REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku

 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
List zgody w postępowaniu o rejestrację
List zgody w postępowaniu o rejestrację

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym dochodzi bardzo często do zawierania pomiędzy przedsiębiorcami listów zgody, których przedmiotem jest udzielenie przez uprawnionego z wcześniejszego znaku towarowego zgody na rejestrację znaku późniejszego. Problematyczne jest jednak znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku. Na gruncie prawa polskiego tego rodzaju listy zgody nie mają wpływu na wynik postępowania o udzielenie prawa ochronnego do znaku późniejszego.

REKLAMA

Analiza regulacji ustawy z 30.06.2000 Prawo własności przemysłowej (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1117 ze zmianami), zwanej dalej ustawą Prawo własności przemysłowej, prowadzi bowiem do wniosku, iż brak jest podstaw związania Urzędu Patentowego RP tego rodzaju listami zgody.        

REKLAMA

Ustawa Prawo własności przemysłowej zalicza do względnych przeszkód w udzieleniu praw ochronnych do znaku towarowego, a zatem takich które mogą być podstawą odmowy udzielenia praw wyłącznych, przypadki kolizji późniejszego znaku ze znakami, co do których istnieją prawa wcześniejsze, tzw. znaki wcześniejsze. Zgodnie z przepisem art. 132 ust. 2 ustawy Prawa własności przemysłowej istnienie wcześniej zarejestrowanego lub zgłoszonego do rejestracji (o ile znak taki zostanie zarejestrowany) znaku towarowego stanowi przeszkodę w udzieleniu praw ochronnych na późniejszy identyczny znak towarowy dla identycznych towarów, a także w udzieleniu praw ochronnych na późniejszy znak identyczny lub podobny do znaku wcześniejszego zgłoszony dla towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku ze znakiem wcześniejszym. Ponadto przepis ten stanowi, że nie udziela się praw ochronnych na znaki towarowe które są identyczne lub podobne do znaku renomowanego zarejestrowanego lub zgłoszonego z wcześniejszym pierwszeństwem do rejestracji (o ile znak taki zostanie zarejestrowany) dla jakichkolwiek towarów, jeżeli mogłoby to przynieść zgłaszającemu nienależytą korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru lub renomy znaku wcześniejszego, przy czym zapis ten stosuje się odpowiednio do znaku powszechnie znanego. Urząd Patentowy RP zobowiązany jest do uwzględnienia powołanych względnych przeszkód udzielania praw ochronnych z urzędu, niezależnie od stanowiska uprawnionego ze znaku wcześniejszego.

Porozmawiaj na ten temat na naszym Forum!

W ustawie Prawo własności przemysłowej nie zawarto regulacji wyłączających możliwość odmowy rejestracji znaku późniejszego w sytuacji wyrażenia zgody na tę rejestrację przez właściciela znaku wcześniejszego. Stało się tak, pomimo tego, że zgodnie z art. 4 ust. 5  dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z 22.10.2008 mającej na celu zbliżenie ustawodawstwa państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (Dz.U.UE L z 8.11.2008) państwa członkowskie mogą zezwolić, by w określonych okolicznościach decyzja o odmowie rejestracji lub stwierdzająca nieważność znaku towarowego nie była podejmowana, jeżeli właściciel wcześniejszego znaku towarowego lub innego wcześniejszego prawa wyrazi zgodę na rejestrację późniejszego znaku towarowego. Przedmiotowe regulacje wspólnotowe pozostawiają zatem państwom członkowskim swobodę w zakresie ich wprowadzenia do krajowych porządków prawnych. Rzeczpospolita Polska z możliwości tej nie skorzystała i nie dokonała implementacji postanowień art. 4 ust. 5 powołanej dyrektywy. W ustawie Prawo własności przemysłowej brak jest bowiem przepisu dotyczącego wpływu zgody uprawnionego z wcześniejszego prawa na rejestrację znaku zgłoszonego później.

Znaki towarowe w opisie przedmiotu zamówienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wyjątek dotyczy znaków wygasłych – art. 133 ustawy Prawo własności przemysłowej.  Oznacza to tym samym, że w prawie polskim udzielenie zgody przez uprawnionego ze znaku wcześniejszego na rejestrację późniejszego znaku towarowego jest pozbawione skuteczności prawnej w tym sensie, że nie wiąże Urzędu Patentowego RP. Tego rodzaju zgoda nie obliguje bowiem Urzędu Patentowego RP do przyznania prawa ochronnego na znak późniejszy. Urząd Patentowy RP samodzielnie i we własnym zakresie podejmuje decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy późniejszy, kierując się w analizowanym zakresie regulacjami przepisu art. 132 ust. 2 ustawy Prawo własności przemysłowej. Pomimo wyrażenia zgody przez uprawnionego ze znaku wcześniejszego na rejestrację znaku późniejszego, Urząd Patentowy RP może odmówić tej rejestracji. Dzieje się tak nawet w przypadku, gdy stronami listu zgody są podmioty, które łączą powiązania funkcjonalne, organizacyjne i kapitałowe. W świetle obowiązującego prawa instytucja listu zgody stosowana jest wyłącznie do znaków wygasłych – art. 133 ustawy Prawo własności przemysłowej.  

Na gruncie obowiązującego prawa polskiego listy zgody, których przedmiotem jest wyrażenie zgody przez właściciela znaku wcześniejszego na rejestrację znaku późniejszego, nie mają zatem wpływu na wynik postępowania przed Urzędem Patentowym RP o udzielenie prawa ochronnego do znaku późniejszego. Przyznanie im mocy wiążącej wymagałoby zmiany ustawy Prawo własności przemysłowej.   

Pokreślenia wymaga iż stanowisko o niewiążącym charakterze listów zgody w procedurze udzielania praw ochronnych do znaku późniejszego jest utrwalone w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyrok NSA z 20.12.2007, II GSK 279/07, wyrok NSA z 8.12.2011, II GSK 1245/2010,  wyrok NSA z 16.12.2011, II GSK 1378/2010, wyrok NSA z 8.12.2011, II GSK 1261/2010). Przyjęte zostało również w praktyce Urzędu Patentowego RP.

Konkludując zatem należy stwierdzić, że list zgody, którego przedmiotem jest udzielenie przez podmiot uprawniony z tytułu prawa ochronnego na wcześniejszy znak towarowy zgody na rejestrację znaku późniejszego, nie ma charakteru wiążącego dla Urząd Patentowy RP. Urząd Patentowy RP we własnym zakresie dokonuje w każdym przypadku oceny, czy występują w sprawie względy przesłanki rejestracji z uwagi na kolizję ze znakiem wcześniejszym, niezależnie od istnienia listu zgody.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje


Podniesienia jednak wymaga, że odmiennie należy ocenić znaczenie listu zgody dla rejestracji  wspólnotowego znaku towarowego.

Problematykę wspólnotowych znaków towarowych regulują przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 207/2009 z 26.02.2009 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz.U.UE L z 24.03.2009). Stanowi ono w swym art. 8, że w wyniku sprzeciwu właściciela wcześniejszego znaku towarowego, zgłoszonego znaku towarowego nie rejestruje się, jeżeli:

a)      jest on identyczny z wcześniejszym znakiem towarowym, a towary lub usługi, dla których wnioskuje się o rejestrację, są identyczne z towarami lub usługami, dla których wcześniejszy znak towarowy jest chroniony;

b)      z powodu identyczności lub podobieństwa do wcześniejszego znaku towarowego, identyczności lub podobieństwa towarów lub usług istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd opinii publicznej na terytorium, na którym wcześniejszy znak towarowy jest chroniony; prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd obejmuje również prawdopodobieństwo skojarzenia z wcześniejszym znakiem towarowym.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Zapis ten determinuje wniosek, że w przypadku znaku wspólnotowego powołane względne przeszkody rejestracji związane z kolizją ze znakiem wcześniejszym, nie są sprawdzane z urzędu w toku postępowania rejestracyjnego, lecz mogą być jedynie podstawą sprzeciwu właściciela znaku wcześniejszego. W powołanym zakresie mamy zatem do czynienia z odmienną regulacją aniżeli na gruncie ustawy Prawo własności przemysłowej, na podstawie której przeszkody te muszą być uwzględnione z urzędu przez Urząd Patentowy RP. Wydaje się jednocześnie, że postanowienia art. 8 rozporządzenia Rady (WE) Nr 207/2009 z 26.02.2009 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego pozwalają na sformułowanie wniosku o skuteczności listu zgody, którego przedmiotem jest wyrażenie zgody na rejestrację późniejszego znaku wspólnotowego. Skoro bowiem w gestii właścicielowi znaku wcześniejszego pozostawiono uprawnienie do zakwestionowania rejestracji znaku późniejszego poprzez zgłoszenie sprzeciwu, to może on zrzec się tego uprawnienia poprzez udzielenie zgody na rejestrację późniejszego znaku wspólnotowego.    

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp. k. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Co może być znakiem towarowym ?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA