Jak zarejestrować znak towarowy
REKLAMA
REKLAMA
Pozytywna ocena, stosowna decyzja Urzędu Patentowego oraz spełnienie ustawowych wymogów wyłącznej ochrony pozwolą na udzielenie znakowi towarowemu prawa ochronnego. Procedury, które są przeprowadzane przez Urząd Patentowy są zasadniczo procedurami administracyjnymi, co pokazuje art. 252 ustawy Prawo własności przemysłowej.
REKLAMA
Data zgłoszenia w Urzędzie Patentowym
Rejestracja znaku w Urzędzie Patentowym powoduje, że prawo ochronne zgodnie z art. 153 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej uzyskuje się na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie znaku towarowego i rozpoczęcie stosownej procedury przyczynia się do nabycia prawa pierwszeństwa do uzyskania prawa ochronnego. Art. 123 ust. 1 wskazanej ustawy mówi, że pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego oznacza się według daty zgłoszenia w Urzędzie Patentowym.
Zobacz: Profil zaufany dla firmy
REKLAMA
Należy zauważyć, iż dane zgłoszenie jest uważane za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego. Oznacza to złożenie zgłoszenia w formie pisemnej na Dzienniku Podawczym Urzędu Patentowego, doręczenie zgłoszenia listem poleconym lub kurierskim lub zgłoszenie za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej.
Jeśli chodzi o termin na zgłoszenie znaku towarowego, ustawodawca nie wprowadził tutaj żadnych ograniczeń. Znak może zostać zgłoszony po jego stworzeniu oraz po dłuższym okresie jego używania w obrocie gospodarczym.
Zobacz też: Co grozi za naruszenie znaku towarowego?
Należy jednak pamiętać, że jego niezarejestrowanie stwarza ryzyko niebezpieczeństwa, że inny konkurencyjny podmiot uzyska prawo ochronne na podobny lub taki sam znak towarowy.
Co zawrzeć w zgłoszeniu
Podmiot zainteresowany uzyskaniem prawa ochronnego, sam wybiera znak towarowy, jego rodzaj oraz formułę. W świetle art. 138 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej w zgłoszeniu należy określić znak towarowy oraz wskazać towary, dla których znak jest przeznaczony. Zauważalny jest rygoryzm w zakresie możliwości modyfikacji zgłoszenia znaku towarowego, ponieważ ten moment wiąże się z wyznaczeniem zakresu jego przyszłej ochrony oraz uzyskaniem pierwszeństwa zgłoszenia. Zgłaszający może jedynie do czasu wydania decyzji dokonywać uzupełnień i poprawek, które nie doprowadzą do zmiany istoty znaku towarowego ani nie rozszerzą wykazu towarów, dla których znak towarowy został zgłoszony (art. 140 ust. 1 ustawy p.w.p.).
Dokumenty
Zgłoszenie do Urzędu Patentowego powinno zawierać między innymi podanie, fotografię lub odbitkę znaku towarowego przedstawionego lub wyrażonego choćby w części w postaci rysunku lub rysunków albo kompozycji oraz dowód pierwszeństwa, jeżeli zgłaszający ubiega się o przyznanie mu uprzedniego pierwszeństwa. Szczegółowo zawartość zgłoszenia oraz wymienionego powyżej podania jest określona w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2002 roku w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych.
Zobacz: Ochrona znaku towarowego
Postępowanie przed urzędem
Postępowanie przed Urzędem Patentowym można podzielić na postępowanie rozpoznawcze, które obejmuje postępowanie zgłoszeniowe i rejestrowe oraz postępowanie odwoławcze.
Pierwszy etap jest obligatoryjny, a postępowanie odwoławcze ma miejsce wówczas, gdy decyzja Urzędu Patentowego będzie kwestionowana w odpowiednim trybie. Złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego kończy się jego ogłoszeniem w Biuletynie Urzędu Patentowego. Przed tym ogłoszeniem Urząd Patentowy formalnie sprawdza to zgłoszenie, weryfikuje jego kompletność (poprawność dokumentów, załączników) i wniesione opłaty. W sytuacji wystąpienia braków, zgłaszający ma możliwość ich uzupełnienia. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione w odpowiednim terminie, procedura rejestracyjna zakończy się umorzeniem.
Zobacz: Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?
Informacja w Biuletynie
Urząd Patentowy ogłasza o zgłoszeniu danego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego, niezwłocznie po upływie trzech miesięcy od daty dokonania zgłoszenia.
Informacja o zgłoszeniu zostaje udostępniona do wiadomości powszechnej.
Od dnia ogłoszenia osoby trzecie mają możliwość zapoznania się ze wskazanym znakiem towarowym, wykazem towarów, dla których został przeznaczony oraz zgłaszać w terminie sześciu miesięcy od publikacji ogłoszenia do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności umożliwiających udzielenie prawa ochronnego (art. 143 ustawy Prawo własności przemysłowej).
Zobacz również: Po co rejestrować znak towarowy
REKLAMA
Postępowanie po ogłoszeniu o dokonanym zgłoszeniu polega na merytorycznej ocenie zgłoszonego znaku towarowego. Urząd Patentowy bada, czy zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki pozwalające na udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy (m.in. czy znak posiada zdolność odróżniającą).
Urząd ocenia spełnienie bezwzględnych oraz względnych przesłanek rejestracyjnych Ponadto rozpoznaje zastrzeżenia osób trzecich składane po ogłoszeniu o złożeniu wniosku oraz bada ich zasadność.
Wydanie decyzji
Urząd po rozpatrzeniu zgłoszenia wydaje decyzję, albo o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.
Zobacz serwis: Zakładam firmę
Skutkiem wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy oraz uiszczenia opłaty za dziesięcioletni okres ochrony jest wpis do rejestru znaków towarowych oraz wydanie świadectwa ochronnego, które potwierdza o udzieleniu prawa ochronnego.
Autor: Daria Poczkajska
Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.