REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale nastroje wśród małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów br. – wynika z cyklicznego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.

Co jednak ważne, nie tylko utrzymał się, ale zdecydowanie wzrósł odsetek przedsiębiorców spodziewających się zmian na plus w kondycji własnej firmy. Notowana progresja wyniosła aż 14,8 pkt. (52,3 proc. w drugim kwartale wobec 37,5 proc. w pierwszym kwartale br.).

REKLAMA

Tak dużego skoku pozytywnych oczekiwań dotąd nie rejestrowano, co znaczy, że przedsiębiorcy częściej niż jeszcze pół roku temu przewidują przyspieszenia aktywności gospodarczej (wzrost zamówień, przyrost klientów). Należy jednak zauważyć, że pomiar prowadzony był tuż przed powodzią, w związku z tym nie wiadomo czy i jakim stopniu żywioł będzie miał przełożenie na oceny w najbliższym lipcowym pomiarze. 

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy

Czy utrzyma się dynamika zamówień obserwowana w pierwszym kwartale i spodziewana w kwartale drugim? Prawdopodobnie tak, bo paradoksalnie, niektóre branże np. budowlana, handel hurt-detal, meblowa czy telekomunikacyjna w efekcie powodzi przyspieszą, co utrzyma pozytywny trend w ocenie aktualnej kondycji firmy oraz ocenie przyszłości. Wyniki te będą jednak równoważyć głosy przedsiębiorstw mocno dotkniętych skutkami powodzi, głównie zgłaszane przez hotele i gastronomię. Skalę tego wpływu trudno jednak aktualnie przewidzieć.

Optymizm przedsiębiorców

REKLAMA

Napawają również optymizmem odpowiedzi przedsiębiorców, na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji kraju. Optymistów konsekwentnie, z każdym pomiarem przybywa. Obecnie jest już ich 36,3 proc. a przypomnijmy, że w III kw. 2009 było ich zaledwie 19,3 proc., czyli o 17 pkt. mniej niż dzisiaj. Równocześnie spada udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju i stanowią oni 14,5 proc. ankietowanych. (-4,5 pkt.kw/kw).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnym pomiarze zanotowano także wzrosty wartości wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA oraz wskaźnika kondycji firm ZAIR (skala -100 min; +100 max). Przy czym wskaźnik nastrojów KERNA osiągnął poziom w tym kwartale minus 30,5 pkt. (z minus 48,7 pkt. w poprzednim pomiarze) – na wzrost jego wartości największy udział miały przewidywane wzrosty liczby zamówień.

Natomiast INDEX ZAIR ilustrujący realne decyzje zakupowe w firmach wzrósł symbolicznie do minus 45,77 z minus 47,03 kwartał do kwartału, co świadczy, że przedsiębiorstwa koncentrują się na generowaniu przychodów i odrabianiu strat. Czas na konsumpcję zysków odłożono wyraźnie na przyszłość, prawdopodobnie na III i IV kwartał br.

Polecamy: Zasady zawieszania działalności gospodarczej

Badani przedsiębiorcy jeśli będą inwestować w tym kwartale to głównie w marketing i reklamę, podnoszenie kompetencji pracowniczych oraz technologie, maszyny. Nie będzie wyraźnego ożywienia ze strony klienta MŚP dla branży sprzedającej infrastrukturę telekomunikacyjną, branży meblarskiej czy oferującej nieruchomości komercyjne – tu obszary gdzie wciąż przeważają rezygnacje z zakupów bądź wstrzymywanie zakupów.

Kryzys pożegnamy za dwa lata

REKLAMA

A kiedy skończy się kryzys gospodarczy? Absolutna większość, ponad 62 proc. badanych przedsiębiorców jest zdania, że zażegnanie kryzysu gospodarczego na świecie to perspektywa roku 2011 (35,8 proc.) lub nawet roku 2012 bądź później (26,7 proc.). O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te skorygowano już pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dokonano ponownej korekty. Na to, że sytuacja ekonomiczna poprawi się jeszcze w tym roku liczy zaledwie 9 proc.

Skaner sektora MŚP jest nowym produktem badawczym na rynku polskim, adresowanym do przedsiębiorstw i instytucji zainteresowanych kondycją
oraz nastrojami w mikro, małych i średnich firmach. Jest to systematyczny dostęp do informacji o stanie firm, które zatrudniają ok. 2/3 wszystkich pracowników w Polsce.

Wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. W Polsce działa niemal 1,8 mln mikro, małych i średnich firm (zarejestrowanych w GUS jest ok. 3,5 mln). Sektor MŚP wytwarza ponad 55 proc. PKB przypadającego na przedsiębiorstwa.

Skaner jest wielotematycznym omnibusem, prowadzonym dla kilku zlecających równocześnie. Raport składa się z dwóch części. Część I (stała) prezentuje skalę inwestycji sektora MŚP i zawiera informacje o decyzjach zakupowych w firmach. Prezentuje dane o krótkoterminowych priorytetach przedsiębiorców (horyzont kwartalny), zawiera m.in. wskaźnik nastrojów i kondycji w firmach MŚP.

Dzięki cykliczności prowadzonego badania (co kwartał) możliwe będzie śledzenie kierunków zmian w czasie w firmach MŚP. Część II (zmienna) to źródło informacji na pytania zlecone przez klientów. Wyniki tej części raportu są własnością firm, które je zamówiły.

KERALLA RESEARCH
Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA