REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności finansowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźniki płynności finansowej
Wskaźniki płynności finansowej

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik bieżący płynności finansowej (Wp), pozwala ocenić w jakim stopniu firma jest w stanie spłacać bieżące zobowiązania wobec dostawców oraz innych wierzycieli np. banku kredytującego.

Według standardów, wartość tego wskaźnika powinna zawierać się w przedziale od 1,6 do 1,9. Jeśli wskazania będą niższe, to świadczy to o występowaniu kłopotów z regulowaniem zobowiązań. Przedsiębiorstwo zapewne nie płaci wszystkich swoich rachunków w terminie; bywa, że dostawcy wstrzymują wysyłkę towarów, uzależniając swoje decyzje od uregulowania zapłat za towar wcześniej dostarczony; naliczane są odsetki karne.

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei wskaźnik, powyżej 1,9 oznacza, że utrzymuje się zbyt wiele środków obrotowych w stosunku do wymagalnych zobowiązań i że nadwyżkę tych środków można przeznaczyć na inne cele (jak np. inwestycje, reklamę czy choćby konsumpcję).

Polecamy: Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy - wprowadzenie

Wyliczenie wskaźnika (Wp) sprowadza się do ustalenia następującej zależności:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

gdzie:
Wp - wskaźnik bieżący płynności finansowej
g - stan gotówki w kasie oraz na rachunkach bieżących na dzień ...;
n - stan należności na dzień ...;
s - stan zapasów magazynowych na dzień ...;
z - stan zobowiązań i kredytów na dzień ...;

W jednej z hurtowni AGD, księgowy przedstawił do oceny następujące dane na dzień 30 czerwca 2009r.: obroty hurtowni (o) 2 190 000zł.; stan zobowiązań i kwota obrotowego kredytu bankowego (z) 901 115zł [766 115zł + 135 000zł]; stan należności (n) 390 101zł; stan zapasu magazynowego w cenach zbytu bez podatku VAT (s) 951 200zł; stan posiadanej gotówki w kasie i na rachunkach bankowych (g) 27 800zł; wartość zakupów towarowych (t) 2 734 517zł.
Mając takie informacje wyliczono Wskaźnik „bieżący” płynności finansowej (Wp), dla tej hurtowni:

Wartość wskaźnika na poziomie 1,52, to niezły wynik. Jednak za wcześnie jeszcze by pozytywnie oceniać płynność finansową firmy. Nieco więcej światła dostarczy nam analiza innego wskaźnika, o którym w poniżej.

Wskaźnik „szybki” płynności finansowej

Wskaźnik „szybki” płynności finansowej (Ws), nie różni się wiele od poprzedniego, ale za to różnica ta ma ogromne znaczenie praktyczne. Otóż w rachunku pomija się wartość zapasów (s). Zakłada się, że zapasy, rozumiane jako czasowo „zamrożone” środki obrotowe, wolniej można zamienić na gotówkę niż należności (n), pomija się je więc w rachunku, co jak się okaże niżej ma swoje uzasadnienie.

Wartość wskaźnika, dla dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa, powinna zawierać się od 0,9 do 1,0. W praktyce oznacza to, że posiadana gotówka i należności klientów równoważą w całości (przy wskazaniach na poziomie 1,0) lub prawie w całości (przy wskazaniach na poziomie 0,9) zobowiązania firmy wobec dostawców towarów oraz wobec banków i innych źródeł kredytu obrotowego hurtowni.

Wyliczenie wskaźnika (Ws) sprowadza się do ustalenia zależności (znaczenie oznaczeń jak wyżej):

gdzie:
Ws - wskaźnik, szybki płynności finansowej;
g - jak we wzorze nr 1;
n - jak we wzorze nr 1;
z - jak we wzorze nr 1.

Polecamy: Wsparcie ze strony firm consultingowych

Wykorzystując dane z przykładu przedstawionego wcześniej, dla hurtowni AGD , wartość wskaźnika Ws wyniesie:

Zauważmy, że wartość Ws = 0,46 to nie jest najlepszy wynik. Jest on prawie o 50 proc. gorszy od wymaganych standardów (0,9 - 1,0).

Jak zinterpretować taki stan, kiedy wskaźnik bieżący płynności finansowej (Wp) jest na stosunkowo wysokim poziomie (1,52), a wskaźnik „szybki” kształtuje się wyjątkowo nisko (0,46)?

Ponieważ już wiemy czym różnią się obydwa wskaźniki, łatwo odgadnąć, że „reputację” hurtowni AGD psują - zapasy, zgromadzone w nadmiernych ilościach względem możliwości płatniczych firmy. Niestety, nieprawidłowa lub wręcz bardzo zła polityka gospodarowania zapasami jest to wyjątkowo często spotykana „przypadłość” w małych i średnich firmach różnych branż. Niekiedy stan taki dotyczy też firm (np. hurtowni)i o obrotach liczonych w milionach złotych miesięcznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA