REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób ocenia się podobieństwo wzorów przemysłowych?

Katarzyna  Gos
Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej
KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa
Kancelaria Prawno-Patentowa
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.
Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione.

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego umożliwiającego swobodne i wyłączne korzystanie z tego wzoru w działalności gospodarczej, nie gwarantuje, że konkurenci powstrzymają się od jego naśladowania lub nawet nieświadomie wprowadzą do sprzedaży produkt o identycznym wyglądzie zewnętrznym.

Zakazania tego typu działań można żądać na drodze sądowej, a rozstrzygnięcie kwestii czy inny przedsiębiorca narusza chroniony prawnie wzór przemysłowy zależy od stopnia zaobserwowanego podobieństwa między konkurującymi produktami.

REKLAMA

Przede wszystkim obserwacja

Kryterium oceny podobieństwa wzorów przemysłowych jest całokształt ich cech składających się na wygląd zewnętrzny. Porównanie wzorów powinno być dokonywane na podstawie zdjęć (lub rysunków) udostępnionych na potrzeby rejestracji i ograniczać się do elementów postrzeganych za pomocą zmysłu wzroku. Przy ocenie nie uwzględnia się zatem cech niewidocznych, takich jak np. budowa wewnętrzna produktów. Tego rodzaju właściwości wyrobu nie stanowią przedmiotu ochrony jako wzór przemysłowy, co jednak nie wyklucza innej ich ochrony np. jako wynalazki.

Wzory podobne, czyli jakie

Nie każde podobieństwo między wzorami jest zabronione, lecz takie, które powoduje, że wzory wyglądają na identyczne lub podobne na tyle, że nie wywołują odmiennego ogólnego wrażenia na obserwatorze. Wynika z tego, że czasem z pozoru niewielkie różnice między produktami mogą przesądzać o ich odmienności, jeżeli istotnie wpływają na wygląd zewnętrzny tych produktów (np. różny kolor wyrobów w sytuacji, gdy towary mają zbliżony kształt). Należy także podkreślić, że wzory mają wywoływać odmienne ogólne (całościowe) wrażenie, a więc podobieństwa poszczególnych elementów wyrobów są w zasadzie dopuszczalne, a w niektórych przypadkach wręcz uzasadnione.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Wzór nie musi być oryginalny

REKLAMA

Powinien jednak posiadać indywidualny charakter, tzn. jego wygląd zewnętrzny musi być inny od pozostałych wzorów występujących na rynku. Natomiast wspomniane podobieństwa poszczególnych części wyrobów mogą wystąpić w przypadku wzorów, co do których wymóg funkcjonalności (użyteczności) przeważa nad ich założeniami estetycznymi (np. długopisy czy listwy podłogowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy funkcjonalne produktu często bowiem ograniczają kreatywność osoby opracowującej wzór i przesądzają o konieczności zastosowania takich (znanych już), a nie innych (nowych) rozwiązań technicznych.

Oceny dokonują zorientowani

Dla wykazania, że wygląd produktów wywołuje podobne wrażenie nie wystarczy subiektywna ocena dowolnego „laika” i konieczne jest zasięgnięcie opinii tzw. „zorientowanego użytkownika”. Jest to osoba mająca rozeznanie w danym sektorze wyrobów, co przejawia się w szczególności w jej wiedzy na temat dostępnego wzornictwa produktów w tym sektorze. Przyjmuje się również, że tak zorientowana osoba nie podejmuje pochopnych decyzji co do nabycia produktu, lecz przed zakupem uważnie produkt ogląda, bada jego budowę i użyteczność, a ponadto zwraca uwagę na detale.

Polecamy: Po co rejestrować znak towarowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA