REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edula.pl
Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu
Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

REKLAMA

REKLAMA

Działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat stały się częścią biznesowej rzeczywistości. Co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem? Czy mówimy tu o szczerych intencjach czy może jest to kolejny zabieg marketingowy?

Bycie odpowiedzialną organizacją w dzisiejszych czasach oznacza nie tylko spełnianie wszystkich wymogów formalnych i prawnych. CSR (Corporate Social Responsibility) – Społeczna odpowiedzialność biznesu to taki sposób prowadzenia organizacji, w którym celem priorytetowym jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodowością a interesem społecznym.

REKLAMA

W programy o charakterze społecznym czy ekologicznym włączają się zarówno korporacyjni giganci jak i niewielkie przedsiębiorstwa, które dopiero pracują nad wyrobieniem sobie marki.

Z założenia, biznes odpowiedzialny społecznie ma być czymś więcej niż jedynie strategią, za pomocą której przedsiębiorca komunikuje się z otoczeniem. Powinien on bowiem angażować społecznie zarówno firmę jak i jej pracowników. To właśnie zaangażowanie jest podstawą prawdziwego i rzetelnego CSR.

Dojrzały rynek, dojrzała odpowiedzialność

REKLAMA

Historia CSR sięga początków współczesnej przedsiębiorczości. Pod koniec XVIII wieku sprowadzała się do osobistej działalności charytatywnej właścicieli i raczej nie była kojarzona bezpośrednio z przedsiębiorstwami. Z czasem, gdy małe przedsiębiorstwa, wraz z nadejściem XIX wieku zaczęły się dynamicznie rozwijać koncepcje na ich społeczne zaangażowanie również przybierały na sile. Przedsiębiorcy, którzy wspierali biednych byli darzeni szacunkiem i uznaniem. Jednak CSR, w kształcie jaki znamy go dzisiaj rozkwitł na dobre w drugiej połowie XX wieku.

Odpowiedzialność społeczna w coraz większej ilości przypadków obok uzasadnień o charakterze etycznym, ma silne umocowanie ekonomiczne. Dla wielu, oczywistym stało się to, że społeczne zobowiązania biznesu wynikają z coraz większego wpływu i władzy, jakie posiadają przedsiębiorcy i korporacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie CSR jest ideą uznawaną za standard na całym świecie. Świadczy o tym między innymi przyjęcie przez ONZ 10 zasad Global Compact i unijnej Strategii Lizbońskiej, a także deklaracja uczestników konferencji w Davos, którzy stwierdzili, że prawdziwy biznes nie polega jedynie na powiększaniu zysków. Coraz więcej organizacji i przedsiębiorstw odczuwa potrzebę angażowania się w akcje na rzecz lokalnych społeczności. 

Polecamy: Zamówienia publiczne 2010

Najczęściej wykorzystywanymi przez nie narzędziami są tzw. kampanie cause related (skoncentrowane na konkretnym celu) i programy etyczne dla pracowników. Popularne są również inwestycje odpowiedzialne społecznie, które są uwzględniane przez analityków giełdowych w analizie przedsiębiorstwa.

Firma z klasą

REKLAMA

Twórcy ogólnopolskiego serwisu o edukacji, Edula.pl uruchomili program Firma z klasą, który pozwoli przedsiębiorcom z całej Polski zaangażować się w proste działania, które pomogą szkołom wkroczyć w XXI wiek. Placówki edukacyjne, głównie ze względów budżetowych, bardzo powolnie wdrażają innowacje. Korzystając z programu „Firma z klasą”, otrzymują dostęp do szeregu nowoczesnych narzędzi dzięki wsparciu konkretnego przedsiębiorcy.

Program „Firma z klasą” jest gotowym narzędziem skierowanym zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw jak i do dużych korporacji. Portal Edula.pl to platforma komunikacyjna pomiędzy szkołami, nauczycielami oraz przede wszystkim rodzicami. Dzięki portalowi Edula.pl możliwa jest wymiana informacji oraz opinii na temat jakości placówek, oraz ich oferty edukacyjnej. Rodzic w ramach serwisu ma dostęp do ponad 40 tys.przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Dzięki projektowi „Firma z klasą”, dostęp do pełnego profilu na Edula.pl, placówki edukacyjne mają sfinansowany przez firmę, która w zamian za to otrzymuje możliwość rocznej emisji baneru reklamowego.

Korzyści osiągają zatem obie strony. Szkoła może bez przeszkód, jakimi często są ograniczenia finansowe korzystać z portalu Edula.pl, dzięki czemu ma szanse wirtualnie przekonywać rodziców o skuteczności swoich metod nauczania. Sponsorująca je firma za kwotę 399 złotych „wykupuje” niejako miejsce w witrynie internetowej, podnosząc jednocześnie swoją rangę jako firma zaangażowana społecznie.

Przedsiębiorcy wspierają inicjatywy społeczne

W Polsce coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z wartości jaką niesie ze sobą zaangażowanie się w działania na korzyść społeczności w jakiej funkcjonują. Przedsiębiorcy świadomie wspierają wartościowe inicjatywy społeczne, oraz promują lokalne talenty. Doskonałym przykładem tego typu zaangażowania może być „Królowa kwiatów” – musical przygotowany, wyreżyserowany i wystawiony w Żyrardowie. Była to inicjatywa, wokół której zintegrowała się cała społeczność Żyrardowa, począwszy od szkół i przedszkoli, placówek kulturalnych po przedsiębiorców, którzy ją sfinansowali.

- Królowa Kwiatów była wyjątkowym przedsięwzięciem, które pozwoliło wspólnymi siłami stworzyć coś od podstaw. Dzięki zaangażowaniu całej społeczności powstał wspaniały musical, w którym grały dzieci wielu z nas. po wielu tygodniach wytężonej pracy, odbyło się premierowe przedstawienie. Wspólnie, z równym napięciem obserwowaliśmy efekt naszych starań – mówi Wojciech Korabiewski, twórca serwisu www.edula.pl. 

Polecamy: Małe i średnie firmy mogą za darmo stworzyć stronę www i zarejestrować domenę

I dodaje: - Przedsiębiorcy powinni zawsze pamiętać, że funkcjonują w ramach jakiegoś środowiska. To jaką rolę w nim odgrywają zależy wyłącznie od nich. Czasami wystarczy niewielki gest, który uruchomi falę pozytywnej energii, która drzemie w ludziach i czeka tylko na impuls. Właśnie dlatego uruchomiliśmy na edula.pl program Firma z klasą. Chcemy, aby był on taką iskierką, która uruchomi reakcję i zachęci małych, średnich a także dużych przedsiębiorców aby rozejrzeli się wokół siebie i znaleźli takie podmioty, które warto wspierać. Szkoły i przedszkola, czyli instytucje od których bezpośrednio zależy los naszych dzieci, powinny być na pierwszym miejscu takiej listy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA