REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Licencja ważna tylko w formie pisemnej.

Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią tzw. umowę licencyjną. Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej. Podczas tworzenia umowy należy zwrócić uwagę na obowiązkowe podstawowe elementy charakterystyczne dla tej formy, tzn. :

REKLAMA

- sprecyzowanie przedmiotu licencji;
- dokładne określenie stron, tj. licencjodawcy i licencjobiorcy;
- określenie rodzaju licencji, zakresu korzystania z znaku towarowego;
- zobowiązanie do zapłaty konkretnej kwoty za udzielenie licencji tzw. opłata licencyjna;
- wskazanie okresu obowiązywania umowy (jeżeli nie zawarto odpowiednich postanowień co do okresu obowiązywania licencji, uznaje się ją za zawartą na czas nieokreślony).

Co może być znakiem towarowym?

Pełna swoboda korzystania czy ograniczenia? Wybór należy od nas.

Ustawa Prawo Własności Przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. wyróżnia:

a)    Licencję ograniczoną – forma ograniczonego, zastrzeżonego (określonego w umowie) korzystania w określony sposób z znaku towarowego

b)    Licencję pełną – forma pełnego korzystania z znaku towarowego.  Licencjobiorca ma prawo korzystania z znaku towarowego w takim samym zakresie jak licencjodawca. Warto zaznaczyć, że równe prawa stron odnoszą się tylko i wyłącznie do korzystania ze znaku, czego nie należy mylić z rozporządzaniem.

Istnieje również podział licencji na podstawie stosunku do osób trzecich. I tak wyróżniamy:

a)    Licencję wyłączną – pozwala na korzystanie z jej przedmiotu z wyłączeniem innych podmiotów. Umowa zabrania udzielenia dalszych licencji.

b)    Licencja niewyłączna – dopuszczalna możliwość sublicencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Wpis do Rejestru.

Na wniosek zainteresowanego, licencja podlega wpisowi do Rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP. Nieświadomi przedsiębiorcy często lekceważą tą możliwość. Niesłusznie. Pomimo, iż wpis do Rejestru nie jest obowiązkowy i nie ma charakteru konstytutywnego, daje szerokie uprawnienia. Mianowicie osoba uprawniona z licencji wyłącznej wpisanej do rejestru może, na równi z uprawnionym do znaku towarowego dochodzić, roszczeń z powodu naruszenia znaku towarowego, chyba że umowa licencyjna stanowi inaczej. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że z chwilą wpisu licencji do Rejestru Urzędu Patentowego RP, powstaje domniemanie prawdziwości wpisu i jego skuteczności wobec wszystkich – erga omnes, co oznacza, że na wszystkich spoczywa obowiązek powstrzymania się od ingerencji w sferę spraw określonych tym prawem podmiotowym.

Prawa i obowiązki licencjobiorcy

•    Sublicencja. Licencjobiorca może udzielić sublicencji na używanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upoważnienia.
•    Oznaczenie „lic.” Licencjobiorca może wskazać, że korzysta z licencji na używanie znaku towarowego, poprzez umieszczenie oznaczenia „lic.” w sąsiedztwie znaku towarowego.  Licencjobiorca jest obowiązany, na żądanie licencjodawcy, wskazać na używanie znaku na podstawie licencji przez umieszczenie oznaczenia.
•    Używanie znaku. Prawo ochronne wygasa na skutek nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym w ciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat, po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania.
•    Wysoka jakość. Licencjobiorca zobowiązuje się do zachowania wysokiej jakości towarów oznaczonych licencjonowanym znakiem towarowym.
•    Następca prawny. W razie przejścia prawa ochronnego na znak towarowy, umowa licencyjna jest skuteczna wobec następcy prawnego.

Opłata licencyjna.

W większości przypadków licencjobiorca zobowiązany jest wobec licencjodawcy z tytułu opłaty licencyjnej.  Strony w umowie zawierają regulację systemu opłat licencyjnych. Od ich postanowień zależy  czy będą to comiesięczne opłaty w stałej wysokości czy opłaty w wysokości procentowej bądź obliczane na podstawie zysku ze sprzedaży. Dzięki swobodzie kreowania umów nie ma przeszkód by wybrać jeszcze inny system zapłaty np. formę ryczałtową czy jednorazową zapłatę. Sposobów rozliczeń jest wiele co daje możliwość znalezienia rozsądnego rozwiązania kwestii finansowych.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA