REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?
Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

REKLAMA

REKLAMA

Słysząc pytanie „czy często sięgasz po produkt sugerujesz się wyglądem produktu, bagatelizując jego walory techniczne? Większość z nas asekuracyjnie rzuci szybkie „Nie!”. Nic bardziej mylnego. Według badań zdecydowana większość konsumentów nieświadomie skupia większą uwagę na opakowaniu niż jego produkcie. Przedsiębiorcom zapala się lampka. Chroń swój unikalne opakowanie, symbol czy etykietę. Jak to zrobić? I czym właściwie jest popularny ostatnio wzór przemysłowy?

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Czym jest wzór przemysłowy?

Definicję legalną wzoru przemysłowego oraz regulacje jego dotyczące znajdziemy w ustawie Prawo własności przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. , art. 102 – art. 119. W świetle ustawy wzorem przemysłowym jest postać wytworu lub jego części, którą cechuje :
1.    nowość – identyczny produkt nie może być wcześniej publicznie udostępniony. W celu upewnienia się czy nasz wytwór spełnia przesłankę nowości, warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który dokona niezbędnej weryfikacji. Jeżeli niechętnie posłużymy się jego radą, zastanówmy się kto i gdzie widział nasz produkt. Czy wystawialiśmy go na jakich targach? Czy był przedmiotem jakiegoś pokazu albo wystawy? A może publikacji w magazynie branżowym? Jeśli odpowiedź na choćby jedno tych z pytań jest twierdząca, nasze szanse na uzyskanie ochrony znacznie maleją, a my mamy problem do zmartwień. Nie pozostaje nic innego jak nadzieja, że konkurencja nie podda wątpliwości ważności naszego wzoru.
2.    indywidualny charakter nadany mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

REKLAMA

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Jak rozumieć pojęcie „wytworu” i czym są jego „części” ?

Wytwór to nic innego jak przedmiot, który został  wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy. Pojęcie obejmuje w szczególności takie przedmioty jako opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych. Znacznie większe problemy sprawia kwalifikacja części wytworu. Wytwór może przyjąć postać tzw. wytworu złożonego. Przesłanką tej kwalifikacji jest posiadanie właściwości złożoności tzn. wielu wymienialnych części składowych umożliwiających jego rozłożenie i ponowne złożenie. Za część składową uważa się element, po którego wyłączeniu do wytworu złożonego pozostaje widoczny w trakcie jego zwykłego używania. Należy zaznaczyć, że za „używanie” uważa się każde używanie z wyłączeniem konserwacji, obsługi i naprawy. Niewykluczonym jest, aby część składowa była przedmiotem samodzielnego obrotu.

Jaki jest koszt ochrony wzoru przemysłowego w Polsce?

Mówiąc ludzkim językiem…

Niestety ustawowe pojęcia nie są w pełni zrozumiałe dla laika, a legalne definicje i przesłanki, mimo, że wyrażone precyzyjnie, sprawiają nam nie lada problemy. Powstaje pytanie „czym właściwie jest wzór przemysłowy”? Odpowiedź jest banalna. Jest niczym innym jak wizualną otoczką produktu, tzw. designem, który nie tylko cieszy nasze oko, ale co gorsze, ze wszystkich stron krzyczy „kup mnie!”.  Jako wzór przemysłowy należy uznać zewnętrzne cechy przedmiotu, jego walory estetyczne, które nierzadko nawiązują poważną więź z funkcjonalnością produktu nadając mu niepowtarzalny, oryginalny charakter. Każda marka marząca o zawojowaniu rynkiem, winna zdać sobie sprawę z siły jaką dysponuje dobry, chroniony wzór przemysłowy, stawiając sobie za punkt honoru umieszczenie go w pierwszych szeregach swojej strategii marketingowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak chronić swój wzór przemysłowy?

Należy poważnie zastanowić się przed wybraniem procedury rejestracyjnej dla naszego wzoru. Istnieje bowiem możliwość dokonania rejestracji na poziomie:

REKLAMA

1.    krajowym w Urzędzie Patentowym RP.
Aby uzyskać skuteczną ochronę naszego wzoru, należy zgłosić go do Urzędu Patentowego RP  w celu uzyskania tzw. prawa z rejestracji. Zgłoszenie jest bowiem bodźcem, uruchamiającym całą procedurę ochronną. Pierwszym korkiem jest wypełnienie formularza  podania o udzielenie prawa z rejestracji na wzór przemysłowy i wniesienie stosownej opłaty zgłoszeniowej.  Po stwierdzeniu, że zgłoszenie zostało sporządzone prawidłowo, wydawana jest  stosownej decyzja, która zobowiązuje nas do wniesienia opłat. Końcową fazą jest rejestracja tj. wpis do rejestru wzorów przemysłowych, po którym następuje publikacja. Ochrona wzoru przemysłowego rozpoczyna się od daty dokonania zgłoszenia. Zgłoszenie uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło do Urzędu Patentowego z zachowaniem formy pisemnej również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Po zakończonej procedurze Urząd Patentowy RP wydaje świadectwo rejestracji stwierdzające udzielenie prawa. Prawa z rejestracji udziela się na okres 25 lat.

2.    wspólnotowym w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w Alicante.
Ochrona na poziomie wspólnotowym daje nam monopol do używania wzoru przemysłowego na terytorium wszystkich państw członkowskim Unii Europejskiej. Zgłoszenia wzoru wspólnotowego dokonuje się bezpośrednio w OHIM  lub za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP poprzez złożenie odpowiednio wniosku.  Jeżeli zostały spełnione wszystkie wymogi zgłoszenia, Urząd dokonuje wpisu zgłoszenia do Rejestru Wzorów Wspólnotowych oraz publikuje zarejestrowany wzór w Biuletynie Wzorów Wspólnotowych. Procedura zgłoszeniowa i rejestracyjna podlega odpowiedniej opłacie.

Ochrona wzorów przemysłowych - vademecum

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA