REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Patent a wzór użytkowy cz. 2

Natalia Strahl
Patent a wzór użytkowy cz. 2
Patent a wzór użytkowy cz. 2

REKLAMA

REKLAMA

Patenty i wynalazki to dwa hasła, które najczęściej padają kiedy mówimy o możliwościach ochrony naszych innowacyjnych rozwiązań. Sama procedura uzyskania patentu często spędza nam sen z powiek. Czy jest szansa na uzyskanie ochrony po uzyskaniu odmownej decyzji? Czym właściwie różni się patent od ochrony wzoru użytkowego? Jak najlepiej chronić nasze rozwiązania?


Patent a wzór użytkowy cz. 2


Czy jest wzór użytkowy?

Ustawodawca zdefiniował pojecie wzoru użytkowego w art. 94 ustawy p.w.p. jako rozwiązania:

REKLAMA

  • nowego, dotychczas nigdzie nie ujawnionego;
  • użytecznego, pozwalającego na osiągniecie celu mającego praktyczne znacznie przy wytwarzaniu lub korzystaniu z wyrobów;
  • o charakterze technicznym, dotyczącego kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci.  Oznacza to, że na wzór uznać nie możemy

Patent a wzór użytkowy cz. 1

Nierzadko wzór użytkowy określany jest mianem  „małego wynalazku” ze względu na podobne kryteria kwalifikacji i procedurę zapewnienia odpowiedniej ochrony. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce uzyskanie ochrony wzoru użytkowego jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku uzyskania patentu na wynalazek. Wynika to z braku obowiązku spełnienia przesłanki poziomu wynalazczego. Urząd Patentowy nie bada tzw.  poziomu oczywistości wzoru. Wobec czego może wynikać w sposób oczywisty ze stanu techniki.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W świetle art. 28 w związku z art. 100 ustawy p.w.p. za wzór użytkowy nie mogą być z uznane:
•    odkrycia, teorie naukowe i metody matematyczne;
•    wytwory o charakterze jedynie estetycznym;
•    plany, zasady i metody dotyczące działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gry;
•    wytwory, których niemożliwość wykorzystania może być wykazana w świetle powszechnie przyjętych i uznanych zasad nauki;
•    programy do maszyn cyfrowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak chronić wzór użytkowy?

Zgodnie z art. 95 pkt. 1 ustawy p.w.p. na wzór użytkowy może być udzielone prawo ochronne gwarantujące nam prawo wyłącznego korzystania z danego wzoru użytkowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Udzielenie prawa ochronnego stwierdza się przez wydanie świadectwa ochronnego. Czas trwania ochrony wynosi 10 lat od daty dokonania zgłoszenia wzoru użytkowego w Urzędzie Patentowym RP, a udzielone prawa ochronne podlegają wpisowi do rejestru wzorów użytkowych.

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)


Praw ochronnych nie udziela się na :

•    wzory użytkowe, których wykorzystywanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami;
•    odmiany roślin lub rasy zwierząt oraz czysto biologiczne sposoby hodowli roślin lub zwierząt;
•    sposoby leczenia ludzi i zwierząt metodami chirurgicznymi lub terapeutycznymi oraz sposoby diagnostyki stosowane na ludziach lub zwierzętach.

Wzór użytkowy jako alternatywny sposób ochrony

REKLAMA

Nie jest wykluczone dokonanie ochrony tego samego rozwiązania w sposób alternatywny. Ze względu na bardziej liberalne kryteria oceny, prawa ochronne na wzór użytkowy przyznawane są częściej niż ochrona patentowa.  Wobec tego, gdy otrzymamy odmowną decyzję z Urzędu Patentowego RP na udzielenie patentu, warto rozważyć konwersje zgłoszenia wynalazku na zgłoszenie wzoru użytkowego z zachowaniem pierwotnej daty zgłoszenia.

Przykłady chronionych wzorów użytkowych opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego Nr 1 (1044) Rok XLII z dnia 7 stycznia 2014 r.: doniczka do uprawy roślin, blat kuchenny, domowe urządzenie do ćwiczeń fizycznych, okładka do książki, element mocujący oprawy oświetleniowej i urządzenie do wytwarzania mgły wodnej.

Patent europejski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA