REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów – kluczowe różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów
Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów

REKLAMA

REKLAMA

Działania rutynowe i projekty są jak rezolutne pięciolatki i dwuletnie berbecie. Od pięciolatków wymaga się czego innego np. w chodzeniu czy mówieniu niż od dwulatków. Tymczasem działania rutynowe i projekty są w wielu firmach traktowane tak samo. To duży błąd – jak go naprawić?

Jeśli chodzi o zastosowanie poszczególnych instrumentów rachunkowości finansowej i controllingu, to różnica wynika wprost z charakteru działań rutynowych i projektu. Projekty są realizowane przez ograniczoną ilość czasu, a ich struktura zwykle nie zawiera powtarzających się czynności (wyjątek – realizacja projektu zgodnie z koncepcją Agile). Dlatego też wszelkie instrumenty oparte na porównywaniu dwóch stanów w dwóch różnych momentach odpadają automatycznie. Nawet w koncepcji Agile trudno porównywać dwie kolejne iteracje (cykle testowe) projektu, ponieważ funkcjonują one w zupełnie innych warunkach choćby pod kątem efektywności, wymagań klienta, zużycia zasobów. Działania powtarzalne mają to do siebie, że powtarzają się dokładnie co do warunków – i wszelkie odchylenia oznaczają, że dzieje się coś nieprzewidzianego.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści od rachunkowości pracujący przy projektach muszą nauczyć się również, że odpowiedzialność zmienia się w zależności od etapu realizacji. Zwykle w rachunkowości działów jest jeden kierownik odpowiedzialny za zatwierdzanie finansów i do niego są kierowane raporty, rachunki i kosztorysy. W projektach osoba odpowiedzialna może się zmieniać albo może być jednocześnie kilka takich osób, ponieważ jeden członek zespołu może odpowiadać za produkcję, a inny za sprzedaż. Obaj potrzebują informacji, ale każdy może potrzebować nieco innych informacji i nieco inaczej podanych. Serwowanie szablonowych raportów nie jest skuteczne w zespołach.

Pod względem oceny efektywności działalności, działalność powtarzalna (rutynowa) jest łatwiejsza, ponieważ można ją zaplanować z wyprzedzeniem i przeprowadzić w z góry określonym czasie. Przy projektach nie da się planować z wyprzedzeniem, ponieważ harmonogram zawsze może mieć spóźnienie lub być do przodu względem planu. W sztywnie ustalonych okresach czasowych ocena przyniesie dane niemożliwe do porównania.

Przeczytaj również: Zgłoszenie w ZUS wspólników spółek z KRS

REKLAMA

Jeśli chodzi o stosowane mierniki efektywności, to działania powtarzalne wymagają wskaźników standardowych, zwykle wpływ działalności na wynik i rentowność. W przypadku projektów, ich cele mogą być zupełnie inne np. budowanie majątku intelektualnego firmy, zajęcie nowej pozycji strategicznej na rynku. Przy projektach trzeba wykazać się elastycznością i kreatywnością, aby dostosować wskaźniki do specyfiki danego projektu. Korzystanie ze wskaźników „zgodnie z instrukcją” szybko spowoduje nieprzyjemne starcie z członkami zespołu – i będą oni mieli całkowitą rację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie dwóch poprzednich różnic jasno widać, że podstawowe miary rozmiarów działalności w obu przypadkach są różne: dla działalności powtarzalnych jest to wielkość sprzedaży lub produkcji, dla projektów – czas i osiągnięty w tym czasie postęp prac nad projektem odniesiony do przyjętego harmonogramu.

Polecamy serwis Manager

Jako podstawę budżetowania dla działalności powtarzalnej można stosować dane historyczne z poprzednich okresów rozrachunkowych lub firmowe normy ilościowe. Dla projektów trzeba budżetowanie prowadzić w zasadzie od początku. Można oczywiście inspirować się rozwiązaniami z innych projektów (ale nie z działalności powtarzalnej), ale trzeba mieć na uwadze specyfikę danego projektu.

Wreszcie w ramach kontroli realizacji – działalność powtarzalna korzysta z okresowej analizy wyników, zaś projekty ocenia się na podstawie postępów w wykonaniu projektu oraz analizy powykonawczej.

Artykuł powstał na podstawie tabeli 2.6. „Różnice między rachunkowością zarządczą dla działalności powtarzalnej i projektowej” zamieszczonej w książce „Zarządzanie wartością projektów” M. Łady i A. Kozarkiewicz (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA