REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

REKLAMA

REKLAMA

Słysząc pytanie „czy często sięgasz po produkt sugerujesz się wyglądem produktu, bagatelizując jego walory techniczne? Większość z nas asekuracyjnie rzuci szybkie „Nie!”. Nic bardziej mylnego. Według badań zdecydowana większość konsumentów nieświadomie skupia większą uwagę na opakowaniu niż jego produkcie. Przedsiębiorcom zapala się lampka. Chroń swój unikalne opakowanie, symbol czy etykietę. Jak to zrobić? I czym właściwie jest popularny ostatnio wzór przemysłowy?

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Czym jest wzór przemysłowy?

Definicję legalną wzoru przemysłowego oraz regulacje jego dotyczące znajdziemy w ustawie Prawo własności przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. , art. 102 – art. 119. W świetle ustawy wzorem przemysłowym jest postać wytworu lub jego części, którą cechuje :
1.    nowość – identyczny produkt nie może być wcześniej publicznie udostępniony. W celu upewnienia się czy nasz wytwór spełnia przesłankę nowości, warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który dokona niezbędnej weryfikacji. Jeżeli niechętnie posłużymy się jego radą, zastanówmy się kto i gdzie widział nasz produkt. Czy wystawialiśmy go na jakich targach? Czy był przedmiotem jakiegoś pokazu albo wystawy? A może publikacji w magazynie branżowym? Jeśli odpowiedź na choćby jedno tych z pytań jest twierdząca, nasze szanse na uzyskanie ochrony znacznie maleją, a my mamy problem do zmartwień. Nie pozostaje nic innego jak nadzieja, że konkurencja nie podda wątpliwości ważności naszego wzoru.
2.    indywidualny charakter nadany mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

REKLAMA

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Jak rozumieć pojęcie „wytworu” i czym są jego „części” ?

Wytwór to nic innego jak przedmiot, który został  wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy. Pojęcie obejmuje w szczególności takie przedmioty jako opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych. Znacznie większe problemy sprawia kwalifikacja części wytworu. Wytwór może przyjąć postać tzw. wytworu złożonego. Przesłanką tej kwalifikacji jest posiadanie właściwości złożoności tzn. wielu wymienialnych części składowych umożliwiających jego rozłożenie i ponowne złożenie. Za część składową uważa się element, po którego wyłączeniu do wytworu złożonego pozostaje widoczny w trakcie jego zwykłego używania. Należy zaznaczyć, że za „używanie” uważa się każde używanie z wyłączeniem konserwacji, obsługi i naprawy. Niewykluczonym jest, aby część składowa była przedmiotem samodzielnego obrotu.

Jaki jest koszt ochrony wzoru przemysłowego w Polsce?

Mówiąc ludzkim językiem…

Niestety ustawowe pojęcia nie są w pełni zrozumiałe dla laika, a legalne definicje i przesłanki, mimo, że wyrażone precyzyjnie, sprawiają nam nie lada problemy. Powstaje pytanie „czym właściwie jest wzór przemysłowy”? Odpowiedź jest banalna. Jest niczym innym jak wizualną otoczką produktu, tzw. designem, który nie tylko cieszy nasze oko, ale co gorsze, ze wszystkich stron krzyczy „kup mnie!”.  Jako wzór przemysłowy należy uznać zewnętrzne cechy przedmiotu, jego walory estetyczne, które nierzadko nawiązują poważną więź z funkcjonalnością produktu nadając mu niepowtarzalny, oryginalny charakter. Każda marka marząca o zawojowaniu rynkiem, winna zdać sobie sprawę z siły jaką dysponuje dobry, chroniony wzór przemysłowy, stawiając sobie za punkt honoru umieszczenie go w pierwszych szeregach swojej strategii marketingowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak chronić swój wzór przemysłowy?

Należy poważnie zastanowić się przed wybraniem procedury rejestracyjnej dla naszego wzoru. Istnieje bowiem możliwość dokonania rejestracji na poziomie:

REKLAMA

1.    krajowym w Urzędzie Patentowym RP.
Aby uzyskać skuteczną ochronę naszego wzoru, należy zgłosić go do Urzędu Patentowego RP  w celu uzyskania tzw. prawa z rejestracji. Zgłoszenie jest bowiem bodźcem, uruchamiającym całą procedurę ochronną. Pierwszym korkiem jest wypełnienie formularza  podania o udzielenie prawa z rejestracji na wzór przemysłowy i wniesienie stosownej opłaty zgłoszeniowej.  Po stwierdzeniu, że zgłoszenie zostało sporządzone prawidłowo, wydawana jest  stosownej decyzja, która zobowiązuje nas do wniesienia opłat. Końcową fazą jest rejestracja tj. wpis do rejestru wzorów przemysłowych, po którym następuje publikacja. Ochrona wzoru przemysłowego rozpoczyna się od daty dokonania zgłoszenia. Zgłoszenie uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego z zachowaniem formy pisemnej również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Po zakończonej procedurze Urząd Patentowy RP wydaje świadectwo rejestracji stwierdzające udzielenie prawa. Prawa z rejestracji udziela się na okres 25 lat.

2.    wspólnotowym w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w Alicante.
Ochrona na poziomie wspólnotowym daje nam monopol do używania wzoru przemysłowego na terytorium wszystkich państw członkowskim Unii Europejskiej. Zgłoszenia wzoru wspólnotowego dokonuje się bezpośrednio w OHIM  lub za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP poprzez złożenie odpowiednio wniosku.  Jeżeli zostały spełnione wszystkie wymogi zgłoszenia, Urząd dokonuje wpisu zgłoszenia do Rejestru Wzorów Wspólnotowych oraz publikuje zarejestrowany wzór w Biuletynie Wzorów Wspólnotowych. Procedura zgłoszeniowa i rejestracyjna podlega odpowiedniej opłacie.

Ochrona wzorów przemysłowych - vademecum

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA