REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku
Firmy lepiej oceniają sytuację na rynku

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale nastroje wśród małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów br. – wynika z cyklicznego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.

Co jednak ważne, nie tylko utrzymał się, ale zdecydowanie wzrósł odsetek przedsiębiorców spodziewających się zmian na plus w kondycji własnej firmy. Notowana progresja wyniosła aż 14,8 pkt. (52,3 proc. w drugim kwartale wobec 37,5 proc. w pierwszym kwartale br.).

REKLAMA

REKLAMA

Tak dużego skoku pozytywnych oczekiwań dotąd nie rejestrowano, co znaczy, że przedsiębiorcy częściej niż jeszcze pół roku temu przewidują przyspieszenia aktywności gospodarczej (wzrost zamówień, przyrost klientów). Należy jednak zauważyć, że pomiar prowadzony był tuż przed powodzią, w związku z tym nie wiadomo czy i jakim stopniu żywioł będzie miał przełożenie na oceny w najbliższym lipcowym pomiarze. 

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy

Czy utrzyma się dynamika zamówień obserwowana w pierwszym kwartale i spodziewana w kwartale drugim? Prawdopodobnie tak, bo paradoksalnie, niektóre branże np. budowlana, handel hurt-detal, meblowa czy telekomunikacyjna w efekcie powodzi przyspieszą, co utrzyma pozytywny trend w ocenie aktualnej kondycji firmy oraz ocenie przyszłości. Wyniki te będą jednak równoważyć głosy przedsiębiorstw mocno dotkniętych skutkami powodzi, głównie zgłaszane przez hotele i gastronomię. Skalę tego wpływu trudno jednak aktualnie przewidzieć.

REKLAMA

Optymizm przedsiębiorców

Napawają również optymizmem odpowiedzi przedsiębiorców, na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji kraju. Optymistów konsekwentnie, z każdym pomiarem przybywa. Obecnie jest już ich 36,3 proc. a przypomnijmy, że w III kw. 2009 było ich zaledwie 19,3 proc., czyli o 17 pkt. mniej niż dzisiaj. Równocześnie spada udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju i stanowią oni 14,5 proc. ankietowanych. (-4,5 pkt.kw/kw).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnym pomiarze zanotowano także wzrosty wartości wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA oraz wskaźnika kondycji firm ZAIR (skala -100 min; +100 max). Przy czym wskaźnik nastrojów KERNA osiągnął poziom w tym kwartale minus 30,5 pkt. (z minus 48,7 pkt. w poprzednim pomiarze) – na wzrost jego wartości największy udział miały przewidywane wzrosty liczby zamówień.

Natomiast INDEX ZAIR ilustrujący realne decyzje zakupowe w firmach wzrósł symbolicznie do minus 45,77 z minus 47,03 kwartał do kwartału, co świadczy, że przedsiębiorstwa koncentrują się na generowaniu przychodów i odrabianiu strat. Czas na konsumpcję zysków odłożono wyraźnie na przyszłość, prawdopodobnie na III i IV kwartał br.

Polecamy: Zasady zawieszania działalności gospodarczej

Badani przedsiębiorcy jeśli będą inwestować w tym kwartale to głównie w marketing i reklamę, podnoszenie kompetencji pracowniczych oraz technologie, maszyny. Nie będzie wyraźnego ożywienia ze strony klienta MŚP dla branży sprzedającej infrastrukturę telekomunikacyjną, branży meblarskiej czy oferującej nieruchomości komercyjne – tu obszary gdzie wciąż przeważają rezygnacje z zakupów bądź wstrzymywanie zakupów.

Kryzys pożegnamy za dwa lata

A kiedy skończy się kryzys gospodarczy? Absolutna większość, ponad 62 proc. badanych przedsiębiorców jest zdania, że zażegnanie kryzysu gospodarczego na świecie to perspektywa roku 2011 (35,8 proc.) lub nawet roku 2012 bądź później (26,7 proc.). O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te skorygowano już pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dokonano ponownej korekty. Na to, że sytuacja ekonomiczna poprawi się jeszcze w tym roku liczy zaledwie 9 proc.

Skaner sektora MŚP jest nowym produktem badawczym na rynku polskim, adresowanym do przedsiębiorstw i instytucji zainteresowanych kondycją
oraz nastrojami w mikro, małych i średnich firmach. Jest to systematyczny dostęp do informacji o stanie firm, które zatrudniają ok. 2/3 wszystkich pracowników w Polsce.

Wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. W Polsce działa niemal 1,8 mln mikro, małych i średnich firm (zarejestrowanych w GUS jest ok. 3,5 mln). Sektor MŚP wytwarza ponad 55 proc. PKB przypadającego na przedsiębiorstwa.

Skaner jest wielotematycznym omnibusem, prowadzonym dla kilku zlecających równocześnie. Raport składa się z dwóch części. Część I (stała) prezentuje skalę inwestycji sektora MŚP i zawiera informacje o decyzjach zakupowych w firmach. Prezentuje dane o krótkoterminowych priorytetach przedsiębiorców (horyzont kwartalny), zawiera m.in. wskaźnik nastrojów i kondycji w firmach MŚP.

Dzięki cykliczności prowadzonego badania (co kwartał) możliwe będzie śledzenie kierunków zmian w czasie w firmach MŚP. Część II (zmienna) to źródło informacji na pytania zlecone przez klientów. Wyniki tej części raportu są własnością firm, które je zamówiły.

KERALLA RESEARCH
Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA