REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

Karolina Sztobryn
Rzecznik patentowy, doktor nauk prawnych
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie
Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?

Wraz ze zniesieniem wymogu graficznej przedstawialności znaku towarowego zarówno w doktrynie przedmiotu, jak i wśród praktyków, a nawet zainteresowanych ochroną znaków towarowych przedsiębiorców, pojawiało się pytanie o to, czy dopuszczalne będzie zgłaszanie tzw. niekonwencjonalnych (nietradycyjnych) znaków towarowych postrzeganych przez odbiorców za pomocą innych zmysłów niż wzrok oraz przedstawianych w innych formach niż w graficznej.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość oznaczania towarów i usług za pomocą znaków zapachowych, smakowych, muzycznych i ruchomych stanowić może interesującą marketingowo formę identyfikowania pochodzenia produktów. Zmienione przepisy nie otwierają jednak możliwości rejestrowych dla każdego oznaczenia, które potencjalnie mogłoby służyć jako identyfikujące pochodzenie towarów lub usług.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Czy można rejestrować znaki niekonwencjonalne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie, to jednak zmieniona definicja pojęcia „znak towarowy” nie przyzwala na rejestrację każdego niekonwencjonalnego znaku towarowego.

Zgodnie z art. 120 ustawy prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Dokładne i jednoznaczne ustalenie przedmiotu ochrony będzie natomiast możliwe, jeśli znak zostanie odtworzony w rejestrze w sposób jasny, precyzyjny, samodzielny, łatwo dostępny, zrozumiały, trwały i obiektywny. Kryteria te zostały sformułowane w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie C‑273/00 Sieckmann, a następnie wielokrotnie powtarzane w innych wyrokach TS i Sądu odnoszących się do znaków niekonwencjonalnych. Bezpośrednio odnosi się do nich również preambuła do dyrektywy 2015/2436, której przepisy zostały implementowane do ustawy prawo własności przemysłowej.

Wymóg jednoznacznego i dokładnego przedstawienia znaku towarowego w rejestrze znaków towarowych prowadzonym przez UPRP wyklucza możliwość udzielenia ochrony na znaki, których jednoznaczne przedstawienie w rejestrze nie jest możliwe. Ograniczenia w kwestii przedstawienia znaków wynikają głównie z braku środków technologicznych dzięki, którym możliwe byłoby dokładne zidentyfikowanie przedmiotu ochrony znaku smakowego, dotykowego lub zapachowego. Niestety jak do tej pory nie ma możliwości jednoznacznego przedstawienia w rejestrze zapachu lub smaku, a złożenie próbki, opis substancji lub opis słowny smaku lub zapachu, typu zapach świeżo zmielonej kawy, nie jest uznawany przez UPRP.

Jakie znaki można więc rejestrować?

Obecnie do UPRP można więc zgłaszać znaki towarowe, które posiadając zdolność odróżniającą i zdolność do przedstawienia w rejestrze w sposób jednoznaczny mogą zostać zakwalifikowane jako znak słowny, znak słowno-graficzny, znak graficzny, znak przestrzenny, znak pozycyjny, deseń, kolor/kombinacja kolorów, znak dźwiękowy, znak ruchomy, znak multimedialny, znak holograficzny, znak inny.

Sposoby właściwego przedstawienia znaków zostały już określone przez UPRP i w przypadku zgłoszeń elektronicznych dopuszczalne jest przedstawienie znaku w formacie jpg, natomiast w przypadku znaków dźwiękowych, ruchomych, multimedialnych, holograficznych oraz znaków innych możliwe jest przedstawienie znaku w formacie MP3 lub MP4. Należy podkreślić, że Urząd nie dopuszcza możliwości zastąpienia przedstawienia znaku jego opisem słownym, ani też złożenia próbki lub egzemplarza towaru.

Z punktu widzenia możliwości rejestrowych wielu znaków niekonwencjonalnych, zmieniona definicja pojęcia „znak towarowy” ma więc większe znaczenie teoretyczne niż praktyczne. 

dr Karolina Sztobryn, rzecznik patentowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA