REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i za co udzielać rabatów

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Za co udzielać rabatów?
Za co udzielać rabatów?

REKLAMA

REKLAMA

Rabat to dobrze zadomowione u nas słowo niemieckie (pochodzenia włoskiego), oznaczające odstępstwo od ceny - opust cenowy. Rabat jest formą obniżenia ceny stosowaną przez sprzedającego w negocjacjach handlowych z klientami. Najczęściej podawany jest w procentach, rzadziej kwotowo. Jak zatem najkorzystniej udzielać rabatów?

Z punktu widzenia klienta, każdy rabat jest dla niego korzystny. Wszak oznacza on ofertę niższej ceny za towar lub usługę jaka zamierza nabyć. Jednak z punktu widzenia sprzedającego, decyzja o udzieleniu rabatu nie zawsze jest decyzją racjonalną. Bywa, że jest podejmowana pod presją, z obawy czy np. „z przyzwyczajenia”. Należy wyraźnie podkreślić, że każdy rabat, powinien być udzielany klientowi za coś innego niż tylko zgoda na zakup naszego towaru. W tym sensie, nie powinien być wykorzystywany, jako element walki konkurencyjnej. Nie powinno się zastosować techniki rabatowej w taki oto sposób: „Jeśli dokona Pani/Pan zakupu w mojej hurtowni/moim sklepie to dostanie Pani ...% rabatu”. Takie działanie jest pozbawione ekonomicznego sensu i nie jest profesjonalne. To lepiej już od razu sprzedawać towar po niższych cenach. Tak jest prościej.

REKLAMA

REKLAMA

Można powiedzieć, że dobrze skonstruowany rabat, z punku widzenia sprzedającego, jest obojętny lub korzystny (nigdy mniej korzystny), względem sprzedaży bez rabatu. To znaczy, że sprzedanie towaru za daną wartość, np. 100 jednostek z rabatem i bez rabatu da porównywalne (lub wyższe) korzyści ekonomiczne.

Za co udzielać rabatów? 

  • Po pierwsze, rabatów udziela się za płatność przed terminem lub płatność gotówkową (tzw. skonto).
  • Po drugie, za odbiór większych partii towaru, znacznie powyżej przeciętnej.
  • Po trzecie wreszcie, za zakupienie określonych wartości towaru w dłuższym przedziale czasu np. 3; 6; 12 miesięcy. (tzw. premia obrotowa).

Porównaj: Jakie będą emerytury przedsiębiorców

Ad.1. Najbardziej interesujący wydaje się być przypadek pierwszy (skonto) i dlatego zatrzymamy się przy nim dłużej. Po pierwsze stosunkowo łatwo wyliczyć korzyści własne płynące z szybszego obiegu pieniądza; po drugie, co ważne, jeszcze łatwiej jest argumentować korzyści, jakie osiągnie klient z tytułu płatności przed terminem lub płatności gotówkowej. Umożliwia to niezbyt skomplikowany wzór matematyczny. Pozwala on określić, jaki kredyt bankowy równoważy korzyści wynikające z naszej oferty udzielenia rabatu za płatność przed terminem lub płatność gotówką. Innymi słowy, odpowiada na pytanie: „na ile procent opłaca się wziąć kredyt w banku, aby można było skorzystać z rabatu dostawcy (w tym przypadku rabatu udzielonego przez naszą firmę) i nie stracić?” Oto ten wzór:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umawiamy się z apteką, że:
1. termin płatności za towar dostarczony w danym dniu wynosi 28 dni;
2. jeśli pieniądze wpłyną na nasze konto w ciągu 10 dni to udzielimy mu opustu w wysokości 2% wartości dostawy. Przy podanych założeniach koszt kredytu kupieckiego wyniesie aż 40.82%, a ponieważ w roku można wydzielić prawie 20 takich okresów to efektywny koszt kredytu (procent składany) wyniesie 49.79%. Wylicza się to poniższym wzorem:

Zostawiając na boku wzory i obliczenia, poniżej zamieszczam tabelę z niektórymi wyliczeniami stóp procentowych K i R. dla wybranych przypadków.

Tak więc, zaciągnięcie kredytu bankowego, tylko po to, by można było wykorzystać skonto oferowane przez dostawców, opłaca się, jeśli oprocentowanie tego kredytu jest nie większe niż wykazane R dla danych warunków płatności. Unaocznienie tego naszemu klientowi, może być przyczynkiem do poprawy spływu gotówki.

Ewentualne, pierwsze, rozmowy na temat rabatów mogą się odbywać tylko w czasie kontaktu bezpośredniego. Nigdy przez telefon! 

Ad. 2. Premiowanie rabatem odbioru większych partii towaru oznacza „podzielenie” się z klientem zyskiem z tytułu oszczędności na kosztach sprzedaży.
Przykład: Jeśli normalnie sprzedaż towaru o wartości 1000 jednostek, zajmuje nam jeden dzień i potrzeba do tego, przeciętnie, 15 klientów obsługiwanych przez 3 sprzedawców, to klient kupujący taką partię towaru jednorazowo wart jest rabatu w wysokości maksymalnej, równej kosztom obsługi tych 15 klientów.
Kiedy więc nasz klient pyta o rabaty z tytułu wielkości zakupu, nie odmawiamy mu ich, ale wymagajmy zdecydowanych deklaracji zakupu i przedstawiajmy warunki, po spełnieniu, których takiego rabatu udzielimy. 

Polecamy serwis Umowy w firmie

Ad. 3. Premia obrotowa to kolejna odmiana rabatu udzielanego klientowi, który w zamian za jej uzyskanie zobowiązuje się do obioru pewnych wielkości towaru w określonym z góry czasie. W tym wariancie, ważna jest łączna kwota zakupu za dany okres, a nie kwota pojedynczej transakcji, jak to było w przykładzie wyżej. Ta odmiana premiowania (rabatowania) zakupów opłaca nam się, dlatego że po pierwsze, w jakimś zakresie pozwala przewidywać wolumen obrotów, a po drugie i to jest znacznie ważniejsze wiąże klienta ze sprzedawcą w dłuższym okresie czasu. Premia obrotowa jest wypłacana na koniec okresu i po podsumowaniu wykonania warunków umowy. Strony mają okazję do dialogu, dzięki temu lepiej się poznają i lepiej poznają wzajemne potrzeby. A to, przy wzajemnym zrozumieniu, jest jednym z kluczowych elementów potrafiących wiązać ze sobą partnerów handlowych w długich okresach. Tego może sobie życzyć każdy dostawca i jest to bardzo korzystne dla prawie wszystkich odbiorców tak towarów jak i usług.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA