REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenie majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym

Julia Regulska
Aplikantka radcowska
Marek Pasiński
Radca prawny
Zabezpieczenie majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym.
Zabezpieczenie majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym.

REKLAMA

REKLAMA

Istotą instytucji zabezpieczenia majątku upadłego dłużnika w postępowaniu upadłościowym jest ochrona interesów wierzycieli w sytuacji, gdy zachodzi obawa, że integralność majątku dłużnika zostanie naruszona. Zabezpieczenie to dokonywane jest w interesie wszystkich wierzycieli podmiotu, którego dotyczy wniosek o upadłość.

Wszczęcie postępowania zabezpieczeniowego

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z brzmieniem znowelizowanego przepisu art. 36 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo Upadłościowe i Naprawcze w postępowaniu o ogłoszenie upadłości wszczętym na wniosek dłużnika, sąd obligatoryjnie z urzędu przeprowadza postępowanie zabezpieczające. Czynności w tym zakresie są podejmowane przez niego niezwłocznie po wpłynięciu wniosku do sądu. Wszczyna on więc postępowanie jeszcze przed ostatecznym ogłoszeniem upadłości dłużnika.

Mechanizm ten został wprowadzony, gdyż absurdalne byłoby oczekiwanie, że o podjecie czynności mających de facto na celu ograniczenie prawa dłużnika do dysponowania swym majątkiem, wystąpi sam dłużnik.

Niezwykle istotne znaczenie ma jednak fakt, że w sytuacji, gdy z wnioskiem o ogłoszenie upadłości występuje wierzyciel lub inny uprawniony podmiot, rzecz ma się odmiennie. Wówczas to podmiot inicjujący postępowanie jest uprawniony do złożenia wniosku o zabezpieczenie i on właśnie jest jego dysponentem.

REKLAMA

Zobacz: Wybrane miary oceny sytuacji majątkowej firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że on sam musi zadbać o ochronę swoich interesów w tej kwestii. Należy jednak mieć na względzie, że w przypadku, gdy wniosek o upadłość zostanie oddalony, a ponadto w rezultacie zabezpieczenia majątku dłużnik poniesie szkodę, to będzie mu przysługiwało prawo wobec wierzyciela do żądania odszkodowania w oparciu o przepis art. 746 kodeksu postępowania cywilnego w związku z art. 37 prawa upadłościowego.

Ustalając zasady działania uczestników postępowania zabezpieczającego zauważamy, że regulacja wskazana w ustawie pr. up. i napr. jest niepełna. Wśród wskazanych przepisów dotyczących zabezpieczenia majątku dłużnika określono właściwie wyłącznie te kwestie, które odbiegają od ogólnych reguł postępowania zabezpieczającego wypływających z kodeksu postępowania cywilnego.

Do grupy odrębności zalicza się czynności obejmujące dokonanie zabezpieczenia przez sąd z urzędu, jeżeli wniosek o upadłość złożył dłużnik, powołanie specyficznych sposobów zabezpieczenia oraz określenie szczególnej podstawy upadku zabezpieczenia. W zakresie nieobjętym ustawą stosuje się odpowiednio kodeks postępowania cywilnego, mając jednak na uwadze specyfikę zabezpieczenia majątku w postępowaniu o ogłoszenie upadłości.

Należy podkreślić, że w ramach tego rodzaju postępowania, odmiennie niż w postępowaniu egzekucyjnym, jest przewidziana możliwość złożenia zażalenia. Zażalenie przysługuje zarówno dłużnikowi, jak i każdemu z uczestników. Co istotne, takie zażalenie służy wyłącznie w celu zaskarżenia sposobu zabezpieczenia, a nie zaś samego faktu ustalenia zabezpieczenia majątku dłużnika.

Zobacz: Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów – kluczowe różnice

Podstawy zabezpieczenia majątku dłużnika

Regulacja ustawowa nie wskazuje konkretnych przesłanek, których spełnienie należałoby choćby uprawdopodobnić, aby móc domagać się podjęcia przez sąd czynności zmierzających do zabezpieczenia majątku dłużnika. Nie wydaje się jednak również słuszne, odwoływanie się w tym zakresie do przepisów procedury cywilnej. Badanie istnienia określonych w niej podstaw zabezpieczenia, takich jak wiarygodność zabezpieczanego roszczenia, czy też okoliczność, że w braku zabezpieczenia wierzyciel byłby pozbawiony zaspokojenia, byłoby nieuzasadnione.

Jak już wzmiankowano, istnieją dwie drogi dla wszczęcia postępowania zabezpieczającego. W przypadku, gdy wniosek o upadłość składa sam dłużnik, czyli osoba mająca ponieść w przyszłości skutki zgłoszenia upadłości uznaje się, że prawdopodobieństwo istnienia podstaw upadłości graniczy z pewnością. Wydaje się, że również wówczas, gdy wniosek składa inny uprawniony podmiot, kwestii wiarygodności wierzytelności wnioskodawcy nie należy przypisywać większej wagi.

Wynika to bowiem bezpośrednio z idei zabezpieczenia, które w tym przypadku dokonywane jest w interesie wszystkich wierzycieli, nie zaś pojedynczego podmiotu. Jego indywidualne uprawnienie w tym względzie nie odgrywa więc znaczącej roli. Finalnie może się nawet okazać, że wierzytelność wnioskodawcy w ogóle nie znalazła się na liście wierzytelności.

Sposoby zabezpieczenia majątku dłużnika

Podstawową forma zabezpieczenia majątku dłużnika jest ustanowienie przez organ prowadzący tymczasowego nadzorcy sądowego. W rezultacie jego powołania dłużnik zostaje w znacznym zakresie ograniczony w prawie zarządu swoim majątkiem. Od tej chwili dłużnik jest uprawniony wyłącznie do samodzielnego podejmowania czynności mieszczących się w granicach zwykłego zarządu, czyli w zasadzie związanych bezpośrednio z jego bieżącą działalnością. Natomiast wszystkie czynności przekraczające ten zakres, tj. wszelkie inwestycje, zaciąganie kredytów, sprzedaż składników majątkowych, wymagają zgody nadzorcy.

Na uwagę zasługuje okoliczność, iż ustawa określając zakres obowiązków tymczasowego nadzorcy sądowego nakazuje stosować przepisy o nadzorcy sądowym, który ustanawiany jest w toku głównego nurtu postępowania upadłościowego. Zgodnie z tą regulacją nadzorcą sądowym może być osoba fizyczna posiadająca odpowiednią licencję lub też spółka handlowa, której wspólnicy ponoszą odpowiedzialność za jej zobowiązania całym majątkiem bez ograniczenia albo członkowie jej zarządu posiadają odpowiednią licencję.

Nadzorca tymczasowy wykonuje czynności na rachunek dłużnika, lecz we własnym imieniu. Nie odpowiada więc on za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących majątku dłużnika, ponosi natomiast odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania obowiązków.

Zobacz: Wsparcie ze strony firm consultingowych

W ramach postępowania zabezpieczającego sąd jest uprawniony ponadto do podjęcia innych czynności mających na celu zabezpieczenie majątku dłużnika.

Warto wskazać, że sąd jest władny podjąć czynności prowadzące do zawieszenia egzekucji przeciw dłużnikowi, zmiany lub uchylenia zarządzeń tymczasowych, a szczególnie do uchylenia dokonanych zajęć. Odnosi się to więc do czynności egzekucyjnych podjętych w stosunku do dłużnika, zanim jeszcze został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości. Trzeba dodać jednak, że gdy egzekucja z majątku dłużnika prowadzona była w celu wydobycia od niego kwot na świadczenia alimentacyjne, renty za wywołane choroby, niezdolność do pracy oraz należności za pracę, nie zostanie ona objęta tym zabezpieczeniem.

Wśród dalszych czynności, które mogą okazać się przydatne do zabezpieczenia majątku, na podkreślenie zasługuje uprawnienie do ustanowienia zarządu przymusowego nad majątkiem dłużnika. Sąd podejmuje takie działania jeśli zachodzi uzasadniona obawa, że dłużnik będzie ukrywał swój majątek lub w inny sposób działał na szkodę wierzycieli. W tym przypadku zakres i sposób wykonywania przez niego zarządu określa sąd.

Tak ustanowiony zarządca ma jednak obowiązek złożenia niezwłocznie wniosku o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ponadto możliwe jest podjęcie czynności polegających na opieczętowaniu składników majątku dłużnika, wydaniu zakazu dokonywania pewnych czynności faktycznych i czynności prawnych dotyczących przemieszczania lub zbywania składników majątkowych, dokonaniu zajęć rachunków bankowych dłużnika, a także innych czynności obejmujących nakazy określonego zachowania.

Zaprezentowanie sposoby zabezpieczenia zmierzają głównie jednak do uzupełnienia zabezpieczenia opierającego się na ustanowieniu tymczasowego nadzorcy sądowego, nie czyniąc go w żadnej mierze zbędnym.


Upadek czynności w toku postępowania zabezpieczającego

Zabezpieczenie obejmujące powołanie tymczasowego nadzorcy sądowego, czy też ustanowienie zarządu przymusowego, upada z mocy prawa po ogłoszeniu upadłości dłużnika, gdy tylko majątek upadłego zostanie objęty przez syndyka, zarządcę albo gdy nadzór nad tym majątkiem przejmie nadzorca sądowy.

Odnośnie innych zabezpieczeń zastosowanych przez sąd po złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości przyjmuje się, że upadają one z chwilą ogłoszenia upadłości.


Marek Pasiński – Radca Prawny
Julia Regulska – Aplikant Radcowski

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA