REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto rejestrować znak towarowy?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Znak towarowy można objąć ochroną dokonując jego zgłoszenia w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
Znak towarowy można objąć ochroną dokonując jego zgłoszenia w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z decyzji, jaką podejmujesz rozpoczynając swój biznes jest wybór oznaczenia, które będzie Cię identyfikować na rynku. Takim oznaczeniem może być np. słowo, grafika, czy połączenie tych elementów. Przy wyborze oznaczenia często kierujesz się tym, aby wywoływało ono u potencjalnego klienta odpowiednie skojarzenia z do towarami lub usługami oferowanymi przez Twoją firmę. Musisz jednak wiedzieć, że wybrane oznaczenie może być znakiem towarowym, zaś posługując się nim możesz w pewnych okolicznościach skorzystać z ochrony praw do tego znaku. Jakie korzyści zyskasz z rejestracji znaku towarowego?

Na gruncie polskiego prawa, zagadnienia związane ze znakami towarowymi, w tym ich ochroną, uregulowane są w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: „Ustawa PWP”). Zgodnie z jej art. 120 znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (oraz usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (oraz usług) innego przedsiębiorstwa. O ile zatem wybrane przez przedsiębiorcę oznaczenie będzie spełniać powyższe przesłanki, to zyska ono cechy znaku towarowego. 

REKLAMA

Gdzie zgłosić?

Znak towarowy można objąć ochroną dokonując jego zgłoszenia w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „UPRP”) w celu udzielenia tzw. prawa ochronnego na znak towarowy.

Przy takim zgłoszeniu, w podaniu należy wskazać sam znak towarowy, a także towary lub usługi przez niego oznaczane oraz uiścić stosowną opłatę z tytułu dokonywanego zgłoszenia.

Po dokonaniu zgłoszenia, UPRP w prowadzonym przez siebie postępowaniu administracyjnym sprawdza, czy oznaczenie spełnia przesłanki do uznania go za znak towarowy oraz czy nie występują określone w Ustawie PWP przeszkody uniemożliwiające udzielenie ochrony. Jeśli UPRP nie stwierdzi braku ustawowych warunków wymaganych do uzyskania prawa ochronnego na zgłoszony znak, wydaje decyzję o udzieleniu tego prawa. Przyznanie ochrony rodzi bardzo poważne skutki prawne. Zgodnie bowiem z art. 153 Ustawy PWP, przez uzyskanie prawa ochronnego przedsiębiorca, który zgłosił znak do UPRP, nabywa prawo wyłącznego używania tego znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, przez okres 10 lat od daty zgłoszenia znaku w UPRP. Co istotne, wydana decyzja o udzieleniu prawa ochronnego jest decyzją warunkową, gdyż faktyczne udzielenie prawa ochronnego następuje bezpośrednio po uiszczeniu przez przedsiębiorcę zgłaszającego znak towarowy opłaty za pierwszy, dziesięcioletni okres ochrony.

Przeczytaj również: Jak rozliczyć koszty rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona znaku towarowego

REKLAMA

Warto podkreślić, że dane oznaczenie nie staje się znakiem towarowym (nie zyskuje cech znaku towarowego) dopiero po zgłoszeniu go do UPRP w celu uzyskania ochrony lub po udzieleniu jej przez Urząd. Staje się nim bowiem z mocy prawa (jest traktowane jako znak towarowy) po spełnieniu przesłanek wskazanych w Ustawie PWP. Udzielone przez UPRP prawo ochronne pozwala jednak uprawnionemu przedsiębiorcy używać zarejestrowanego znaku towarowego na zasadzie wyłączności w sposób prawnie usankcjonowany na obszarze RP przez okres 10 lat od daty zgłoszenia (nie zaś od daty udzielenia prawa ochronnego).

REKLAMA

Dziesięcioletni okres ochrony liczony od daty zgłoszenia oznacza, że Urząd wydając decyzję po zgłoszeniu znaku obejmuje go ochroną niejako wstecz. Oznacza to, iż w okresie pomiędzy zgłoszeniem znaku a udzieleniem prawa ochronnego przedsiębiorca nie może skorzystać ze środków prawnych wskazanych w Ustawie PWP, a jedynie korzysta z prawa pierwszeństwa ze zgłoszenia znaku (w razie późniejszego zgłoszenia do UPRP przez osobę trzecią znaku podobnego lub identycznego w odniesieniu towarów/usług identycznych lub podobnych, znak wcześniejszy – z uwagi na wcześniejsze zgłoszenie – ma większe szanse na udzielenie ochrony przez Urząd).

Okres dziesięciu lat, na jaki ochrona dla znaku towarowego jest udzielana, może być przez uprawnionego przedsiębiorcę przedłużany na kolejne okresy dziesięcioletnie. Tym samym ochrona dla zarejestrowanego znaku towarowego może teoretycznie trwać nieprzerwanie – pod warunkiem kolejnych odnowień prawa ochronnego oraz uiszczania opłat za kolejne, dziesięcioletnie okresy. Prawo ochronne udzielone przedsiębiorcy pozwala mu jednak przede wszystkim korzystać ze środków ochrony prawnej przewidzianych w Ustawie PWP, w razie naruszenia prawa ochronnego przysługującego temu przedsiębiorcy przez osobę trzecią. Przedmiotowa ustawa wskazuje zachowania, które traktowane są jako naruszenie prawa ochronnego. Zalicza do nich m.in. używanie w obrocie gospodarczym oznaczenia identycznego lub podobnego do chronionego znaku towarowego. W przypadku dokonanego naruszenia uprawniony przedsiębiorca może w szczególności żądać od naruszyciela zaniechania naruszania, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści czy naprawienia wyrządzonej szkody. Należy zwrócić uwagę, że udzielenie ochrony na obszarze RP nie wyłącza możliwości korzystania przez przedsiębiorcę ze znaku towarowego poza granicami Polski. Może on korzystać z tego znaku za granicą, jednakże z ochrony udzielonej na znak będzie on mógł skorzystać jedynie w odniesieniu do naruszeń dokonanych w Polsce.

Podsumowując, przedsiębiorca stosujący dane oznaczenie może zatem sformalizować korzystanie z niego, uruchamiając specjalną procedurę rejestracyjną przed UPRP. Podjęcie działań w celu uzyskania ochrony wiąże się wprawdzie z koniecznością uiszczenia stosownych opłat oraz oczekiwaniem na wydanie decyzji, jednakże dokonując zgłoszenia znaku dany przedsiębiorca zyskuje bardzo wiele korzyści. W pierwszej kolejności - uzyskuje on prawo pierwszeństwa ze zgłoszenia, co stawia go w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do podmiotów zgłaszających później identyczne lub podobne znaki. Po udzieleniu prawa ochronnego na dany znak, przedsiębiorca może natomiast skorzystać z narzędzi prawnych umożliwiających ochronę jego interesów i przysługujących mu praw.

Zobacz serwis: Mała firma

Marcin Berlak aplikant radcowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA