REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Jak wskazano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych ma dotyczyć ok. 2 mln przedsiębiorców oraz ok. 23 mln osób fizycznych "potencjalnie zainteresowanych ochroną znaków towarowych".

REKLAMA

"Projekt rozporządzenia ma uregulować kwestię dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych i rozwiązać problem braku precyzyjnego i jasnego określania informacji dotyczących rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia" - podkreślono w OSR.

Polecamy: INFORLEX Biznes

W projektowanym rozporządzeniu:

1) określone zostaną szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia, uwzględniając nowe techniczne formy przekazu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

2) określony zostanie szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, w tym doprecyzowany zostanie zakres informacji, które będę podlegały ujawnieniu w „Wiadomościach Urzędu Patentowego” oraz „Biuletynie Urzędu Patentowego”;

3) uregulowane zostanie postępowanie w sprawie uznawania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ochrony międzynarodowych znaków towarowych. Na skutek wprowadzenia tej regulacji podmioty zainteresowane ochroną znaków towarowych uzyskają także szybszą i szerszą informację na temat zgłoszonych do ochrony znaków towarowych, co zapewni możliwość śledzenia on-line nowo dokonanych zgłoszeń i zagwarantuje większą pewność w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W uzasadnieniu wyjaśniono, że projekt rozporządzenia w sposób "przejrzysty przedstawia uporządkowane informacje odnośnie do rodzajów znaków towarowych oraz sposobów ich przedstawienia", co ma sprawić, że "system zgłaszania znaków towarowych będzie bardziej transparentny i przyjazny dla jego użytkowników".

REKLAMA

Przykładowo znaki słowne mają być przedstawiane "w standardowym zapisie i układzie, bez elementów graficznych i kolorów"; znaki dźwiękowe - "poprzez złożenie pliku dźwiękowego odtwarzającego dźwięk lub zapis graficzny, pozwalający na jego odtworzenie (nuty, litery obrazujące dźwięki artykułowane", z kolei znaki holograficzne - "poprzez złożenie pliku video lub reprodukcji graficznej lub fotograficznej zawierającej widoki, umieszczone obok siebie, niezbędne do wystarczającego zidentyfikowania efektu holograficznego w całości".

Zdaniem autorów projektu "celowe jest wprowadzenie normy, zgodnie z którą powierza się Urzędowi Patentowemu RP ogłaszanie szczegółowych wymagań dotyczących opisu znaku towarowego oraz plików zawierających przedstawienie znaku towarowego".

W OSR zwrócono ponadto uwagę, że uzyskanie informacji o zgłoszeniu znaku towarowego z powszechnie dostępnego i bezpłatnego źródła informacji "pozwoli na pewniejsze planowanie działań przez przedsiębiorców w zakresie oznaczania nazwami produkowanych przez nich towarów czy świadczonych usług".

Dodano, że zaproponowane zmiany przyczynią się do podniesienia poziomu satysfakcji korzystających z krajowego systemu ochrony znaków towarowych, "co w dalszej konsekwencji może spowodować większe zainteresowanie przedsiębiorców tego rodzaju ochroną".

Przypomniano, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami oraz informacjami przekazanymi przez Urząd Patentowy RP, publikowanie informacji o zgłoszeniu następowało przeciętnie po trzech miesiącach od daty dokonania zgłoszenia. Natomiast po wprowadzeniu rozwiązań wskazanych w projekcie rozporządzenia ujawnienie takich informacji ma nastąpić po upływie ok. 14 dni.

Jak zaznaczono, w konsekwencji zmian wprowadzonych ustawą z 20 lutego 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej, "w szczególności w zakresie zmiany definicji znaku towarowego, wspólnego znaku towarowego, a także wprowadzenia znaku towarowego gwarancyjnego, utraciło moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2016 r. w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych". Wobec tego konieczne jest wprowadzenie nowej regulacji, która określać będzie szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych - wyjaśniono.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

(PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA