REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować znak towarowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zarejestrować znak towarowy
Jak zarejestrować znak towarowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Pozytywna ocena, stosowna decyzja Urzędu Patentowego oraz spełnienie ustawowych wymogów wyłącznej ochrony pozwolą na udzielenie znakowi towarowemu prawa ochronnego. Procedury, które są przeprowadzane przez Urząd Patentowy są zasadniczo procedurami administracyjnymi, co pokazuje art. 252 ustawy Prawo własności przemysłowej.

REKLAMA

Data zgłoszenia w Urzędzie Patentowym

Rejestracja znaku w Urzędzie Patentowym powoduje, że prawo ochronne zgodnie z art. 153 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej uzyskuje się na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie znaku towarowego i rozpoczęcie stosownej procedury przyczynia się do nabycia prawa pierwszeństwa do uzyskania prawa ochronnego. Art. 123 ust. 1 wskazanej ustawy mówi, że pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego oznacza się według daty zgłoszenia w Urzędzie Patentowym.

Zobacz: Profil zaufany dla firmy

REKLAMA

Należy zauważyć, iż dane zgłoszenie jest uważane za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego. Oznacza to złożenie zgłoszenia w formie pisemnej na Dzienniku Podawczym Urzędu Patentowego, doręczenie zgłoszenia listem poleconym lub kurierskim lub zgłoszenie za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej.

Jeśli chodzi o termin na zgłoszenie znaku towarowego, ustawodawca nie wprowadził tutaj żadnych ograniczeń. Znak może zostać zgłoszony po jego stworzeniu oraz po dłuższym okresie jego używania w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Należy jednak pamiętać, że jego niezarejestrowanie stwarza ryzyko niebezpieczeństwa, że inny konkurencyjny podmiot uzyska prawo ochronne na podobny lub taki sam znak towarowy.

Co zawrzeć w zgłoszeniu

Podmiot zainteresowany uzyskaniem prawa ochronnego, sam wybiera znak towarowy, jego rodzaj oraz formułę. W świetle art. 138 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej w zgłoszeniu należy określić znak towarowy oraz wskazać towary, dla których znak jest przeznaczony. Zauważalny jest rygoryzm w zakresie możliwości modyfikacji zgłoszenia znaku towarowego, ponieważ ten moment wiąże się z wyznaczeniem zakresu jego przyszłej ochrony oraz uzyskaniem pierwszeństwa zgłoszenia. Zgłaszający może jedynie do czasu wydania decyzji dokonywać uzupełnień i poprawek, które nie doprowadzą do zmiany istoty znaku towarowego ani nie rozszerzą wykazu towarów, dla których znak towarowy został zgłoszony (art. 140 ust. 1 ustawy p.w.p.).

Dokumenty

Zgłoszenie do Urzędu Patentowego powinno zawierać między innymi podanie, fotografię lub odbitkę znaku towarowego przedstawionego lub wyrażonego choćby w części w postaci rysunku lub rysunków albo kompozycji oraz dowód pierwszeństwa, jeżeli zgłaszający ubiega się o przyznanie mu uprzedniego pierwszeństwa. Szczegółowo zawartość zgłoszenia oraz wymienionego powyżej podania jest określona w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2002 roku w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych.

Zobacz: Ochrona znaku towarowego

Postępowanie przed urzędem

Postępowanie przed Urzędem Patentowym można podzielić na postępowanie rozpoznawcze, które obejmuje postępowanie zgłoszeniowe i rejestrowe oraz postępowanie odwoławcze.

Pierwszy etap jest obligatoryjny, a postępowanie odwoławcze ma miejsce wówczas, gdy decyzja Urzędu Patentowego będzie kwestionowana w odpowiednim trybie. Złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego kończy się jego ogłoszeniem w Biuletynie Urzędu Patentowego. Przed tym ogłoszeniem Urząd Patentowy formalnie sprawdza to zgłoszenie, weryfikuje jego kompletność (poprawność dokumentów, załączników) i wniesione opłaty. W sytuacji wystąpienia braków, zgłaszający ma możliwość ich uzupełnienia. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione w odpowiednim terminie, procedura rejestracyjna zakończy się umorzeniem.

Zobacz: Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Informacja w Biuletynie

Urząd Patentowy ogłasza o zgłoszeniu danego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego, niezwłocznie po upływie trzech miesięcy od daty dokonania zgłoszenia.

Informacja o zgłoszeniu zostaje udostępniona do wiadomości powszechnej.

Od dnia ogłoszenia osoby trzecie mają możliwość zapoznania się ze wskazanym znakiem towarowym, wykazem towarów, dla których został przeznaczony oraz zgłaszać w terminie sześciu miesięcy od publikacji ogłoszenia do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności umożliwiających udzielenie prawa ochronnego (art. 143 ustawy Prawo własności przemysłowej).

Zobacz również: Po co rejestrować znak towarowy

REKLAMA

Postępowanie po ogłoszeniu o dokonanym zgłoszeniu polega na merytorycznej ocenie zgłoszonego znaku towarowego. Urząd Patentowy bada, czy zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki pozwalające na udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy (m.in. czy znak posiada zdolność odróżniającą).

Urząd ocenia spełnienie bezwzględnych oraz względnych przesłanek rejestracyjnych Ponadto rozpoznaje zastrzeżenia osób trzecich składane po ogłoszeniu o złożeniu wniosku oraz bada  ich zasadność.

Wydanie decyzji

Urząd po rozpatrzeniu zgłoszenia wydaje decyzję, albo o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Zobacz serwis: Zakładam firmę

Skutkiem wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy oraz uiszczenia opłaty za dziesięcioletni okres ochrony jest wpis do rejestru znaków towarowych oraz wydanie świadectwa ochronnego, które potwierdza o udzieleniu prawa ochronnego.

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA