REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Natalia Strahl
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Licencja ważna tylko w formie pisemnej.

Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią tzw. umowę licencyjną. Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej. Podczas tworzenia umowy należy zwrócić uwagę na obowiązkowe podstawowe elementy charakterystyczne dla tej formy, tzn. :

REKLAMA

- sprecyzowanie przedmiotu licencji;
- dokładne określenie stron, tj. licencjodawcy i licencjobiorcy;
- określenie rodzaju licencji, zakresu korzystania z znaku towarowego;
- zobowiązanie do zapłaty konkretnej kwoty za udzielenie licencji tzw. opłata licencyjna;
- wskazanie okresu obowiązywania umowy (jeżeli nie zawarto odpowiednich postanowień co do okresu obowiązywania licencji, uznaje się ją za zawartą na czas nieokreślony).

Co może być znakiem towarowym?

Pełna swoboda korzystania czy ograniczenia? Wybór należy od nas.

Ustawa Prawo Własności Przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. wyróżnia:

a)    Licencję ograniczoną – forma ograniczonego, zastrzeżonego (określonego w umowie) korzystania w określony sposób z znaku towarowego

b)    Licencję pełną – forma pełnego korzystania z znaku towarowego.  Licencjobiorca ma prawo korzystania z znaku towarowego w takim samym zakresie jak licencjodawca. Warto zaznaczyć, że równe prawa stron odnoszą się tylko i wyłącznie do korzystania ze znaku, czego nie należy mylić z rozporządzaniem.

Istnieje również podział licencji na podstawie stosunku do osób trzecich. I tak wyróżniamy:

a)    Licencję wyłączną – pozwala na korzystanie z jej przedmiotu z wyłączeniem innych podmiotów. Umowa zabrania udzielenia dalszych licencji.

b)    Licencja niewyłączna – dopuszczalna możliwość sublicencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Wpis do Rejestru.

Na wniosek zainteresowanego, licencja podlega wpisowi do Rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP. Nieświadomi przedsiębiorcy często lekceważą tą możliwość. Niesłusznie. Pomimo, iż wpis do Rejestru nie jest obowiązkowy i nie ma charakteru konstytutywnego, daje szerokie uprawnienia. Mianowicie osoba uprawniona z licencji wyłącznej wpisanej do rejestru może, na równi z uprawnionym do znaku towarowego dochodzić, roszczeń z powodu naruszenia znaku towarowego, chyba że umowa licencyjna stanowi inaczej. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że z chwilą wpisu licencji do Rejestru Urzędu Patentowego RP, powstaje domniemanie prawdziwości wpisu i jego skuteczności wobec wszystkich – erga omnes, co oznacza, że na wszystkich spoczywa obowiązek powstrzymania się od ingerencji w sferę spraw określonych tym prawem podmiotowym.

Prawa i obowiązki licencjobiorcy

•    Sublicencja. Licencjobiorca może udzielić sublicencji na używanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upoważnienia.
•    Oznaczenie „lic.” Licencjobiorca może wskazać, że korzysta z licencji na używanie znaku towarowego, poprzez umieszczenie oznaczenia „lic.” w sąsiedztwie znaku towarowego.  Licencjobiorca jest obowiązany, na żądanie licencjodawcy, wskazać na używanie znaku na podstawie licencji przez umieszczenie oznaczenia.
•    Używanie znaku. Prawo ochronne wygasa na skutek nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym w ciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat, po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania.
•    Wysoka jakość. Licencjobiorca zobowiązuje się do zachowania wysokiej jakości towarów oznaczonych licencjonowanym znakiem towarowym.
•    Następca prawny. W razie przejścia prawa ochronnego na znak towarowy, umowa licencyjna jest skuteczna wobec następcy prawnego.

Opłata licencyjna.

W większości przypadków licencjobiorca zobowiązany jest wobec licencjodawcy z tytułu opłaty licencyjnej.  Strony w umowie zawierają regulację systemu opłat licencyjnych. Od ich postanowień zależy  czy będą to comiesięczne opłaty w stałej wysokości czy opłaty w wysokości procentowej bądź obliczane na podstawie zysku ze sprzedaży. Dzięki swobodzie kreowania umów nie ma przeszkód by wybrać jeszcze inny system zapłaty np. formę ryczałtową czy jednorazową zapłatę. Sposobów rozliczeń jest wiele co daje możliwość znalezienia rozsądnego rozwiązania kwestii finansowych.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne zarządzanie zespołem: relacje i współpraca

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczne zarządzanie zespołem jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji. Budowanie relacji, współpraca oraz efektywna komunikacja stanowią fundamenty, na których opiera się sprawne funkcjonowanie zespołu.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

REKLAMA

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA