REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Jak wskazano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych ma dotyczyć ok. 2 mln przedsiębiorców oraz ok. 23 mln osób fizycznych "potencjalnie zainteresowanych ochroną znaków towarowych".

REKLAMA

"Projekt rozporządzenia ma uregulować kwestię dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych i rozwiązać problem braku precyzyjnego i jasnego określania informacji dotyczących rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia" - podkreślono w OSR.

Polecamy: INFORLEX Biznes

W projektowanym rozporządzeniu:

1) określone zostaną szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia, uwzględniając nowe techniczne formy przekazu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

2) określony zostanie szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, w tym doprecyzowany zostanie zakres informacji, które będę podlegały ujawnieniu w „Wiadomościach Urzędu Patentowego” oraz „Biuletynie Urzędu Patentowego”;

3) uregulowane zostanie postępowanie w sprawie uznawania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ochrony międzynarodowych znaków towarowych. Na skutek wprowadzenia tej regulacji podmioty zainteresowane ochroną znaków towarowych uzyskają także szybszą i szerszą informację na temat zgłoszonych do ochrony znaków towarowych, co zapewni możliwość śledzenia on-line nowo dokonanych zgłoszeń i zagwarantuje większą pewność w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W uzasadnieniu wyjaśniono, że projekt rozporządzenia w sposób "przejrzysty przedstawia uporządkowane informacje odnośnie do rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia", co ma sprawić, że "system zgłaszania znaków towarowych będzie bardziej transparentny i przyjazny dla jego użytkowników".

REKLAMA

Przykładowo znaki słowne mają być przedstawiane "w standardowym zapisie i układzie, bez elementów graficznych i kolorów"; znaki dźwiękowe - "poprzez złożenie pliku dźwiękowego odtwarzającego dźwięk lub zapis graficzny, pozwalający na jego odtworzenie (nuty, litery obrazujące dźwięki artykułowane", z kolei znaki holograficzne - "poprzez złożenie pliku video lub reprodukcji graficznej lub fotograficznej zawierającej widoki, umieszczone obok siebie, niezbędne do wystarczającego zidentyfikowania efektu holograficznego w całości".

Zdaniem autorów projektu "celowe jest wprowadzenie normy, zgodnie z którą powierza się Urzędowi Patentowemu RP ogłaszanie szczegółowych wymagań dotyczących opisu znaku towarowego oraz plików zawierających przedstawienie znaku towarowego".

W OSR zwrócono ponadto uwagę, że uzyskanie informacji o zgłoszeniu znaku towarowego z powszechnie dostępnego i bezpłatnego źródła informacji "pozwoli na pewniejsze planowanie działań przez przedsiębiorców w zakresie oznaczania nazwami produkowanych przez nich towarów czy świadczonych usług".

Dodano, że zaproponowane zmiany przyczynią się do podniesienia poziomu satysfakcji korzystających z krajowego systemu ochrony znaków towarowych, "co w dalszej konsekwencji może spowodować większe zainteresowanie przedsiębiorców tego rodzaju ochroną".

Przypomniano, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami oraz informacjami przekazanymi przez Urząd Patentowy RP, publikowanie informacji o zgłoszeniu następowało przeciętnie po trzech miesiącach od daty dokonania zgłoszenia. Natomiast po wprowadzeniu rozwiązań wskazanych w projekcie rozporządzenia ujawnienie takich informacji ma nastąpić po upływie ok. 14 dni.

Jak zaznaczono, w konsekwencji zmian wprowadzonych ustawą z 20 lutego 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej, "w szczególności w zakresie zmiany definicji znaku towarowego, wspólnego znaku towarowego, a także wprowadzenia znaku towarowego gwarancyjnego, utraciło moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2016 r. w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych". Wobec tego konieczne jest wprowadzenie nowej regulacji, która określać będzie szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych - wyjaśniono.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

(PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

REKLAMA