Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu
REKLAMA
REKLAMA
Bycie odpowiedzialną organizacją w dzisiejszych czasach oznacza nie tylko spełnianie wszystkich wymogów formalnych i prawnych. CSR (Corporate Social Responsibility) – Społeczna odpowiedzialność biznesu to taki sposób prowadzenia organizacji, w którym celem priorytetowym jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodowością a interesem społecznym.
REKLAMA
W programy o charakterze społecznym czy ekologicznym włączają się zarówno korporacyjni giganci jak i niewielkie przedsiębiorstwa, które dopiero pracują nad wyrobieniem sobie marki.
Z założenia, biznes odpowiedzialny społecznie ma być czymś więcej niż jedynie strategią, za pomocą której przedsiębiorca komunikuje się z otoczeniem. Powinien on bowiem angażować społecznie zarówno firmę jak i jej pracowników. To właśnie zaangażowanie jest podstawą prawdziwego i rzetelnego CSR.
Dojrzały rynek, dojrzała odpowiedzialność
REKLAMA
Historia CSR sięga początków współczesnej przedsiębiorczości. Pod koniec XVIII wieku sprowadzała się do osobistej działalności charytatywnej właścicieli i raczej nie była kojarzona bezpośrednio z przedsiębiorstwami. Z czasem, gdy małe przedsiębiorstwa, wraz z nadejściem XIX wieku zaczęły się dynamicznie rozwijać koncepcje na ich społeczne zaangażowanie również przybierały na sile. Przedsiębiorcy, którzy wspierali biednych byli darzeni szacunkiem i uznaniem. Jednak CSR, w kształcie jaki znamy go dzisiaj rozkwitł na dobre w drugiej połowie XX wieku.
Odpowiedzialność społeczna w coraz większej ilości przypadków obok uzasadnień o charakterze etycznym, ma silne umocowanie ekonomiczne. Dla wielu, oczywistym stało się to, że społeczne zobowiązania biznesu wynikają z coraz większego wpływu i władzy, jakie posiadają przedsiębiorcy i korporacje.
Obecnie CSR jest ideą uznawaną za standard na całym świecie. Świadczy o tym między innymi przyjęcie przez ONZ 10 zasad Global Compact i unijnej Strategii Lizbońskiej, a także deklaracja uczestników konferencji w Davos, którzy stwierdzili, że prawdziwy biznes nie polega jedynie na powiększaniu zysków. Coraz więcej organizacji i przedsiębiorstw odczuwa potrzebę angażowania się w akcje na rzecz lokalnych społeczności.
Polecamy: Zamówienia publiczne 2010
Najczęściej wykorzystywanymi przez nie narzędziami są tzw. kampanie cause related (skoncentrowane na konkretnym celu) i programy etyczne dla pracowników. Popularne są również inwestycje odpowiedzialne społecznie, które są uwzględniane przez analityków giełdowych w analizie przedsiębiorstwa.
Firma z klasą
REKLAMA
Twórcy ogólnopolskiego serwisu o edukacji, Edula.pl uruchomili program Firma z klasą, który pozwoli przedsiębiorcom z całej Polski zaangażować się w proste działania, które pomogą szkołom wkroczyć w XXI wiek. Placówki edukacyjne, głównie ze względów budżetowych, bardzo powolnie wdrażają innowacje. Korzystając z programu „Firma z klasą”, otrzymują dostęp do szeregu nowoczesnych narzędzi dzięki wsparciu konkretnego przedsiębiorcy.
Program „Firma z klasą” jest gotowym narzędziem skierowanym zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw jak i do dużych korporacji. Portal Edula.pl to platforma komunikacyjna pomiędzy szkołami, nauczycielami oraz przede wszystkim rodzicami. Dzięki portalowi Edula.pl możliwa jest wymiana informacji oraz opinii na temat jakości placówek, oraz ich oferty edukacyjnej. Rodzic w ramach serwisu ma dostęp do ponad 40 tys.przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Dzięki projektowi „Firma z klasą”, dostęp do pełnego profilu na Edula.pl, placówki edukacyjne mają sfinansowany przez firmę, która w zamian za to otrzymuje możliwość rocznej emisji baneru reklamowego.
Korzyści osiągają zatem obie strony. Szkoła może bez przeszkód, jakimi często są ograniczenia finansowe korzystać z portalu Edula.pl, dzięki czemu ma szanse wirtualnie przekonywać rodziców o skuteczności swoich metod nauczania. Sponsorująca je firma za kwotę 399 złotych „wykupuje” niejako miejsce w witrynie internetowej, podnosząc jednocześnie swoją rangę jako firma zaangażowana społecznie.
Przedsiębiorcy wspierają inicjatywy społeczne
W Polsce coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z wartości jaką niesie ze sobą zaangażowanie się w działania na korzyść społeczności w jakiej funkcjonują. Przedsiębiorcy świadomie wspierają wartościowe inicjatywy społeczne, oraz promują lokalne talenty. Doskonałym przykładem tego typu zaangażowania może być „Królowa kwiatów” – musical przygotowany, wyreżyserowany i wystawiony w Żyrardowie. Była to inicjatywa, wokół której zintegrowała się cała społeczność Żyrardowa, począwszy od szkół i przedszkoli, placówek kulturalnych po przedsiębiorców, którzy ją sfinansowali.
- Królowa Kwiatów była wyjątkowym przedsięwzięciem, które pozwoliło wspólnymi siłami stworzyć coś od podstaw. Dzięki zaangażowaniu całej społeczności powstał wspaniały musical, w którym grały dzieci wielu z nas. po wielu tygodniach wytężonej pracy, odbyło się premierowe przedstawienie. Wspólnie, z równym napięciem obserwowaliśmy efekt naszych starań – mówi Wojciech Korabiewski, twórca serwisu www.edula.pl.
Polecamy: Małe i średnie firmy mogą za darmo stworzyć stronę www i zarejestrować domenę
I dodaje: - Przedsiębiorcy powinni zawsze pamiętać, że funkcjonują w ramach jakiegoś środowiska. To jaką rolę w nim odgrywają zależy wyłącznie od nich. Czasami wystarczy niewielki gest, który uruchomi falę pozytywnej energii, która drzemie w ludziach i czeka tylko na impuls. Właśnie dlatego uruchomiliśmy na edula.pl program Firma z klasą. Chcemy, aby był on taką iskierką, która uruchomi reakcję i zachęci małych, średnich a także dużych przedsiębiorców aby rozejrzeli się wokół siebie i znaleźli takie podmioty, które warto wspierać. Szkoły i przedszkola, czyli instytucje od których bezpośrednio zależy los naszych dzieci, powinny być na pierwszym miejscu takiej listy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.