REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona wzorów przemysłowych - vademecum

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Sikora
Prawnik, rzecznik patentowy
Patentowy.com
Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie
Ochrona wzorów przemysłowych
Ochrona wzorów przemysłowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce uzyskać ochronę dla wzoru przemysłowego, może ubiegać się o prawo z rejestracji. Dowiedz się na czym polega ochrona wzorów przemysłowych.

Ochrona własności przemysłowej została uregulowana w ustawie prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 roku (dalej p.w.p.), która – poza wzorami przemysłowymi stanowiącymi przedmiot niniejszego opracowania – normuje także stosunki z zakresu znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, wzorów użytkowych, wynalazków i topografii układów scalonych oraz zasady, na jakich przedsiębiorcy mogą przyjmować projekty racjonalizatorskie.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa prawo własności przemysłowej wprowadziła – w miejsce dotychczasowej ochrony wzorów zdobniczych – ochronę wzorów przemysłowych. Zgodnie z brzmieniem art. 102 ust. 1 p.w.p. wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

Wytworem jest każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych. Za wytwór uważa się także: przedmiot składający się z wielu wymienialnych części składowych umożliwiających jego rozłożenie i ponowne złożenie (wytwór złożony), część składową – jeśli po jej włączeniu do wytworu złożonego pozostaje widoczna w trakcie jego zwykłego używania (przez które rozumie się każde używanie, z wyłączeniem konserwacji, obsługi lub naprawy) oraz część składową, jeżeli może być przedmiotem samodzielnego obrotu.

Polecamy: Terminy rozliczeń z ZUS

REKLAMA

Nowość wzoru przemysłowego jest rozumiana obiektywnie. Wzór przemysłowy uważa się za nowy, jeżeli przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji, identyczny wzór nie został udostępniony publicznie w wyniku stosowania, wystawienia lub ujawnienia w inny sposób. Przy czym, wzór uważa się za identyczny z udostępnionym publicznie także wówczas, gdy różni się od niego jedynie nieistotnymi szczegółami. Jednak wzoru nie uważa się za udostępniony publicznie, jeżeli nie mógł dotrzeć do wiadomości osób zajmujących się zawodowo dziedziną, której wzór dotyczy. Należy jednak zwrócić uwagę na przepis art. 103 ust. 3 p.w.p. zgodnie, z którym nie niweczy przesłanki nowości okoliczność, że wzór został ujawniony osobie trzeciej, która w sposób wyraźny lub dorozumiany była zobowiązana do zachowania poufności oraz okoliczność, w której wzór został ujawniony w ciągu 12 miesięcy przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji, jeżeli ujawnienie nastąpiło przez twórcę, jego następcę prawnego lub – za zgodą uprawnionego – przez osobę trzecią. Stosownie do powołanego przepisu, w sytuacji, gdy zgłoszenie wzoru przemysłowego w Urzędzie Patentowym RP nastąpiło w dniu 21.03.2012 roku (jest to data, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji), nie wyłącza możliwości udzielenia prawa z rejestracji ujawnienie wzoru, przez wskazane powyżej podmioty, w okresie 12 miesięcy poprzedzających ten dzień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór przemysłowy odznacza się indywidualnym charakterem (a zatem jest oryginalny), jeżeli ogólne wrażenie, jakie wywołuje na zorientowanym użytkowniku, różni się od ogólnego wrażenia wywołanego na nim przez wzór publicznie udostępniony przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo (art. 104 ust. 1 p.w.p.).

Polecamy: Zapis windykacyjny – nie tylko dla przedsiębiorców

Wzoru przemysłowego nie stanowi postać wytworu uwarunkowana wyłącznie względami technicznymi lub funkcjonalnymi. Wzór przemysłowy to konkretny wytwór, przedmiot, w tym też włókienniczy, a nie wzór jako taki służący pełnieniu funkcji ozdabiania. Urząd Patentowy RP nie udziela także ochrony na wzory przemysłowe, których wykorzystanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami. Warto zauważyć, iż korzystania ze wzoru przemysłowego nie uważa się za sprzeczne z porządkiem publicznym tylko i wyłącznie ze względu na fakt, iż jest zabronione przez prawo. Sprzeczne z porządkiem publicznym jest wykorzystywanie rozwiązań służących na przykład do popełniania przestępstw lub stwarzających stan zagrożenia bezpieczeństwa publicznego. Natomiast sprzeczne z dobrymi obyczajami jest takie rozwiązanie, którego wykorzystanie może naruszyć powszechnie przyjęte zasady moralności, uczucia patriotyczne lub religijne.

Urząd Patentowy RP nie dokonuje oceny nowości i oryginalności zgłoszonego wzoru przemysłowego, a badanie merytoryczne ogranicza się jedynie do sprawdzenia, czy wzór nie jest wyłączony z ochrony.

Na zgłoszony do ochrony wzór przemysłowy udzielane jest prawo z rejestracji, którego czas trwania wynosi 25 lat od daty dokonania zgłoszenia wzoru w Urzędzie Patentowym RP, podzielone na pięcioletnie okresy. Udzielenie prawa z rejestracji następuje pod warunkiem uiszczenia opłaty za pierwszy okres ochrony obejmujący 1, 2, 3, 4 i 5 rok ochrony, a warunkiem trwania tego prawa jest uiszczanie opłat za kolejne okresy ochrony wzoru. Potwierdzeniem udzielenia prawa z rejestracji jest Świadectwo Rejestracji oraz wpis do rejestru wzorów przemysłowych, prowadzonego przez Urząd Patentowy RP.

Dla przykładu można wskazać, że Urząd Patentowy RP uznał za wzory przemysłowego oraz udzielił prawa z rejestracji na plecak turystyczny, sandał dziecięcy oraz skrzydła drzwiowe:

Podmiot uprawniony do uzyskania prawa z rejestracji

Uprawnionym do ubiegania się o rejestrację wzoru przemysłowego jest twórca lub współtwórcy, jeżeli wzór przemysłowy został opracowany przez więcej niż jedną osobę. Od tej zasady istnieją wyjątki w przypadku, gdy dane rozwiązanie zostało opracowane przez twórcę w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy lub realizacji innej umowy cywilnoprawnej zawartej w celu jego opracowania. W takim przypadku prawo do uzyskania prawa z rejestracji wzoru przemysłowego przysługuje pracodawcy lub zamawiającemu, chyba, że strony ustaliły inaczej. Natomiast w przypadku dokonania wzoru przemysłowego przez twórcę przy pomocy przedsiębiorcy, przedsiębiorca ten może korzystać z tego wzoru przemysłowego we własnym zakresie. Ponadto, w umowie o udzielenie pomocy strony mogą ustalić, że przedsiębiorcy przysługuje w całości lub części prawo do uzyskania prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

Polecamy: Patent europejski

Treść i zakres praw wyłącznych

Prawa wyłączne (między innymi prawo z rejestracji wzoru przemysłowego) udzielane przez Urząd Patentowy RP na zgłoszone do ochrony rozwiązania (w tym przypadku wzory przemysłowe) oznaczają prawo do wyłączności (monopolu) korzystania z danego rozwiązania w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze państwa. Uprawniony może zatem zakazać wytwarzania, wprowadzania do obrotu lub importowania w celach handlowych rozwiązań naśladujących chronione rozwiązanie. Korzyścią wynikającą z uzyskania ochrony w postaci rejestracji wzoru przemysłowego jest również ochrona przed konkurencją. Rozwiązania, na które została przyznana ochrona przez Urząd Patentowy RP, ułatwiają wytworzenie własnego korzystnego wizerunku i świadczą o dbałości o własne oryginalne rozwiązania. Uprawniony z tytułu prawa wyłącznego może nim swobodnie dysponować, udzielać licencji lub przenosić prawa na rzecz innego podmiotu, uzyskując określone korzyści materialne.

Przez udzielanie licencji licencjodawca ma wpływ na ilość występujących na rynku chronionych produktów oraz na kształtowanie własnej polityki cenowej w stosunku do produkowanych przez siebie produktów, jak też wytwarzanych w oparciu o licencje. Przedsiębiorca reklamujący chronione produkty zyskuje dla nich szczególnie pozytywny odbiór wśród potencjalnych klientów, stwarzając im jednocześnie określony wyższy popyt.

Powołana na wstępie ustawa stymuluje zatem rozwój gospodarczy poprzez przyznanie określonym podmiotom czasowej wyłączności na gospodarcze korzystania z chronionych dóbr, dając im możliwość wykorzystania ich w celach zarobkowych oraz zachęcając do pracy nad innowacjami oraz chroni prawa i interesy twórców poprzez uregulowanie ich praw oraz praw i obowiązków podmiotów gospodarczych organizujących prace twórcze i zapewniających niezbędne do tego środki finansowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA