REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Jak wskazano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych ma dotyczyć ok. 2 mln przedsiębiorców oraz ok. 23 mln osób fizycznych "potencjalnie zainteresowanych ochroną znaków towarowych".

REKLAMA

"Projekt rozporządzenia ma uregulować kwestię dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych i rozwiązać problem braku precyzyjnego i jasnego określania informacji dotyczących rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia" - podkreślono w OSR.

Polecamy: INFORLEX Biznes

W projektowanym rozporządzeniu:

1) określone zostaną szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia, uwzględniając nowe techniczne formy przekazu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

2) określony zostanie szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, w tym doprecyzowany zostanie zakres informacji, które będę podlegały ujawnieniu w „Wiadomościach Urzędu Patentowego” oraz „Biuletynie Urzędu Patentowego”;

3) uregulowane zostanie postępowanie w sprawie uznawania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ochrony międzynarodowych znaków towarowych. Na skutek wprowadzenia tej regulacji podmioty zainteresowane ochroną znaków towarowych uzyskają także szybszą i szerszą informację na temat zgłoszonych do ochrony znaków towarowych, co zapewni możliwość śledzenia on-line nowo dokonanych zgłoszeń i zagwarantuje większą pewność w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W uzasadnieniu wyjaśniono, że projekt rozporządzenia w sposób "przejrzysty przedstawia uporządkowane informacje odnośnie do rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia", co ma sprawić, że "system zgłaszania znaków towarowych będzie bardziej transparentny i przyjazny dla jego użytkowników".

REKLAMA

Przykładowo znaki słowne mają być przedstawiane "w standardowym zapisie i układzie, bez elementów graficznych i kolorów"; znaki dźwiękowe - "poprzez złożenie pliku dźwiękowego odtwarzającego dźwięk lub zapis graficzny, pozwalający na jego odtworzenie (nuty, litery obrazujące dźwięki artykułowane", z kolei znaki holograficzne - "poprzez złożenie pliku video lub reprodukcji graficznej lub fotograficznej zawierającej widoki, umieszczone obok siebie, niezbędne do wystarczającego zidentyfikowania efektu holograficznego w całości".

Zdaniem autorów projektu "celowe jest wprowadzenie normy, zgodnie z którą powierza się Urzędowi Patentowemu RP ogłaszanie szczegółowych wymagań dotyczących opisu znaku towarowego oraz plików zawierających przedstawienie znaku towarowego".

W OSR zwrócono ponadto uwagę, że uzyskanie informacji o zgłoszeniu znaku towarowego z powszechnie dostępnego i bezpłatnego źródła informacji "pozwoli na pewniejsze planowanie działań przez przedsiębiorców w zakresie oznaczania nazwami produkowanych przez nich towarów czy świadczonych usług".

Dodano, że zaproponowane zmiany przyczynią się do podniesienia poziomu satysfakcji korzystających z krajowego systemu ochrony znaków towarowych, "co w dalszej konsekwencji może spowodować większe zainteresowanie przedsiębiorców tego rodzaju ochroną".

Przypomniano, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami oraz informacjami przekazanymi przez Urząd Patentowy RP, publikowanie informacji o zgłoszeniu następowało przeciętnie po trzech miesiącach od daty dokonania zgłoszenia. Natomiast po wprowadzeniu rozwiązań wskazanych w projekcie rozporządzenia ujawnienie takich informacji ma nastąpić po upływie ok. 14 dni.

Jak zaznaczono, w konsekwencji zmian wprowadzonych ustawą z 20 lutego 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej, "w szczególności w zakresie zmiany definicji znaku towarowego, wspólnego znaku towarowego, a także wprowadzenia znaku towarowego gwarancyjnego, utraciło moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2016 r. w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych". Wobec tego konieczne jest wprowadzenie nowej regulacji, która określać będzie szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych - wyjaśniono.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

(PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA