REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna  Gos
Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej
KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa
Kancelaria Prawno-Patentowa
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego umożliwiającego swobodne i wyłączne korzystanie z tego wzoru w działalności gospodarczej, nie gwarantuje, że konkurenci powstrzymają się od jego naśladowania lub nawet nieświadomie wprowadzą do sprzedaży produkt o identycznym wyglądzie zewnętrznym.

Zakazania tego typu działań można żądać na drodze sądowej, a rozstrzygnięcie kwestii czy inny przedsiębiorca narusza chroniony prawnie wzór przemysłowy zależy od stopnia zaobserwowanego podobieństwa między konkurującymi produktami.

REKLAMA

Przede wszystkim obserwacja

Kryterium oceny podobieństwa wzorów przemysłowych jest całokształt ich cech składających się na wygląd zewnętrzny. Porównanie wzorów powinno być dokonywane na podstawie zdjęć (lub rysunków) udostępnionych na potrzeby rejestracji i ograniczać się do elementów postrzeganych za pomocą zmysłu wzroku. Przy ocenie nie uwzględnia się zatem cech niewidocznych, takich jak np. budowa wewnętrzna produktów. Tego rodzaju właściwości wyrobu nie stanowią przedmiotu ochrony jako wzór przemysłowy, co jednak nie wyklucza innej ich ochrony np. jako wynalazki.

Wzory podobne, czyli jakie

Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione, lecz takie, które powoduje, że wzory wyglądają na identyczne lub podobne na tyle, że nie wywołują odmiennego ogólnego wrażenia na obserwatorze. Wynika z tego, że czasem z pozoru niewielkie różnice między produktami mogą przesądzać o ich odmienności, jeżeli istotnie wpływają na wygląd zewnętrzny tych produktów (np. różny kolor wyrobów w sytuacji, gdy towary mają zbliżony kształt). Należy także podkreślić, że wzory mają wywoływać odmienne ogólne (całościowe) wrażenie, a więc podobieństwa poszczególnych elementów wyrobów są w zasadzie dopuszczalne, a w niektórych przypadkach wręcz uzasadnione.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Wzór nie musi być oryginalny

REKLAMA

Powinien jednak posiadać indywidualny charakter, tzn. jego wygląd zewnętrzny musi być inny od pozostałych wzorów występujących na rynku. Natomiast wspomniane podobieństwa poszczególnych części wyrobów mogą wystąpić w przypadku wzorów, co do których wymóg funkcjonalności (użyteczności) przeważa nad ich założeniami estetycznymi (np. długopisy czy listwy podłogowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy funkcjonalne produktu często bowiem ograniczają kreatywność osoby opracowującej wzór i przesądzają o konieczności zastosowania takich (znanych już), a nie innych (nowych) rozwiązań technicznych.

Oceny dokonują zorientowani

Dla wykazania, że wygląd produktów wywołuje podobne wrażenie nie wystarczy subiektywna ocena dowolnego „laika” i konieczne jest zasięgnięcie opinii tzw. „zorientowanego użytkownika”. Jest to osoba mająca rozeznanie w danym sektorze wyrobów, co przejawia się w szczególności w jej wiedzy na temat dostępnego wzornictwa produktów w tym sektorze. Przyjmuje się również, że tak zorientowana osoba nie podejmuje pochopnych decyzji co do nabycia produktu, lecz przed zakupem uważnie produkt ogląda, bada jego budowę i użyteczność, a ponadto zwraca uwagę na detale.

Polecamy: Po co rejestrować znak towarowy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA