REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Licencja ważna tylko w formie pisemnej.

Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią tzw. umowę licencyjną. Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej. Podczas tworzenia umowy należy zwrócić uwagę na obowiązkowe podstawowe elementy charakterystyczne dla tej formy, tzn. :

REKLAMA

- sprecyzowanie przedmiotu licencji;
- dokładne określenie stron, tj. licencjodawcy i licencjobiorcy;
- określenie rodzaju licencji, zakresu korzystania z znaku towarowego;
- zobowiązanie do zapłaty konkretnej kwoty za udzielenie licencji tzw. opłata licencyjna;
- wskazanie okresu obowiązywania umowy (jeżeli nie zawarto odpowiednich postanowień co do okresu obowiązywania licencji, uznaje się ją za zawartą na czas nieokreślony).

Co może być znakiem towarowym?

Pełna swoboda korzystania czy ograniczenia? Wybór należy od nas.

Ustawa Prawo Własności Przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. wyróżnia:

a)    Licencję ograniczoną – forma ograniczonego, zastrzeżonego (określonego w umowie) korzystania w określony sposób z znaku towarowego

b)    Licencję pełną – forma pełnego korzystania z znaku towarowego.  Licencjobiorca ma prawo korzystania z znaku towarowego w takim samym zakresie jak licencjodawca. Warto zaznaczyć, że równe prawa stron odnoszą się tylko i wyłącznie do korzystania ze znaku, czego nie należy mylić z rozporządzaniem.

Istnieje również podział licencji na podstawie stosunku do osób trzecich. I tak wyróżniamy:

a)    Licencję wyłączną – pozwala na korzystanie z jej przedmiotu z wyłączeniem innych podmiotów. Umowa zabrania udzielenia dalszych licencji.

b)    Licencja niewyłączna – dopuszczalna możliwość sublicencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Wpis do Rejestru.

Na wniosek zainteresowanego, licencja podlega wpisowi do Rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP. Nieświadomi przedsiębiorcy często lekceważą tą możliwość. Niesłusznie. Pomimo, iż wpis do Rejestru nie jest obowiązkowy i nie ma charakteru konstytutywnego, daje szerokie uprawnienia. Mianowicie osoba uprawniona z licencji wyłącznej wpisanej do rejestru może, na równi z uprawnionym do znaku towarowego dochodzić, roszczeń z powodu naruszenia znaku towarowego, chyba że umowa licencyjna stanowi inaczej. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że z chwilą wpisu licencji do Rejestru Urzędu Patentowego RP, powstaje domniemanie prawdziwości wpisu i jego skuteczności wobec wszystkich – erga omnes, co oznacza, że na wszystkich spoczywa obowiązek powstrzymania się od ingerencji w sferę spraw określonych tym prawem podmiotowym.

Prawa i obowiązki licencjobiorcy

•    Sublicencja. Licencjobiorca może udzielić sublicencji na używanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upoważnienia.
•    Oznaczenie „lic.” Licencjobiorca może wskazać, że korzysta z licencji na używanie znaku towarowego, poprzez umieszczenie oznaczenia „lic.” w sąsiedztwie znaku towarowego.  Licencjobiorca jest obowiązany, na żądanie licencjodawcy, wskazać na używanie znaku na podstawie licencji przez umieszczenie oznaczenia.
•    Używanie znaku. Prawo ochronne wygasa na skutek nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym w ciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat, po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania.
•    Wysoka jakość. Licencjobiorca zobowiązuje się do zachowania wysokiej jakości towarów oznaczonych licencjonowanym znakiem towarowym.
•    Następca prawny. W razie przejścia prawa ochronnego na znak towarowy, umowa licencyjna jest skuteczna wobec następcy prawnego.

Opłata licencyjna.

W większości przypadków licencjobiorca zobowiązany jest wobec licencjodawcy z tytułu opłaty licencyjnej.  Strony w umowie zawierają regulację systemu opłat licencyjnych. Od ich postanowień zależy  czy będą to comiesięczne opłaty w stałej wysokości czy opłaty w wysokości procentowej bądź obliczane na podstawie zysku ze sprzedaży. Dzięki swobodzie kreowania umów nie ma przeszkód by wybrać jeszcze inny system zapłaty np. formę ryczałtową czy jednorazową zapłatę. Sposobów rozliczeń jest wiele co daje możliwość znalezienia rozsądnego rozwiązania kwestii finansowych.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA