REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kanarkowski
TC Concept
Firma doradcza
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe ustalanie poziomu cen produktów i usług jest jednym z warunków przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Ceny muszą umożliwiać skuteczne konkurowanie, jednocześnie świadcząc o wartości oferowanych produktów i zapewniając firmie maksymalny poziom zysków.

Osiągnięcie tego jest trudne, dlatego warto wiedzieć jakich błędów należy się wystrzegać przy projektowaniu polityki cenowej i jakie korzyści przynosi skorzystanie z pomocy zewnętrznego eksperta.

REKLAMA

Błędem, jaki często popełniają przedsiębiorstwa, jest ustalanie cen na zbyt niskim poziomie. Dzieje się tak, gdy kierownictwo podczas ustalania polityki cenowej nie skupia się na rzeczywistej - rynkowej - wartości produktów. Na decyzje menedżerów może wpływać strach przed utratą konkurencyjności i obawa o przyszłość firmy.

Przeszkadza to odpowiednio oszacować właściwy poziom cen produktów - określić ile rzeczywiście klienci gotowi są za nie zapłacić. Zbyt niskie ceny mogą prowadzić nie tylko do zmniejszania przychodów , ale nawet do odrzucania oferty przez potencjalnego klienta, który będzie postrzegał produkty firmy proponującej zbyt niskie ceny, jako mniej wartościowe.

Błędy w wyborze polityki cenowej

Wykorzystywanie niskiej ceny jako kluczowego czynnika konkurencyjności rzadko jest dobrą drogą do zbudowania silnej pozycji przedsiębiorstwa. Firmy rywalizujące ze sobą cenami, reagują nawzajem na swoje ruchy strachem przed utratą klienta i modyfikowaniem ofert. W konsekwencji ciągłe zmiany poziomu cen, mogą być odebrane przez nabywców jako sygnał braku stabilności w przedsiębiorstwie i prowadzić do spadku zaufania klientów. Warto także pamiętać, że obniżanie ceny w którymś momencie oznaczało będzie konieczność redukcji kosztów, co może się wiązać z obniżeniem jakości produktów.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wpływa także na wizerunek produktu. Wiele firm ignoruje tę wiedzę, tymczasem może ona być z powodzeniem wykorzystywana zarówno w sektorze B2C jak i B2B. W przypadku produktów przeznaczonych na rynek B2C cena produktów jest utożsamiana z ich wartością (np. produkty Apple), a zatem wysoka cena może świadczyć o wysokiej jakości lub czynić produkty ekskluzywnymi. Z kolei na rynku produktów biznesowych decydenci gotowi są kupić droższy produkt, ponieważ chcą mieć pewność najwyższej jakości – w ten sposób minimalizują ryzyko nietrafionego wyboru.

Zalety polityki rabatowej

REKLAMA

Przedsiębiorstwa z zachowawczym podejściem do cen ustalają je na sztywnych poziomach. Zamiast tego warto wprowadzić politykę rabatową. Pozwala to na ustalanie wysokich cen wyjściowych, bez ryzyka utraty klientów zorientowanych na minimalizowanie kosztów, ponieważ ostateczne ceny będą niższe o wysokość rabatu. Umożliwia to tworzenie ofert konkurencyjnych cenowo bez pomniejszania wartości produktu zbyt niskimi cenami wyjściowymi.

Właściwie zaprojektowana polityka rabatowa pozwala także na indywidualne podejście do klienta i elastyczne ustalenie ceny. W sektorze B2B przedmiotem negocjacji między kontrahentami - zwłaszcza dużymi - zwykle nie są już ceny, tylko wysokość udzielanych rabatów.

Dla wielu firm dużym problemem jest również brak wiedzy o cenach i poziomie rabatów konkurencji. Zdobycie informacji o ofertach konkurentów wymaga analizy wielu dokumentów oraz raportów branżowych, a w związku z tym bywa czasochłonne. Tymczasem bez tych danych opracowanie skutecznej strategii cenowej jest trudne.

Pomoc zewnętrzna

REKLAMA

Dobrym sposobem rozwiązania wielu problemów związanych z polityką cenową przedsiębiorstwa jest skorzystanie z pomocy zewnętrznego konsultanta. Taka osoba nie tylko posiada wiedzę i doświadczenie potrzebne do ustalenia optymalnych cen, ale dodatkowo podejmuje racjonalne decyzje oparte na „chłodnej” kalkulacji. Pozwala to spojrzeć na produkty lub usługi firmy w kategoriach wartości dla klienta. Dzięki temu możliwe jest ustalenie cen na poziomie, który zapewnia firmie maksymalne zyski.

Osoby specjalizujące się w tworzeniu polityki cenowej, mają także doświadczenie w zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących firm konkurencyjnych. Dzięki temu są w stanie stosunkowo precyzyjnie określić poziom cen na rynku i dopasować do nich ofertę firmy, dla której pracują.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźnik upłynnienia środków obrotowych

Zewnętrzni eksperci są również pomocni w opracowywaniu polityki rabatowej. Dobrze orientują się w oczekiwaniach klientów i rozwiązaniach wykorzystywanych w różnych branżach. Mogą także zaproponować nowocześniejsze systemy rabatowe, dotychczas nie stosowane w danym sektorze. Dzięki analizie cen transakcyjnych eksperci mogą ustalić, w przypadku których zamówień handlowcy udzielali nieuzasadnionych rabatów, czego efektem była zbyt niska marża. Pozwala to zwiększyć dyscyplinę pracowników negocjujących transakcje.

Zarządy coraz częściej zatrudniają zewnętrznych ekspertów, aby uniknąć błędów przy formułowaniu polityki cenowej swoich firm. Pozwala to zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, które często prowadzą do zmniejszenia zysku i hamują rozwój przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA