REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmieniając dostawcę energii firma może zaoszczędzić

Zmieniając dostawcę energii firma może zaoszczędzić
Zmieniając dostawcę energii firma może zaoszczędzić

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów zakupu energii w przedsiębiorstwie to pracochłonne zadanie. Korzyści mogą być jednak duże, bo pozwalają prosto i skutecznie obniżyć koszty zakupu energii w firmie.

Odwlekanie decyzji o odejściu od starego sprzedawcy energii i pozostanie na jego warunkach cenowych, oznacza dla małej lub średniej firmy straty od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Pomimo tego, z możliwości zmiany sprzedawcy energii i skutecznego obniżenia rachunków za prąd korzystają jak dotychczas tylko najlepiej poinformowani przedsiębiorcy.

REKLAMA

Optymalizacja kosztów zakupu energii w firmie to pracochłonne i często trudne zadanie. Korzyści mogą być jednak duże, bo pozwalają prosto i skutecznie obniżyć koszty zakupu energii w firmie. W dużych przedsiębiorstwach zajmują się tym inżynierowie energetycy. Natomiast właściciele małych i średnich firm, nie decydują się nawet na przeprowadzenie tego typu analizy, gdyż nie mają na to czasu lub obawiają się podjęcia decyzji.

Polecamy: Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

REKLAMA

Pomimo komunikatów płynących z Urzędu Regulacji Energetyki o tym, że od początku roku nawet 400 firm miesięcznie zdecydowało się obniżyć koszty i odejść od starego sprzedawcy energii, nadal większość z właścicieli firm w Polsce nie wie o tej możliwości. Eksperci porównywarki cen energii elektrycznej TotalMoney.pl na podstawie spływających do portalu zapytań i wniosków przypuszczają, że koncerny energetyczne dobrze wiedzą o tym fakcie i dla wypracowania dodatkowych zysków utrzymują zawyżone ceny energii dla swoich klientów biznesowych.

Jak pokazują liczne przykłady firm, które zdecydowały się jednak odejść od starego sprzedawcy energii, zmiana dostawcy to wymierne korzyści finansowe i gwarancję np. stałej ceny energii do końca roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wśród firm, które zmieniły sprzedawcę energii na nowego warto wymienić nie tylko znane przedsiębiorstwa: sieć supermarketów Tesco, sieć sklepów Biedronka, operatorzy telekomunikacyjni TP SA i PTK Centertel (Orange) czy bank Nordea, ale też małe i średnie firmy rodzinne a nawet sądy, szkoły i parafie.

Przykładem przedsiębiorcy, który pomimo barier proceduralnych jakie piętrzył przed nim stary sprzedawca, zdecydował się jednak przejść do tańszego sprzedawcy energii jest właściciel sklepu Skorpion w Poznaniu, Pan Zbigniew Wawrzyniak. Jego punkt handlowy działa na osiedlu Łokietek już 21 lat, ale szczególnie dzisiaj trzeba cały czas walczyć o obniżanie kosztów. Ważne jest każde 100 złotych, ale w przypadku zmiany sprzedawcy energii na Energia Pro Gigawat, oczekiwane roczne oszczędności kształtują się na poziomie 1400 złotych.

Jest to kwota jednego rachunku za prądu jaki musiał dotychczas płacić w Enea. Teraz Pan Zbigniew Wawrzyniak, jak i wielu jego znajomych przedsiębiorców czeka na pierwszą fakturę od nowego dostawcy, aby przekonać się, że faktycznie da się zmienić sprzedawcę prądu i nie ma się czego obawiać.

Korzyści z rezygnacji z usług starego koncernu energetycznego wynikają przede wszystkim z niższej ceny zaoferowanej przez nowego sprzedawcę energii. Natomiast gwarancja stałej ceny w nowej ofercie stanowi ochronę przed niekorzystnymi zmianami cen prądu, które często bez wystarczającej zapowiedzi wprowadzają lokalne zakłady energetyczne. Należy podkreślić, że zmiana sprzedawcy sprowadza się do podpisania umowy z nowym sprzedawcą i udzieleniu mu pełnomocnictwa do zajęcia się stroną formalną odejścia od starego sprzedawcy.

Od tej pory będziemy otrzymywać dwie faktury, w tym jedną od zakładu energetycznego za dystrybucję energii oraz drugą za samą energię z niższymi cenami od nowego sprzedawcy energii.

Wielkość zysków wynikających ze zmiany sprzedawcy energii na nowego zależna jest od rodzaju przedsiębiorstwa, wielkości zużycia oraz jego lokalizacji. Jak twierdzi Łukasz Izbaner z firmy monitoringu kosztów w przemyśle Metrium.eu, odejście od starego sprzedawcy energii jest opłacalne nawet dla małej firmy, ale najwięcej zyskują właściciele przedsiębiorstw, które są w taryfach C2x oraz B. 

Polecamy: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Małe firmy usługowe mają zazwyczaj taryfy C11 lub C12 i zmiana sprzedawcy to oszczędności rzędu kilkuset złotych rocznie. Średnie firmy produkcyjne otrzymujące faktury w taryfach C21 lub C22 zyskują najszybciej i stosunkowo najwięcej, bo zmiana sprzedawcy jest tak samo prosta jak w małych firmach a wymierny zysk to nawet kilkanaście tysięcy złotych w okresie trwania nowej umowy (zazwyczaj 12 miesięcy).

Optymalizacja kosztów zużycia energii w firmie produkcyjnej w taryfie B wymagają większego nakładu pracy i czasami kosztów, ale oszczędności mogą sięgać nawet powyżej stu tysięcy złotych w okresie 1 roku od zmiany sprzedawcy na tańszego.

Wśród firm energetycznych które aktywnie walczą o pozyskanie nowych klientów biznesowych należy wymienić wszystkie znane koncerny energetyczne Enea, Energa Obrót, Enion, EnergiaPro Gigawat i Enion wchodzące w skład grupy Tauron, PKP Energetyka, Polska Grupa Energetyczna, RWE Polska oraz Vattenfall Sales Poland . W zależności od sytuacji na rynku hurtowym i ceny po której koncerny zakupiły energię, oferta każdego z tych koncernów będzie kierowana do innej grupy docelowej. Ceny będą też zależeć od strategii rynkowej przyjmowanej przez te koncerny.

Na przykład, m.in. w związku z wejściem na warszawską giełdę, ostatnio szczególnie atrakcyjną ofertę dedykowaną dla średnich i dużych przedsiębiorstw produkcyjno-usługowych przedstawia Tauron.

Aby wybrać najbardziej korzystną ofertę zakupu energii przedsiębiorca powinien:
• zebrać faktury za energię elektryczną za ostatnie 12 miesięcy. Z tych faktur należy odczytać informację o zużyciu energii a z ostatniej cenę energii.
• Następnie wystarczy zebrać oferty handlowe sprzedaży energii z firm energetycznych, wykonać kalkulacje porównawcze w arkuszu kalkulacyjnym i wybrać najlepszą ofertę. Można także skorzystać z takich narzędzi jak.

Niestety zdecydowana większość z 1.7 mln przedsiębiorców nie wie jak skutecznie i szybko skorzystać z tej możliwości i nadal przepłaca za prąd. Eksperci TotalMoney.pl podają prosty sposób na oszacowanie zysków – wystarczy sprawdzić kwotę ostatniej faktury za prąd za ostatni miesiąc. O mniej więcej tę kwotę możemy ograniczyć koszty energii w firmie w ciągu 12 miesięcy, gdy przejdziemy do nowego sprzedawcy energii.

Jednocześnie jest to kwota, o którą co do zasady przepłaciliśmy w ostatnim roku pozostając u starego sprzedawcy prądu. Na rozpoczęcie procesu redukcji kosztów energii w firmie nigdy nie jest jednak za późno i warto pomyśleć o tym już dziś.

Marcin Klukowski, ekspert TotalMoney.pl ds. rynku energii

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    REKLAMA

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    Ze sztuczną inteligencją logistyka nie będzie już taka sama

    Sztuczna inteligencja w logistyce to przyszłość. W łańcuch dostaw z użyciem AI chce zainwestować już ponad 60% firm. Co może ułatwić ta technologia? 

    Nowy trend - zmiana okularów co sezon?

    Okulary jako element stylizacji i w dodatku regularnie wymieniany zgodnie z trendami już nikogo nie dziwi. Przychody na rynku okularów są coraz wyższe i będą się jeszcze zwiększać. Nie tylko ze względu na starzejące się społeczeństwo. 

    Bezpieczeństwo w leśnictwie. Apel przedsiębiorców o interwencję państwa

    W obliczu rosnącej liczby tragicznych wypadków w leśnictwie, przedsiębiorcy leśni wzywają do pilnej reakcji ze strony państwa. Postulują o zwiększenie nadzoru nad Lasami Państwowymi, odpolitycznienie kadr oraz opracowanie strategii dla sektora leśno-drzewnego. Ale czy ich głos zostanie wysłuchany?

    REKLAMA

    Pieniądze dla rolników uprawiających kukurydzę. Do 80 proc. kwoty wynikającej z niezapłaconych faktur lub rachunków. Do kiedy wnioski?

    Do 6 października 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o pomoc finansową dla producenta rolnego, który w 2022 r. lub 2023 r. co najmniej raz nie otrzymał zapłaty za sprzedaną kukurydzę - poinformowała Agencja.

    Czy Technologia Internetu Rzeczy zrewolucjonizuje sektor farmaceutyczny?

    Łańcuch dostaw w sektorze farmaceutycznym to duże wyzwanie - bezpieczeństwo i jakość produktu jest obwarowana licznymi uregulowaniami i przepisami. Systemy i urządzenia oparte o technologię Internetu Rzeczy – IoT (z ang. Internet of Things) wydają się logicznym rozwiązaniem. 

    REKLAMA