oraz uiszczenia opłaty za dziesięcioletni okres ochrony jest wpis do rejestru znaków towarowych oraz wydanie świadectwa ochronnego, które potwierdza o udzieleniu prawa ochronnego.

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA