REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i za co udzielać rabatów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Za co udzielać rabatów?
Za co udzielać rabatów?

REKLAMA

REKLAMA

Rabat to dobrze zadomowione u nas słowo niemieckie (pochodzenia włoskiego), oznaczające odstępstwo od ceny - opust cenowy. Rabat jest formą obniżenia ceny stosowaną przez sprzedającego w negocjacjach handlowych z klientami. Najczęściej podawany jest w procentach, rzadziej kwotowo. Jak zatem najkorzystniej udzielać rabatów?

REKLAMA

Z punktu widzenia klienta, każdy rabat jest dla niego korzystny. Wszak oznacza on ofertę niższej ceny za towar lub usługę jaka zamierza nabyć. Jednak z punktu widzenia sprzedającego, decyzja o udzieleniu rabatu nie zawsze jest decyzją racjonalną. Bywa, że jest podejmowana pod presją, z obawy czy np. „z przyzwyczajenia”. Należy wyraźnie podkreślić, że każdy rabat, powinien być udzielany klientowi za coś innego niż tylko zgoda na zakup naszego towaru. W tym sensie, nie powinien być wykorzystywany, jako element walki konkurencyjnej. Nie powinno się zastosować techniki rabatowej w taki oto sposób: „Jeśli dokona Pani/Pan zakupu w mojej hurtowni/moim sklepie to dostanie Pani ...% rabatu”. Takie działanie jest pozbawione ekonomicznego sensu i nie jest profesjonalne. To lepiej już od razu sprzedawać towar po niższych cenach. Tak jest prościej.

REKLAMA

Można powiedzieć, że dobrze skonstruowany rabat, z punku widzenia sprzedającego, jest obojętny lub korzystny (nigdy mniej korzystny), względem sprzedaży bez rabatu. To znaczy, że sprzedanie towaru za daną wartość, np. 100 jednostek z rabatem i bez rabatu da porównywalne (lub wyższe) korzyści ekonomiczne.

Za co udzielać rabatów? 

  • Po pierwsze, rabatów udziela się za płatność przed terminem lub płatność gotówkową (tzw. skonto).
  • Po drugie, za odbiór większych partii towaru, znacznie powyżej przeciętnej.
  • Po trzecie wreszcie, za zakupienie określonych wartości towaru w dłuższym przedziale czasu np. 3; 6; 12 miesięcy. (tzw. premia obrotowa).

Porównaj: Jakie będą emerytury przedsiębiorców

Ad.1. Najbardziej interesujący wydaje się być przypadek pierwszy (skonto) i dlatego zatrzymamy się przy nim dłużej. Po pierwsze stosunkowo łatwo wyliczyć korzyści własne płynące z szybszego obiegu pieniądza; po drugie, co ważne, jeszcze łatwiej jest argumentować korzyści, jakie osiągnie klient z tytułu płatności przed terminem lub płatności gotówkowej. Umożliwia to niezbyt skomplikowany wzór matematyczny. Pozwala on określić, jaki kredyt bankowy równoważy korzyści wynikające z naszej oferty udzielenia rabatu za płatność przed terminem lub płatność gotówką. Innymi słowy, odpowiada na pytanie: „na ile procent opłaca się wziąć kredyt w banku, aby można było skorzystać z rabatu dostawcy (w tym przypadku rabatu udzielonego przez naszą firmę) i nie stracić?” Oto ten wzór:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umawiamy się z apteką, że:
1. termin płatności za towar dostarczony w danym dniu wynosi 28 dni;
2. jeśli pieniądze wpłyną na nasze konto w ciągu 10 dni to udzielimy mu opustu w wysokości 2% wartości dostawy. Przy podanych założeniach koszt kredytu kupieckiego wyniesie aż 40.82%, a ponieważ w roku można wydzielić prawie 20 takich okresów to efektywny koszt kredytu (procent składany) wyniesie 49.79%. Wylicza się to poniższym wzorem:

Zostawiając na boku wzory i obliczenia, poniżej zamieszczam tabelę z niektórymi wyliczeniami stóp procentowych K i R. dla wybranych przypadków.

Tak więc, zaciągnięcie kredytu bankowego, tylko po to, by można było wykorzystać skonto oferowane przez dostawców, opłaca się, jeśli oprocentowanie tego kredytu jest nie większe niż wykazane R dla danych warunków płatności. Unaocznienie tego naszemu klientowi, może być przyczynkiem do poprawy spływu gotówki.

Ewentualne, pierwsze, rozmowy na temat rabatów mogą się odbywać tylko w czasie kontaktu bezpośredniego. Nigdy przez telefon! 

Ad. 2. Premiowanie rabatem odbioru większych partii towaru oznacza „podzielenie” się z klientem zyskiem z tytułu oszczędności na kosztach sprzedaży.
Przykład: Jeśli normalnie sprzedaż towaru o wartości 1000 jednostek, zajmuje nam jeden dzień i potrzeba do tego, przeciętnie, 15 klientów obsługiwanych przez 3 sprzedawców, to klient kupujący taką partię towaru jednorazowo wart jest rabatu w wysokości maksymalnej, równej kosztom obsługi tych 15 klientów.
Kiedy więc nasz klient pyta o rabaty z tytułu wielkości zakupu, nie odmawiamy mu ich, ale wymagajmy zdecydowanych deklaracji zakupu i przedstawiajmy warunki, po spełnieniu, których takiego rabatu udzielimy. 

Polecamy serwis Umowy w firmie

Ad. 3. Premia obrotowa to kolejna odmiana rabatu udzielanego klientowi, który w zamian za jej uzyskanie zobowiązuje się do obioru pewnych wielkości towaru w określonym z góry czasie. W tym wariancie, ważna jest łączna kwota zakupu za dany okres, a nie kwota pojedynczej transakcji, jak to było w przykładzie wyżej. Ta odmiana premiowania (rabatowania) zakupów opłaca nam się, dlatego że po pierwsze, w jakimś zakresie pozwala przewidywać wolumen obrotów, a po drugie i to jest znacznie ważniejsze wiąże klienta ze sprzedawcą w dłuższym okresie czasu. Premia obrotowa jest wypłacana na koniec okresu i po podsumowaniu wykonania warunków umowy. Strony mają okazję do dialogu, dzięki temu lepiej się poznają i lepiej poznają wzajemne potrzeby. A to, przy wzajemnym zrozumieniu, jest jednym z kluczowych elementów potrafiących wiązać ze sobą partnerów handlowych w długich okresach. Tego może sobie życzyć każdy dostawca i jest to bardzo korzystne dla prawie wszystkich odbiorców tak towarów jak i usług.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA