REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kanarkowski
TC Concept
Firma doradcza
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe ustalanie poziomu cen produktów i usług jest jednym z warunków przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Ceny muszą umożliwiać skuteczne konkurowanie, jednocześnie świadcząc o wartości oferowanych produktów i zapewniając firmie maksymalny poziom zysków.

Osiągnięcie tego jest trudne, dlatego warto wiedzieć jakich błędów należy się wystrzegać przy projektowaniu polityki cenowej i jakie korzyści przynosi skorzystanie z pomocy zewnętrznego eksperta.

REKLAMA

Błędem, jaki często popełniają przedsiębiorstwa, jest ustalanie cen na zbyt niskim poziomie. Dzieje się tak, gdy kierownictwo podczas ustalania polityki cenowej nie skupia się na rzeczywistej - rynkowej - wartości produktów. Na decyzje menedżerów może wpływać strach przed utratą konkurencyjności i obawa o przyszłość firmy.

Przeszkadza to odpowiednio oszacować właściwy poziom cen produktów - określić ile rzeczywiście klienci gotowi są za nie zapłacić. Zbyt niskie ceny mogą prowadzić nie tylko do zmniejszania przychodów , ale nawet do odrzucania oferty przez potencjalnego klienta, który będzie postrzegał produkty firmy proponującej zbyt niskie ceny, jako mniej wartościowe.

Błędy w wyborze polityki cenowej

Wykorzystywanie niskiej ceny jako kluczowego czynnika konkurencyjności rzadko jest dobrą drogą do zbudowania silnej pozycji przedsiębiorstwa. Firmy rywalizujące ze sobą cenami, reagują nawzajem na swoje ruchy strachem przed utratą klienta i modyfikowaniem ofert. W konsekwencji ciągłe zmiany poziomu cen, mogą być odebrane przez nabywców jako sygnał braku stabilności w przedsiębiorstwie i prowadzić do spadku zaufania klientów. Warto także pamiętać, że obniżanie ceny w którymś momencie oznaczało będzie konieczność redukcji kosztów, co może się wiązać z obniżeniem jakości produktów.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wpływa także na wizerunek produktu. Wiele firm ignoruje tę wiedzę, tymczasem może ona być z powodzeniem wykorzystywana zarówno w sektorze B2C jak i B2B. W przypadku produktów przeznaczonych na rynek B2C cena produktów jest utożsamiana z ich wartością (np. produkty Apple), a zatem wysoka cena może świadczyć o wysokiej jakości lub czynić produkty ekskluzywnymi. Z kolei na rynku produktów biznesowych decydenci gotowi są kupić droższy produkt, ponieważ chcą mieć pewność najwyższej jakości – w ten sposób minimalizują ryzyko nietrafionego wyboru.

Zalety polityki rabatowej

REKLAMA

Przedsiębiorstwa z zachowawczym podejściem do cen ustalają je na sztywnych poziomach. Zamiast tego warto wprowadzić politykę rabatową. Pozwala to na ustalanie wysokich cen wyjściowych, bez ryzyka utraty klientów zorientowanych na minimalizowanie kosztów, ponieważ ostateczne ceny będą niższe o wysokość rabatu. Umożliwia to tworzenie ofert konkurencyjnych cenowo bez pomniejszania wartości produktu zbyt niskimi cenami wyjściowymi.

Właściwie zaprojektowana polityka rabatowa pozwala także na indywidualne podejście do klienta i elastyczne ustalenie ceny. W sektorze B2B przedmiotem negocjacji między kontrahentami - zwłaszcza dużymi - zwykle nie są już ceny, tylko wysokość udzielanych rabatów.

Dla wielu firm dużym problemem jest również brak wiedzy o cenach i poziomie rabatów konkurencji. Zdobycie informacji o ofertach konkurentów wymaga analizy wielu dokumentów oraz raportów branżowych, a w związku z tym bywa czasochłonne. Tymczasem bez tych danych opracowanie skutecznej strategii cenowej jest trudne.

Pomoc zewnętrzna

REKLAMA

Dobrym sposobem rozwiązania wielu problemów związanych z polityką cenową przedsiębiorstwa jest skorzystanie z pomocy zewnętrznego konsultanta. Taka osoba nie tylko posiada wiedzę i doświadczenie potrzebne do ustalenia optymalnych cen, ale dodatkowo podejmuje racjonalne decyzje oparte na „chłodnej” kalkulacji. Pozwala to spojrzeć na produkty lub usługi firmy w kategoriach wartości dla klienta. Dzięki temu możliwe jest ustalenie cen na poziomie, który zapewnia firmie maksymalne zyski.

Osoby specjalizujące się w tworzeniu polityki cenowej, mają także doświadczenie w zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących firm konkurencyjnych. Dzięki temu są w stanie stosunkowo precyzyjnie określić poziom cen na rynku i dopasować do nich ofertę firmy, dla której pracują.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźnik upłynnienia środków obrotowych

Zewnętrzni eksperci są również pomocni w opracowywaniu polityki rabatowej. Dobrze orientują się w oczekiwaniach klientów i rozwiązaniach wykorzystywanych w różnych branżach. Mogą także zaproponować nowocześniejsze systemy rabatowe, dotychczas nie stosowane w danym sektorze. Dzięki analizie cen transakcyjnych eksperci mogą ustalić, w przypadku których zamówień handlowcy udzielali nieuzasadnionych rabatów, czego efektem była zbyt niska marża. Pozwala to zwiększyć dyscyplinę pracowników negocjujących transakcje.

Zarządy coraz częściej zatrudniają zewnętrznych ekspertów, aby uniknąć błędów przy formułowaniu polityki cenowej swoich firm. Pozwala to zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, które często prowadzą do zmniejszenia zysku i hamują rozwój przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA