REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale nastroje wśród małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów br. – wynika z cyklicznego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.

Co jednak ważne, nie tylko utrzymał się, ale zdecydowanie wzrósł odsetek przedsiębiorców spodziewających się zmian na plus w kondycji własnej firmy. Notowana progresja wyniosła aż 14,8 pkt. (52,3 proc. w drugim kwartale wobec 37,5 proc. w pierwszym kwartale br.).

REKLAMA

Tak dużego skoku pozytywnych oczekiwań dotąd nie rejestrowano, co znaczy, że przedsiębiorcy częściej niż jeszcze pół roku temu przewidują przyspieszenia aktywności gospodarczej (wzrost zamówień, przyrost klientów). Należy jednak zauważyć, że pomiar prowadzony był tuż przed powodzią, w związku z tym nie wiadomo czy i jakim stopniu żywioł będzie miał przełożenie na oceny w najbliższym lipcowym pomiarze. 

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy

Czy utrzyma się dynamika zamówień obserwowana w pierwszym kwartale i spodziewana w kwartale drugim? Prawdopodobnie tak, bo paradoksalnie, niektóre branże np. budowlana, handel hurt-detal, meblowa czy telekomunikacyjna w efekcie powodzi przyspieszą, co utrzyma pozytywny trend w ocenie aktualnej kondycji firmy oraz ocenie przyszłości. Wyniki te będą jednak równoważyć głosy przedsiębiorstw mocno dotkniętych skutkami powodzi, głównie zgłaszane przez hotele i gastronomię. Skalę tego wpływu trudno jednak aktualnie przewidzieć.

Optymizm przedsiębiorców

REKLAMA

Napawają również optymizmem odpowiedzi przedsiębiorców, na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji kraju. Optymistów konsekwentnie, z każdym pomiarem przybywa. Obecnie jest już ich 36,3 proc. a przypomnijmy, że w III kw. 2009 było ich zaledwie 19,3 proc., czyli o 17 pkt. mniej niż dzisiaj. Równocześnie spada udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju i stanowią oni 14,5 proc. ankietowanych. (-4,5 pkt.kw/kw).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnym pomiarze zanotowano także wzrosty wartości wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA oraz wskaźnika kondycji firm ZAIR (skala -100 min; +100 max). Przy czym wskaźnik nastrojów KERNA osiągnął poziom w tym kwartale minus 30,5 pkt. (z minus 48,7 pkt. w poprzednim pomiarze) – na wzrost jego wartości największy udział miały przewidywane wzrosty liczby zamówień.

Natomiast INDEX ZAIR ilustrujący realne decyzje zakupowe w firmach wzrósł symbolicznie do minus 45,77 z minus 47,03 kwartał do kwartału, co świadczy, że przedsiębiorstwa koncentrują się na generowaniu przychodów i odrabianiu strat. Czas na konsumpcję zysków odłożono wyraźnie na przyszłość, prawdopodobnie na III i IV kwartał br.

Polecamy: Zasady zawieszania działalności gospodarczej

Badani przedsiębiorcy jeśli będą inwestować w tym kwartale to głównie w marketing i reklamę, podnoszenie kompetencji pracowniczych oraz technologie, maszyny. Nie będzie wyraźnego ożywienia ze strony klienta MŚP dla branży sprzedającej infrastrukturę telekomunikacyjną, branży meblarskiej czy oferującej nieruchomości komercyjne – tu obszary gdzie wciąż przeważają rezygnacje z zakupów bądź wstrzymywanie zakupów.

Kryzys pożegnamy za dwa lata

REKLAMA

A kiedy skończy się kryzys gospodarczy? Absolutna większość, ponad 62 proc. badanych przedsiębiorców jest zdania, że zażegnanie kryzysu gospodarczego na świecie to perspektywa roku 2011 (35,8 proc.) lub nawet roku 2012 bądź później (26,7 proc.). O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te skorygowano już pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dokonano ponownej korekty. Na to, że sytuacja ekonomiczna poprawi się jeszcze w tym roku liczy zaledwie 9 proc.

Skaner sektora MŚP jest nowym produktem badawczym na rynku polskim, adresowanym do przedsiębiorstw i instytucji zainteresowanych kondycją
oraz nastrojami w mikro, małych i średnich firmach. Jest to systematyczny dostęp do informacji o stanie firm, które zatrudniają ok. 2/3 wszystkich pracowników w Polsce.

Wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. W Polsce działa niemal 1,8 mln mikro, małych i średnich firm (zarejestrowanych w GUS jest ok. 3,5 mln). Sektor MŚP wytwarza ponad 55 proc. PKB przypadającego na przedsiębiorstwa.

Skaner jest wielotematycznym omnibusem, prowadzonym dla kilku zlecających równocześnie. Raport składa się z dwóch części. Część I (stała) prezentuje skalę inwestycji sektora MŚP i zawiera informacje o decyzjach zakupowych w firmach. Prezentuje dane o krótkoterminowych priorytetach przedsiębiorców (horyzont kwartalny), zawiera m.in. wskaźnik nastrojów i kondycji w firmach MŚP.

Dzięki cykliczności prowadzonego badania (co kwartał) możliwe będzie śledzenie kierunków zmian w czasie w firmach MŚP. Część II (zmienna) to źródło informacji na pytania zlecone przez klientów. Wyniki tej części raportu są własnością firm, które je zamówiły.

KERALLA RESEARCH
Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    SN: Firma może domagać się zadośćuczynienia za negatywną opinię w internecie

    Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.

    Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

    Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

    Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

    Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

    Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

    Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

    REKLAMA

    Firmy w okresowych trudnościach mogą ubiegać się o wsparcie. Budżet konkursu to 66 mln zł

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?

    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    REKLAMA

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    REKLAMA