REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy
Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach pojawiło się wiele tekstów omawiających miary ekonomicznej oceny firmy. Zarówno autorzy polscy jak i zagraniczni na ogół bardzo profesjonalnie traktują temat i podręczniki te bywają kopalniami wiedzy o wskaźnikach, miernikach ekonomicznych oraz o ich zastosowaniu. Paradoksalnie, w małych i średnich firmach mało się wykorzystuje opisaną tam wiedzę.

Starając się dotrzeć do przyczyn takiego stanu rzeczy, w rozmowach z właścicielami i kierownikami firm różnych branż, udało mi się ustalić że:

REKLAMA

REKLAMA

1. na ogół uważa się, iż są to formuły bardzo teoretyczne, a w najlepszym wypadku dobre dla dużych przedsiębiorstw z rozbudowanym zapleczem analitycznym;

2. nie dostrzega się bezpośredniego związku między kondycją firmy i dynamiką rozwoju, a dokładną wiedzą o przebiegu jej parametrów ekonomicznych. Ważne: Powstałe kilka lat temu przedsiębiorstwa, samym faktem swojego istnienia i dotychczasowego rozwoju bez stosowania jakiś szczególnych metod z zakresu zarządzania kapitałem, udowadniają swoim właścicielom, że specjalistyczna wiedza nie jest konieczna. 

Polecamy: Racjonalizacja gospodarowania zapasami – optymalizacja stanów magazynowych

REKLAMA

Jeśli udawało się do tej pory, dlaczego nie ma się udawać również jutro? Otóż jak uczy doświadczenie „jutro” na pewno się już nie uda. Postara się o to konkurencja. Faktem jest bowiem, że nie ma w gospodarce rynkowej, stabilnej i dobrze prosperującej firmy, której zarząd nie wspomaga swojej intuicji rzetelną wiedzą ekonomiczną czy organizacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. uważa się, iż służby księgowe nie będą umiały dobrze wykonywać to zadanie tym bardziej, że i tak pracują z prawie z miesięcznym opóźnieniem, a więc informacja, nawet jeśli powstanie, będzie przestarzała.

Dane za miniony miesiąc o kosztach, podatkach czy zyskach, kierownicy otrzymują najczęściej ok. 20 dnia następnego miesiąca, to jest w momencie upływu obligatoryjnego terminu składania zeznań podatkowych.
Otóż po pierwsze, formuły te wcale nie są teoretyczne. W ekonomii, jak we wszystkich społecznych dziedzinach wiedzy, nauka zajmuje się najczęściej uogólnianiem praktycznego działania ludzi. Tak dzieje się też w psychologii i socjologii.

Po drugie, wykorzystywanie w procesie zarządzania jedynie danych pierwotnych, to znaczy informacji o obrotach, zapasach, zyskach, zobowiązaniach, należnościach itp. bez analizy związków jakie zachodzą między tymi wielkościami, jest dobrowolnym pozbawianiem się większości informacji potrzebnych menedżerowi do podejmowania decyzji.

Po trzecie, w firmach, w których zdecydowano się wprowadzić elementy oceny sytuacji majątkowej, na skutek zwielokrotnionej potrzeby informacji poprawia się praca służb księgowych i dane miesięczne, w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji gospodarczych, znane są nieomal natychmiast po zakończeniu miesiąca. Jest to bardzo pozytywny „efekt uboczny” zastosowania technik ekonomicznego wspierania zarządzania firmą.

Często pokutuje pogląd, że „... koń jaki jest, każdy widzi”. Tak więc właściciel czy dyrektor firmy bez przeprowadzania specjalnych wyliczeń, sam doskonale orientuje się w aktualnym stanie finansów, zna słabości organizacji, którą kieruje; potencjalne zagrożenia i ich przyczyny. W przeważającej ilości przypadków pogląd ów nie jest prawdziwy i staje się przyczyną błędnej oceny sytuacji, a co za tym idzie, błędnych decyzji.

Wynika to z prostego faktu, że przy podejmowaniu decyzji, zarządzającemu firmą, daleko bardziej potrzebna jest wiedza o kierunku zmian ekonomicznych w firmie, niż tylko wiedza o jej aktualnej kondycji a tego, bez przeprowadzenia analizy, praktycznie, ocenić się nie da.

Ponieważ stan finansów nie daje się określić jednoznacznie bez dokładnego poznania zależności przepływów gotówkowych, w tym finansowania zakupów i sprzedaży, aby taką wiedzę posiadać, szef firmy musi dysponować usystematyzowaną informacją ekonomiczną. Zauważmy, że jednym z podstawowych warunków, który może umożliwić utrzymanie się na rynku, będzie zachowanie płynności finansowej. W przeciwieństwie do często spotykanych stereotypów, to nie zyski i nie obroty zadecydują o możliwości przetrwania i rozwoju, ale możliwości płatnicze.

Choć związek między płynnością finansową firmy a jej zyskami często bywa bardzo mocny, nie zawsze udaje się postawić między tymi miarami znak równości. Zysk powinno się traktować raczej jako miarę efektywności działania; swoistą „polisę ubezpieczeniową” od ryzyka podejmowanych decyzji ekonomicznych; oraz jeszcze jedno źródło dopływu kapitału niezbędnego przy dalszym rozwoju. Płynność finansową zaś, jako najbardziej syntetyczną miarę jej kondycji ekonomicznej.

Trudno też wyobrazić sobie prognozowanie i ocenę wprowadzanych zmian w zarządzaniu finansami bez uwzględnienia dokładnego pomiaru wywoływanych efektów. Bez tego praktycznie wykluczone jest śledzenie trendów, a tym samym wcześniejsze reagowanie na potencjalne zagrożenia. Tymczasem, zamiast podejmować decyzje na podstawie faktów ekonomicznych, kierujemy się - często nas zawodzącą - intuicją.

Co zrobić aby to zmienić? Otóż wymagane jest aby przeorientować przepływ informacji w taki sposób, by służył on przyszłości przedsiębiorstwa, a nie tylko dokumentował zaszłości. Wystarczy by w tym celu zlecić służbom księgowym aby okresowo (najlepiej raz w miesiącu) dostarczały konkretne dane liczbowe, wynikające z zapisów w księgach handlowych. 

Polecamy: Wsparcie ze strony firm consultingowych

Wielkości te, bez trudu, możemy zestawiać ze sobą w niżej podany, ściśle określony, sposób, a wiedza o aktualnym stanie firmy będzie daleko bogatsza niż ta, którą czerpiemy z informacji o uzyskanych obrotach, wartości magazynu czy wysokości podatku dochodowego jaki mamy zapłacić w danym miesiącu.

W przedsiębiorstwach małych i średnich takie działanie wystarcza aby z dużym prawdopodobieństwem można było wnioskować o bieżącej kondycji firmy oraz o potencjalnych zagrożeniach czy szansach, o możliwościach odwrócenia niekorzystnego trendu.

Na pewno warto przeprowadzić te niezbyt skomplikowane analizy, a nie wykluczone, że uda się odkryć przyczyny słabości organizacji, bez uciekania się do pomocy z zewnątrz. Nawet jeśli tak się nie stanie i pomoc specjalisty okaże się niezbędna, zebrane informacje będą mogły być wykorzystane do zdiagnozowania sytuacji. Wzrośnie też, z całą pewnością, wiedza właściciela czy kierownika firmy o jej aktualnym stanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA