REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźnik upłynnienia środków obrotowych

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźniki upłynnienia środków obrotowych
Wskaźniki upłynnienia środków obrotowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Środki obrotowe to składniki zmieniające swoją postać w krótkim czasie w trakcie przechodzenia przez poszczególne fazy procesu gospodarczego. Zwykle zużywa się je w jednym okresie rozliczeniowym.

 Na zakończenie przeglądu podstawowych miar oceny płynności finansowej, przedstawię, bardzo interesujący wskaźnik upłynnienia środków obrotowych (U). Pozwala on ocenić szybkość zamiany zapasów oraz należności przedsiębiorstwa na gotówkę. Wartość poznawcza wskaźnika (U) jest wyjątkowo wysoka.

REKLAMA

Ze zdziwieniem obserwuję, że do wyjątków należą przypadki praktycznego wykorzystania tego parametru przez managerów prowadzących przedsiębiorstwa. Tym bardziej, że bardzo duży odsetek firm cierpi na brak dostatecznej płynności finansowej, rzutującej potem, na jakość oferty towarowej oraz stopień wywiązywania się ze zobowiązań oraz możliwości kredytowania własnych klientów.

Wskaźnik (U) można wyliczyć za pomocą poniższej formuły:

gdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

q - tzw. „czynnik q”;
g - Stan gotówki w kasie oraz na rachunkach bieżących na dzień …;
n - stan należności na dzień …;
s - stan zapasów na dzień …

Wyliczenie wskaźnika (U) dla naszej przykładowej firmy, będzie przebiegać następująco (wykorzystano dane z ogólnego przykładu zawartego w artykule „Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności majątkowej” i „ Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki należności i zobowiązań”).

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźniki zdolności do regulowania należności i zobowiązań firmy

REKLAMA

Pięćdziesiąt siedem dni, tyle potrzeba tej firmie aby środki obrotowe dokonały pełnego obrotu. Pamiętajmy, że im wartość (U) będzie mniejsza, tym korzystniej dla firmy. Jej płynność będzie można ocenić wyżej. Jednak, tak jak i w niektórych z wcześniej prezentowanych wskaźnikach, tak i w tym przypadku, miara ta nie jest miarą bezwzględną.

Aby zobiektywizować ocenę uzyskanego rezultatu, musimy dokonać porównania z innymi jednostkami w branży czy choćby porównania wartość (U) z kilku różnych okresów (porównanie w czasie). 

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźniki rotacji zapasu magazynowego

W każdym przypadku jednak, kiedy wiemy, że firma nasza ma kłopoty w zakresie zachowania płynności finansowej, uzyskany wynik wyliczeń wskaźnika (U) powinien stymulować nas do zastanawiania się nad jego poprawieniem bądź przez przyspieszenie spływu gotówki, bądź przez podwyższenie rotacji magazynowej albo np. przez znalezienie dodatkowych źródeł kredytowania działalności handlowej, wreszcie przez wykorzystanie wszystkich tych czynników jednocześnie.

Podsumowanie

REKLAMA

Na wskaźniku upłynnienia środków obrotowych chcę zakończyć serię artykułów poświeconych omówieniu niektórych miar oceny sytuacji majątkowej firmy. Z tego przeglądu wynika, że możemy dowiedzieć się o wiele więcej o kondycji przedsiębiorstwa i przyczynach danego stanu rzeczy dzięki umiejętnemu zestawieniu względem siebie wielkości takich jak: stan gotówki, należności i zobowiązań, stan zapasów, zakupów towarowych i wielkości obrotów – niż tylko z samej wiedzy o nich na określony dzień.

Zaprezentowane przykłady wskaźników są jedynie metodyczną propozycją dobraną w taki sposób, by mogli je zastosować praktycy, niekoniecznie o gruntownym przygotowaniu ekonomicznym. Miar oceny prezentowanych w literaturze przedmiotu jest znacznie więcej i bywają bardziej złożone. Dzięki temu dostarczają więcej szczegółowych informacji. Nie powinno nam to jednak przeszkadzać, gdyż w miarę potrzeb zawsze można do nich sięgnąć.

Zastosowanie miar podanych w tym cyklu zapewni dokonanie oceny sytuacji majątkowej firmy na podstawowym poziomie, a realizowane systematycznie, zwielokrotni swoją wartość poznawczą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA