REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edula.pl
Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu
Przedsiębiorcy dla społecznej odpowiedzialności biznesu

REKLAMA

REKLAMA

Działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat stały się częścią biznesowej rzeczywistości. Co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem? Czy mówimy tu o szczerych intencjach czy może jest to kolejny zabieg marketingowy?

Bycie odpowiedzialną organizacją w dzisiejszych czasach oznacza nie tylko spełnianie wszystkich wymogów formalnych i prawnych. CSR (Corporate Social Responsibility) – Społeczna odpowiedzialność biznesu to taki sposób prowadzenia organizacji, w którym celem priorytetowym jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodowością a interesem społecznym.

REKLAMA

REKLAMA

W programy o charakterze społecznym czy ekologicznym włączają się zarówno korporacyjni giganci jak i niewielkie przedsiębiorstwa, które dopiero pracują nad wyrobieniem sobie marki.

Z założenia, biznes odpowiedzialny społecznie ma być czymś więcej niż jedynie strategią, za pomocą której przedsiębiorca komunikuje się z otoczeniem. Powinien on bowiem angażować społecznie zarówno firmę jak i jej pracowników. To właśnie zaangażowanie jest podstawą prawdziwego i rzetelnego CSR.

Dojrzały rynek, dojrzała odpowiedzialność

Historia CSR sięga początków współczesnej przedsiębiorczości. Pod koniec XVIII wieku sprowadzała się do osobistej działalności charytatywnej właścicieli i raczej nie była kojarzona bezpośrednio z przedsiębiorstwami. Z czasem, gdy małe przedsiębiorstwa, wraz z nadejściem XIX wieku zaczęły się dynamicznie rozwijać koncepcje na ich społeczne zaangażowanie również przybierały na sile. Przedsiębiorcy, którzy wspierali biednych byli darzeni szacunkiem i uznaniem. Jednak CSR, w kształcie jaki znamy go dzisiaj rozkwitł na dobre w drugiej połowie XX wieku.

REKLAMA

Odpowiedzialność społeczna w coraz większej ilości przypadków obok uzasadnień o charakterze etycznym, ma silne umocowanie ekonomiczne. Dla wielu, oczywistym stało się to, że społeczne zobowiązania biznesu wynikają z coraz większego wpływu i władzy, jakie posiadają przedsiębiorcy i korporacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie CSR jest ideą uznawaną za standard na całym świecie. Świadczy o tym między innymi przyjęcie przez ONZ 10 zasad Global Compact i unijnej Strategii Lizbońskiej, a także deklaracja uczestników konferencji w Davos, którzy stwierdzili, że prawdziwy biznes nie polega jedynie na powiększaniu zysków. Coraz więcej organizacji i przedsiębiorstw odczuwa potrzebę angażowania się w akcje na rzecz lokalnych społeczności. 

Polecamy: Zamówienia publiczne 2010

Najczęściej wykorzystywanymi przez nie narzędziami są tzw. kampanie cause related (skoncentrowane na konkretnym celu) i programy etyczne dla pracowników. Popularne są również inwestycje odpowiedzialne społecznie, które są uwzględniane przez analityków giełdowych w analizie przedsiębiorstwa.

Firma z klasą

Twórcy ogólnopolskiego serwisu o edukacji, Edula.pl uruchomili program Firma z klasą, który pozwoli przedsiębiorcom z całej Polski zaangażować się w proste działania, które pomogą szkołom wkroczyć w XXI wiek. Placówki edukacyjne, głównie ze względów budżetowych, bardzo powolnie wdrażają innowacje. Korzystając z programu „Firma z klasą”, otrzymują dostęp do szeregu nowoczesnych narzędzi dzięki wsparciu konkretnego przedsiębiorcy.

Program „Firma z klasą” jest gotowym narzędziem skierowanym zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw jak i do dużych korporacji. Portal Edula.pl to platforma komunikacyjna pomiędzy szkołami, nauczycielami oraz przede wszystkim rodzicami. Dzięki portalowi Edula.pl możliwa jest wymiana informacji oraz opinii na temat jakości placówek, oraz ich oferty edukacyjnej. Rodzic w ramach serwisu ma dostęp do ponad 40 tys.przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Dzięki projektowi „Firma z klasą”, dostęp do pełnego profilu na Edula.pl, placówki edukacyjne mają sfinansowany przez firmę, która w zamian za to otrzymuje możliwość rocznej emisji baneru reklamowego.

Korzyści osiągają zatem obie strony. Szkoła może bez przeszkód, jakimi często są ograniczenia finansowe korzystać z portalu Edula.pl, dzięki czemu ma szanse wirtualnie przekonywać rodziców o skuteczności swoich metod nauczania. Sponsorująca je firma za kwotę 399 złotych „wykupuje” niejako miejsce w witrynie internetowej, podnosząc jednocześnie swoją rangę jako firma zaangażowana społecznie.

Przedsiębiorcy wspierają inicjatywy społeczne

W Polsce coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z wartości jaką niesie ze sobą zaangażowanie się w działania na korzyść społeczności w jakiej funkcjonują. Przedsiębiorcy świadomie wspierają wartościowe inicjatywy społeczne, oraz promują lokalne talenty. Doskonałym przykładem tego typu zaangażowania może być „Królowa kwiatów” – musical przygotowany, wyreżyserowany i wystawiony w Żyrardowie. Była to inicjatywa, wokół której zintegrowała się cała społeczność Żyrardowa, począwszy od szkół i przedszkoli, placówek kulturalnych po przedsiębiorców, którzy ją sfinansowali.

- Królowa Kwiatów była wyjątkowym przedsięwzięciem, które pozwoliło wspólnymi siłami stworzyć coś od podstaw. Dzięki zaangażowaniu całej społeczności powstał wspaniały musical, w którym grały dzieci wielu z nas. po wielu tygodniach wytężonej pracy, odbyło się premierowe przedstawienie. Wspólnie, z równym napięciem obserwowaliśmy efekt naszych starań – mówi Wojciech Korabiewski, twórca serwisu www.edula.pl. 

Polecamy: Małe i średnie firmy mogą za darmo stworzyć stronę www i zarejestrować domenę

I dodaje: - Przedsiębiorcy powinni zawsze pamiętać, że funkcjonują w ramach jakiegoś środowiska. To jaką rolę w nim odgrywają zależy wyłącznie od nich. Czasami wystarczy niewielki gest, który uruchomi falę pozytywnej energii, która drzemie w ludziach i czeka tylko na impuls. Właśnie dlatego uruchomiliśmy na edula.pl program Firma z klasą. Chcemy, aby był on taką iskierką, która uruchomi reakcję i zachęci małych, średnich a także dużych przedsiębiorców aby rozejrzeli się wokół siebie i znaleźli takie podmioty, które warto wspierać. Szkoły i przedszkola, czyli instytucje od których bezpośrednio zależy los naszych dzieci, powinny być na pierwszym miejscu takiej listy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA