REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy
Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach pojawiło się wiele tekstów omawiających miary ekonomicznej oceny firmy. Zarówno autorzy polscy jak i zagraniczni na ogół bardzo profesjonalnie traktują temat i podręczniki te bywają kopalniami wiedzy o wskaźnikach, miernikach ekonomicznych oraz o ich zastosowaniu. Paradoksalnie, w małych i średnich firmach mało się wykorzystuje opisaną tam wiedzę.

Starając się dotrzeć do przyczyn takiego stanu rzeczy, w rozmowach z właścicielami i kierownikami firm różnych branż, udało mi się ustalić że:

REKLAMA

1. na ogół uważa się, iż są to formuły bardzo teoretyczne, a w najlepszym wypadku dobre dla dużych przedsiębiorstw z rozbudowanym zapleczem analitycznym;

2. nie dostrzega się bezpośredniego związku między kondycją firmy i dynamiką rozwoju, a dokładną wiedzą o przebiegu jej parametrów ekonomicznych. Ważne: Powstałe kilka lat temu przedsiębiorstwa, samym faktem swojego istnienia i dotychczasowego rozwoju bez stosowania jakiś szczególnych metod z zakresu zarządzania kapitałem, udowadniają swoim właścicielom, że specjalistyczna wiedza nie jest konieczna. 

Polecamy: Racjonalizacja gospodarowania zapasami – optymalizacja stanów magazynowych

REKLAMA

Jeśli udawało się do tej pory, dlaczego nie ma się udawać również jutro? Otóż jak uczy doświadczenie „jutro” na pewno się już nie uda. Postara się o to konkurencja. Faktem jest bowiem, że nie ma w gospodarce rynkowej, stabilnej i dobrze prosperującej firmy, której zarząd nie wspomaga swojej intuicji rzetelną wiedzą ekonomiczną czy organizacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. uważa się, iż służby księgowe nie będą umiały dobrze wykonywać to zadanie tym bardziej, że i tak pracują z prawie z miesięcznym opóźnieniem, a więc informacja, nawet jeśli powstanie, będzie przestarzała.

Dane za miniony miesiąc o kosztach, podatkach czy zyskach, kierownicy otrzymują najczęściej ok. 20 dnia następnego miesiąca, to jest w momencie upływu obligatoryjnego terminu składania zeznań podatkowych.
Otóż po pierwsze, formuły te wcale nie są teoretyczne. W ekonomii, jak we wszystkich społecznych dziedzinach wiedzy, nauka zajmuje się najczęściej uogólnianiem praktycznego działania ludzi. Tak dzieje się też w psychologii i socjologii.

REKLAMA

Po drugie, wykorzystywanie w procesie zarządzania jedynie danych pierwotnych, to znaczy informacji o obrotach, zapasach, zyskach, zobowiązaniach, należnościach itp. bez analizy związków jakie zachodzą między tymi wielkościami, jest dobrowolnym pozbawianiem się większości informacji potrzebnych menedżerowi do podejmowania decyzji.

Po trzecie, w firmach, w których zdecydowano się wprowadzić elementy oceny sytuacji majątkowej, na skutek zwielokrotnionej potrzeby informacji poprawia się praca służb księgowych i dane miesięczne, w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji gospodarczych, znane są nieomal natychmiast po zakończeniu miesiąca. Jest to bardzo pozytywny „efekt uboczny” zastosowania technik ekonomicznego wspierania zarządzania firmą.

Często pokutuje pogląd, że „... koń jaki jest, każdy widzi”. Tak więc właściciel czy dyrektor firmy bez przeprowadzania specjalnych wyliczeń, sam doskonale orientuje się w aktualnym stanie finansów, zna słabości organizacji, którą kieruje; potencjalne zagrożenia i ich przyczyny. W przeważającej ilości przypadków pogląd ów nie jest prawdziwy i staje się przyczyną błędnej oceny sytuacji, a co za tym idzie, błędnych decyzji.

Wynika to z prostego faktu, że przy podejmowaniu decyzji, zarządzającemu firmą, daleko bardziej potrzebna jest wiedza o kierunku zmian ekonomicznych w firmie, niż tylko wiedza o jej aktualnej kondycji a tego, bez przeprowadzenia analizy, praktycznie, ocenić się nie da.

Ponieważ stan finansów nie daje się określić jednoznacznie bez dokładnego poznania zależności przepływów gotówkowych, w tym finansowania zakupów i sprzedaży, aby taką wiedzę posiadać, szef firmy musi dysponować usystematyzowaną informacją ekonomiczną. Zauważmy, że jednym z podstawowych warunków, który może umożliwić utrzymanie się na rynku, będzie zachowanie płynności finansowej. W przeciwieństwie do często spotykanych stereotypów, to nie zyski i nie obroty zadecydują o możliwości przetrwania i rozwoju, ale możliwości płatnicze.

Choć związek między płynnością finansową firmy a jej zyskami często bywa bardzo mocny, nie zawsze udaje się postawić między tymi miarami znak równości. Zysk powinno się traktować raczej jako miarę efektywności działania; swoistą „polisę ubezpieczeniową” od ryzyka podejmowanych decyzji ekonomicznych; oraz jeszcze jedno źródło dopływu kapitału niezbędnego przy dalszym rozwoju. Płynność finansową zaś, jako najbardziej syntetyczną miarę jej kondycji ekonomicznej.

Trudno też wyobrazić sobie prognozowanie i ocenę wprowadzanych zmian w zarządzaniu finansami bez uwzględnienia dokładnego pomiaru wywoływanych efektów. Bez tego praktycznie wykluczone jest śledzenie trendów, a tym samym wcześniejsze reagowanie na potencjalne zagrożenia. Tymczasem, zamiast podejmować decyzje na podstawie faktów ekonomicznych, kierujemy się - często nas zawodzącą - intuicją.

Co zrobić aby to zmienić? Otóż wymagane jest aby przeorientować przepływ informacji w taki sposób, by służył on przyszłości przedsiębiorstwa, a nie tylko dokumentował zaszłości. Wystarczy by w tym celu zlecić służbom księgowym aby okresowo (najlepiej raz w miesiącu) dostarczały konkretne dane liczbowe, wynikające z zapisów w księgach handlowych. 

Polecamy: Wsparcie ze strony firm consultingowych

Wielkości te, bez trudu, możemy zestawiać ze sobą w niżej podany, ściśle określony, sposób, a wiedza o aktualnym stanie firmy będzie daleko bogatsza niż ta, którą czerpiemy z informacji o uzyskanych obrotach, wartości magazynu czy wysokości podatku dochodowego jaki mamy zapłacić w danym miesiącu.

W przedsiębiorstwach małych i średnich takie działanie wystarcza aby z dużym prawdopodobieństwem można było wnioskować o bieżącej kondycji firmy oraz o potencjalnych zagrożeniach czy szansach, o możliwościach odwrócenia niekorzystnego trendu.

Na pewno warto przeprowadzić te niezbyt skomplikowane analizy, a nie wykluczone, że uda się odkryć przyczyny słabości organizacji, bez uciekania się do pomocy z zewnątrz. Nawet jeśli tak się nie stanie i pomoc specjalisty okaże się niezbędna, zebrane informacje będą mogły być wykorzystane do zdiagnozowania sytuacji. Wzrośnie też, z całą pewnością, wiedza właściciela czy kierownika firmy o jej aktualnym stanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA