REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kanarkowski
TC Concept
Firma doradcza
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe ustalanie poziomu cen produktów i usług jest jednym z warunków przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Ceny muszą umożliwiać skuteczne konkurowanie, jednocześnie świadcząc o wartości oferowanych produktów i zapewniając firmie maksymalny poziom zysków.

Osiągnięcie tego jest trudne, dlatego warto wiedzieć jakich błędów należy się wystrzegać przy projektowaniu polityki cenowej i jakie korzyści przynosi skorzystanie z pomocy zewnętrznego eksperta.

REKLAMA

REKLAMA

Błędem, jaki często popełniają przedsiębiorstwa, jest ustalanie cen na zbyt niskim poziomie. Dzieje się tak, gdy kierownictwo podczas ustalania polityki cenowej nie skupia się na rzeczywistej - rynkowej - wartości produktów. Na decyzje menedżerów może wpływać strach przed utratą konkurencyjności i obawa o przyszłość firmy.

Przeszkadza to odpowiednio oszacować właściwy poziom cen produktów - określić ile rzeczywiście klienci gotowi są za nie zapłacić. Zbyt niskie ceny mogą prowadzić nie tylko do zmniejszania przychodów , ale nawet do odrzucania oferty przez potencjalnego klienta, który będzie postrzegał produkty firmy proponującej zbyt niskie ceny, jako mniej wartościowe.

Błędy w wyborze polityki cenowej

Wykorzystywanie niskiej ceny jako kluczowego czynnika konkurencyjności rzadko jest dobrą drogą do zbudowania silnej pozycji przedsiębiorstwa. Firmy rywalizujące ze sobą cenami, reagują nawzajem na swoje ruchy strachem przed utratą klienta i modyfikowaniem ofert. W konsekwencji ciągłe zmiany poziomu cen, mogą być odebrane przez nabywców jako sygnał braku stabilności w przedsiębiorstwie i prowadzić do spadku zaufania klientów. Warto także pamiętać, że obniżanie ceny w którymś momencie oznaczało będzie konieczność redukcji kosztów, co może się wiązać z obniżeniem jakości produktów.

REKLAMA

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wpływa także na wizerunek produktu. Wiele firm ignoruje tę wiedzę, tymczasem może ona być z powodzeniem wykorzystywana zarówno w sektorze B2C jak i B2B. W przypadku produktów przeznaczonych na rynek B2C cena produktów jest utożsamiana z ich wartością (np. produkty Apple), a zatem wysoka cena może świadczyć o wysokiej jakości lub czynić produkty ekskluzywnymi. Z kolei na rynku produktów biznesowych decydenci gotowi są kupić droższy produkt, ponieważ chcą mieć pewność najwyższej jakości – w ten sposób minimalizują ryzyko nietrafionego wyboru.

Zalety polityki rabatowej

Przedsiębiorstwa z zachowawczym podejściem do cen ustalają je na sztywnych poziomach. Zamiast tego warto wprowadzić politykę rabatową. Pozwala to na ustalanie wysokich cen wyjściowych, bez ryzyka utraty klientów zorientowanych na minimalizowanie kosztów, ponieważ ostateczne ceny będą niższe o wysokość rabatu. Umożliwia to tworzenie ofert konkurencyjnych cenowo bez pomniejszania wartości produktu zbyt niskimi cenami wyjściowymi.

Właściwie zaprojektowana polityka rabatowa pozwala także na indywidualne podejście do klienta i elastyczne ustalenie ceny. W sektorze B2B przedmiotem negocjacji między kontrahentami - zwłaszcza dużymi - zwykle nie są już ceny, tylko wysokość udzielanych rabatów.

Dla wielu firm dużym problemem jest również brak wiedzy o cenach i poziomie rabatów konkurencji. Zdobycie informacji o ofertach konkurentów wymaga analizy wielu dokumentów oraz raportów branżowych, a w związku z tym bywa czasochłonne. Tymczasem bez tych danych opracowanie skutecznej strategii cenowej jest trudne.

Pomoc zewnętrzna

Dobrym sposobem rozwiązania wielu problemów związanych z polityką cenową przedsiębiorstwa jest skorzystanie z pomocy zewnętrznego konsultanta. Taka osoba nie tylko posiada wiedzę i doświadczenie potrzebne do ustalenia optymalnych cen, ale dodatkowo podejmuje racjonalne decyzje oparte na „chłodnej” kalkulacji. Pozwala to spojrzeć na produkty lub usługi firmy w kategoriach wartości dla klienta. Dzięki temu możliwe jest ustalenie cen na poziomie, który zapewnia firmie maksymalne zyski.

Osoby specjalizujące się w tworzeniu polityki cenowej, mają także doświadczenie w zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących firm konkurencyjnych. Dzięki temu są w stanie stosunkowo precyzyjnie określić poziom cen na rynku i dopasować do nich ofertę firmy, dla której pracują.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźnik upłynnienia środków obrotowych

Zewnętrzni eksperci są również pomocni w opracowywaniu polityki rabatowej. Dobrze orientują się w oczekiwaniach klientów i rozwiązaniach wykorzystywanych w różnych branżach. Mogą także zaproponować nowocześniejsze systemy rabatowe, dotychczas nie stosowane w danym sektorze. Dzięki analizie cen transakcyjnych eksperci mogą ustalić, w przypadku których zamówień handlowcy udzielali nieuzasadnionych rabatów, czego efektem była zbyt niska marża. Pozwala to zwiększyć dyscyplinę pracowników negocjujących transakcje.

Zarządy coraz częściej zatrudniają zewnętrznych ekspertów, aby uniknąć błędów przy formułowaniu polityki cenowej swoich firm. Pozwala to zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, które często prowadzą do zmniejszenia zysku i hamują rozwój przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA