REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna  Gos
Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej
KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa
Kancelaria Prawno-Patentowa
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego umożliwiającego swobodne i wyłączne korzystanie z tego wzoru w działalności gospodarczej, nie gwarantuje, że konkurenci powstrzymają się od jego naśladowania lub nawet nieświadomie wprowadzą do sprzedaży produkt o identycznym wyglądzie zewnętrznym.

Zakazania tego typu działań można żądać na drodze sądowej, a rozstrzygnięcie kwestii czy inny przedsiębiorca narusza chroniony prawnie wzór przemysłowy zależy od stopnia zaobserwowanego podobieństwa między konkurującymi produktami.

REKLAMA

Przede wszystkim obserwacja

Kryterium oceny podobieństwa wzorów przemysłowych jest całokształt ich cech składających się na wygląd zewnętrzny. Porównanie wzorów powinno być dokonywane na podstawie zdjęć (lub rysunków) udostępnionych na potrzeby rejestracji i ograniczać się do elementów postrzeganych za pomocą zmysłu wzroku. Przy ocenie nie uwzględnia się zatem cech niewidocznych, takich jak np. budowa wewnętrzna produktów. Tego rodzaju właściwości wyrobu nie stanowią przedmiotu ochrony jako wzór przemysłowy, co jednak nie wyklucza innej ich ochrony np. jako wynalazki.

Wzory podobne, czyli jakie

Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione, lecz takie, które powoduje, że wzory wyglądają na identyczne lub podobne na tyle, że nie wywołują odmiennego ogólnego wrażenia na obserwatorze. Wynika z tego, że czasem z pozoru niewielkie różnice między produktami mogą przesądzać o ich odmienności, jeżeli istotnie wpływają na wygląd zewnętrzny tych produktów (np. różny kolor wyrobów w sytuacji, gdy towary mają zbliżony kształt). Należy także podkreślić, że wzory mają wywoływać odmienne ogólne (całościowe) wrażenie, a więc podobieństwa poszczególnych elementów wyrobów są w zasadzie dopuszczalne, a w niektórych przypadkach wręcz uzasadnione.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Wzór nie musi być oryginalny

REKLAMA

Powinien jednak posiadać indywidualny charakter, tzn. jego wygląd zewnętrzny musi być inny od pozostałych wzorów występujących na rynku. Natomiast wspomniane podobieństwa poszczególnych części wyrobów mogą wystąpić w przypadku wzorów, co do których wymóg funkcjonalności (użyteczności) przeważa nad ich założeniami estetycznymi (np. długopisy czy listwy podłogowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy funkcjonalne produktu często bowiem ograniczają kreatywność osoby opracowującej wzór i przesądzają o konieczności zastosowania takich (znanych już), a nie innych (nowych) rozwiązań technicznych.

Oceny dokonują zorientowani

Dla wykazania, że wygląd produktów wywołuje podobne wrażenie nie wystarczy subiektywna ocena dowolnego „laika” i konieczne jest zasięgnięcie opinii tzw. „zorientowanego użytkownika”. Jest to osoba mająca rozeznanie w danym sektorze wyrobów, co przejawia się w szczególności w jej wiedzy na temat dostępnego wzornictwa produktów w tym sektorze. Przyjmuje się również, że tak zorientowana osoba nie podejmuje pochopnych decyzji co do nabycia produktu, lecz przed zakupem uważnie produkt ogląda, bada jego budowę i użyteczność, a ponadto zwraca uwagę na detale.

Polecamy: Po co rejestrować znak towarowy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA