REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale nastroje wśród małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów br. – wynika z cyklicznego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.

Co jednak ważne, nie tylko utrzymał się, ale zdecydowanie wzrósł odsetek przedsiębiorców spodziewających się zmian na plus w kondycji własnej firmy. Notowana progresja wyniosła aż 14,8 pkt. (52,3 proc. w drugim kwartale wobec 37,5 proc. w pierwszym kwartale br.).

REKLAMA

Tak dużego skoku pozytywnych oczekiwań dotąd nie rejestrowano, co znaczy, że przedsiębiorcy częściej niż jeszcze pół roku temu przewidują przyspieszenia aktywności gospodarczej (wzrost zamówień, przyrost klientów). Należy jednak zauważyć, że pomiar prowadzony był tuż przed powodzią, w związku z tym nie wiadomo czy i jakim stopniu żywioł będzie miał przełożenie na oceny w najbliższym lipcowym pomiarze. 

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy

Czy utrzyma się dynamika zamówień obserwowana w pierwszym kwartale i spodziewana w kwartale drugim? Prawdopodobnie tak, bo paradoksalnie, niektóre branże np. budowlana, handel hurt-detal, meblowa czy telekomunikacyjna w efekcie powodzi przyspieszą, co utrzyma pozytywny trend w ocenie aktualnej kondycji firmy oraz ocenie przyszłości. Wyniki te będą jednak równoważyć głosy przedsiębiorstw mocno dotkniętych skutkami powodzi, głównie zgłaszane przez hotele i gastronomię. Skalę tego wpływu trudno jednak aktualnie przewidzieć.

Optymizm przedsiębiorców

REKLAMA

Napawają również optymizmem odpowiedzi przedsiębiorców, na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji kraju. Optymistów konsekwentnie, z każdym pomiarem przybywa. Obecnie jest już ich 36,3 proc. a przypomnijmy, że w III kw. 2009 było ich zaledwie 19,3 proc., czyli o 17 pkt. mniej niż dzisiaj. Równocześnie spada udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju i stanowią oni 14,5 proc. ankietowanych. (-4,5 pkt.kw/kw).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnym pomiarze zanotowano także wzrosty wartości wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA oraz wskaźnika kondycji firm ZAIR (skala -100 min; +100 max). Przy czym wskaźnik nastrojów KERNA osiągnął poziom w tym kwartale minus 30,5 pkt. (z minus 48,7 pkt. w poprzednim pomiarze) – na wzrost jego wartości największy udział miały przewidywane wzrosty liczby zamówień.

Natomiast INDEX ZAIR ilustrujący realne decyzje zakupowe w firmach wzrósł symbolicznie do minus 45,77 z minus 47,03 kwartał do kwartału, co świadczy, że przedsiębiorstwa koncentrują się na generowaniu przychodów i odrabianiu strat. Czas na konsumpcję zysków odłożono wyraźnie na przyszłość, prawdopodobnie na III i IV kwartał br.

Polecamy: Zasady zawieszania działalności gospodarczej

Badani przedsiębiorcy jeśli będą inwestować w tym kwartale to głównie w marketing i reklamę, podnoszenie kompetencji pracowniczych oraz technologie, maszyny. Nie będzie wyraźnego ożywienia ze strony klienta MŚP dla branży sprzedającej infrastrukturę telekomunikacyjną, branży meblarskiej czy oferującej nieruchomości komercyjne – tu obszary gdzie wciąż przeważają rezygnacje z zakupów bądź wstrzymywanie zakupów.

Kryzys pożegnamy za dwa lata

REKLAMA

A kiedy skończy się kryzys gospodarczy? Absolutna większość, ponad 62 proc. badanych przedsiębiorców jest zdania, że zażegnanie kryzysu gospodarczego na świecie to perspektywa roku 2011 (35,8 proc.) lub nawet roku 2012 bądź później (26,7 proc.). O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te skorygowano już pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dokonano ponownej korekty. Na to, że sytuacja ekonomiczna poprawi się jeszcze w tym roku liczy zaledwie 9 proc.

Skaner sektora MŚP jest nowym produktem badawczym na rynku polskim, adresowanym do przedsiębiorstw i instytucji zainteresowanych kondycją
oraz nastrojami w mikro, małych i średnich firmach. Jest to systematyczny dostęp do informacji o stanie firm, które zatrudniają ok. 2/3 wszystkich pracowników w Polsce.

Wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. W Polsce działa niemal 1,8 mln mikro, małych i średnich firm (zarejestrowanych w GUS jest ok. 3,5 mln). Sektor MŚP wytwarza ponad 55 proc. PKB przypadającego na przedsiębiorstwa.

Skaner jest wielotematycznym omnibusem, prowadzonym dla kilku zlecających równocześnie. Raport składa się z dwóch części. Część I (stała) prezentuje skalę inwestycji sektora MŚP i zawiera informacje o decyzjach zakupowych w firmach. Prezentuje dane o krótkoterminowych priorytetach przedsiębiorców (horyzont kwartalny), zawiera m.in. wskaźnik nastrojów i kondycji w firmach MŚP.

Dzięki cykliczności prowadzonego badania (co kwartał) możliwe będzie śledzenie kierunków zmian w czasie w firmach MŚP. Część II (zmienna) to źródło informacji na pytania zlecone przez klientów. Wyniki tej części raportu są własnością firm, które je zamówiły.

KERALLA RESEARCH
Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA