REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Andrzej Przytuła
Andrzej Przytuła
KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa
Kancelaria Prawno-Patentowa
Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?
Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP jest jego identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego zarejestrowanego lub wcześniej zgłoszonego dla identycznych lub podobnych towarów, jeżeli jego używanie może spowodować wśród odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami. Mowa tutaj o tzw. konfuzyjnym podobieństwie znaków.

Podmiot X zgłasza znak towarowy słowny „DR DOLITTE”, ponieważ chce tę nazwę wykorzystywać do oznaczania plecaków (tornistrów) dla dzieci. Po jakimś czasie uzyskuje z Urzędu Patentowego decyzję, w której Urząd Patentowy twierdzi, że znak ten nie może zostać zarejestrowany. Urząd Patentowy wskazuje, że chroniony w Polsce jest już znak towarowy „DR DOLIT”. Firma Y posługująca się tym znakiem oznacza nim również plecaki (tornistry) dla dzieci.

REKLAMA

Powyższy przykład pokazuje, iż Urząd Patentowy ocenił, iż pomiędzy oboma znakami istnieje konfuzyjne podobieństwo. Jakimi kryteriami posłużył się Urząd w ocenie tego podobieństwa?

Po pierwsze Urząd porównał obie nazwy pod względem fonetycznym (czy brzmią podobnie). W tego rodzaju podobieństwie ma znaczenie np. ilość i brzmienie sylab w znaku oraz ich akcent. Z przykładu widać, iż znaki składają się z odpowiednio 3 i 2 sylab (pomijając sylaby skrótu „dr”), brzmienie dwóch pierwszych jest identyczne. Z kolei akcent pada na tą samą sylabę.

Polecamy: Jak rejestrować znaki towarowe? - forma znaku

REKLAMA

Drugim z kryteriów było podobieństwo w warstwie wizualnej. Kluczowe znaczenie ma tutaj porównanie czy w wyniku podobieństwa użytych słów lub liter znaki są postrzegane jako podobne. W obu w/w nazwach mamy identyczny skrót „dr” (od słowa doktor), z kolei określenie „dolitte” różni się od określenia „dolit” brakiem liter „t” oraz „e” na końcu oznaczenia. Litera „t” jest podwojona w znaku „DR DOLITTE”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecim kryterium jest podobieństwo koncepcyjne. Urząd ocenia źródłosłów znaków oraz czy pomysł na obie nazwy odnosić się będzie do podobnych do siebie skojarzeń (w przykładzie znak „DR DOLITTE” nawiązuje do postaci z popularnej dla dzieci bajki). Mimo różnic wizualnych w/w znaki mają wyraźnie wspólną podstawę koncepcyjną.

Ostatnim elementem oceny jest porównanie towarów, dla których znaki zostały przeznaczone. Każdy z nich ma być wykorzystany do oznaczania „plecaków (tornistrów) dla dzieci”. Tym samym występuje w naszym przykładzie identyczność towarów. Całość sprawia, iż Urząd nie może dopuścić do rejestracji znaku firmy X.

Odmowa ta ma na celu uniknięcie sytuacji, gdzie w obrocie będą występować bardzo podobne do siebie nazwy, które będą oznaczać identyczne towary. Wszystko to po to, by ustrzec Nas - potencjalnych konsumentów od sytuacji, w której mylilibyśmy oba znaki między sobą, tzn. plecaki oznaczane przez podmiot X nazwą „DR DOLITTE” uznawalibyśmy za plecaki pochodzące od przedsiębiorcy Y (oznaczającego już plecaki pod znakiem towarowym „DR DOLIT”).

Polecamy: Po co rejestrować znak towarowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA