REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

źródło: forum.prawnikow.pl
Prawo w sposób szczególny chroni nazwę pod jaką działa przedsiębiorca czyli firmę.
Prawo w sposób szczególny chroni nazwę pod jaką działa przedsiębiorca czyli firmę.

REKLAMA

REKLAMA

Nieuczciwa konkurencja to takie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami działanie przedsiębiorcy, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Aktem prawnym regulującym te kwestie jest ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Nieuczciwa konkurencja to takie takie bezprawne zachowanie innego przedsiębiorcy które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Forma bezprawnego działania przedsiębiorcy nie jest w ustawie wskazana. Przyjmuje się więc, że działanie takie może polegać zarówno na mylnym oznaczeniu przedsiębiorcy, naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianiu do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwu produktów, a także nieuczciwej lub zakazanej reklamie

REKLAMA

Co podlega ochronie szczególnej

Prawo w sposób szczególny chroni nazwę pod jaką działa przedsiębiorca czyli firmę. Za przejaw nieuczciwej konkurencji przyjmuje się tu więc takie nazewnictwo firmy, która w sposób oczywisty wprowadza klientów w błąd. Wprowadzanie w błąd może dotyczyć nie tylko łudząco podobnej nazwy, ale również skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu, grafiki, kolorystyki itp.

Porównaj: Czym jest firma przedsiębiorcy?

Przedsiębiorca, który takim działaniem został pokrzywdzony oprócz roszczeń odszkodowawczych może również domagać się nakazania drugiemu przedsiębiorcy takiej zmiany nazwy przedsiębiorstwa lub wyglądu logo, aby więcej nie wprowadzało ono w błąd.

Nieuczciwa konkurencja może polegać również na niedozwolonej reklamie swojej firmy lub produktów. Reklama nie może polegać na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dostarczanie dowodów, że doszło do nabycia produktu leczniczego ( art. 55 ust. 2 p.farm.); standardowo stosowane przy promocji innych produktów sposoby zachęcania do nabycia, np. przez obietnicę nagrody w zamian za nadesłane kody kreskowe, zostały zatem wykluczone w odniesieniu do leków ;
  2. prezentowaniu przez osoby pełniące funkcje publiczne bądź osoby posiadające wykształcenie medyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia ( art. 55 ust. 3a pkt 1 p.farm. );
  3. odwoływaniu się do zaleceń naukowców, osób pełniących funkcje publiczne, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia (art. 55 ust. 3a pkt 2 p.farm.).

Odpowiedzialność cywilna z tytułu nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorca dopuszczający się nieuczciwej konkurencji musi się liczyć z odpowiedzialnością cywilną. Przedsiębiorca lub osoba trzecia dotknięta takim działaniem może domagać się:

  1. zaniechania niedozwolonych działań,
  2. usunięcia skutków niedozwolonych działań,
  3. złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  4. naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych,
  5. wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych,
  6. zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią również czyn zabroniony pod groźbą odpowiedzialności karnej. Przestępstwo nieuczciwej konkurencji ścigane jest z urzędu, ale jest to przestępstwo wnioskowe (ścigane na wniosek pokrzywdzonego). Za naruszenie tajemnicy gospodarczej jak również za podrobienie produktów grozi winnym takiego działania do 2 lat pozbawienia wolności. Sprzedaż lawinowa zagrożona jest karą aż 8 lat pozbawienia wolności.

Więcej o odpowiedzialności karnej: www.infor.pl/prawo/kodeks-karny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA