REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Sztobryn
Rzecznik patentowy, doktor nauk prawnych
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie
Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?

Wraz ze zniesieniem wymogu graficznej przedstawialności znaku towarowego zarówno w doktrynie przedmiotu, jak i wśród praktyków, a nawet zainteresowanych ochroną znaków towarowych przedsiębiorców, pojawiało się pytanie o to, czy dopuszczalne będzie zgłaszanie tzw. niekonwencjonalnych (nietradycyjnych) znaków towarowych postrzeganych przez odbiorców za pomocą innych zmysłów niż wzrok oraz przedstawianych w innych formach niż w graficznej.

REKLAMA

Możliwość oznaczania towarów i usług za pomocą znaków zapachowych, smakowych, muzycznych i ruchomych stanowić może interesującą marketingowo formę identyfikowania pochodzenia produktów. Zmienione przepisy nie otwierają jednak możliwości rejestrowych dla każdego oznaczenia, które potencjalnie mogłoby służyć jako identyfikujące pochodzenie towarów lub usług.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Czy można rejestrować znaki niekonwencjonalne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie, to jednak zmieniona definicja pojęcia „znak towarowy” nie przyzwala na rejestrację każdego niekonwencjonalnego znaku towarowego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 120 ustawy prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Dokładne i jednoznaczne ustalenie przedmiotu ochrony będzie natomiast możliwe, jeśli znak zostanie odtworzony w rejestrze w sposób jasny, precyzyjny, samodzielny, łatwo dostępny, zrozumiały, trwały i obiektywny. Kryteria te zostały sformułowane w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie C‑273/00 Sieckmann, a następnie wielokrotnie powtarzane w innych wyrokach TS i Sądu odnoszących się do znaków niekonwencjonalnych. Bezpośrednio odnosi się do nich również preambuła do dyrektywy 2015/2436, której przepisy zostały implementowane do ustawy prawo własności przemysłowej.

Wymóg jednoznacznego i dokładnego przedstawienia znaku towarowego w rejestrze znaków towarowych prowadzonym przez UPRP wyklucza możliwość udzielenia ochrony na znaki, których jednoznaczne przedstawienie w rejestrze nie jest możliwe. Ograniczenia w kwestii przedstawienia znaków wynikają głównie z braku środków technologicznych dzięki, którym możliwe byłoby dokładne zidentyfikowanie przedmiotu ochrony znaku smakowego, dotykowego lub zapachowego. Niestety jak do tej pory nie ma możliwości jednoznacznego przedstawienia w rejestrze zapachu lub smaku, a złożenie próbki, opis substancji lub opis słowny smaku lub zapachu, typu zapach świeżo zmielonej kawy, nie jest uznawany przez UPRP.

Jakie znaki można więc rejestrować?

REKLAMA

Obecnie do UPRP można więc zgłaszać znaki towarowe, które posiadając zdolność odróżniającą i zdolność do przedstawienia w rejestrze w sposób jednoznaczny mogą zostać zakwalifikowane jako znak słowny, znak słowno-graficzny, znak graficzny, znak przestrzenny, znak pozycyjny, deseń, kolor/kombinacja kolorów, znak dźwiękowy, znak ruchomy, znak multimedialny, znak holograficzny, znak inny.

Sposoby właściwego przedstawienia znaków zostały już określone przez UPRP i w przypadku zgłoszeń elektronicznych dopuszczalne jest przedstawienie znaku w formacie jpg, natomiast w przypadku znaków dźwiękowych, ruchomych, multimedialnych, holograficznych oraz znaków innych możliwe jest przedstawienie znaku w formacie MP3 lub MP4. Należy podkreślić, że Urząd nie dopuszcza możliwości zastąpienia przedstawienia znaku jego opisem słownym, ani też złożenia próbki lub egzemplarza towaru.

Z punktu widzenia możliwości rejestrowych wielu znaków niekonwencjonalnych, zmieniona definicja pojęcia „znak towarowy” ma więc większe znaczenie teoretyczne niż praktyczne. 

dr Karolina Sztobryn, rzecznik patentowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA