REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Aby skutecznie zastrzec, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa informacje te nie mogą stanowić tych, które wcześniej zostały ujawnione do wiadomości publicznej.
Aby skutecznie zastrzec, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa informacje te nie mogą stanowić tych, które wcześniej zostały ujawnione do wiadomości publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z czynników decydujących tym, że dane przedsiębiorstwo osiągnie spektakularny sukces jest posiadanie specjalistycznych informacji, które nie są znane powszechnie. Aby strzec tajemnicy swojej firmy przedsiębiorca powinien podjąć niezbędne działania aby informacje te zostały poufne. Co może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?

Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje:

REKLAMA

  • techniczne,
  • technologiczne, 
  • organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

Jakie informacje mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?

Katalog informacji, które przedsiębiorca może uznać za informacje stanowiące tajemnicę jego przedsiębiorstwa jest bardzo szeroki. Do informacji takich zaliczyć bowiem można wszelkie informacje, które posiadają wartość gospodarczą, a w szczególności informacje o charakterze technicznym, technologicznym i organizacyjnym, które nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej. Informacje techniczne obejmują wszelkie sposoby oddziaływania na materię ożywioną i nieożywioną w celu uzyskania praktycznego rezultatu. Informacje technologiczne to z kolei określony podtyp informacji technicznych. Tajemnicę przedsiębiorstwa mogą także stanowić wyniki badań czy też wstępne projekty rozwiązań technologicznych, które nie są obecnie wykorzystywane przez przedsiębiorcę w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Czytaj także: Tajemnica przedsiębiorstwa oraz dokumenty zastrzeżone w ofercie przetargowej - porada

Jakie informacje nie mogą zostać objęte tajemnicą przedsiębiorstwa?

Warto mieć świadomość, że te informacje, które nie zasługują na ochronę z uwagi na interes publiczny nie mogą być również w świetle prawa uznane za informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.

Aby skutecznie zastrzec, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa informacje te nie mogą stanowić tych, które wcześniej zostały ujawnione do wiadomości publicznej. Jednak zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 28 lutego 2007 r. V CSK 444/2006 fakt, że urządzenie było reklamowane nie oznacza, że informacje te zostały ujawnione i stały się powszechnie znane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Samochód w firmie

Przedsiębiorca zastrzega informacje technologiczne, które nie są ujawnione do wiadomości publicznej. Informacje technologiczne w ocenie przedsiębiorcy stanowią jego tajemnicę. Przedsiębiorca wykorzystuje te informacje głownie w celu wytwarzania nielegalnych substancji. Czy informacje te mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?
Nie. Z uwagi na interes publiczny informacje, które zasadniczo służą do prowadzenia działalności niezgodnej z prawem nie mogą być uznawane za tajemnice przedsiębiorstwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA