REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów – kluczowe różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów
Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów

REKLAMA

REKLAMA

Działania rutynowe i projekty są jak rezolutne pięciolatki i dwuletnie berbecie. Od pięciolatków wymaga się czego innego np. w chodzeniu czy mówieniu niż od dwulatków. Tymczasem działania rutynowe i projekty są w wielu firmach traktowane tak samo. To duży błąd – jak go naprawić?

Jeśli chodzi o zastosowanie poszczególnych instrumentów rachunkowości finansowej i controllingu, to różnica wynika wprost z charakteru działań rutynowych i projektu. Projekty są realizowane przez ograniczoną ilość czasu, a ich struktura zwykle nie zawiera powtarzających się czynności (wyjątek – realizacja projektu zgodnie z koncepcją Agile). Dlatego też wszelkie instrumenty oparte na porównywaniu dwóch stanów w dwóch różnych momentach odpadają automatycznie. Nawet w koncepcji Agile trudno porównywać dwie kolejne iteracje (cykle testowe) projektu, ponieważ funkcjonują one w zupełnie innych warunkach choćby pod kątem efektywności, wymagań klienta, zużycia zasobów. Działania powtarzalne mają to do siebie, że powtarzają się dokładnie co do warunków – i wszelkie odchylenia oznaczają, że dzieje się coś nieprzewidzianego.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści od rachunkowości pracujący przy projektach muszą nauczyć się również, że odpowiedzialność zmienia się w zależności od etapu realizacji. Zwykle w rachunkowości działów jest jeden kierownik odpowiedzialny za zatwierdzanie finansów i do niego są kierowane raporty, rachunki i kosztorysy. W projektach osoba odpowiedzialna może się zmieniać albo może być jednocześnie kilka takich osób, ponieważ jeden członek zespołu może odpowiadać za produkcję, a inny za sprzedaż. Obaj potrzebują informacji, ale każdy może potrzebować nieco innych informacji i nieco inaczej podanych. Serwowanie szablonowych raportów nie jest skuteczne w zespołach.

Pod względem oceny efektywności działalności, działalność powtarzalna (rutynowa) jest łatwiejsza, ponieważ można ją zaplanować z wyprzedzeniem i przeprowadzić w z góry określonym czasie. Przy projektach nie da się planować z wyprzedzeniem, ponieważ harmonogram zawsze może mieć spóźnienie lub być do przodu względem planu. W sztywnie ustalonych okresach czasowych ocena przyniesie dane niemożliwe do porównania.

Przeczytaj również: Zgłoszenie w ZUS wspólników spółek z KRS

REKLAMA

Jeśli chodzi o stosowane mierniki efektywności, to działania powtarzalne wymagają wskaźników standardowych, zwykle wpływ działalności na wynik i rentowność. W przypadku projektów, ich cele mogą być zupełnie inne np. budowanie majątku intelektualnego firmy, zajęcie nowej pozycji strategicznej na rynku. Przy projektach trzeba wykazać się elastycznością i kreatywnością, aby dostosować wskaźniki do specyfiki danego projektu. Korzystanie ze wskaźników „zgodnie z instrukcją” szybko spowoduje nieprzyjemne starcie z członkami zespołu – i będą oni mieli całkowitą rację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie dwóch poprzednich różnic jasno widać, że podstawowe miary rozmiarów działalności w obu przypadkach są różne: dla działalności powtarzalnych jest to wielkość sprzedaży lub produkcji, dla projektów – czas i osiągnięty w tym czasie postęp prac nad projektem odniesiony do przyjętego harmonogramu.

Polecamy serwis Manager

Jako podstawę budżetowania dla działalności powtarzalnej można stosować dane historyczne z poprzednich okresów rozrachunkowych lub firmowe normy ilościowe. Dla projektów trzeba budżetowanie prowadzić w zasadzie od początku. Można oczywiście inspirować się rozwiązaniami z innych projektów (ale nie z działalności powtarzalnej), ale trzeba mieć na uwadze specyfikę danego projektu.

Wreszcie w ramach kontroli realizacji – działalność powtarzalna korzysta z okresowej analizy wyników, zaś projekty ocenia się na podstawie postępów w wykonaniu projektu oraz analizy powykonawczej.

Artykuł powstał na podstawie tabeli 2.6. „Różnice między rachunkowością zarządczą dla działalności powtarzalnej i projektowej” zamieszczonej w książce „Zarządzanie wartością projektów” M. Łady i A. Kozarkiewicz (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA