REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Natalia Strahl
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje
Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

REKLAMA

REKLAMA

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Licencja ważna tylko w formie pisemnej.

Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią tzw. umowę licencyjną. Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej. Podczas tworzenia umowy należy zwrócić uwagę na obowiązkowe podstawowe elementy charakterystyczne dla tej formy, tzn. :

REKLAMA

- sprecyzowanie przedmiotu licencji;
- dokładne określenie stron, tj. licencjodawcy i licencjobiorcy;
- określenie rodzaju licencji, zakresu korzystania z znaku towarowego;
- zobowiązanie do zapłaty konkretnej kwoty za udzielenie licencji tzw. opłata licencyjna;
- wskazanie okresu obowiązywania umowy (jeżeli nie zawarto odpowiednich postanowień co do okresu obowiązywania licencji, uznaje się ją za zawartą na czas nieokreślony).

Co może być znakiem towarowym?

Pełna swoboda korzystania czy ograniczenia? Wybór należy od nas.

Ustawa Prawo Własności Przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. wyróżnia:

a)    Licencję ograniczoną – forma ograniczonego, zastrzeżonego (określonego w umowie) korzystania w określony sposób z znaku towarowego

b)    Licencję pełną – forma pełnego korzystania z znaku towarowego.  Licencjobiorca ma prawo korzystania z znaku towarowego w takim samym zakresie jak licencjodawca. Warto zaznaczyć, że równe prawa stron odnoszą się tylko i wyłącznie do korzystania ze znaku, czego nie należy mylić z rozporządzaniem.

Istnieje również podział licencji na podstawie stosunku do osób trzecich. I tak wyróżniamy:

a)    Licencję wyłączną – pozwala na korzystanie z jej przedmiotu z wyłączeniem innych podmiotów. Umowa zabrania udzielenia dalszych licencji.

b)    Licencja niewyłączna – dopuszczalna możliwość sublicencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest wzór przemysłowy i jak uniknąć jego podróbek?

Wpis do Rejestru.

Na wniosek zainteresowanego, licencja podlega wpisowi do Rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP. Nieświadomi przedsiębiorcy często lekceważą tą możliwość. Niesłusznie. Pomimo, iż wpis do Rejestru nie jest obowiązkowy i nie ma charakteru konstytutywnego, daje szerokie uprawnienia. Mianowicie osoba uprawniona z licencji wyłącznej wpisanej do rejestru może, na równi z uprawnionym do znaku towarowego dochodzić, roszczeń z powodu naruszenia znaku towarowego, chyba że umowa licencyjna stanowi inaczej. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że z chwilą wpisu licencji do Rejestru Urzędu Patentowego RP, powstaje domniemanie prawdziwości wpisu i jego skuteczności wobec wszystkich – erga omnes, co oznacza, że na wszystkich spoczywa obowiązek powstrzymania się od ingerencji w sferę spraw określonych tym prawem podmiotowym.

Prawa i obowiązki licencjobiorcy

•    Sublicencja. Licencjobiorca może udzielić sublicencji na używanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upoważnienia.
•    Oznaczenie „lic.” Licencjobiorca może wskazać, że korzysta z licencji na używanie znaku towarowego, poprzez umieszczenie oznaczenia „lic.” w sąsiedztwie znaku towarowego.  Licencjobiorca jest obowiązany, na żądanie licencjodawcy, wskazać na używanie znaku na podstawie licencji przez umieszczenie oznaczenia.
•    Używanie znaku. Prawo ochronne wygasa na skutek nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym w ciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat, po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania.
•    Wysoka jakość. Licencjobiorca zobowiązuje się do zachowania wysokiej jakości towarów oznaczonych licencjonowanym znakiem towarowym.
•    Następca prawny. W razie przejścia prawa ochronnego na znak towarowy, umowa licencyjna jest skuteczna wobec następcy prawnego.

Opłata licencyjna.

W większości przypadków licencjobiorca zobowiązany jest wobec licencjodawcy z tytułu opłaty licencyjnej.  Strony w umowie zawierają regulację systemu opłat licencyjnych. Od ich postanowień zależy  czy będą to comiesięczne opłaty w stałej wysokości czy opłaty w wysokości procentowej bądź obliczane na podstawie zysku ze sprzedaży. Dzięki swobodzie kreowania umów nie ma przeszkód by wybrać jeszcze inny system zapłaty np. formę ryczałtową czy jednorazową zapłatę. Sposobów rozliczeń jest wiele co daje możliwość znalezienia rozsądnego rozwiązania kwestii finansowych.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA