REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne 2010

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Białobok Paweł
Zamówienia publiczne 2010
Zamówienia publiczne 2010

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiło się sporo zmian w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Zmiany są efektem kliku nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, które weszły w życie w grudniu 2009 r. i styczniu 2010 r. Część zmian niewątpliwie usprawniło ubieganie się o udzielenie zamówień publicznych. Niektóre nowości mogą jednak stwarzać problemy przedsiębiorcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Łatwiej ze wsparciem kooperantów

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych stwarza przede wszystkim realną szansę na poszerzenie kręgu przedsiębiorców, mogących ubiegać się o przyznanie zamówień publicznych.

REKLAMA

Jak przewiduje mianowicie ust. 2a dodany na podstawie nowelizacji do art. 26 Prawa zamówień publicznych, wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio (nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert) m.in. że:
- dysponuje odpowiednimi uprawnieniami do wykonywania określonej działalności lub czynności (jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania),
- wiedzą i doświadczeniem oraz potencjałem technicznym, jak również
- osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, a także odpowiednią sytuacją ekonomiczną i finansową, umożliwiającą realizację zamówienia.

Istotne novum polega w tym przypadku na tym, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, wykonawcy nie muszą już samodzielnie wykazywać, iż spełniają wszystkie powyższe kryteria.

REKLAMA

Jak przewiduje bowiem ust. 2b, dodany w wyniku nowelizacji do art. 26 Prawa zamówień publicznych, wykonawcy będą mogli w tym względzie polegać na wiedzy, doświadczeniu, potencjale technicznym, a także zdolności finansowej innych podmiotów. I to niezależnie od charakteru prawnego łączących ich z nimi stosunków.

Wykonawca, aby udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia powinien przedstawić zamawiającemu pisemne zobowiązanie tych innych podmiotów, że oddadzą wykonawcy do dyspozycji niezbędne zasoby na czas wykonywaniu udzielonego zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktycznie więc to na innych podmiotach, występujących przeważnie jako kooperanci wykonawcy (w praktyce często znacznie więksi i zamożniejsi od przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego) spoczywać będzie główny ciężar odpowiedzialności za prawidłową i zgodną w wymaganiami zamawiającego realizację zamówienia.

Polecamy: Jak założyć firmę

REKLAMA

Poza tym tak jak dotychczas, zgodnie z art. 26 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy wartość kontraktu przekracza kwotę określoną w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartość w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający ma obowiązek wezwać kandydata ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego do przedstawienia dokumentów poświadczających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Jeżeli natomiast wartość kontraktu nie przekracza kwot określonych w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartości w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający może ale nie ma obowiązku wzywać ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego do przedstawienia tych dokumentów.

Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.

Szybsza procedura

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych zmieniła również warunki udzielania przez zamawiającego odpowiedzi na zapytania dotyczące wyjaśnienia treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Jak przewiduje art. 38 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert.

W przypadku zaś przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem, kiedy zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień na 4 dni przed upływem terminu składania ofert.

Natomiast w sytuacji jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartość w złotych kwoty 4.845.000 euro) zamawiający powinien udzielić wyjaśnień nie później niż na 2 dni przed upływem terminu składania ofert.

Zamawiający udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące wyjaśnień odnoszących się specyfikacji istotnych warunków zamówienia w określonych wyżej terminach tylko pod warunkiem, że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.

Jeśli wykonawca nie dotrzyma przewidzianego terminu na złożenie zapytania o udzielenie wyjaśnień, zamawiający będzie mógł udzielić wyjaśnień albo pozostawi ten wniosek bez rozpoznania

Polecamy: Ulgi i odliczenia w PIT

Niekaralność za przestępstwa przeciwko środowisku

Nowelizacja zmieniła również wymogi przesądzające o możliwości dopuszczenia przedsiębiorcy do udziału w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Dodatkowym kryterium, którego spełnienie jest wymagane w związku z postępowaniem w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego jest wykazanie, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (albo wspólnicy spółek osobowych czy też w przypadku spółek kapitałowych- urzędujący członkowie zarządu) nie został prawomocnie skazany za przestępstwa przeciwko środowisku.

Przestępstwa przeciwko środowisku na mocy nowelizacji przepisów zostały bowiem dodane do katalogu przestępstw, za które prawomocne skazanie pozbawia możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego.

Wraz z dokumentacją przedkładaną w związku z postępowaniem w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego należy więc przedstawić zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) z wyraźną informacją, potwierdzającą niekaralność za przestępstwa przeciwko środowisku przedsiębiorcy, wspólników spółek osobowych oraz członków zarządu spółek kapitałowych. Dotychczasowe zaświadczenia z KRK, niepotwierdzające niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku już nie wystarczą.

Zmiany procedury odwoławczej

Nowe przepisy przyniosły także istotne zmiany w zakresie procedury odwoławczej w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego. Na podstawie przepisów nowelizacji obowiązującej od 29 stycznia 2010 r. zmienił się zakres i forma środków ochrony prawnej przewidzianych w Prawie zamówień publicznych.

Najistotniejsza zmiana w tym zakresie wiąże się ze zlikwidowaniem instytucji protestu, który wedle art. 180 ust. 1 prawa zamówień publicznych w brzmieniu obowiązującym przed 29 stycznia 2010 r., można było wnieść wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o konkursie, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminu konkursu, czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu lub konkursie oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której był obowiązany na podstawie ustawy.

Obecnie podstawowym środkiem ochrony prawnej przysługującym podmiotom uczestniczącym w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego jest odwołanie, które zgodnie z treścią art. 180 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 29 stycznia 2010 r. przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami prawa zamówień publicznych czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w odrębnych przepisach (tj. np. dla robót budowlanych równowartości w złotych kwoty 4.845.000 euro) odwołanie przysługuje wyłącznie wobec:
• wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,
• opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
• wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia,
• odrzucenia oferty odwołującego.

Odwołanie, które wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.

Odwołujący powinien przesyła kopię odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.

Protesty, zniesione w wyniku nowelizacji były darmowe, natomiast za odwołanie wnoszone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej trzeba będzie zapłacić. Zgodnie z obowiązującym od 15 marca 2010 r. Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania, wartość wpisu w zależności od rodzaju i wartości zamówienia wynosi 7.500 zł, 10.000 zł, 15.000 zł lub nawet 20.000 zł.

Od orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, tak jak dotychczas przysługuje skarga do sądu. Zmieniała się jednak wartość opłaty sądowej od skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej wnoszonych do sądu. Dotychczas przedsiębiorcy niezależnie od wartości zamówienia, o którego udzielenie się ubiegali wnosili zryczałtowaną opłatę w kwocie 3 tysięcy zł.

Teraz, zgodnie z art. 34 Ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, w brzmieniu ustalonym na podstawie nowelizacji, obowiązującej od grudnia 2009 r., od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych pobiera się opłatę stałą w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od odwołania w sprawie, której dotyczy skarga, jednakże jeżeli skarga, dotyczy czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podjętych po otwarciu ofert, pobiera się od niej opłatę stosunkową w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5 mln złotych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA