REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

REKLAMA

REKLAMA

Słysząc pytanie „czy często sięgasz po produkt sugerujesz się wyglądem produktu, bagatelizując jego walory techniczne? Większość z nas asekuracyjnie rzuci szybkie „Nie!”. Nic bardziej mylnego. Według badań zdecydowana większość konsumentów nieświadomie skupia większą uwagę na opakowaniu niż jego produkcie. Przedsiębiorcom zapala się lampka. Chroń swój unikalne opakowanie, symbol czy etykietę. Jak to zrobić? I czym właściwie jest popularny ostatnio wzór przemysłowy?

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Czym jest wzór przemysłowy?

Definicję legalną wzoru przemysłowego oraz regulacje jego dotyczące znajdziemy w ustawie Prawo własności przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. , art. 102 – art. 119. W świetle ustawy wzorem przemysłowym jest postać wytworu lub jego części, którą cechuje :
1.    nowość – identyczny produkt nie może być wcześniej publicznie udostępniony. W celu upewnienia się czy nasz wytwór spełnia przesłankę nowości, warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który dokona niezbędnej weryfikacji. Jeżeli niechętnie posłużymy się jego radą, zastanówmy się kto i gdzie widział nasz produkt. Czy wystawialiśmy go na jakich targach? Czy był przedmiotem jakiegoś pokazu albo wystawy? A może publikacji w magazynie branżowym? Jeśli odpowiedź na choćby jedno tych z pytań jest twierdząca, nasze szanse na uzyskanie ochrony znacznie maleją, a my mamy problem do zmartwień. Nie pozostaje nic innego jak nadzieja, że konkurencja nie podda wątpliwości ważności naszego wzoru.
2.    indywidualny charakter nadany mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Jak rozumieć pojęcie „wytworu” i czym są jego „części” ?

Wytwór to nic innego jak przedmiot, który został  wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy. Pojęcie obejmuje w szczególności takie przedmioty jako opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych. Znacznie większe problemy sprawia kwalifikacja części wytworu. Wytwór może przyjąć postać tzw. wytworu złożonego. Przesłanką tej kwalifikacji jest posiadanie właściwości złożoności tzn. wielu wymienialnych części składowych umożliwiających jego rozłożenie i ponowne złożenie. Za część składową uważa się element, po którego wyłączeniu do wytworu złożonego pozostaje widoczny w trakcie jego zwykłego używania. Należy zaznaczyć, że za „używanie” uważa się każde używanie z wyłączeniem konserwacji, obsługi i naprawy. Niewykluczonym jest, aby część składowa była przedmiotem samodzielnego obrotu.

Jaki jest koszt ochrony wzoru przemysłowego w Polsce?

REKLAMA

Mówiąc ludzkim językiem…

Niestety ustawowe pojęcia nie są w pełni zrozumiałe dla laika, a legalne definicje i przesłanki, mimo, że wyrażone precyzyjnie, sprawiają nam nie lada problemy. Powstaje pytanie „czym właściwie jest wzór przemysłowy”? Odpowiedź jest banalna. Jest niczym innym jak wizualną otoczką produktu, tzw. designem, który nie tylko cieszy nasze oko, ale co gorsze, ze wszystkich stron krzyczy „kup mnie!”.  Jako wzór przemysłowy należy uznać zewnętrzne cechy przedmiotu, jego walory estetyczne, które nierzadko nawiązują poważną więź z funkcjonalnością produktu nadając mu niepowtarzalny, oryginalny charakter. Każda marka marząca o zawojowaniu rynkiem, winna zdać sobie sprawę z siły jaką dysponuje dobry, chroniony wzór przemysłowy, stawiając sobie za punkt honoru umieszczenie go w pierwszych szeregach swojej strategii marketingowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak chronić swój wzór przemysłowy?

Należy poważnie zastanowić się przed wybraniem procedury rejestracyjnej dla naszego wzoru. Istnieje bowiem możliwość dokonania rejestracji na poziomie:

1.    krajowym w Urzędzie Patentowym RP.
Aby uzyskać skuteczną ochronę naszego wzoru, należy zgłosić go do Urzędu Patentowego RP  w celu uzyskania tzw. prawa z rejestracji. Zgłoszenie jest bowiem bodźcem, uruchamiającym całą procedurę ochronną. Pierwszym korkiem jest wypełnienie formularza  podania o udzielenie prawa z rejestracji na wzór przemysłowy i wniesienie stosownej opłaty zgłoszeniowej.  Po stwierdzeniu, że zgłoszenie zostało sporządzone prawidłowo, wydawana jest  stosownej decyzja, która zobowiązuje nas do wniesienia opłat. Końcową fazą jest rejestracja tj. wpis do rejestru wzorów przemysłowych, po którym następuje publikacja. Ochrona wzoru przemysłowego rozpoczyna się od daty dokonania zgłoszenia. Zgłoszenie uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego z zachowaniem formy pisemnej również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Po zakończonej procedurze Urząd Patentowy RP wydaje świadectwo rejestracji stwierdzające udzielenie prawa. Prawa z rejestracji udziela się na okres 25 lat.

2.    wspólnotowym w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w Alicante.
Ochrona na poziomie wspólnotowym daje nam monopol do używania wzoru przemysłowego na terytorium wszystkich państw członkowskim Unii Europejskiej. Zgłoszenia wzoru wspólnotowego dokonuje się bezpośrednio w OHIM  lub za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP poprzez złożenie odpowiednio wniosku.  Jeżeli zostały spełnione wszystkie wymogi zgłoszenia, Urząd dokonuje wpisu zgłoszenia do Rejestru Wzorów Wspólnotowych oraz publikuje zarejestrowany wzór w Biuletynie Wzorów Wspólnotowych. Procedura zgłoszeniowa i rejestracyjna podlega odpowiedniej opłacie.

Ochrona wzorów przemysłowych - vademecum

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA